Permalänk
Medlem

Begagnad GPU ''felkod 31''

Hej alla snälla!
Jag har precis byggt min egna första dator. Alla komponenter är nya förutom GPUn. Detta då jag inte hade råd till annat, jag köpte en begagnad RTX 3090. Förutom att jag oroade mig för att ha satt ihop den korrekt (vilket jag tror jag har gjort och följt flertalet guider) så var jag såklart med orolig för min 3090. Då den var begagnad.

Det första jag gjorde var flera olika tester. Testerna med MSI Afterburner, HwinFO64 och GPUmemTest såg allt bra ut. Det sista jag gjorde var att skriva ''dxdiag'' i kör. Då fick jag följande anmärkning under bildskärm, ''Det är problem med Microsoft Basic Display Adapter-enheten. Sök efter "felkod 31 för grafikdrivrutin" om du vill ha mer information.''

Hur löser jag detta? Självfallet så googlade jag och då försökte jag uppdatera drivrutinerna i Enhetshanteraren. Jag kan updatera RTX 3090 drivrutinerna men ''Microsoft Basic Display Adapter'' med varningstriangeln kan jag inte uppdatera eller göra något åt.

Jag är så rädd att något är trasigt och jag kan inte fixa det. Hoppas någon snäll själ här på Sweclockers med mer erfarenhet kan hjälpa mig. Jag försökte förklara allt så tydligt som möjligt och är något otydligt eller om ni behöver mer info så är det bara att säga till.

Tack!
/ J

Bild:

Permalänk
Medlem

Edit: Kommer självfallet testa spela spel också. Spelen har bara inte hunnits installeras ännu. Installerar i skrivande stund Cyberpunk 2077 och kommer testa mer under morgondagen för att se om allt fortsatt ser OK ut förutom ''felkod 31'' då.

Permalänk
Medlem

Vad har du för CPU?

Visa signatur

Processor: R7 5800X3D @ CO -30 · Moderkort: Gigabyte X570S Aorus Pro AX
Grafikkort: GB RTX 3080 GOC @ 1800 @ 812mV · Ram: 32GB @ ¯⁠\⁠_⁠(⁠ツ⁠)⁠_⁠/⁠¯

NVENC-PC: i5-4430S · Quadro P600 · 16GB 1600MHz · 28TB HDD
"Budget"-VR: R7 3700X · RTX 3060 12GB · 32GB 3600MHz · ~1TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av aleves:

Vad har du för CPU?

AMD Ryzen 7 7700X 8-Core Processor 4.50 GHz

Permalänk
Medlem

Där har du svaret då, den har inbyggd GPU nämligen. Förmodligen den som saknar drivrutin helt enkelt

Visa signatur

Processor: R7 5800X3D @ CO -30 · Moderkort: Gigabyte X570S Aorus Pro AX
Grafikkort: GB RTX 3080 GOC @ 1800 @ 812mV · Ram: 32GB @ ¯⁠\⁠_⁠(⁠ツ⁠)⁠_⁠/⁠¯

NVENC-PC: i5-4430S · Quadro P600 · 16GB 1600MHz · 28TB HDD
"Budget"-VR: R7 3700X · RTX 3060 12GB · 32GB 3600MHz · ~1TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av aleves:

Där har du svaret då, den har inbyggd GPU nämligen. Förmodligen den som saknar drivrutin helt enkelt

Pusst... en sten släppte från mina axlar, skönt!! Hur löser jag detta dock? Är inte expert vilket kanske märks.

Permalänk
Medlem

Egentligen inget som behöver göras då du redan har en dedikerad GPU, felkoden kommer inte påverka systemet i övrigt mer än att den inbyggda GPU:n inte kommer vara till någon nytta.

Men antingen så kan du inaktivera iGPU i BIOS eller installera drivrutinerna härifrån om du av någon anledning vill ha dubbla aktiva GPU:er (som även kommer stjäla lite RAM)

Visa signatur

Processor: R7 5800X3D @ CO -30 · Moderkort: Gigabyte X570S Aorus Pro AX
Grafikkort: GB RTX 3080 GOC @ 1800 @ 812mV · Ram: 32GB @ ¯⁠\⁠_⁠(⁠ツ⁠)⁠_⁠/⁠¯

NVENC-PC: i5-4430S · Quadro P600 · 16GB 1600MHz · 28TB HDD
"Budget"-VR: R7 3700X · RTX 3060 12GB · 32GB 3600MHz · ~1TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av aleves:

Egentligen inget som behöver göras då du redan har en dedikerad GPU, felkoden kommer inte påverka systemet i övrigt mer än att den inbyggda GPU:n inte kommer vara till någon nytta.

Men antingen så kan du inaktivera iGPU i BIOS eller installera drivrutinerna härifrån om du av någon anledning vill ha dubbla aktiva GPU:er (som även kommer stjäla lite RAM)

Tack! Nä, vill inte att min ''CPU GPU'' själ RAM från min dedikerade GPU. Ska testa stänga av iGPU i BIOS. Tusen tack för hjälpen!! Nu kan du somna gott vetandes att du gjorde en orolig nybörjare mycket gladare och lugnare i södra Sverige. Tack igen.

Permalänk
Medlem

Haha, nemas! 😄

Med RAM så menar jag det som hör till CPU i detta fall, RAM som hör till GPU kallas för VRAM. Så ditt 3090 hade inte tappat något så att säga 👍

Visa signatur

Processor: R7 5800X3D @ CO -30 · Moderkort: Gigabyte X570S Aorus Pro AX
Grafikkort: GB RTX 3080 GOC @ 1800 @ 812mV · Ram: 32GB @ ¯⁠\⁠_⁠(⁠ツ⁠)⁠_⁠/⁠¯

NVENC-PC: i5-4430S · Quadro P600 · 16GB 1600MHz · 28TB HDD
"Budget"-VR: R7 3700X · RTX 3060 12GB · 32GB 3600MHz · ~1TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av aleves:

Haha, nemas! 😄

Med RAM så menar jag det som hör till CPU i detta fall, RAM som hör till GPU kallas för VRAM. Så ditt 3090 hade inte tappat något så att säga 👍

Självklart ^^ min oerfarenhet som snurrade till det.