Adrenalin 23.9.3 (WHQL Recommended)

Permalänk
Medlem

Adrenalin 23.9.3 (WHQL Recommended)

Som väntat hittade en mer officiell variant av 23.9.3 ut lagom till Phantom Liberty, med mer info här. Notera att för Polaris/Vega är senaste 23.9.2, det verkar som att AMD har trappat ner stödet för dessa.

New Feature Highlights

  • New Game Support

    • Cyberpunk 2077: Phantom Liberty

    • PAYDAY 3

  • MeanVarianceNormalization (MVN) and Stable Diffusion variants optimizations

Known Issues

  • Performance Metrics Overlay may report N/A for FPS on various games.

  • Audio may intermittently become out of sync with video when recording from AMD Software: Adrenalin Edition with AV1 codec.

  • The display may intermittently freeze after changing the encoding format while streaming select games using AMD Link. Users experiencing this issue are suggested to select the desired encode format before streaming as a temporary workaround.


Important Notes

  • Factory Reset has been temporarily disabled as a precautionary measure while we address isolated installation issues that have been reported during PC upgrades. Users may use AMD Cleanup Utility as a temporary option.

Permalänk
Medlem

Jag provade denna drivare men rullade tillbaks till 23.9.1.
Hårdvaruaccelerationen i webbläsare och dylikt fungerar inte för mig i både 23.9.2 och 23.9.3.
Sänker hela datorn i flera sekunder om jag öppnar butiken i Steam eller slänger upp ett YT-klipp i helskärm i firefox...
Det går inte ens att öppna taskmanager i dessa lägen.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barak:

Jag provade denna drivare men rullade tillbaks till 23.9.1.
Hårdvaruaccelerationen i webbläsare och dylikt fungerar inte för mig i både 23.9.2 och 23.9.3.
Sänker hela datorn i flera sekunder om jag öppnar butiken i Steam eller slänger upp ett YT-klipp i helskärm i firefox...
Det går inte ens att öppna taskmanager i dessa lägen.

Sitter på lika GPU som dig och har inget utav problemen du upplever med denna driver.

Edit: om det är 6950 xt du använder dig av det vill säga, som i din sign

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barak:

Jag provade denna drivare men rullade tillbaks till 23.9.1.
Hårdvaruaccelerationen i webbläsare och dylikt fungerar inte för mig i både 23.9.2 och 23.9.3.
Sänker hela datorn i flera sekunder om jag öppnar butiken i Steam eller slänger upp ett YT-klipp i helskärm i firefox...
Det går inte ens att öppna taskmanager i dessa lägen.

Precis när jag skrev att mitt likadana problem löstes med senate drivern fick jag det igen.

Kan du kolla om din HWinfo Memory Clock blir utgråad när det händer, och även om den blir grå när du kör 23.9.1?

För mig är det garanterad frysning när jag använder Edge och vissa andra program, men bara när den är grå.

Den blir gå även i 23.9.1 men denna verisonen fryser aldrig burken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimkimone:

Sitter på lika GPU som dig och har inget utav problemen du upplever med denna driver.

Edit: om det är 6950 xt du använder dig av det vill säga, som i din sign

Ja det är kortet i sign.
Sitter du med Windows 10 eller 11?
Själv kör jag fortfarande 10.
Flertalet på AMD:s officiella forum verkar ha bekymmer med olika konstellationer av kort.

Skrivet av psobject:

Precis när jag skrev att mitt likadana problem löstes med senate drivern fick jag det igen.

Kan du kolla om din HWinfo Memory Clock blir utgråad när det händer, och även om den blir grå när du kör 23.9.1?

För mig är det garanterad frysning när jag använder Edge och vissa andra program, men bara när den är grå.

Den blir gå även i 23.9.1 men denna verisonen fryser aldrig burken.

