Grafikprestanda i Counter-Strike 2

Permalänk
Skrivet av Felixark:

Beror på volka banor du köra alla kartor har inte blivit omgjorda för CS:2 än just nu tror jag bara Inferno och overpass är omgjorda i source 2 resten kommer senare.

Det förklarar saken

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Efter lite optimerande så har jag fått fram 250-330 fps i 1680x1050 på min dator med i7 7700K och GTX 1080. Men det behövs en del tålamod och kunskap kring att optimera prestanda (stäng av fullskärmsoptimering, det blir segare att tabba ut i Windows men man får en del fps när man spelar).

https://i.imgur.com/km3tlxs.gifv

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Underbart att 3060Ti spöar 4060Ti...

Det är ju bara 6%, rookie numbers i sammanhanget. Den största syndaren är ju 7800XT som blir slagen med 25% av 6800XT i 4k.

Permalänk
Medlem

Testade två matcher, laggar varje gång jag skulle skjuta. Så blir inget mer

Visa signatur

En dator

Permalänk
Avstängd

Känns som att AMD kommer att fixa lite bättre prestanda inom kort i detta spel, speciellt i 1440P och 4k.. orimligt att tappa så mycket prestanda på deras toppkort.

RDNA 3- korten.

Visa signatur

XFX Merc 7900XT|R5 5600X|MSI MPG B550|32GB 3600mhz.

32" 1440P@240Hz, 1000R.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daark:

Testade två matcher, laggar varje gång jag skulle skjuta. Så blir inget mer

Har du kollat så att du har de senaste drivrutinerna ?

Har inte lagat för mig förutom första matchen men sen så försvann det.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Har du kollat så att du har de senaste drivrutinerna ?

Har inte lagat för förutom första matchen men sen så försvann det.

Kollade de efter första, sänkte även allt till lägsta så de såg ut som 1.6. Samma problem.

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem

Kul med tester, men kan ni inte få med en "relevant" upplösning?
Majoriteten spelade CS:GO i 1280x960 4:3 - med låga inställningar.
I CS2 verkar det hålla i sig med 1280x960 4:3, men vissa även jag själv har ökat till 1280x1024.
Här är "pro-players" inställningar - känns som ett mer relevant test då de som verkligen spelar (för att bli bra/bättre) kör ofta liknande inställningar: https://twitter.com/ThourCS/status/1708732082942296289

Tack ändå, men tyvärr säger det inte mycket till dom som "spelar spelet"

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenskEnkrona:

Känns som att AMD kommer att fixa lite bättre prestanda inom kort i detta spel, speciellt i 1440P och 4k.. orimligt att tappa så mycket prestanda på deras toppkort.

RDNA 3- korten.

Jag ligger på ~500 FPS med datorn i signatur på 1440P med pre-set på high.
Inte så att den störtdyker vid very high?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Njakke:

Kul med tester, men kan ni inte få med en "relevant" upplösning?
Majoriteten spelade CS:GO i 1280x960 4:3 - med låga inställningar.
I CS2 verkar det hålla i sig med 1280x960 4:3, men vissa även jag själv har ökat till 1280x1024.
Här är "pro-players" inställningar - känns som ett mer relevant test då de som verkligen spelar (för att bli bra/bättre) kör ofta liknande inställningar: https://twitter.com/ThourCS/status/1708732082942296289

Tack ändå, men tyvärr säger det inte mycket till dom som "spelar spelet"

Har du några siffror som antyder att detta verkligen är majoriteten eller är det majoriteten i något specifikt sammanhang bara?
Kört CSGO i många år, om än rätt sporadiskt, legat någonstans mellan MG/LE större delen av tiden och spelat med folk av alla ranker från silver till global, har bara stött på en eller två pers som seriöst kör med "gamla" upplösningar. Inga av de jag spelar regelbundet med skulle överväga det.

Verkar vad jag ser/hör vara väldigt mycket en grej i specifika klickar eller specifika nivåer av "try-hard".

Ska nämnas att snittet för aktiva spelare senaste månaden är närmare en miljon- hur många av dem tror du är pro eller svettiga nog att behöva köra skitupplösningar för att kunna optimera ut en till liten gnutta prestanda ur sig själva och datorn? Med tanke på att det i tweet du länkade var ca 70% som körde låga upplösningar så har jag svårt att tro att det skulle vara någon majoritet som gör så i de resterande 99% av spelarbasen.

Oavsett, om man vill spela på det viset så behöver man väl inte ett sådant här benchmark ändå? På den nivån hittar man väl ändå det som funkar för en själv snare än att blint copy-paste saker från andra?

