Dags att uppgradera min Lenovo X220!

Permalänk
Medlem

Dags att uppgradera min Lenovo X220!

Jag behöver uppgradera min Lenovo X220 i7 Sandy bridge med 2 TB hårddisk, 8 Gb ram och hd ready upplösning 1366x768 eller vad det nu är.

Anledningen till uppgraderingen är att datorn går mycket varm trots nyinstallation av både Windows 10 och Linux Mint och USB portarna har börjat krångla var av en är fysiskt trasig och behöver lödas en ny. Batteritiden är sådär.

Överlag drar den för mycket ström för att vara effektiv i fält. Jag använder datorn rätt så ofta utomhus när det inte regnar. Jag kör den med astronomikameror, teleskop och radioutrustning samt för anteckningar i fält.

Vad kan då ersätta denna? En ny eller bra beg laptop spelar ingen roll om priset är rätt. Max 10 000 kr.

Helst Lenovo eller HP

Det ska vara ett robust och hållbart chassi gärna runt 12,5-14" ej större eller mindre.

Jag behöver mycket hårddiskutrymme och inser att det är nog något man får uppgradera själv. Även mycket ram.

Vad rekommenderar ni på forumet?

Gärna ett hållbart alternativ som funkar i 10+ år.

Spel är helt ointressant för denna dator.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Inga tips? Har börjat snegla på en beg X390

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Det låter som en en Elitebook eller Thinkpad

Permalänk
Medlem

Ja det måste det nog vara för att jag ska bli nöjd. Något tips på en modell?

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

Ja det måste det nog vara för att jag ska bli nöjd. Något tips på en modell?

Ska se vad jag kan hitta. Kommer du att behöva mer än 16 GB RAM?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Gick från en X220 till T480s. Betalade ca 4000 kr för den för ett par år sedan.

Skulle rekommendera 14". Har alltid haft 12" och gillat det men 14" skärm är ett stort lyft. Dagens 14" är så lätta och slimmade att det inte är några problem. Går enkelt ner i ryggan och märks knappt.

Tror just T480s hade lite problem med laddningsporten om jag minns rätt, värt att kolla upp.

Sen skulle jag nog välja en nyare modell av Thinkpad i dagsläget.

Visa signatur

Intel i7 2700k | Asus P8Z77-V PRO | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 670 | Corsair 8GB LP | Samsung 830 128GB | Define R3 | Corsair HX 650W
Thinkpad X41 | Thinkpad X200 - RIP | Thinkpad X220 | Thinkpad T480s | Fri frakt - Inet.se | Dagens fynd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exner:

Ska se vad jag kan hitta. Kommer du att behöva mer än 16 GB RAM?

Nej det tror jag inte, 16 GB går faktiskt att ha på en X220 för övrigt. Men jag kommer klara mig gott på 16 GB.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Recall:

Gick från en X220 till T480s. Betalade ca 4000 kr för den för ett par år sedan.

Skulle rekommendera 14". Har alltid haft 12" och gillat det men 14" skärm är ett stort lyft. Dagens 14" är så lätta och slimmade att det inte är några problem. Går enkelt ner i ryggan och märks knappt.

Tror just T480s hade lite problem med laddningsporten om jag minns rätt, värt att kolla upp.

Sen skulle jag nog välja en nyare modell av Thinkpad i dagsläget.

Kan du köra Win 11 på en T480s?

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Recall:

Gick från en X220 till T480s. Betalade ca 4000 kr för den för ett par år sedan.

Skulle rekommendera 14". Har alltid haft 12" och gillat det men 14" skärm är ett stort lyft. Dagens 14" är så lätta och slimmade att det inte är några problem. Går enkelt ner i ryggan och märks knappt.

Tror just T480s hade lite problem med laddningsporten om jag minns rätt, värt att kolla upp.

Sen skulle jag nog välja en nyare modell av Thinkpad i dagsläget.

Det är inte laddningsporten, utan Thunderbolt porten som är problemet. Iallafall är det det problem jag känner till

Skrivet av stoffe_83:

Kan du köra Win 11 på en T480s?

Ja, då den har 8:e generationens Intel Core CPU:er så den har officiellt stöd för Windows 11 från MS sida iallafall

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Jag använder inte laptop hemma, jag behöver främst ha en portabel laptop. Därför har jag börjat snegla åter på X390 och insett att den finns med tionde generationens intel cpu. Datorn laddas med usb c dessutom. Var får jag tag på en X390 med tionde generationens intel cpu? Jag hittar den bara med åttonde generationen. Kanske den finns med ryzen cpu istället? åttonde generationen känns kanske lite väl gammal idag egentligen.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Nu har jag hittat och köpt mig en X390 i7 16 GB ram och uppgraderat till en 2 TB SSD, jag köpte även ett nytt batteri. Fläkten var nybytt av förra ägaren på garanti.

Så nu har jag äntligen en bra laptop! Egentligen ville jag ha en X395 men de verkar svåra att hitta begagnade med 16 GB ram.

Hur som helst, jag skulle behöva kunna ladda min dator från min bil (ciggplugg) och vilken adapter skulle jag behöva då? Tips mottages gärna. Kan säga att en mobiltelefonladdare med fastcharge 3.0 fungerar inte.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Denna borde funka?

https://amzn.eu/d/dchfFB7

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.