Google testkör nyhetsflöde på startsidan

Permalänk
Melding Plague

Google testkör nyhetsflöde på startsidan

Vissa användare i Indien ser till exempel nyheter, väder och börsnotiser när de surfar in på Google i ett experiment av företaget.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag skulle tro att väldigt få går in på söksidan eftersom sökfältet finns direkt i webbläsarens övre del. Hur många kan tänkas se det? Eller är beteendet annorlunda i andra delar av världen?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

När det väl kommer hit undrar jag hur lång tid det tar innan EU klankar ned på det likt mycket annat Google sysslat med på sin tjänst.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem

Googles framtid:

Permalänk
Medlem

Som Yahoo alltid fungerat.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Känns som en av världens mest outnyttjade utrymme på webben. Något borde man göra med det, kul att de testar något. Dock känns det lite Wall-E över att låta Google filtrera nyheter, lätt att det blir ’intressebubblor’ och annat

Permalänk
Medlem

Sålänge man kan anpassa det och stänga av det helt så ser jag inga större problem med det. Om man däremot blir påtvingad massa "kladd" på en tidigare ren sida är det bedrövligt. Så jag hoppas ju innerligt att dessa funktioner läggs till innan det börjar användas på bred skala. (Inte för att jag använt google som sökmotor på flera år men).

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem

Kanske minns jag fel. Men jag vill minnas att en av fördelarna med google när det var nytt, var att man slapp se just nyheter och annat när man besökta startsidan någon som konkurrenterna vid tillfället (altavista, yahoo och msn) fyllde sidan med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av petabyte:

Kanske minns jag fel. Men jag vill minnas att en av fördelarna med google när det var nytt, var att man slapp se just nyheter och annat när man besökta startsidan någon som konkurrenterna vid tillfället (altavista, yahoo och msn) fyllde sidan med.

Ja, att de haft en relativt ren sida har ju definitivt varit en fördel (för användaren)...

Skrivet av medbor:

Känns som en av världens mest outnyttjade utrymme på webben. Något borde man göra med det, kul att de testar något. Dock känns det lite Wall-E över att låta Google filtrera nyheter, lätt att det blir ’intressebubblor’ och annat

...men någon har väl konstaterat just att det lämnats pengar på bordet.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Bara det inte blir som när man öppnar Edge och ser Microsoft Start med all skit som finns där. Avskyr rubriker som "Detta husdjur ska du ha" eller "Gör detta som ALLA pratar om". Tvi!

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Bara det inte blir som när man öppnar Edge och ser Microsoft Start med all skit som finns där. Avskyr rubriker som "Detta husdjur ska du ha" eller "Gör detta som ALLA pratar om". Tvi!

Inte glöm annonser av rena bluffprodukter som av någon anledning tillåts.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Sötast

Hahhaha, även jag tänkte altavista omedelbart!

Man satt på världens långsammaste internet och altavista hade 10293812039812038 olika grjer över hela sidan.

Google, utmanaren.... bara ett pyttelitet sökfält i mitten...
literally hela världen gick över till google

25 år senare... circle complete...

Permalänk
Medlem

brave search och ddg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

brave search och ddg!

Jag avråder folk att använda Brave efter allt fuffens de sysslat med, och Duckduckgo är ju tyvärr inte helt oskyldiga de heller. 😕

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av petabyte:

Kanske minns jag fel. Men jag vill minnas att en av fördelarna med google när det var nytt, var att man slapp se just nyheter och annat när man besökta startsidan någon som konkurrenterna vid tillfället (altavista, yahoo och msn) fyllde sidan med.

Det var därför man använde webcrawler istället för altavista, lycos eller yahoo.
Men å andra sidan kom man till en webbportal som torget, passagen eller spray när man anslöt till internet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Jag avråder folk att använda Brave efter allt fuffens de sysslat med, och Duckduckgo är ju tyvärr inte helt oskyldiga de heller. 😕

Vill du utveckla?

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

Jag skulle tro att väldigt få går in på söksidan eftersom sökfältet finns direkt i webbläsarens övre del. Hur många kan tänkas se det? Eller är beteendet annorlunda i andra delar av världen?

