Franska myndigheter gjorde tillslag på Nvidia-kontor

Permalänk
Melding Plague

Franska myndigheter gjorde tillslag på Nvidia-kontor

Under förra veckan genomförde franska konkurrensmyndigheter razzia på Nvidias kontor efter misstankar om konkurrensbrott.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Gillar Frankrikes generellt hårda hållning mot företag (särskilt när det gäller konsumentskydd), och kan inget annat än tycka att även detta tillslag låter som en god idé. Oskyldiga eller ej (jag tippar personligen på det senare) så är det bra att Nvidia (och förstås även andra aktörer) genomsynas med hårdhandskarna.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

Trevlig lönehelg!

Mvh,
WKL.

Visa signatur

"Den säkraste koden är den som aldrig skrivs"

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Gillar Frankrikes generellt hårda hållning mot företag (särskilt när det gäller konsumentskydd), och kan inget annat än tycka att även detta tillslag låter som en god idé. Oskyldiga eller ej (jag tippar personligen på det senare) så är det bra att Nvidia (och förstås även andra aktörer) genomsynas med hårdhandskarna.

Oj jag är av en helt annan sort. Jag tycker myndigheter ska strunta i företagen som bidrar till arbetstillfällen och skatteintäkter. Någon som borde rannsaka sig själv är staten och korruptionen därinom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Oj jag är av en helt annan sort. Jag tycker myndigheter ska strunta i företagen som bidrar till arbetstillfällen och skatteintäkter. Någon som borde rannsaka sig själv är staten och korruptionen därinom.

Finns gott om korrupta företag som smiter alla skatter de kan och prisfixar… alla är dåliga, ska inte lämna någon obevakad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Oj jag är av en helt annan sort. Jag tycker myndigheter ska strunta i företagen som bidrar till arbetstillfällen och skatteintäkter. Någon som borde rannsaka sig själv är staten och korruptionen därinom.

Fast lämnar man företag orörda bara för att dom ger staten pengar kommer det bli sämre arbetsmiljö för anställda, monopol, prisfixing etc etc. Man kan inte skydda ett företag pga pengarna.

Alla får ställa sig i led.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Oj jag är av en helt annan sort. Jag tycker myndigheter ska strunta i företagen som bidrar till arbetstillfällen och skatteintäkter. Någon som borde rannsaka sig själv är staten och korruptionen därinom.

I en absolut perfekt värld ja, men det är helt verklighetsfrånvänt att tro att det fungerar så IRL.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Oj jag är av en helt annan sort. Jag tycker myndigheter ska strunta i företagen som bidrar till arbetstillfällen och skatteintäkter. Någon som borde rannsaka sig själv är staten och korruptionen därinom.

Well vissa saker behöver staten kontrollera, kolla bara i Sverige hur det gick med privatiseringen av besiktning av bilar, skulle bli billigare osv osv, har bara resulterat i att det är extremt mycket dyrare och extremt mycket lättare att få en bil besiktad genom en telefonsamtal.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Härligt. På dem bara.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Well vissa saker behöver staten kontrollera, kolla bara i Sverige hur det gick med privatiseringen av besiktning av bilar, skulle bli billigare osv osv, har bara resulterat i att det är extremt mycket dyrare och extremt mycket lättare att få en bil besiktad genom en telefonsamtal.

Ändå är bilprovningen den depå som är överlägset dyrast.
Finns väl flera borttagna* monopol som varit succé, apoteken tex, önskar systembolaget gick samma väg. Men det är en annan fråga och inget som hör hemma här.

Jag tycker det är mer fel om staten är korrupt än en företagsledare. Förtagen står oftast på egna pengar. Värre att sno från folket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Oj jag är av en helt annan sort. Jag tycker myndigheter ska strunta i företagen som bidrar till arbetstillfällen och skatteintäkter. Någon som borde rannsaka sig själv är staten och korruptionen därinom.

Dom försöker ju konkurrera ut dom mindre företagens arbetstillfällen och skatteintäkter.
Självklart ska all korruption motverkas, vill inte bo i ett korrupt land som Ukraina eller Ryssland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Ändå är bilprovningen den depå som är överlägset dyrast.