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daark:

Kollade de efter första, sänkte även allt till lägsta så de såg ut som 1.6. Samma problem.

Kör du AMD så kan du gå in på deras hemsida och kolla om du kan ladda ner drivrutinen 23.9.3 där. Ibland så får man inte upp den senaste versionen i AMD programvara av oklara anledningar vart så sedan jag köpte mitt förta AMD kort 2015.

Har är en direkt länk https://www.amd.com/en/support/kb/release-notes/rn-rad-win-23...

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Har du några siffror som antyder att detta verkligen är majoriteten eller är det majoriteten i något specifikt sammanhang bara?
Kört CSGO i många år, om än rätt sporadiskt, legat någonstans mellan MG/LE större delen av tiden och spelat med folk av alla ranker från silver till global, har bara stött på en eller två pers som seriöst kör med "gamla" upplösningar. Inga av de jag spelar regelbundet med skulle överväga det.

Verkar vad jag ser/hör vara väldigt mycket en grej i specifika klickar eller specifika nivåer av "try-hard".

Ska nämnas att snittet för aktiva spelare senaste månaden är närmare en miljon- hur många av dem tror du är pro eller svettiga nog att behöva köra skitupplösningar för att kunna optimera ut en till liten gnutta prestanda ur sig själva och datorn? Med tanke på att det i tweet du länkade var ca 70% som körde låga upplösningar så har jag svårt att tro att det skulle vara någon majoritet som gör så i de resterande 99% av spelarbasen.

Oavsett, om man vill spela på det viset så behöver man väl inte ett sådant här benchmark ändå? På den nivån hittar man väl ändå det som funkar för en själv snare än att blint copy-paste saker från andra?

Förstår absolut ditt resonemang.
Skulle generellt säga oavsett sport/esport att personer har en idol som de ser upp till/gillar.
Och då blir det ofta, inte alltid men ofta att man vill göra saker som den personen gör.
Ser du att s1mple göra sjuka grejer i CS, då börjar folk kolla hans setup etc, inget ovanligt i sig - men då kommer man ner i upplösning osv.
Och ja - kanske inte behövs ett benchmark för just "dåliga inställningar" men mid-high serious players gör allt för att få ut sista fpsn, kolla bara resize-bar, ynka procent man kan få - ändå gör folk det.

Och att du känner till "en två pers med gamla upplösningar" vet jag inte hur bra informativt det är.
Du säger själv att det är närmare en ~miljon spelare, men DU känner till en-två.
Finns ju faktiskt data på att folk i upper tier kör med low res/settings.
Har själv spelat sen betan 6.5 som kom -00, och då har det alltid varit låga upplösningar som varit aktuellt fram tills nu.
Personligen så tror jag att om ett 4060 vs 4060Ti kan trycka fram ~20-30 mer fps för 1000kr skillnad, så kanske folk undviker Ti modellen och istället uppgradera någon annat eller köpa ny mus/tangentbord för den pengen.

Permalänk

Kan vi få en esport test nu istället. Ingen som egentligen bryr sig om ögongodis i dessa spel.

Visa signatur

CPU : Intel Core i7 8700K | MOBO : MSI Z370-A PRO
GPU : Nvidia Geforce GTX 1060 6GB |
RAM : Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2600MHz
SSD : Samsung EVO 850 500GB SSD x2
https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers#/m...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nightwing:

Kan vi få en esport test nu istället. Ingen som egentligen bryr sig om ögongodis i dessa spel.

Kan faktiskt vara en fördel att ha hög grafik i CS:2 med tanke på dom nya skuggorna har sätt vart folk befinner sig med hjälp av skuggorna som inte skulle ha varit möjligt om jag hade kört på lägsta grafik i stället för högsta.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Njakke:

Och att du känner till "en två pers med gamla upplösningar" vet jag inte hur bra informativt det är.
Du säger själv att det är närmare en ~miljon spelare, men DU känner till en-två.
Finns ju faktiskt data på att folk i upper tier kör med low res/settings.
Har själv spelat sen betan 6.5 som kom -00, och då har det alltid varit låga upplösningar som varit aktuellt fram tills nu.
Personligen så tror jag att om ett 4060 vs 4060Ti kan trycka fram ~20-30 mer fps för 1000kr skillnad, så kanske folk undviker Ti modellen och istället uppgradera någon annat eller köpa ny mus/tangentbord för den pengen.

