Permalänk
Medlem
Skrivet av Kablash:

Ännu en fråga, hur mycket väger det ner att vara provanställd, har läst att det inte är så farligt, men har också hört att vissa fått nekat lån pga provanställning.

Har för övrigt inga andra lån, förutom studielån.

Jag har hört att det kan vara olika. Men jag kan komma med mina siffror som referens eftersom jag var på provanställning när vi köpte hus.

Bank: Swedbank (haft kanske 18 år - är nu strax över 30).
Provanställning som utvecklare (några kronor under 30k i lön) - hade kanske 3 månader kvar när vi köpte.

Min sambo tjänade vid tillfället typ 32k och var fast anställd sedan ett par år tillbaka).

Lån: ca 2,2M (85%).

Banken ville se mitt anställningskontrakt sen var han nöjd. Så för mig gjorde han inte ens en liten min trots provanställning.

Nu har det gått ca tre år sedan husköpet och dags att gå över till rörligt (antar jag) 🙈

Det positiva är väl att vi markant gått upp i lön sen dess - båda två.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Vad menar du med ångerrätt? När avtalet trätt i kraft är du väl bunden under bindningstiden och får betala ränteskillnadsersättning om du bryter i förtid?

Själv band jag på 8år till 4% i somras. Framtiden får visa om det var bra eller dåligt.

Nej, Handelsbanken plockade igår bort ränteskillnadsersättningen för bundna lån på 2 år, gäller nya lån och retroaktivt som jag förstod det.

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeddan:

Nej, Handelsbanken plockade igår bort ränteskillnadsersättningen för bundna lån på 2 år, gäller nya lån och retroaktivt som jag förstod det.

Så det finns ingen nackdel att binda? Låter skumt. Man får kakan och äta den med. Eller kan de också bryta det innan 2 år om de tycker det blir för bra eller nått? Annars känns det som en no brainer att ta det om det inte finns nackdelar mot rörligt. Någon typ av kostnad borde det vara tycker man.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Så det finns ingen nackdel att binda? Låter skumt. Man får kakan och äta den med. Eller kan de också bryta det innan 2 år om de tycker det blir för bra eller nått? Annars känns det som en no brainer att ta det om det inte finns nackdelar mot rörligt. Någon typ av kostnad borde det vara tycker man.

Nej banken kan inte utan vidare bryta bindningstiden. (visst, missköter du dig så till den milda grad att banken säger upp lånet så kommer de ju tvinga fram en inlösen om det går riktigt illa)
I dagsläget är nog detta inte mycket till kostnad för banken, eftersom räntorna är på uppgång, vilket betyder att RSE-nivåerna sjunker och är 0 i många fall på lite kortare löptider.
Min gissning är att det man tjänar nu i bra PR och att man kanske behåller lite fler kunder, får lite fler kunder, väger tyngre än de eventuella kostnader som det kommer innebära i framtiden när räntorna går ner och RSE-nivåerna går upp.
Det finns inte alltid en "hake", ibland vill ett företag bara ha nöjda kunder och bra PR.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

I avtalsvärlden går allt att avtala om, det är bara att folket har indokrinerats att acceptera läget som det är och att inte ifrågasätta så mycket. Tidigare har det gått bra att sälja sina produkter men nu märker man vilka som inte kan ett skit om sitt arbete när man börjar ställa krav.

Skrivet av dagas:

Så det finns ingen nackdel att binda? Låter skumt. Man får kakan och äta den med. Eller kan de också bryta det innan 2 år om de tycker det blir för bra eller nått? Annars känns det som en no brainer att ta det om det inte finns nackdelar mot rörligt. Någon typ av kostnad borde det vara tycker man.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Cool:

Det finns inte alltid en "hake", ibland vill ett företag bara ha nöjda kunder och bra PR.

Är det gratis är du produkten

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Är det gratis är du produkten

Haha jo visst, i det här fallet är man väl en vandrande reklamskylt om man nappat på produkten och berättar för andra om den.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsgren:

Jag har hört att det kan vara olika. Men jag kan komma med mina siffror som referens eftersom jag var på provanställning när vi köpte hus.