Märkligt, jag brukar besikta på bilprovningen för de är billigast (eller i alla fall alltid i nedre skiktet), och för att de har överlägset bäst tillgänglighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Ändå är bilprovningen den depå som är överlägset dyrast.
Finns väl flera borttagna* monopol som varit succé, apoteken tex, önskar systembolaget gick samma väg. Men det är en annan fråga och inget som hör hemma här.

Jag tycker det är mer fel om staten är korrupt än en företagsledare. Förtagen står oftast på egna pengar. Värre att sno från folket.

Men om företagen inte följer lagar o fiflar så lurar de ju inte bara staten men även folket?

De ja får fram Staten får inte säkerställa sina tillgångar inte ens för folkets bästa, men företag får skinna både stat och folk på pengar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Oj jag är av en helt annan sort. Jag tycker myndigheter ska strunta i företagen som bidrar till arbetstillfällen och skatteintäkter. Någon som borde rannsaka sig själv är staten och korruptionen därinom.

Jag tycker tycker dödstraff borde existera i Sverige enbart specifikt för företag. Upprepade seriösa brott mot lagar/förordningar borde resultera i totalt upplösning av företaget och beslagtagande av dess resurser för utdelning till eventuella offer, alternativt tillbaka till kunder eller staten.

Jag är ändå bara någonstans mellan 30-40 men vad jag sett i min karriär hittills och genom att bara leva med öppna ögon har gjort det tydligt att folk är väldigt bra på "dubbeltänk" och villiga att totalt åsidosätta sin personliga moral när det kommer till jobb. Då har jag ändå jobbat på överlag bra ställen.

Delar man upp något oerhört omoraliskt i många nog delar så är gemene man villig att ta en liten del var för att finansiera sin personliga svenssondröm.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Skrivet av Shiprat:

Jag tycker tycker dödstraff borde existera i Sverige enbart specifikt för företag. Upprepade seriösa brott mot lagar/förordningar borde resultera i totalt upplösning av företaget och beslagtagande av dess resurser för utdelning till eventuella offer, alternativt tillbaka till kunder eller staten.

Jag är ändå bara någonstans mellan 30-40 men vad jag sett i min karriär hittills och genom att bara leva med öppna ögon har gjort det tydligt att folk är väldigt bra på "dubbeltänk" och villiga att totalt åsidosätta sin personliga moral när det kommer till jobb. Då har jag ändå jobbat på överlag bra ställen.

Delar man upp något oerhört omoraliskt i många nog delar så är gemene man villig att ta en liten del var för att finansiera sin personliga svenssondröm.

Ja, någon form av slägga behövs. Vi har blivit så slappa när det kommer till företagsdiciplin till skillnad från resten av Europa.

Vet inte vad som hände och när.

Permalänk
Skrivet av Ryzer:

Oj jag är av en helt annan sort. Jag tycker myndigheter ska strunta i företagen som bidrar till arbetstillfällen och skatteintäkter. Någon som borde rannsaka sig själv är staten och korruptionen därinom.

Ärligt talat tror jag inte ens företagen överlag själva vill det.

Men staten behöver definitivt bli mycket mer transparent och ärlig, det håller jag med om. Sjukt hur det håller på att bli

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whitepilledoomer:

Ja, någon form av slägga behövs. Vi har blivit så slappa när det kommer till företagsdiciplin till skillnad från resten av Europa.

Vet inte vad som hände och när.

Sverige är litet, man vill locka till sig alla de största och skapa jobb etc, alla de konkurrensfientliga men på ytan konsumentvönliga favoriterna som amazon osv ska givetvis finnas i Sverige då man inte är på kartan annars.

Man ska givetvis normalisera att även de företag som går med vansinnig vinst och gärna skippar att betala skatt helt och hållet ska suga i sig bidragspengar av olika slag, det är ju där politikerna ska jobba när de är färdiga med politiken.

Småföretagen ska löna sig, ingen ska behöva gå i konkurs även om deras affärside/implementering är värdelös. Vår svenska variant av American dream typ.