<Uppladdad bildlänk>

Jag noterade i Adrenalin att minnesklocken endast rapporterade 0 MHz när buggen uppstod.
Drog jag igång ett 3D-accelererat spel så kunde det lösa problemet en liten stund efteråt. =P
Detta sker inte med 23.9.1.
Ej grå för mig i HWinfo.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

23.9.2 sänkte min fps i cs2 med 15-20% och gjorde overlayen för temps och fps sämre. Sitter kvar på 23.5.2 tills det är åtgärdat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barak:

Jag noterade i Adrenalin att minnesklocken endast rapporterade 0 MHz när buggen uppstod.
Drog jag igång ett 3D-accelererat spel så kunde det lösa problemet en liten stund efteråt. =P
Detta sker inte med 23.9.1.
Ej grå för mig i HWinfo.

Är du säker på att du inte bara "haft tur" med 23.9.1? Min minnes-klock-sensor dör även här men det tog ~7h innan det hände och datorn fungerade fint även då.

Samma för mig att spel löser det. Jag var livrädd att jag pajat kortet eftersom det hände direkt efter jag fipplade med det

Såg också att det fanns många inlägg om det nu, så då somnar jag om igen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av psobject:

Är du säker på att du inte bara "haft tur" med 23.9.1? Min minnes-klock-sensor dör även här men det tog ~7h innan det hände och datorn fungerade fint även då.

Samma för mig att spel löser det. Jag var livrädd att jag pajat kortet eftersom det hände direkt efter jag fipplade med det

Såg också att det fanns många inlägg om det nu, så då somnar jag om igen!

Möjligt, jag rullade tillbaks igår.
Bekymret började med att jag var tvungen att blåsa burken i helgen så 23.9.2 var första drivaren på denna windowsinstallationen.
Jag kommer inte ihåg vilken version jag satt med innan.
Visar det säg att .1 också orsakar problem så rullar jag bara tillbaks till någon ännu tidigare version.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barak:

Ja det är kortet i sign.
Sitter du med Windows 10 eller 11?
Själv kör jag fortfarande 10.
Flertalet på AMD:s officiella forum verkar ha bekymmer med olika konstellationer av kort.

Jag noterade i Adrenalin att minnesklocken endast rapporterade 0 MHz när buggen uppstod.
Drog jag igång ett 3D-accelererat spel så kunde det lösa problemet en liten stund efteråt. =P
Detta sker inte med 23.9.1.
Ej grå för mig i HWinfo.

Alright, jag sitter på 11an

Permalänk
Medlem
Skrivet av psobject:

Är du säker på att du inte bara "haft tur" med 23.9.1? Min minnes-klock-sensor dör även här men det tog ~7h innan det hände och datorn fungerade fint även då.

Samma för mig att spel löser det. Jag var livrädd att jag pajat kortet eftersom det hände direkt efter jag fipplade med det

Såg också att det fanns många inlägg om det nu, så då somnar jag om igen!

Hehe nu ballade det ur.
Då provar vi med 23.8.2 istället...

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barak:

Hehe nu ballade det ur.
Då provar vi med 23.8.2 istället...

Men det fungerar fortfarande, eller hur? Min sensor stannar men inget annat händer och allt rullar på som vanligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av psobject:

Men det fungerar fortfarande, eller hur? Min sensor stannar men inget annat händer och allt rullar på som vanligt.

Jag fick ett fryshack när jag kollade på ett youtubeklipp så jag avinstallerade drivarna direkt.
Orkade inte utvärdera, det skall bara fungera.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barak:

Jag fick ett fryshack när jag kollade på ett youtubeklipp så jag avinstallerade drivarna direkt.
Orkade inte utvärdera, det skall bara fungera.

Fryshack på twitch & youtube har har haft sporadiskt sen jag köpte mitt 6900xt. Finns det ens drivrutiner som det fungerar till 100% med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av psobject:

Fryshack på twitch & youtube har har haft sporadiskt sen jag köpte mitt 6900xt. Finns det ens drivrutiner som det fungerar till 100% med?

Nvidia? 😉

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av psobject:

Fryshack på twitch & youtube har har haft sporadiskt sen jag köpte mitt 6900xt. Finns det ens drivrutiner som det fungerar till 100% med?