Bank: Swedbank (haft kanske 18 år - är nu strax över 30).
Provanställning som utvecklare (några kronor under 30k i lön) - hade kanske 3 månader kvar när vi köpte.

Min sambo tjänade vid tillfället typ 32k och var fast anställd sedan ett par år tillbaka).

Lån: ca 2,2M (85%).

Banken ville se mitt anställningskontrakt sen var han nöjd. Så för mig gjorde han inte ens en liten min trots provanställning.

Nu har det gått ca tre år sedan husköpet och dags att gå över till rörligt (antar jag) 🙈

Det positiva är väl att vi markant gått upp i lön sen dess - båda två.

Tack för din input! Är tyvärr själv, så blir nog lite jobbigare för mig. Men ska höra mig runt så får i se, annars får jag vänta helt enkelt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kablash:

Tack för din input! Är tyvärr själv, så blir nog lite jobbigare för mig. Men ska höra mig runt så får i se, annars får jag vänta helt enkelt!

Du kanske redan sagt detta men är du redan anställd eller ska du snart bli? Min fru började nytt jobb strax innan vi köpte vårt första boende och förhandlade bort provanställningen och blev tillsvidare direkt med argumentet att hon ville köpa bostad så snabbt som möjligt. Då hade hon haft sin praktik på samma ställe innan så det gör det nog lättare att lyckas, men kan ju vara värt att försöka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kablash:

Tack för din input! Är tyvärr själv, så blir nog lite jobbigare för mig. Men ska höra mig runt så får i se, annars får jag vänta helt enkelt!

En variant är ju om du har någon förälder som kan stå med som medlåntagare initialt, som extra säkerhet för banken under provanställningen.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Så det finns ingen nackdel att binda? Låter skumt. Man får kakan och äta den med. Eller kan de också bryta det innan 2 år om de tycker det blir för bra eller nått? Annars känns det som en no brainer att ta det om det inte finns nackdelar mot rörligt. Någon typ av kostnad borde det vara tycker man.

Jag tolkar det som att banken tror att vi är eller åtminstone är väldigt nära toppen på räntekurvan just nu och ser att räntorna kommer börja vända åt andra hållet inom en snar framtid. Vilket i sin tur skulle ge dom lite gratis marginal på dom bundna lånen när räntan vänder och många helt enkelt inte orkar ändra lånet igen av diverse anledningar, eller ens tänker på det.

jag va in och lånade upp lite på huset för 2 veckor sedan och där sa min bankman rakt ut att han trodde det skulle börja gå ner ganska snart.

Lågkonjunkturen har redan kommit, speciellt i byggbranschen. Det har bara inte visat sig för gemene oinsatt än. Då projekt tar tid inom branschen laggar det lite men när jag hör mig runt (är i branschen) börjar många se horisonten på sin backlog.

Visa signatur

Chassi: A4-H2O Mobo: Strix Z390-I CPU: 9700K AIO: EK-AIO 240 RAM: Kingston Fury 3200MHz CL16 2x16GB GPU: 4090 FE PSU: ROG Loki 1000W SSD: 1x 970 EVO 500GB, 1x 660P 2TB Tgb: Mecha Mini (MX black) Mus: Pro X Superlight Skärm: G8 OLED, LG 34GK950G

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sloback:

Jag tolkar det som att banken tror att vi är eller åtminstone är väldigt nära toppen på räntekurvan just nu och ser att räntorna kommer börja vända åt andra hållet inom en snar framtid. Vilket i sin tur skulle ge dom lite gratis marginal på dom bundna lånen när räntan vänder och många helt enkelt inte orkar ändra lånet igen av diverse anledningar, eller ens tänker på det.

jag va in och lånade upp lite på huset för 2 veckor sedan och där sa min bankman rakt ut att han trodde det skulle börja gå ner ganska snart.

Lågkonjunkturen har redan kommit, speciellt i byggbranschen. Det har bara inte visat sig för gemene oinsatt än. Då projekt tar tid inom branschen laggar det lite men när jag hör mig runt (är i branschen) börjar många se horisonten på sin backlog.

Dock säger ju riksbanken och EU att vi kommer att ligga kvar högt och länge.
Så att räntan skulle ju inte ner förrän 2025 pratades det om.

Det ska väll till en extra höjning men många tror väll att det är sista höjningen.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Dock säger ju riksbanken och EU att vi kommer att ligga kvar högt och länge.
Så att räntan skulle ju inte ner förrän 2025 pratades det om.

Det ska väll till en extra höjning men många tror väll att det är sista höjningen.

Centralbankerna kommer alltid säga saker de själva inte tror på för att de måste, effekten av deras senaste höjning hade underminerats ifall de också sa att de ser en risk för att sänkningen kommer redan nästa år.

Har sett prognoserna från iaf två storbanker och där tror man på att första sänkningen kommer under 2024 och att man fortsätter sänka i stadig takt därifrån. Det verkar också mer sannolikt om vi kollar på alla parametrar i dagsläget.

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Om du skall köpa i Stockholm så lycka till att undvika tomträtt. Är orimligt dyrt att köpa loss så föreningar kan inte köpa loss.
Vi fick erbjudanden på våran tomt och det var 40miljoner men att köpa loss (indexering var 10 år med 10%)+ränta i snitt 4% + amortering så skulle föreningen gå "plus" år 2059....

Och så länge räntan var över 3.5% så tjänade man på att ha tomträttsavgiften. Att ta 40 miljoner i lån + att påbörja renoveringar vart tvär nej här iaf...

Skulle våga påstå att det är en klar minoritet av BRF i Stockholm innerstad som har tomträtt. De flesta äger marken de står på.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Skrivet av Squallie:

Kan man enkelt kolla upp någonstans om en viss förening har tomträtt?

Läs årsredovisningen, ska stå där.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Skulle våga påstå att det är en klar minoritet av BRF i Stockholm innerstad som har tomträtt. De flesta äger marken de står på.

Jag har inte påståt innerstad, utan Stockholm stad vilket inkluderar stora delar förort 😊

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Centralbankerna kommer alltid säga saker de själva inte tror på för att de måste, effekten av deras senaste höjning hade underminerats ifall de också sa att de ser en risk för att sänkningen kommer redan nästa år.

Har sett prognoserna från iaf två storbanker och där tror man på att första sänkningen kommer under 2024 och att man fortsätter sänka i stadig takt därifrån. Det verkar också mer sannolikt om vi kollar på alla parametrar i dagsläget.

Jag vet inte om man ska tro på någon ränteprognos. Det sägs att olivoljan kommer kostar nästan 200 kr litern så småningom och säkert fler varor vilket kommer pressa upp kärninflationen som riksbanken har tagit sikte på.

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Jag har inte påståt innerstad, utan Stockholm stad vilket inkluderar stora delar förort 😊

Gäller även hela Stockholm stad. Och speciellt om man tittar på vad som faktiskt är till salu.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Cool:

Nej banken kan inte utan vidare bryta bindningstiden. (visst, missköter du dig så till den milda grad att banken säger upp lånet så kommer de ju tvinga fram en inlösen om det går riktigt illa)
I dagsläget är nog detta inte mycket till kostnad för banken, eftersom räntorna är på uppgång, vilket betyder att RSE-nivåerna sjunker och är 0 i många fall på lite kortare löptider.
Min gissning är att det man tjänar nu i bra PR och att man kanske behåller lite fler kunder, får lite fler kunder, väger tyngre än de eventuella kostnader som det kommer innebära i framtiden när räntorna går ner och RSE-nivåerna går upp.
Det finns inte alltid en "hake", ibland vill ett företag bara ha nöjda kunder och bra PR.

Bankerna räntesäkrar ditt lån samma dag som du tecknar det och på samma bindningstid så att räntorna går ner påverkar inte bankerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Centralbankerna kommer alltid säga saker de själva inte tror på för att de måste, effekten av deras senaste höjning hade underminerats ifall de också sa att de ser en risk för att sänkningen kommer redan nästa år.