Skrivet av Ryzer:

Jag tycker det är mer fel om staten är korrupt än en företagsledare. Förtagen står oftast på egna pengar. Värre att sno från folket.

Som tur är behöver man inte välja ut ena eller andra utan korruption är oacceptabelt i båda fallen. Inget företag står någonsin på egna pengar sålänge du inte menar att de har en egen nationstat och rätt att trycka egna pengar på något sätt.

Ett vinstdrivet företag är en mekanism för att extrahera värde ur marknaden och ur dess anställdas arbetskraft.

Det existerar inget sådant som absolut privat kapital, alla i Sverige använder sig av samma valuta, det är som blodet i landets ådror. Ett företag är ett organ som kan extrahera värde ur strömmen av kapital sålänge företaget fyller sin funktion. Ett företag som extraherar mer än sin beskärda del värde (extraherar mer värde än som är förtjänt baserat på den funktion de fyller) eller motarbetar andra företag genom att försöka stävja konkurrens är som cancer, en tusentals små meningslösa tumörer som lärt sig hålla sig precis välartade nog att inte tas bort.

Det absolut mest patetiska är hur man ser investerare fladdra med läpparna när något för ovanlighetens skull faktiskt går ner i värde, som om det inte är förmågan att förutspå risk och prestera över average som är hela skälet för deras existens.
Ett skikt av parasiter som en gång fyllde någon korrigeringsfunktion i marknaden men nu tycks anse sig ha någon slags skyddad status och rätt att bara sitta och suga i sig pengar utan att bidra värde.

Vi har levt i en trevlig enbart-uppåt marknad ett bra tag nu, korrigeringen i form av en fet röd pil neråt lär komma snart och hoppas verkligen att marknaden är frisk nog att skitföretag stryker med i större utsträckning än de som iallafall gör rätt för sig.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk

Jag tycker det är så otroligt rättssäkert att länder själva kan döma multinationella företag att betala böter som går rakt till det egna landets stadskassa. Landet bestämmer både om brottet har begåtts och vad straffet är.

Sedan bör Nvidia granskas såsom Google.

*edit'*
Enligt mitt tycke skulle en internationell domstol avgöra huruvida ett sådant företag har begått brott i ett land och vad böterna då ska vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Well vissa saker behöver staten kontrollera, kolla bara i Sverige hur det gick med privatiseringen av besiktning av bilar, skulle bli billigare osv osv, har bara resulterat i att det är extremt mycket dyrare och extremt mycket lättare att få en bil besiktad genom en telefonsamtal.

Köpte en volvo C30 begagnad med ca 12000 mil. Vibrerade lite i framvagn när jag provkörde men övrigt hur fin som helst så sa att jag köpte den för utsatt pris om de gjorde en up to date besiktning och en kontroll service, snarare än att försöka pruta.

De gjorde det, fick protokoll från någon verkstad de hade förhållande med och den vart besiktigad, tog även någon slags begagnat-försäkring för ett år.

Efter typ 10 mil började den vibrera seriöst, rådfrågade ett par som visste mer än mig på jobbet och gissade fram att det förmodligen var något med ena drivknuten. Lämnade tillbaka den till handlaren med den informationen.

11 månader senare hade den vart inne på deras kompis-verkstad i totalt sex månader, de hade bytt svänghjulet två gånger, kopplingen en gång, och sedan lagat något med kopplingen då de satt ihop del fel på något vis första gången.
Den gick inte det minsta bättre givetvis, skakade så mycket att man inte kunde ha en typ Starbucks-mugg i mugghållaren då det då skvätta ut ur locket över hela bilen. Verkstaden sa att det var normalt.

Jag vägrade betala någon självrisk innan problemet blev löst, bilmeck från deras kompis-verkstad ringde mig på privat nummer och skrek en stund, sa att jag skulle betala självrisken annars skulle han komma hem till mig med fakturan så jag kunde betala direkt. Ringde bilhandlaren och förklarade att jag var lite sugen på att polisanmäla det hela. Notera att jag inte haft direkt kontakt med verkstaden tills dess, jag var inte deras kunde utan det var ju givetvis bilhandlaren.