Okay.
Jag hade inga bekymmer fram tills jag formaterade om i helgen och fick nya drivrutiner.
Jag brukar ligga och släpa kanske en månad om det inte är så att det kommit något nytt intressant spel där en drivrutinsuppdatering är befogad.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

AMD har tydligen lagt till lite i sina release notes, markerar med kursiv och fetstil:
New Feature Highlights

  • New Game Support

    • Counter Strike 2

    • Cyberpunk 2077: Phantom Liberty

    • PAYDAY 3

  • MeanVarianceNormalization (MVN) and Stable Diffusion variants optimizations

Known Issues

  • Performance Metrics Overlay may report N/A for FPS on various games.

  • Audio may intermittently become out of sync with video when recording from AMD Software: Adrenalin Edition with AV1 codec.

  • The display may intermittently freeze after changing the encoding format while streaming select games using AMD Link. Users experiencing this issue are suggested to select the desired encode format before streaming as a temporary workaround.

  • Intermittent driver crashes while playing Counter Strike 2 on some AMD Graphics Products, such as the Radeon™ RX 7900 XTX. Users experiencing this can try disabling MSAA and FSR as a temporary workaround.

Permalänk
Medlem

Lite irriterande att adrenaline software vägrar funka i 23.9, rollback till 23.8 så funkar det perfekt.

Permalänk
Medlem

Får inte igång min live stream via youtube i AMD Software. Någon mer som har problem?

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Hej
förstår inte. Varje gång jag installerat om den. så fryser mitt datorn. o måste göra hard reset. har senaste versionen. är på 7900 xtx.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Munya:

Hej
förstår inte. Varje gång jag installerat om den. så fryser mitt datorn. o måste göra hard reset. har senaste versionen. är på 7900 xtx.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swedishchef_90:

Nvidia? 😉

Rapporterad för Flame war.

När ni installerar dessa drivrutiner.

Kör ni DDU i felsäkert läge?

Inaktiverar ni Windows update och tillgången till internet under tiden ni installerar drivrutinerna? (Förekommer att Windows är snabb som fasiken att installera en äldre AMD drivrutin från 2020.. ingen vet varför.

Visa signatur

XFX Merc 7900XT|R5 5600X|MSI MPG B550|32GB 3600mhz.

32" 1440P@240Hz, 1000R.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenskEnkrona:

Rapporterad för Flame war.

När ni installerar dessa drivrutiner.

Kör ni DDU i felsäkert läge?

Inaktiverar ni Windows update och tillgången till internet under tiden ni installerar drivrutinerna? (Förekommer att Windows är snabb som fasiken att installera en äldre AMD drivrutin från 2020.. ingen vet varför.

Sitt ner i båten, nvidia har inga problem att visa twitch/Youtube. Inget "flame war" bara fakta.

Men fortsätt håll amd drivers varmt om hjärtat, bara flertalet klagomål på swec senaste 4 v om deras drivers. Tror jag enbart sett en nvidia...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Sitt ner i båten, nvidia har inga problem att visa twitch/Youtube. Inget "flame war" bara fakta.

Men fortsätt håll amd drivers varmt om hjärtat, bara flertalet klagomål på swec senaste 4 v om deras drivers. Tror jag enbart sett en nvidia...

Hade Nvida förut (3080 ti) men sålde delar o byggde nytt o denna gång testa jag AMD 7900 xtx

Aldrig varit med sånt drivrutiner krånglar….

Jag får ofta start om datorn så den hittar GPU och ibland installera om drivrutiner….

Permalänk
Medlem

Hade inte ett enda problem med mitt 7900XTX när jag var på B450 plattformen. Ända sedan jag bytte till B650 DDR5 plattformen för en månad sedan så har GPUn kraschat 1-2 gånger per dag. Kvittar vilket spel jag provade, det kraschade oavsett. Varje start så nollställdes alla inställningar i Adrenaline osvosvosv.
Senaste Adrenaline drivrutinerna stod ju att de hade fixat krascherna på CS2, men det löste inte för mig då jag fortsatte att krascha i spelet.

Men som sagt, hade inte ett enda problem när jag köpte B450. Känns som att 7900XTX drivrutinerna har stora problem på B650 då jag läser flertalet reddit trådar med samma problem.