Valve varnar CS2-spelare: Undvik AMD Anti-Lag Plus

Permalänk
Melding Plague

Valve varnar CS2-spelare: Undvik AMD Anti-Lag Plus

Spelare som aktiverar AMD-funktionen Anti-Lag Plus och spelar Counter-Strike 2 online kan bannas av Valves antifuskmotor.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Får ju inte direkt känslan av att programvaran testas innan den lanseras när något sånt här kan hända.

Permalänk
Medlem

Undrar vad det är för stolpskott som kom upp med den idén, är ju som gjort för att bli bannad i multiplayerspel. För singleplayer kan det väll funka.

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro

Permalänk
Medlem

AMD verkar ha dragit drivrutinen även från personer med den redan installerad då jag vaknade upp till en skärm fungerande, datorn omstartad och mitt 7900xt not functioning enligt windows så fick ägna morgonen åt DDU och ominstallering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

AMD verkar ha dragit drivrutinen även från personer med den redan installerad då jag vaknade upp till en skärm fungerande, datorn omstartad och mitt 7900xt not functioning enligt windows så fick ägna morgonen åt DDU och ominstallering.

@Gainsgoblin

Så kan det gå när man fuskar

Sorgligt om folk har blivit bannade pga detta och får göra nya konton.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

@Gainsgoblin

Så kan det gå när man fuskar

Sorgligt om folk har blivit bannade pga detta och får göra nya konton.

Valve säger själva att de kommer häva alla banningar relaterat till detta så fort AMD har rullat ut en fix.

Från artikeln: "Valve skriver att de spelare som drabbas av misstag innan AMD får ut en ny uppdatering som åtgärdar problemet kommer få sina bannade konton aktiverade igen. Så snart en sådan uppdatering har släppts kommer Valve börja identifiera drabbade konton."

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem

Jag börjar nog bli tjatig men snart måste ju även den siste motståndaren för uttalandet: ”Man får räkna med instabilare drivrutiner med AMD” ge sig och säga sant.

Det är ju för många ingen deal breaker men värt att ta med i kalkylen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Ett hyffsat fungerande CSGO blev ett kasst CS2

Hur är detta ett fel på CS2? Står ju tydligt varför det uppfattas som ett fusk. Anledningen är fullt förståelig. Detta är ett fel från AMD och inte Valve.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Jag börjar nog bli tjatig men snart måste ju även den siste motståndaren för uttalandet: ”Man får räkna med instabilare drivrutiner med AMD” ge sig och säga sant.

Det är ju för många ingen deal breaker men värt att ta med i kalkylen.

Därför jag håller mig till nvidia kort, aldrig blivit missnöjd 👍

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Dreijer:

Hur är detta ett fel på CS2? Står ju tydligt varför det uppfattas som ett fusk. Anledningen är fullt förståelig. Detta är ett fel från AMD och inte Valve.

Nu syftade jag iofs inte på just detta utan generellt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

AMD verkar ha dragit drivrutinen även från personer med den redan installerad då jag vaknade upp till en skärm fungerande, datorn omstartad och mitt 7900xt not functioning enligt windows så fick ägna morgonen åt DDU och ominstallering.

Amd har en egen cleanup utility, finns ingen mening med att köra tredjepart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Nu syftade jag iofs inte på just detta utan generellt

Provade spelet igår på ett 7900xtx och 7800x3d och det är nästan ospelbart för mig. 300+ fps men stutters upp mot 3 sekunder långa titt som tätt. Vad har de gjort? Det låter som skit också dämpat och otydligt.

Permalänk
Medlem

Är det inte bara för Valve att vitlista?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Ett hyffsat fungerande CSGO blev ett kasst CS2

Detta är inte Valves fel, det borde vara vida känt att man inte manipulerar DDL:er som tillhör spelet... AMD klantade sig här.

Skrivet av Laffe:

Provade spelet igår på ett 7900xtx och 7800x3d och det är nästan ospelbart för mig. 300+ fps men stutters upp mot 3 sekunder långa titt som tätt. Vad har de gjort? Det låter som skit också dämpat och otydligt.

Shaders som kompileras, detta går över efter ett tag. Se till att du inte stängt av "Shader Pre Caching" i steam också.

Skrivet av Krakkan:

Är det inte bara för Valve att vitlista?

Vitlista vad? Att man får manipulera DDL:er? Vad är poängen med anti-cheat då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Jag börjar nog bli tjatig men snart måste ju även den siste motståndaren för uttalandet: ”Man får räkna med instabilare drivrutiner med AMD” ge sig och säga sant.

Det är ju för många ingen deal breaker men värt att ta med i kalkylen.