Jag har google som startsida, tror många har det. Men annars gör jag sökningar i webbläsarens sökfält som du säger.

Visa signatur

<Intel i7-14700K> <MSI MPG Z790 Edge Ti MAX WiFi7 PCIe5> <Nvidia GTX1080Ti>
<2x16
GB Dominator Titanium CL30@6000MHz> <MSI MAG A850GL>
<
Samsung M.2 990 Pro 1TB> <Samsung 850 Pro 512GB>   
<
Phanteks NV7 White> <Logitech Z906 5.1>
<Windows 11 Pro>

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Vill du utveckla?

Det jag vet om Brave

Släppte genom Facebook och Twitter trackers. https://www.gadgets360.com/internet/news/brave-browser-allows...

La till affiliate länkar https://www.gadgets360.com/internet/news/brave-browser-allows...

Och det som fick mig att sluta använda Brave. Deras fulspel med donationer. https://finance.yahoo.com/news/prominent-youtuber-claims-brav...

Det jag hittar om Duccduckgo är att de släpper/släppte igenom Microsofts tracking https://www.digit.fyi/duckduckgo-tracking-controversy-explain....

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Vill du utveckla?

Självklart, förra inlägget skrev jag alldeles precis innan jag slocknade. Och om det väcker nyfikenheten hos någon så tänker jag att denne kanske lägger lite tid på att undersöka saken själv.
Och användaren @Chibariku skrev en fin liten sammanfattning, tack.

Men för att lägga till ytterligare ett par saker.

Duckduckgo filtrerar/censurerar resultaten. Jag tänker då främst på det pågående kriget i Ukraina.
Oavsett vad man anser om diverse parter så skall inte en sökmotor blanda sig in i Vad den hittar, den skall servera användarna svaren den finner, även om det inte ligger i linje med vad utvecklarna bakom DDG tycker och tänker.

Sen så har vi ju den lilla grejen med att en skapare bakom Brave donerat pengar för att stötta motståndet mot samkönade äktenskap.
Men den här är ju lite sisådär att dra upp eftersom jag är en stor förespråkare för att man ska skilja på vad någon gör och hur någon är som person och att det var något som personen gjorde förr, vilket inte speglar hur personen kanske ser på världen nu.
Men det är ändå viktigt att man inte glömmer sådana här saker så att varje person kan ta ställning till hela saken själv.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrauzDragon:

Jag har google som startsida, tror många har det. Men annars gör jag sökningar i webbläsarens sökfält som du säger.

Ah, tänkte inte på det. Själv har jag "Top sites" som "startsida", eller snarare tom sida.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Hahhaha, även jag tänkte altavista omedelbart!

Man satt på världens långsammaste internet och altavista hade 10293812039812038 olika grjer över hela sidan.

Google, utmanaren.... bara ett pyttelitet sökfält i mitten...
literally hela världen gick över till google

25 år senare... circle complete...

Det var trevligt att det var så minimalistiskt men det var inte den avgörande faktorn. Folk gick över till Google för att deras sökresultat var helt överlägsna.

För några år sedan sa Google att de aldrig skulle röra den minimalistiska designen, de har ändrat sig tydligen

Permalänk
Medlem

Bara det inte blir som startsidan i edge, 95% clickbaits och/eller fake news.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

brave search och ddg!

Om bara sökresultaten på DDG inte var så dåliga.

Permalänk
Medlem

Ja, tryck gärna i användarna samma sorts "nyheter" som MS gör i den där värdelösa ikonen nere till höger i aktivitetsfältet. Maken på värdelöst skvaller från ännu värdelösare källor får man leta efter.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Självklart, förra inlägget skrev jag alldeles precis innan jag slocknade. Och om det väcker nyfikenheten hos någon så tänker jag att denne kanske lägger lite tid på att undersöka saken själv.
Och användaren @Chibariku skrev en fin liten sammanfattning, tack.

Men för att lägga till ytterligare ett par saker.

Duckduckgo filtrerar/censurerar resultaten. Jag tänker då främst på det pågående kriget i Ukraina.
Oavsett vad man anser om diverse parter så skall inte en sökmotor blanda sig in i Vad den hittar, den skall servera användarna svaren den finner, även om det inte ligger i linje med vad utvecklarna bakom DDG tycker och tänker.