Krävde att de ordnade så att garanti/försäkring täckte en oberoende verkstad istället- 20m på parkeringen med en meck i passagerarsätet var nog för att diagnosticera "du din ena drivknut är nog fan nära nog att vara helt av" och typ fyra arbetsdagar senare var det löst.

Nu med bilen tillbaka hel efter at ha kört hyrbilar i närmare ett år tog jag roadtrip med en polare - direkt sprack en vakumslang. Hade precis kommit över sista datumet för begagnat-försäkringen, och slangen satt dåligt till, så fick förklarat att det skulle kosta ca 10k som jag fick stå för själv.

Gick till deras VD med utdrag för brev till Konsumentverket och hela historiken, han ville inte ens se det utan gick med att betala tillbaka hela priset for bilen plus allt jag lagt på vinterdäck etc.

Denna bil gick alltså genom besiktning och kontrollservice i Bromma med en drivknut som var delvis knäckt, och en "riktig" bilverkstad med välkänt namn misslyckades med att fixa det i nästan ett år, drog istället till med ca 50.000k i kostnader för att byta hela andra grejer.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Köpte en volvo C30 begagnad med ca 12000 mil. Vibrerade lite i framvagn när jag provkörde men övrigt hur fin som helst så sa att jag köpte den för utsatt pris om de gjorde en up to date besiktning och en kontroll service, snarare än att försöka pruta.

De gjorde det, fick protokoll från någon verkstad de hade förhållande med och den vart besiktigad, tog även någon slags begagnat-försäkring för ett år.

Efter typ 10 mil började den vibrera seriöst, rådfrågade ett par som visste mer än mig på jobbet och gissade fram att det förmodligen var något med ena drivknuten. Lämnade tillbaka den till handlaren med den informationen.

11 månader senare hade den vart inne på deras kompis-verkstad i totalt sex månader, de hade bytt svänghjulet två gånger, kopplingen en gång, och sedan lagat något med kopplingen då de satt ihop del fel på något vis första gången.
Den gick inte det minsta bättre givetvis, skakade så mycket att man inte kunde ha en typ Starbucks-mugg i mugghållaren då det då skvätta ut ur locket över hela bilen. Verkstaden sa att det var normalt.

Jag vägrade betala någon självrisk innan problemet blev löst, bilmeck från deras kompis-verkstad ringde mig på privat nummer och skrek en stund, sa att jag skulle betala självrisken annars skulle han komma hem till mig med fakturan så jag kunde betala direkt. Ringde bilhandlaren och förklarade att jag var lite sugen på att polisanmäla det hela. Notera att jag inte haft direkt kontakt med verkstaden tills dess, jag var inte deras kunde utan det var ju givetvis bilhandlaren.

Krävde att de ordnade så att garanti/försäkring täckte en oberoende verkstad istället- 20m på parkeringen med en meck i passagerarsätet var nog för att diagnosticera "du din ena drivknut är nog fan nära nog att vara helt av" och typ fyra arbetsdagar senare var det löst.

Nu med bilen tillbaka hel efter at ha kört hyrbilar i närmare ett år tog jag roadtrip med en polare - direkt sprack en vakumslang. Hade precis kommit över sista datumet för begagnat-försäkringen, och slangen satt dåligt till, så fick förklarat att det skulle kosta ca 10k som jag fick stå för själv.

Gick till deras VD med utdrag för brev till Konsumentverket och hela historiken, han ville inte ens se det utan gick med att betala tillbaka hela priset for bilen plus allt jag lagt på vinterdäck etc.

Denna bil gick alltså genom besiktning och kontrollservice i Bromma med en drivknut som var delvis knäckt, och en "riktig" bilverkstad med välkänt namn misslyckades med att fixa det i nästan ett år, drog istället till med ca 50.000k i kostnader för att byta hela andra grejer.

Ja det är sorgligt. Idag verkar man inte felsöka någonting. Man byter bara på måfå...