Poängen är att om majoriteten kör 1280*960 så borde det reflekteras ganska tydligt typ hela vägen ner. Om du säger att 5% kör det så är det svårt för mig visa något för eller emot beroende på en sample size av säg 50 pers men om du säger "majoritet" så borde det ju vara mer ovanligt att jag stöter på någon som inte spelar i 1280*960.

Och ja finns data på att folk i upper tier gör det men är de majoriteten av den miljonen då?

Nu har jag inte fått rank i CS2 men from sluttampen av CSGO så skulle jag påstå att i officiella MM på runt MGE-DMG nivå så kan man vänta sig att:

1. ingen kan några särskilda nades för anfall
2. få bryr sig om att använda defensiva nades eller flashes
3. få wallbangar på något systematiskt sätt
4. få kan sätta ihop någon mer seriös taktik än "go a/b"
5. få kan klura ut att om något inte funkar de flesta fem gångerna så kommer det inte funka bättre nästa tio försöken
6. få är intresserade av att gör något mer komplicerat eller involverat, de vill panga och hoppa runt.

Har extremt svårt att tro att folk som spelar på sådant casual sett skulle, i majoritet, köra i 1280*960 för att kräma ut aningen mer prestanda.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Poängen är att om majoriteten kör 1280*960 så borde det reflekteras ganska tydligt typ hela vägen ner. Om du säger att 5% kör det så är det svårt för mig visa något för eller emot beroende på en sample size av säg 50 pers men om du säger "majoritet" så borde det ju vara mer ovanligt att jag stöter på någon som inte spelar i 1280*960.

Och ja finns data på att folk i upper tier gör det men är de majoriteten av den miljonen då?

Nu har jag inte fått rank i CS2 men from sluttampen av CSGO så skulle jag påstå att i officiella MM på runt MGE-DMG nivå så kan man vänta sig att:

1. ingen kan några särskilda nades för anfall
2. få bryr sig om att använda defensiva nades eller flashes
3. få wallbangar på något systematiskt sätt
4. få kan sätta ihop någon mer seriös taktik än "go a/b"
5. få kan klura ut att om något inte funkar de flesta fem gångerna så kommer det inte funka bättre nästa tio försöken
6. få är intresserade av att gör något mer komplicerat eller involverat, de vill panga och hoppa runt.

Har extremt svårt att tro att folk som spelar på sådant casual sett skulle, i majoritet, köra i 1280*960 för att kräma ut aningen mer prestanda.

Om vi sätter diskussionen åt sidan - är det inte bra/lönt att ha med 1 upplösning till?
Såg ytterliggare en kommentar som va:
"Kan vi få en esport test nu istället. Ingen som egentligen bryr sig om ögongodis i dessa spel."

Verkar ju finnas intresse, och säkert av fler som inte skriver.
Ett test till i "pRoFFs_InStäLLniNGAr" - kommer ta lite tid att köra benchmark, men om folk vill så kanske Sweclockers breddar sig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Njakke:

Om vi sätter diskussionen åt sidan - är det inte bra/lönt att ha med 1 upplösning till?
Såg ytterliggare en kommentar som va:
"Kan vi få en esport test nu istället. Ingen som egentligen bryr sig om ögongodis i dessa spel."

Verkar ju finnas intresse, och säkert av fler som inte skriver.
Ett test till i "pRoFFs_InStäLLniNGAr" - kommer ta lite tid att köra benchmark, men om folk vill så kanske Sweclockers breddar sig?

Kanske dags att lägga upp en omröstning bara så får man se vad som intresse finns för?

Och är iallafall inte helt likgiltig till ögongodis själv - trevligt med högre upplösta texturer osv i cs2, skärpan och kontrasten överlag känns mycket bättre.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Poängen är att om majoriteten kör 1280*960 så borde det reflekteras ganska tydligt typ hela vägen ner. Om du säger att 5% kör det så är det svårt för mig visa något för eller emot beroende på en sample size av säg 50 pers men om du säger "majoritet" så borde det ju vara mer ovanligt att jag stöter på någon som inte spelar i 1280*960.

Och ja finns data på att folk i upper tier gör det men är de majoriteten av den miljonen då?

Nu har jag inte fått rank i CS2 men from sluttampen av CSGO så skulle jag påstå att i officiella MM på runt MGE-DMG nivå så kan man vänta sig att:

1. ingen kan några särskilda nades för anfall
2. få bryr sig om att använda defensiva nades eller flashes
3. få wallbangar på något systematiskt sätt
4. få kan sätta ihop någon mer seriös taktik än "go a/b"
5. få kan klura ut att om något inte funkar de flesta fem gångerna så kommer det inte funka bättre nästa tio försöken
6. få är intresserade av att gör något mer komplicerat eller involverat, de vill panga och hoppa runt.