Sen så har vi ju den lilla grejen med att en skapare bakom Brave donerat pengar för att stötta motståndet mot samkönade äktenskap.
Men den här är ju lite sisådär att dra upp eftersom jag är en stor förespråkare för att man ska skilja på vad någon gör och hur någon är som person och att det var något som personen gjorde förr, vilket inte speglar hur personen kanske ser på världen nu.
Men det är ändå viktigt att man inte glömmer sådana här saker så att varje person kan ta ställning till hela saken själv.

Nja, att inte filtrera resultat är något du tycker en sökmotor bör göra. I min mening är det ok i viss mån, när det finns goda skäl. Med tanke på mängden missinformation och propaganda som sprids så är jag nog för att platformar ska få lov att filtrera eller sortera baserat på informationskvaliten.

Att skillja på någons skapelse/verk och personen tycker kag inte heller är glasklart. I detta fallet om han donerar pengar ham tjänat via Brave anser jag det vara skäl nog för att bojkotta Brave.

Att släppa igenom trackers som nämndes ovan känns mycket värre enligt mig. I alla fall när det är en sökmotor som differentierar genom att värna om personlig integritet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Bara det inte blir som när man öppnar Edge och ser Microsoft Start med all skit som finns där. Avskyr rubriker som "Detta husdjur ska du ha" eller "Gör detta som ALLA pratar om". Tvi!

Skrivet av Kyraal:

Inte glöm annonser av rena bluffprodukter som av någon anledning tillåts.

Skrivet av Eismannen:

Bara det inte blir som startsidan i edge, 95% clickbaits och/eller fake news.

Välj "Innehåll inaktiverat"

Visa signatur

Ryzen 5600 | RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Nja, att inte filtrera resultat är något du tycker en sökmotor bör göra. I min mening är det ok i viss mån, när det finns goda skäl. Med tanke på mängden missinformation och propaganda som sprids så är jag nog för att platformar ska få lov att filtrera eller sortera baserat på informationskvaliten.

Att skillja på någons skapelse/verk och personen tycker kag inte heller är glasklart. I detta fallet om han donerar pengar ham tjänat via Brave anser jag det vara skäl nog för att bojkotta Brave.

Att släppa igenom trackers som nämndes ovan känns mycket värre enligt mig. I alla fall när det är en sökmotor som differentierar genom att värna om personlig integritet.

Nej, det tycker jag verkligen inte.
Det är helt upp till dig om du tycker det är OK med filtrering/censur, men sätt inte mig i samma båt.
Jag är för ett fritt internet och ett fritt samhälle, det är helt Ok om du tycker annorlunda än mig.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Nej, det tycker jag verkligen inte.
Det är helt upp till dig om du tycker det är OK med filtrering/censur, men sätt inte mig i samma båt.
Jag är för ett fritt internet och ett fritt samhälle, det är helt Ok om du tycker annorlunda än mig.

Jag skrev att _inte_ filtrera. Så ja, vi menar nog samma sak.

För övrigt så, per definition, är det inte censur när det inte är påtvingat av staten. Tycker folk ropar censur allt för lättvindigt generellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Hahhaha, även jag tänkte altavista omedelbart!

Man satt på världens långsammaste internet och altavista hade 10293812039812038 olika grjer över hela sidan.

Google, utmanaren.... bara ett pyttelitet sökfält i mitten...
literally hela världen gick över till google

25 år senare... circle complete...

Japp.
95% av anledningen till att man gick över till google en gång i tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Jag skrev att _inte_ filtrera. Så ja, vi menar nog samma sak.

För övrigt så, per definition, är det inte censur när det inte är påtvingat av staten. Tycker folk ropar censur allt för lättvindigt generellt.

God morgon,
Jag stötte på följande nu på morgonkvisten när jag skulle felsöka ett felmeddelande som uppstod när jag skulle sätta upp plocate (en snabbare variant av locate).
Jag kan väl tycka att detta inte är så "snyggt" gjort av DDG.

Men jag kanske "internetade" fel.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX