Rykte: Google Pixel 8 får uppdateringar till år 2030 

Permalänk
Melding Plague

Rykte: Google Pixel 8 får uppdateringar till år 2030 

Allt fler mobiltillverkare siktar på omfattande stöd för sina mobiltelefoner och med kommande Pixel 8 kan telefonen få mjukvaruuppdateringar i sju år.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Damn, får nog bli en pixel nästa gång om det stämmer.

Permalänk
Medlem

Ännu en telefon som kostar över 10000kr.

Lite väl dyrt. Bra med långa uppdateringar men hur svårt blir det att byta batteriet efter några år?

Skulle jag byta till Android igen känns Fairphone bättre då. Men återstår se hur länge de stödjer sina telefoner. Fairphone 1 och 2 har inte längre batterier att köpa. Man kan undra hur länge de kommer ha reservdelar.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Skrivet av dlq84:

Damn, får nog bli en pixel nästa gång om det stämmer.

Säkert tre års os-uppdateringar och fyra års säkerhetsuppdateringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Säkert tre års os-uppdateringar och fyra års säkerhetsuppdateringar.

Det är fine för min del, Länge sedan en stor uppdatering gjorde nån skillnad för mig, det är säkerhetsuppdateringar jag vill åt under längre tid ändå.

Permalänk
Medlem

Vettigt. Är åt helvete för många telefoner idag som blir obrukbara i förtid enbart för att tillverkarna väljer att artificiellt göra telefonen "gammal" genom att inte ge den uppdateringar.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Säkert tre års os-uppdateringar och fyra års säkerhetsuppdateringar.

Med tanke på att Google redan nu ger 5 års säkerhetsuppdateringar så tror jag inte de går ner sig

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Jag blir nyfiken. Hur många här betalar 10K eller mer för en telefon och varför?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Jag blir nyfiken. Hur många här betalar 10K eller mer för en telefon och varför?

Jag fick min lur för 9999:-, så precis under 10K. Norm. pris låg på 14990:-

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Jag blir nyfiken. Hur många här betalar 10K eller mer för en telefon och varför?

Jag tror väldigt få gör det utan många kör på någon drive där man får telefonen ihop med ett abonnemang.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Någon som vet var man kan förbeställa redan nu?

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Med tanke på att Google redan nu ger 5 års säkerhetsuppdateringar så tror jag inte de går ner sig

Ja de ligger ju tre år kort efter Apple som ger hela sex års os-uppdateringar, kanske t om ett år extra säkerhetsuppdateringar utöver det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Ja de ligger ju tre år kort efter Apple som ger hela sex års os-uppdateringar, kanske t om ett år extra säkerhetsuppdateringar utöver det.

Apple har INGEN garanterad uppdateringspolicy. Vissa telefoner har fått kortare tid än andra. T.ex. Så fick iPad Mini 3 1 år kortare än "vanligt" då både iPad Mini 2 och 3 stannade på samma iOS version för att ta ett exempel

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Apple har INGEN garanterad uppdateringspolicy. Vissa telefoner har fått kortare tid än andra. T.ex. Så fick iPad Mini 3 1 år kortare än "vanligt" då både iPad Mini 2 och 3 stannade på samma iOS version för att ta ett exempel

Nu är ju iPad Mini 3 en nio år gammal padda. Hur många år tror du Google gav sina plattor Nexus 7 och 10 som kom ut samtida iPad Mini 3? Två futtiga år! Sedan har vi iPhone 5C som endast fick tre år men det var fortfarande mer än vad Google gav sina Nexus telefoner 2013.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Nu är ju iPad Mini 3 en nio år gammal padda. Hur många år tror du Google gav sina plattor Nexus 7 och 10? Två futtiga år!

Som sagt, jag drog ett exempel! Det är fortfarande så att Apple inte har någon garanterad uppdateringspolicy. Sedan så kan Google uppdatera mycket, mycket mer av systemet utan att behöva skicka ut en systemuppdatering som Apple behöver göra. iPhone 5c fick bara 3 års OS uppdateringar medans iPhone 5s som lanserades samma år fick 5 års OS uppdateringar

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

finns ju också hur bra stöd som helst av Lineage OS på Google telefoner, första Pixeln har t.ex. en inofficiell version av Android 13.