Har extremt svårt att tro att folk som spelar på sådant casual sett skulle, i majoritet, köra i 1280*960 för att kräma ut aningen mer prestanda.

Något att ta i beaktning är ju att det endast är pöbeln som spelar matchmaking i CS. För svenska spelare är både e-sportal och faceit populärt (har ingen aning om hur populärt det är i förhållande till MM). Min upplevelse därifrån är det omvända, att i princip samtliga spelare, oavsett skill, bryr sig i viss omfattning. Jag tror även att de allra flesta där väljer att kika på hur proffsen har ställt in sitt spel och därefter kör på något liknande.

Anledningen till att lägre upplösningar är populära är att du får lägre rekyl i spelet. Nackdelen är att det naturligtvis blir svårare på långt håll, eftersom det blir så "suddigt". Testa själv, dra på 800x600 och testa spraya på nära håll. Otroligt härligt är det. Men på långt håll blir det fruktansvärt. Det är stor skillnad i bildkvalité mellan 1024x768 och 1280x960, så jag tror att många tyckte att 1280x960 var den "perfekta" upplösningen.

Sen kör ju många "stretched" 4:3, och spelet upplevs lite "snabbare", men spelarmodellerna blir också större. Känns rätt bra enligt mig; men nu testar jag CS2 i 16:9. Håller mig dock till 1366 ✕ 768

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mrbond:

Något att ta i beaktning är ju att det endast är pöbeln som spelar matchmaking i CS. För svenska spelare är både e-sportal och faceit populärt (har ingen aning om hur populärt det är i förhållande till MM). Min upplevelse därifrån är det omvända, att i princip samtliga spelare, oavsett skill, bryr sig i viss omfattning. Jag tror även att de allra flesta där väljer att kika på hur proffsen har ställt in sitt spel och därefter kör på något liknande.

Anledningen till att lägre upplösningar är populära är att du får lägre rekyl i spelet. Nackdelen är att det naturligtvis blir svårare på långt håll, eftersom det blir så "suddigt". Testa själv, dra på 800x600 och testa spraya på nära håll. Otroligt härligt är det. Men på långt håll blir det fruktansvärt. Det är stor skillnad i bildkvalité mellan 1024x768 och 1280x960, så jag tror att många tyckte att 1280x960 var den "perfekta" upplösningen.

Sen kör ju många "stretched" 4:3, och spelet upplevs lite "snabbare", men spelarmodellerna blir också större. Känns rätt bra enligt mig; men nu testar jag CS2 i 16:9. Håller mig dock till 1366 ✕ 768

Många körde väl 5:4 stretched (1280x1024) till och med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Många körde väl 5:4 stretched (1280x1024) till och med?

Jag tror inte det var jättepopulärt, men det var några som lirade 1280*1024 tror jag. Jag gillade aldrig det hehe..

Permalänk
Skrivet av Felixark:

Kan faktiskt vara en fördel att ha hög grafik i CS:2 med tanke på dom nya skuggorna har sätt vart folk befinner sig med hjälp av skuggorna som inte skulle ha varit möjligt om jag hade kört på lägsta grafik i stället för högsta.

Det var det i vanliga CSGO också och den inställningen är den enda man hade på medium/high.

Visa signatur

CPU : Intel Core i7 8700K | MOBO : MSI Z370-A PRO
GPU : Nvidia Geforce GTX 1060 6GB |
RAM : Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2600MHz
SSD : Samsung EVO 850 500GB SSD x2
https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers#/m...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nightwing:

Det var det i vanliga CSGO också och den inställningen är den enda man hade på medium/high.

Nej inte närheten av lika synligt som det är CS:2 har sätt flera gånger vart spelare står bakom väggen som inte var möjligt i CS:GO känns nästan som att kör med wallhacks ibland.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk

Körde allt maxat förutom en sak spelet är cappat till 250 fps hur låser jag upp så jag får ut mer via consollen

Visa signatur

Laptop Asus G18 (G814JZ-N6034W)
Intel Core i913980HX 24 st kärnor ((8P 5.6GHz + 16E 2.2GHz) Antal trådar 32 st
Nvidia GeForce RTX 4080 2330 MHz12 GB, TDP 175w
Ram 32 GB, ((2 x 16GB))DDR5 SO-DIMM (4800 MHz)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hatesunday:

Körde allt maxat förutom en sak spelet är cappat till 250 fps hur låser jag upp så jag får ut mer via consollen

Det ska vara cappat till 400 fps som standard så har du på Vsync?
Annars är det fps_max xxx som är kommandot.