...Men detta har ju ingenting med drivrutinernas stabilitet att göra? snarare kompitabilitetsproblem.
Jag ser det som en unik förstagångsituation, alltså att grafikdrivrutiner för första gången påverkar anticheatprogrammen. Jag kan i alla fall se framför mig att drivrutinsutvecklarna helt enkelt inte tänkte på att testa CS2 online för att det aldrig tidigare har varit ett problem, men att det nu kommer vara en del av deras testningsprocess.
Om AMD däremot inte lär sig ifrån denna situation och inte börjar testa sina lagreducerande lager mot alla anticheat program håller jag med dig om att det är illa.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av dlq84:

Detta är inte Valves fel, det borde vara vida känt att man inte manipulerar DDL:er som tillhör spelet... AMD klantade sig här.

Du får samma svar som Dreijer
"Nu syftade jag iofs inte på just detta utan generellt"

Skrivet av Laffe:

Provade spelet igår på ett 7900xtx och 7800x3d och det är nästan ospelbart för mig. 300+ fps men stutters upp mot 3 sekunder långa titt som tätt. Vad har de gjort? Det låter som skit också dämpat och otydligt.

Inte en aning, jag har en 9600K och ett 3060, det går fan inte att träffa nåt så jag måste vara still och huka för att ens träffa något. Alla andra är 100ggr snabbare än mig oavsett om jag ser dem först. Laggprogram etc..

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Du får samma svar som Dreijer
"Nu syftade jag iofs inte på just detta utan generellt"

Ok, smaken är som baken, CS2 är bättre tycker jag. Är det fler buggar nu, ja. Har de haft 10 år på sig att räta ut buggarna som de haft i CSGO? Nej.

Permalänk
Medlem

Det här är så galet jävla kasst från AMDs sida. Världens mest populära spel och man lyckas inte lista ut att det kanske inte är så bra att modifiera dll-filer till spelet. Köper att man inte får drivare att fungera kanon på vartenda system där ute men den här är bara riktigt kass. Händer finns det väl risk att du blir bannad i andra MP-spel också med denna funktion?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Ett hyffsat fungerande CSGO blev ett kasst CS2

Jag förstår inte. Vad har det att göra med ämnet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DGS:

...Men detta har ju ingenting med drivrutinernas stabilitet att göra? snarare kompitabilitetsproblem.
Jag ser det som en unik förstagångsituation, alltså att grafikdrivrutiner för första gången påverkar anticheatprogrammen. Jag kan i alla fall se framför mig att drivrutinsutvecklarna helt enkelt inte tänkte på att testa CS2 online för att det aldrig tidigare har varit ett problem, men att det nu kommer vara en del av deras testningsprocess.
Om AMD däremot inte lär sig ifrån denna situation och inte börjar testa sina lagreducerande lager mot alla anticheat program håller jag med dig om att det är illa.

Drivrutinen skapade problem. Ingen gillar problem.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av dlq84:

Ok, smaken är som baken, CS2 är bättre tycker jag. Är det fler buggar nu, ja. Har de haft 10 år på sig att räta ut buggarna som de haft i CSGO? Nej.

CS2 är bara ett uppdaterat CS:GO. CS2 har väl iaf varit i utveckling ett år så jag tycker att de kunde räta ut problemen med hitboxar långt innan spelet släpptes.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laffe:

Provade spelet igår på ett 7900xtx och 7800x3d och det är nästan ospelbart för mig. 300+ fps men stutters upp mot 3 sekunder långa titt som tätt. Vad har de gjort? Det låter som skit också dämpat och otydligt.

Vet inte riktigt vad det är men jag är ända i min grupp som kör AMD men de andra hade även detta issue i en match eller två efter installation. Även för mig försvann det efter någon match. De andra hade inte funderat så mycket över det hela men jag noterade att det skedde huvudsakligen när jag såg andra spelare eller vapen (vilket verkligen inte är optimalt) för första gången, så jag undrar om det kanske hade något att göra med inladdning/rendering av skins.

Skulle passa med en annan observation - vi har inte haft en enda warmup som dragit ut på tiden i CS2 medan det var regelbundet i csgo att någon motståndare tog någon minut på sig att ladda. Undrar om de tagit lite genvägar med att ladda in vissa saker denna gång och att första gången de laddas sker det mitt i action och blir laggigt. Vet inte om det finns någon lokal shadercache eller något som saker sedan laddas ifrån då det som sagt bara var första matchen eller två typ som problemet uppstod.

I övrigt funkar det utmärkt på mitt 6800XT.