Kommer ej köpa Samsung nästa gång, blir en Pixel nu när de äntligen säljs i Sverige.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Apropå detta med uppgraderingar och uppdateringar saknar jag en sida som regelbundet följer de stora tillverkarnas uppdateringslöften. Helst hade jag sett en årlig uppdatering av sådan information.

Nästa mobiltelefon kommer att avgöras av hur länge den uppdateras. Tyvärr är det inte helt transparent hur länge företagen väljer att supporta sina mobiler.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

När tror ni de kommer till Sverige? Är det event sedan lansering senare någon gång. Eller kommer de lanseras globalt lite efter eventet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geckod:

När tror ni de kommer till Sverige? Är det event sedan lansering senare någon gång. Eller kommer de lanseras globalt lite efter eventet?

Dom gick att köpas någon vecka efter eventet förra året. Troligtvis likadant i år

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Hm. Ända sedan jag köpte min Nexus 4 (som bara fick en rejäl uppdatering, från 4.2 nånting till 5.1, riktigt dunderuselt) har Googles telefoner haft priset som en fördel. Såväl min Nexus 4 (som jag köpte för ett par tusen på rea) och barnens Pixel 6a (och Pixel 4a exempelvis osv) har varit kompetenta telefoner till riktigt bra pris. 7 Pro etc har ju kostat en del, men om Google nu ska ge sig in i matchen mot Samsung och Apple...alltså...jag är inte riktigt nöjd med det. Hade sett för mig att min fru och sedemera även jag skulle gå till Pixelsidan från våra Samsung S-serier.

Skrivet av dlq84:

Det är fine för min del, Länge sedan en stor uppdatering gjorde nån skillnad för mig, det är säkerhetsuppdateringar jag vill åt under längre tid ändå.

Ja, ska man spetsa till det så kan jag ju inte påstå att min Galaxy S21 är bättre med Android 13 än med Android 11 som den kom med; snarare är den sämre då det inte går att spela in samtal längre (otroligt nog). Får se hur det blir nu när Android 14 snart kommer (och det blir väl sista större uppdateringen).

Däremot var det ju rejält stor skillnad mellan Android 2.2 och 2.3, eller 4.0, 4.2 och 4.4, och 5.0 givetvis, där kan man snacka om att uppdateringarna märkes. (Man får dock tillägga att det inte gått lika mycket inflation i versionsnumreringen då, version 4 var väl aktuell Android-version i nära 3 år)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Mjukvaruuppdateringar kommer att finnas, men hur är det med reservdelar? Skall de vara billiga och lätt att byta? Kommer de att ens existera efter så många år?

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Mjukvaruuppdateringar kommer att finnas, men hur är det med reservdelar? Skall de vara billiga och lätt att byta? Kommer de att ens existera efter så många år?

Om du vill ha en mobil där du lätt kan byta delar så borde du köpa en Fairphone istället. Om du inte har en Fairphone just nu så undrar jag varför du inte röstar med din plånbok?

Permalänk
Medlem

Hoppas att dom erbjuder bättre möjligheter till fysisk reparation av telefonerna än dom gör med sina klockor, dvs ingen möjlighet alls till reparation
https://www.theverge.com/23874281/google-pixel-watch-cracks-n...

Permalänk
Medlem

Trevligt! Borde bli en succé hos företagskunder!

Permalänk
Medlem

5 år känns ändå ganska väl avvägt för en mobil som inte har utbytbart batteri. Mer känns overkill. Vid det laget kommer t.ex. min Pixel 7a vara redo att kasseras eftersom den redan från början inte hade den bästa batteritiden.

Dock trevligt att man vid nästa mobilköp om 5 år både får en mobil som är lättare att reparera/byta batteri på och som får uppdateringar många år. Inte så dumt med EU ändå.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Jag blir nyfiken. Hur många här betalar 10K eller mer för en telefon och varför?