Har sett prognoserna från iaf två storbanker och där tror man på att första sänkningen kommer under 2024 och att man fortsätter sänka i stadig takt därifrån. Det verkar också mer sannolikt om vi kollar på alla parametrar i dagsläget.

Bara att bankerna tror på lägre ränta kan dock göra att de behöver fortsätta hålla högt. Det som de gjort hittills. Pratats om att toppen är nådd i snart ett år nu. Riksbanken behöver få alla att fatta att räntorna kommer vara höga längre. Först då kan de sänkas.

Så är åtminstone min tolkning. Känns som riksbankschefen skrikit länge nu ”ta mig på allvar! Om ni inte tror på mig kommer jag behöva göra ännu mer”.

Men det kan lika gärna vara så att det vänder ner igen fort. Det har hänt förr.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Så är åtminstone min tolkning. Känns som riksbankschefen skrikit länge nu ”ta mig på allvar! Om ni inte tror på mig kommer jag behöva göra ännu mer”.

Han kan skrika bäst han vill, han får förhålla sig till verkligheten ändå

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av Gainsgoblin:

Bankerna räntesäkrar ditt lån samma dag som du tecknar det och på samma bindningstid så att räntorna går ner påverkar inte bankerna.

Riktigt så enkelt är det som sagt inte...

#20120516

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Jag bor i en liten förening på 10 lägenheter i en liten kommun.

Nu säger plötsligt föreningen att inga banker vill ha oss längre. Vi hade kommunal borgen fram till flera år innan jag flyttade in efter ekonomiska problemen på 90 talet. Husen är byggda 90.

Nu pga oroligheterna med räntan vill bankerna inte ha oss. Till slut kunde de ta en extra amortering på 500k. Alltså 50k per hushåll.

Fanns pengar att ta från föreningen men de kommer behöva höja avgifterna som redan är höga. Eftersom reparationsfonden blir nästan tom. Jag själv har inte 50k för sparkontot har blött rejält under senaste åren. Hade det hänt när vi köpte hade det varit en sak men nu har man betalt av på lånet med 100k för ett år sedan och sedan alla ökade kostnader på allt numera som blött sparkontot på resten. Studerar dessutom nu så mindre inkomst än normalt och innan dess föräldraledig.

Fast man varit noga själv och bara har lån på 500k för hus vi köpte för 1,2m så tycker banken att föreningen är
Högt belånad. Fast den funnits sen 1990 och amorterar en hel del sedan dess.

Vad händer med mitt hus om föreningen inte skulle kunna betala? Jag har ju köpt för alla pengar jag har. Skulle det bli helt värdelöst då? Eller får man bo kvar men banken äger föreningen?

Några tips eller bara göra som HSB föreslår och ta från pengarna föreningen sparat och höja avgifterna?

Känns så tråkigt när man själv tycker man var noga med att inte köpa något allt för dyrt.

Föreningen är 6 byggnader med 4 parhus och 2 hus. Vi bor o ett av husen. Betalade 1.2m 2021. Inget liknande har sålts på länge men ett av parhusen sålde för bara 400k förra året men de är parhus och betydligt mindre. Kollar man huspriserna här har de inte sjunkit något för redan låga med 1.5-2 miljoner för de flesta villor.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Jag bor i en liten förening på 10 lägenheter i en liten kommun.

Nu säger plötsligt föreningen att inga banker vill ha oss längre. Vi hade kommunal borgen fram till flera år innan jag flyttade in efter ekonomiska problemen på 90 talet. Husen är byggda 90.

Nu pga oroligheterna med räntan vill bankerna inte ha oss. Till slut kunde de ta en extra amortering på 500k. Alltså 50k per hushåll.

Fanns pengar att ta från föreningen men de kommer behöva höja avgifterna som redan är höga. Eftersom reparationsfonden blir nästan tom. Jag själv har inte 50k för sparkontot har blött rejält under senaste åren. Hade det hänt när vi köpte hade det varit en sak men nu har man betalt av på lånet med 100k för ett år sedan och sedan alla ökade kostnader på allt numera som blött sparkontot på resten. Studerar dessutom nu så mindre inkomst än normalt och innan dess föräldraledig.