Tyvärr har jag flyttat ut i skogen och kör på 4G/5G och har blivit varse att CS2 har någon helt vansinnig slags motion prediction son märks mer nör man har lite dålig bandbredd, är regelbundet att man typ tappar A eller D för att snabbt peeka runt ett hörn och gubben bara bestämmer sig för att ta en promenad bortåt tills vidare.

Skrivet av tcntad:

Inte en aning, jag har en 9600K och ett 3060, det går fan inte att träffa nåt så jag måste vara still och huka för att ens träffa något. Alla andra är 100ggr snabbare än mig oavsett om jag ser dem först. Laggprogram etc..

Peek advantage verkar vara ännu mer en grej i CS2 känns det som, vet inte hur det är för andra med mer stabilt internet men inte ovanligt att jag inte ens ser att någon överhuvudtaget stannar till för att skjuta mig i huvudet, man skulle kunna tro att det går att skjuta AK med full accuracy springande I full fart nu, tills man testar det själv.

Har å andra sidan lett till nyfunnen success med prefire.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Vet inte riktigt vad det är men jag är ända i min grupp som kör AMD men de andra hade även detta issue i en match eller två efter installation. Även för mig försvann det efter någon match. De andra hade inte funderat så mycket över det hela men jag noterade att det skedde huvudsakligen när jag såg andra spelare eller vapen (vilket verkligen inte är optimalt) för första gången, så jag undrar om det kanske hade något att göra med inladdning/rendering av skins.

Exakt samma här. Är den enda i min grupp med AMD och de första matcherna var helt ospelbara, konstant stutters. Men nu flyter det toppen på mitt 6750 xt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Nu syftade jag iofs inte på just detta utan generellt

Så mao totalt irrelevant inlägg som inte har något med ämnet att göra? Du ville vara påpeka ditt missnöje, för att?

OT: Förbannat korkat och klantigt gjort av AMD men mest av allt är jag förvånad över att varken AMD eller Valve verkar ha någon direktkontakt med varandra? Något sånt här känns väldigt enkelt att kontrollera.
AMD: "Hej Valve, vi har en ny feature på g som gör si och så, den fungerar på detta vis. Skulle ni kunna testa lite snabbt och se så ni är nöjda från er sida?"
Valve: "Absolut, fixar!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av psobject:

Amd har en egen cleanup utility, finns ingen mening med att köra tredjepart.

Jag vet, men är mer van vid DDU. Testat båda och funktionen verkar vara samma.

Permalänk
Medlem

Tänk om dom kunde få bort riktiga fuskare också (:

Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, Corsair RM850x, Zalman Z9 Iceberg Vit, Logitech G502 Lightspeed, Galaxy S23, Xbox Series X, Triangle Esprit Comete EZ, Triangle Esprit Titus EZ, Triangle Esprit Voce EZ + SVS SB2000 pro drivs av Yamaha RX-V6A, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Moza R5, Meta Quest 3.

Permalänk
Medlem

Hade det varit Nvidia hade Valve whitelistat DLL-hacket

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av DGS:

...Men detta har ju ingenting med drivrutinernas stabilitet att göra? snarare kompitabilitetsproblem.
Jag ser det som en unik förstagångsituation, alltså att grafikdrivrutiner för första gången påverkar anticheatprogrammen. Jag kan i alla fall se framför mig att drivrutinsutvecklarna helt enkelt inte tänkte på att testa CS2 online för att det aldrig tidigare har varit ett problem, men att det nu kommer vara en del av deras testningsprocess.
Om AMD däremot inte lär sig ifrån denna situation och inte börjar testa sina lagreducerande lager mot alla anticheat program håller jag med dig om att det är illa.

Jag skulle hävda att det är dåligt testat/utvärderat.

Uppdateringen kom med en drivrutin. Kalla det för vad du vill. När man läser i trådarna för AMDs WHQL-drivers så är det inte sällan att man på senare tid läst om folk som får problem. Och då är inte sweclockers så stort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DGS:

...Men detta har ju ingenting med drivrutinernas stabilitet att göra? snarare kompitabilitetsproblem.
Jag ser det som en unik förstagångsituation, alltså att grafikdrivrutiner för första gången påverkar anticheatprogrammen. Jag kan i alla fall se framför mig att drivrutinsutvecklarna helt enkelt inte tänkte på att testa CS2 online för att det aldrig tidigare har varit ett problem, men att det nu kommer vara en del av deras testningsprocess.
Om AMD däremot inte lär sig ifrån denna situation och inte börjar testa sina lagreducerande lager mot alla anticheat program håller jag med dig om att det är illa.

Så wall-hacks i MP-spel är helt OK?