Byter inte telefon värst ofta, vartannat år kanske. Då blir det inte så farligt att spendera 15-20k 👍😁

Visa signatur

Xbox Series X | Acer Nitro XV272UV | Razer BlackWidow V3 Mini HyperSpeed Yellow Switch | Razer DeathAdder V2 Pro HyperSpeed | Turtle Beach Stealth 600X GEN2 | Mitt galleri här på Sweclockers

Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

Jag blir nyfiken. Hur många här betalar 10K eller mer för en telefon och varför?

Hört talas om smslån
Många köper mobilen med abonnemang, där teleoperatörerna ger grymma rabatter på om man köper en telefon med abonnemang. Det är riktigt konstigt att det i många fall är dyrare att köpa en mobil kontant, sedan ett abonnemang sidan av än att ta allt på avbetalning med abonnemang. Men detta är inget nytt fenomen, så var det även med parabolerna på 90 talet.

Sedan många har mobilen i många år. För min del byter jag mobil ofta och efter något år så maler jag sönder den i småbitar. Det leder till att 10år uppdateringar för mig själv är onödigt, men mobilen säljs även till andra personer.
Såhär ska datateknik hanteras efter man byter ut dem emot ny: https://www.youtube.com/watch?v=FsOwPn6B99k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Jag tror väldigt få gör det utan många kör på någon drive där man får telefonen ihop med ett abonnemang.

Du menar att folk köper på avbetalning? För de är ju inte billigare att köpa med abonnemang... Så frågan kvarstår ju. Fast med bonus varför folk lyxkonsumerar på krita?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Du menar att folk köper på avbetalning? För de är ju inte billigare att köpa med abonnemang... Så frågan kvarstår ju. Fast med bonus varför folk lyxkonsumerar på krita?

Tjae. Operatörerna använder, främst lite dyrare telefoner, som lockvaror för att "lura in" en i abonnemang. Funkade på mig. Behövde ca 20GB data per månad kanske, och jag behövde en ny telefon av helst lite bättre slag i lämplig storlek. Comviq hade en Galaxy S21 med 100GB data/mån för 345kr x 24 månader; lite beroende på hur dyrt abonnemang jag ändå hade behövt ha (ca 200kr/mån räknade jag med) betalade jag "bara" ca 150kr/mån extra i 2 år för min S21 = ca 3600kr. Att köpa den kontant hade kostat flera tusen mer. Att köpa en "medium"-telefon på erbjudande med avbetalning ger sällan lika bra rabatt, snarare tvärtom.

Var det inte någon operatör som hade Pixel 6a för 199kr/mån i 24 månader? Blir ju ca 4800, mer än man betalar kontant men man får ju ändå räkna med att lägga minst 100kr/mån i abonnemang, de flesta lägger lite mer. Men visst, den kunde kan kanske nypt för 3000kr på rea kontant och sedan haft kontantkort till

Angående batteri, det ska ju gå att byta så det är väl inte orimligt att köra Pixel 8 till 2030 antar jag. Tror många repar eller slår sönder den av misstag innan dess dock, om man får gå efter hur folk behandlar sina telefoner.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Jag blir nyfiken. Hur många här betalar 10K eller mer för en telefon och varför?

För att det är mer eller mindre en handhållen dator med en kompetent kamera, båda som jag behöver i mitt arbete dagligen i mitt företag. Kostnaden delat på tiden jag använder den är försumbar. Värdet den ger är minst 10x kostnaden om man ser till ROI. För mig blir det ett enkelt val. Alla har vi våra olika anledningar så klart men så här ser min verklighet ut.

Visa signatur

ETT @ CPU: i7-10700K - RAM: 32GB - GPU: RTX 3080 - MON: 32" 1440p 144Hz
TVÅ @ CPU: i9-9900K - RAM: 64GB - GPU: GTX 1660 Ti - MON: 49" 1440p 120Hz
TRE @ CPU: i7-6700K - RAM: 16GB - GPU: GTX 1080 - MON: 27" 1080p 144Hz
FYRA @ CPU: i7-11700 - RAM: 128GB - GPU: RTX 3060 - MON 49" 1440p 120Hz
FEM @ CPU: i7-11800H - RAM: 16GB - GPU: RTX 3070 - MON 15,6" 1440p 165Hz