Permalänk
Skrivet av Felixark:

Nej inte närheten av lika synligt som det är CS:2 har sätt flera gånger vart spelare står bakom väggen som inte var möjligt i CS:GO känns nästan som att kör med wallhacks ibland.

Ja och vad försöker du komma fram till? Jag påpekade att det är den enda inställningen man skruvar upp.

Visa signatur

CPU : Intel Core i7 8700K | MOBO : MSI Z370-A PRO
GPU : Nvidia Geforce GTX 1060 6GB |
RAM : Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2600MHz
SSD : Samsung EVO 850 500GB SSD x2
https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers#/m...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Nej inte närheten av lika synligt som det är CS:2 har sätt flera gånger vart spelare står bakom väggen som inte var möjligt i CS:GO känns nästan som att kör med wallhacks ibland.

De står inte bakom väggen egentligen, detta är hela grejen med subtick systemet, de har redan peakat ut och skjutit. Din klient har inte hunnit få den informationen än när det faktiskt händer men servern har ändå koll på det och därav är skottet ändå giltigt.

Visa signatur

R7 5800X3D | ROG Strix X570-F Gaming | Corsair Vengeance PRO RGB 32GB 3600Mhz | Gigabyte RTX 4080 Eagle | Samsung 980 Pro 2TB | Samsung 980 Pro 2TB | Seasonic Prime PX-850

PS5 | Nintendo Switch | MiSTer FPGA

Permalänk
Medlem
Skrivet av icogniito:

De står inte bakom väggen egentligen, detta är hela grejen med subtick systemet, de har redan peakat ut och skjutit. Din klient har inte hunnit få den informationen än när det faktiskt händer men servern har ändå koll på det och därav är skottet ändå giltigt.

Personen du svarar skriver om skuggorna i spelet. Det har inget med subtick att göra, bara nya ljussättningen som Source2 har

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Personen du svarar skriver om skuggorna i spelet. Det har inget med subtick att göra, bara nya ljussättningen som Source2 har

Alright hehe, läste inte hela tråden för det lät precis som alla vanliga gnäll kring spelet man blivit trött på. Well well ignorera mitt meddelande.

Visa signatur

R7 5800X3D | ROG Strix X570-F Gaming | Corsair Vengeance PRO RGB 32GB 3600Mhz | Gigabyte RTX 4080 Eagle | Samsung 980 Pro 2TB | Samsung 980 Pro 2TB | Seasonic Prime PX-850

PS5 | Nintendo Switch | MiSTer FPGA

Permalänk

Tack för en trevlig och informerande genomgång!

Två frågor:

1: Kan man köra denna test själv hemma, och hur gör man då?

2: Är även CS2 CPU beroende som CS:GO var, eller har nu CS2 hamnat i facket över spel med ringa eller ingen påverkan av vilken CPU man använder?

Har själv på olika sätt försökt mäta FPS i CS:GO med oklockad VS klockad i5-12400F, det senare i c:a 5 GHz.
Skillnaden var blygsam, runt 20 FPS i prestandaökning, så lade delvis ned det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Propp_Orvar:

Tack för en trevlig och informerande genomgång!

Två frågor:

1: Kan man köra denna test själv hemma, och hur gör man då?

2: Är även CS2 CPU beroende som CS:GO var, eller har nu CS2 hamnat i facket över spel med ringa eller ingen påverkan av vilken CPU man använder?

Har själv på olika sätt försökt mäta FPS i CS:GO med oklockad VS klockad i5-12400F, det senare i c:a 5 GHz.
Skillnaden var blygsam, runt 20 FPS i prestandaökning, så lade delvis ned det.

1. Om sweclockers laddar upp sin demo fil så kan man ladda ner den och köra testet själv.

2. CS2 är fortfarande CPU beroende men nu för tiden är det multi core perf som gäller och inte längre single core som det var tidigare, amd x3d processorer har sett ett massivt prestandalyft jämfört med GO (dock är spelet mer GPU krävande en GO var så det är inte säker att du märker CPU förbättringarna). Source 2 motorn i helhet är otroligt bra på multithreading överlag!

Visa signatur

R7 5800X3D | ROG Strix X570-F Gaming | Corsair Vengeance PRO RGB 32GB 3600Mhz | Gigabyte RTX 4080 Eagle | Samsung 980 Pro 2TB | Samsung 980 Pro 2TB | Seasonic Prime PX-850

PS5 | Nintendo Switch | MiSTer FPGA