Fast man varit noga själv och bara har lån på 500k för hus vi köpte för 1,2m så tycker banken att föreningen är
Högt belånad. Fast den funnits sen 1990 och amorterar en hel del sedan dess.

Vad händer med mitt hus om föreningen inte skulle kunna betala? Jag har ju köpt för alla pengar jag har. Skulle det bli helt värdelöst då? Eller får man bo kvar men banken äger föreningen?

Några tips eller bara göra som HSB föreslår och ta från pengarna föreningen sparat och höja avgifterna?

Känns så tråkigt när man själv tycker man var noga med att inte köpa något allt för dyrt.

Föreningen är 6 byggnader med 4 parhus och 2 hus. Vi bor o ett av husen. Betalade 1.2m 2021. Inget liknande har sålts på länge men ett av parhusen sålde för bara 400k förra året men de är parhus och betydligt mindre. Kollar man huspriserna här har de inte sjunkit något för redan låga med 1.5-2 miljoner för de flesta villor.

Hur mycket har ni i lån? På föreningen och vad har ni för storlek. Alternativt vad har ni för lån/kvm.

Ett hus från 90 borde ju vara relativt lågt belånat kan man tycka...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av dagas:

Vad händer med mitt hus om föreningen inte skulle kunna betala? Jag har ju köpt för alla pengar jag har. Skulle det bli helt värdelöst då? Eller får man bo kvar men banken äger föreningen?

Konkar föreningen så är det någon annan som kan få gå in och köpa upp den. Då äger de fastigheterna, eventuellt kan ni få bo kvar men då är det en hyresrätt det handlar om.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Jag bor i en liten förening på 10 lägenheter i en liten kommun.

Nu säger plötsligt föreningen att inga banker vill ha oss längre. Vi hade kommunal borgen fram till flera år innan jag flyttade in efter ekonomiska problemen på 90 talet. Husen är byggda 90.

Nu pga oroligheterna med räntan vill bankerna inte ha oss. Till slut kunde de ta en extra amortering på 500k. Alltså 50k per hushåll.

Fanns pengar att ta från föreningen men de kommer behöva höja avgifterna som redan är höga. Eftersom reparationsfonden blir nästan tom. Jag själv har inte 50k för sparkontot har blött rejält under senaste åren. Hade det hänt när vi köpte hade det varit en sak men nu har man betalt av på lånet med 100k för ett år sedan och sedan alla ökade kostnader på allt numera som blött sparkontot på resten. Studerar dessutom nu så mindre inkomst än normalt och innan dess föräldraledig.

Fast man varit noga själv och bara har lån på 500k för hus vi köpte för 1,2m så tycker banken att föreningen är
Högt belånad. Fast den funnits sen 1990 och amorterar en hel del sedan dess.

Vad händer med mitt hus om föreningen inte skulle kunna betala? Jag har ju köpt för alla pengar jag har. Skulle det bli helt värdelöst då? Eller får man bo kvar men banken äger föreningen?

Några tips eller bara göra som HSB föreslår och ta från pengarna föreningen sparat och höja avgifterna?

Känns så tråkigt när man själv tycker man var noga med att inte köpa något allt för dyrt.

Föreningen är 6 byggnader med 4 parhus och 2 hus. Vi bor o ett av husen. Betalade 1.2m 2021. Inget liknande har sålts på länge men ett av parhusen sålde för bara 400k förra året men de är parhus och betydligt mindre. Kollar man huspriserna här har de inte sjunkit något för redan låga med 1.5-2 miljoner för de flesta villor.

Det här låter skumt tycker jag, det är ju nån bank som har er idag? De kan inte bara säga upp lånen sådär vad jag vet i alla fall. De kan ju höja räntorna osv men bank har ni ju?!
Sedan är jag tveksam till amorteringar när ni bara har 500000 i lån, bättre att ha en buffert då

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunix:

Det här låter skumt tycker jag, det är ju nån bank som har er idag? De kan inte bara säga upp lånen sådär vad jag vet i alla fall. De kan ju höja räntorna osv men bank har ni ju?!