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Oj jag är av en helt annan sort. Jag tycker myndigheter ska strunta i företagen som bidrar till arbetstillfällen och skatteintäkter. Någon som borde rannsaka sig själv är staten och korruptionen därinom.

Skulle säga både och, företagen har blivit så stora att de skiter i alla lagar så länge de inte skadar företaget för mycket, dvs mer vinst än förlust om allt skiter sig.

Staten är väl enda vapnet mot det så vi får leva med det och rösta därefter.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag tycker det är så otroligt rättssäkert att länder själva kan döma multinationella företag att betala böter som går rakt till det egna landets stadskassa. Landet bestämmer både om brottet har begåtts och vad straffet är.

Sedan bör Nvidia granskas såsom Google.

*edit'*
Enligt mitt tycke skulle en internationell domstol avgöra huruvida ett sådant företag har begått brott i ett land och vad böterna då ska vara.

De raidade väl företaget i Frankrike och inte huvudkontoret, vilket de har all rätt att göra.

Bara för att det är ett globalt företag så betyder det inte att lokala lagar inte gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Finns väl flera borttagna* monopol som varit succé, apoteken tex

Jag föredrar hur det var innan, när Apoteket var just bara ett apotek och inte försökte kränga på folk en satans massa extra skit varenda jävla gång man ska hämta ut ett recept eller gå till kassan. Jag är så förbannat less på det, och det är ingen skillnad mellan apotekskedjorna, alla jobbar på det där viset.

För att inte nämna problemen med urusel lagerhållning, som särskilt drabbar folk som behöver mer ovanliga mediciner.

Apotekspersonalen har tvingats växla över från fokus att hjälpa en, till att i huvudsak bara vara säljarjävlar.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Ändå är bilprovningen den depå som är överlägset dyrast.
Finns väl flera borttagna* monopol som varit succé, apoteken tex, önskar systembolaget gick samma väg. Men det är en annan fråga och inget som hör hemma här.

Jag tycker det är mer fel om staten är korrupt än en företagsledare. Förtagen står oftast på egna pengar. Värre att sno från folket.

Jag är inte överens med dig om apoteket, då jag inte tål vanligt penicillin vilket inte var något problem när vi hade monopol, nu får jag åka 6 mil för att få tag på det då inget apotek på min ort eller i grannkommunen har det på hyllan längre och beställa på nätet tar minst till dagen efter.

Företag behöver kontrolleras annars kommer snart alla företag att köpas upp och antingen läggas ned helt eller anpassa priserna och produkter till dem som köpt upp dem.
På detta forum gnälls på komponentpriser om nvidia och intel var helt själva så räkna med att priserna skulle bli ännu högre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag tycker det är så otroligt rättssäkert att länder själva kan döma multinationella företag att betala böter som går rakt till det egna landets stadskassa. Landet bestämmer både om brottet har begåtts och vad straffet är.

Sedan bör Nvidia granskas såsom Google.

*edit'*
Enligt mitt tycke skulle en internationell domstol avgöra huruvida ett sådant företag har begått brott i ett land och vad böterna då ska vara.

Ja det beror väl på hur man ser det. Själv ser jag ju hellre att ett land drygar ut statskassan med ett mångbiljardföretags pengar än dess hårt arbetande befolknings pengar. Men det kanske bara är jag?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Sötast

Nu har det gått för långt.

Det är tydligt att de franska kommunalarbetarna helt enkelt inte hade råd med 4090 på deras lön.... och med tanke på att starfield toppar runt 40fps på lägsta inställningar på ett 3070 så fick de helt enkelt raida kontoret i hopp om att kunna spela under helgen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

De raidade väl företaget i Frankrike och inte huvudkontoret, vilket de har all rätt att göra.

Bara för att det är ett globalt företag så betyder det inte att lokala lagar inte gäller.