Löptiden kanske gick ut?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Löptiden kanske gick ut?

Ja så kan de ju vara iofs, ca 30 års löptid kan ju stämma

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Jag bor i en liten förening på 10 lägenheter i en liten kommun.

Nu säger plötsligt föreningen att inga banker vill ha oss längre. Vi hade kommunal borgen fram till flera år innan jag flyttade in efter ekonomiska problemen på 90 talet. Husen är byggda 90.

Nu pga oroligheterna med räntan vill bankerna inte ha oss. Till slut kunde de ta en extra amortering på 500k. Alltså 50k per hushåll.

Fanns pengar att ta från föreningen men de kommer behöva höja avgifterna som redan är höga. Eftersom reparationsfonden blir nästan tom. Jag själv har inte 50k för sparkontot har blött rejält under senaste åren. Hade det hänt när vi köpte hade det varit en sak men nu har man betalt av på lånet med 100k för ett år sedan och sedan alla ökade kostnader på allt numera som blött sparkontot på resten. Studerar dessutom nu så mindre inkomst än normalt och innan dess föräldraledig.

Fast man varit noga själv och bara har lån på 500k för hus vi köpte för 1,2m så tycker banken att föreningen är
Högt belånad. Fast den funnits sen 1990 och amorterar en hel del sedan dess.

Vad händer med mitt hus om föreningen inte skulle kunna betala? Jag har ju köpt för alla pengar jag har. Skulle det bli helt värdelöst då? Eller får man bo kvar men banken äger föreningen?

Några tips eller bara göra som HSB föreslår och ta från pengarna föreningen sparat och höja avgifterna?

Känns så tråkigt när man själv tycker man var noga med att inte köpa något allt för dyrt.

Föreningen är 6 byggnader med 4 parhus och 2 hus. Vi bor o ett av husen. Betalade 1.2m 2021. Inget liknande har sålts på länge men ett av parhusen sålde för bara 400k förra året men de är parhus och betydligt mindre. Kollar man huspriserna här har de inte sjunkit något för redan låga med 1.5-2 miljoner för de flesta villor.

Går föreningen i konkurs så blir det inte så roligt, nej. Detta är ovanligt, eftersom medlemmarna har ett påtagligt intresse av att undvika det. Att bedöma situationen enbart utifrån angiven information är lite svårt, men jag misstänker att en väsentlig komponent är att föreningen är liten. Det ger hög känslighet för om en medlem slutar betala avgiften t ex. Eftersom du säger att husen är väsentligt större kan man ana att dessa står för en större del av avgifterna också.

Att behöva höja avgifterna är inte direkt unikt. Även en hel del inte alls särskilt högt belånade föreningar får göra det. Har närstående exempel på 15 % i år och ytterligare 5 % från årsskiftet och det är en förening från tidigt 1900-tal. För högt belånade föreningar kan det bli betydligt mer. Många föreningar har haft lån på runt en procent de senaste åren, en del lån till och med under det, men något sådant går inte att få nu. Och ränta plus amortering är normalt sett det största löpande negativa kassaflödet förutom uppvärmning (om tillämpligt). Dessutom har många efter förra räntetoppen kunnat leva på den avgift man satte då, eftersom det blev mer luft när räntan gick ned.

Stod "lån plus amortering" istället för "ränta plus amortering"
Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Hur mycket har ni i lån? På föreningen och vad har ni för storlek. Alternativt vad har ni för lån/kvm.

Ett hus från 90 borde ju vara relativt lågt belånat kan man tycka...

Jag har ibland sett föreningar från 90-talet som haft nästan uppseendeväckande hög belåning givet när de bildades, vilket gissningsvis beror på att insatserna var väldigt låga. När du bygger är insatserna och belåningen i föreningen kommunicerande kärl, givet en viss totalkostnad.