Lokala lagar kan ändras lite efter eget behag utifrån hur mycket hål politikerna har i sin statsbudget. Detta hände inte franska IT /molnbolaget Atos SE. Där finns definitivt inga pengar att hämta, utan ett svarthål av kreditförluster.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarus:

Lokala lagar kan ändras lite efter eget behag utifrån hur mycket hål politikerna har i sin statsbudget. Detta hände inte franska IT /molnbolaget Atos SE. Där finns definitivt inga pengar att hämta, utan ett svarthål av kreditförluster.

Har du källa på att lagarna kan ändras lite efter behag utifrån hål i politikers statsbudget?
Tänker mig att det borde finnas en rigidare process än så bakom att stifta och ändra lagar?

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Har du källa på att lagarna kan ändras lite efter behag utifrån hål i politikers statsbudget?
Tänker mig att det borde finnas en rigidare process än så bakom att stifta och ändra lagar?

Windfall taxering på oljebolag i England. En nationalisering skulle jag nog påstå.
Övervinstskatt på banker i Italien. Denna drogs delvis tillbaka efter öppningen på marknaden då alla ville ut samtidigt.

Det är ganska uppenbart. England och Italien, två länder med kraftiga budgetunderskott och hög statlig skuldssättning. Så hur löser dem situationen? Spara?(otänkbart). Stödköp och noll räntor? Går ej eftersom båda har inflation.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarus:

Windfall taxering på oljebolag i England. En nationalisering skulle jag nog påstå.
Övervinstskatt på banker i Italien. Denna drogs delvis tillbaka efter öppningen på marknaden då alla ville ut samtidigt.

Det är ganska uppenbart. England och Italien, två länder med kraftiga budgetunderskott och hög statlig skuldssättning. Så hur löser dem situationen? Spara?(otänkbart). Stödköp och noll räntor? Går ej eftersom båda har inflation.

Vänta nu, vi pratade om Frankrike ett tillslag hade skett eller hur?
Taxering är dels något helt annat och sedan inget av det ett bevis på att tillslaget i Frankrike beror på något av detta. Även med bevis att budgetunderskott låg bakom taxeringarna du nämner så är det fortfarande ett bevis för att ett tillslag mot ett bolag i Frankrike har någon sådan koppling.

Så, finns det konkreta faktabaserade källor på att tillslaged mot Nvidias kontor föregåtts av godtyckliga förändringar i lagar för att kunna göra tillslaget och det i sin tur beror på att man vill täcka ett budgetunderskott? I så fall är det ju otroligt intrissant information. Men är det en känsla så är det inte riktigt lika relevant.

Det är ju lite som att säga att grannens son som utbildat sig till läkare inte förtjänar titeln eftersom du när du var liten hörde att andra barn i klassen kanske fuskade i skolan.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Vänta nu, vi pratade om Frankrike ett tillslag hade skett eller hur?
Taxering är dels något helt annat och sedan inget av det ett bevis på att tillslaget i Frankrike beror på något av detta. Även med bevis att budgetunderskott låg bakom taxeringarna du nämner så är det fortfarande ett bevis för att ett tillslag mot ett bolag i Frankrike har någon sådan koppling.

Så, finns det konkreta faktabaserade källor på att tillslaged mot Nvidias kontor föregåtts av godtyckliga förändringar i lagar för att kunna göra tillslaget och det i sin tur beror på att man vill täcka ett budgetunderskott? I så fall är det ju otroligt intrissant information. Men är det en känsla så är det inte riktigt lika relevant.

Det är ju lite som att säga att grannens son som utbildat sig till läkare inte förtjänar titeln eftersom du när du var liten hörde att andra barn i klassen kanske fuskade i skolan.

Jag tog exempel inom Europa som skett nyligen. Skattelagstiftning skulle jag påstå ingår i lagstiftningen, att sitta och ändra spelreglerna i halvlek inger inte förtroende eller stabilitet.
Dem säger inte själva varför dem har gjort en gryningsräd och även om de gjort, hur vet vi att det är sanningen?

Det kan vara för att gynna Atos och andra mindre inhemska spelare, det kan vara av monetära skäl, det kan vara av vilka anledningar som helst.

Frankrike har aldrig gillat "Big tech", och har tidigare lagt flera skatter som punktmarkerat just US big tech.

Visa signatur

=)