Permalänk
Medlem

Holy moly, 4090FE är ett monster. Nu undervoltat precis som mitt 3090FE innan och lite test runs i CP2077 med samma optimerade inställningar jag körde för att IBLAND komma nära 117fps i 4K DLSS Quality(ingen RT). 3090FE hängde mest runt i 90fps träsket om man höll sig borta från storstan självklart. Tempen var runt 72c, fläkt ca 45%. Nu med 4090FE, självklart ingen dip under 117fps, temp 52c, fläkt 34%, mycket mindre coilwhine. Jag tyckte 3090FE var en tyst gpu, men denna är ju ännu bättre, samt det finns självklart juice över att dra upp lite grafikinställningar nu.

Nu måste jag bara vänta på 90 graders kabel från cablemod så man kan stänga Meshify C.

Permalänk
Medlem

Hur fungerar ett eventuellt garantiärende om man köper ett 4090 FE? Går bara att klicka hem via Nvidias sida men verkar vara Proshop som distribuerar. Är det hos Proshop eller Nvidia man vänder sig om det går snett?

Permalänk
Medlem
Skrivet av krikks:

Hur fungerar ett eventuellt garantiärende om man köper ett 4090 FE? Går bara att klicka hem via Nvidias sida men verkar vara Proshop som distribuerar. Är det hos Proshop eller Nvidia man vänder sig om det går snett?

Proshop. Talar av egen erfarenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eismannen:

Proshop. Talar av egen erfarenhet.

Hur var upplevelsen? Klickade hem mitt 4090 FE under eftermiddagen så vill mest veta vad man kan förvänta sig om det strular. Intrycket jag har fått från en del kvällsläsning här på forumet är att de kan vara lite motstridiga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krikks:

Hur var upplevelsen? Klickade hem mitt 4090 FE under eftermiddagen så vill mest veta vad man kan förvänta sig om det strular. Intrycket jag har fått från en del kvällsläsning här på forumet är att de kan vara lite motstridiga.

Jag skickade in mitt (4080FE) för coil whine. De menade att det är normalt och risken är stor att det är likadant om man skulle byta. Jag hade kunnat lämna tillbaka (det var inom 14 dagar) och köpa ett nytt likadant men det kändes rätt fånigt på något sätt så jag accepterade istället och de skicksde tillbaks det. Men som tur var minskade coil whine med tiden och blev bättre, så det var inte så farligt i slutändan.
Jag upplevde inte dem som särskilt motstridiga. Visst, de tyckte inte att coil whine är något fel osv, men de var trevliga och vänliga och gav mig en öppning att lämna tillbaka kortet om jag hade velat.
Edit: De var rätt snabba också ska tilläggas.

Permalänk
Medlem

Enda gången jag hört coilwhine med mitt KFA2 är när jag kört 3DMark testet Solar Bay (den där nya med crossplattform stöd för raytracing även på mobiler) och då hördes ett svagt ljud vid typ 600-700 FPS. Har haft tur de senaste 13 åren eller så, senaste kortet jag minns att jag hade problemet med var ett Sapphire HD4850. Och den tjöt rätt rejält.

Hade personligen inte accepterat ett till kort med väl hörbart spoltjut. När det är vid extremt hög FPS och det fortfarande drunknar i övrigt ljud så berör det mig inte. Men ett som låter kan jag inte acceptera. Och verkligen inte när kortet kostar över 20 000kr. Komponenterna måste hålla högre kvalitet helt enkelt.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Enda gången jag hört coilwhine med mitt KFA2 är när jag kört 3DMark testet Solar Bay (den där nya med crossplattform stöd för raytracing även på mobiler) och då hördes ett svagt ljud vid typ 600-700 FPS. Har haft tur de senaste 13 åren eller så, senaste kortet jag minns att jag hade problemet med var ett Sapphire HD4850. Och den tjöt rätt rejält.

Hade personligen inte accepterat ett till kort med väl hörbart spoltjut. När det är vid extremt hög FPS och det fortfarande drunknar i övrigt ljud så berör det mig inte. Men ett som låter kan jag inte acceptera. Och verkligen inte när kortet kostar över 20 000kr. Komponenterna måste hålla högre kvalitet helt enkelt.

Jag har haft 2 st 4080 och nu ett 4090 och coil whine hos dessa har varit amnat än jag tidigare varit med om. Korten "fräser" vid kanske 60+ fps, men vid sjukt hög fps har det inte varit något direkt tjutande eller ylande, sådär som det kunde vara förr. Vet inte varför 4xxx serien är annorlunda, men skönt att i alla fall slippa ylandet..

Permalänk
Avstängd

https://www.reddit.com/r/nvidia/comments/15nyrqv/new_inductor...

Kanske gammalt i tråden. Nya komponenter på Strix för att få ned coilwhine.

Kan man tänka att nya 4090 LC samt TUF OG har de nya komponenterna?

Permalänk
Medlem

Idag gick jag med i klubben!

Tillverkad i mitten av juli och verkar ha nya strömkontakten med kortare stift/sense pins, härligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av krikks:

Idag gick jag med i klubben!

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Tillverkad i mitten av juli och verkar ha nya strömkontakten med kortare stift/sense pins, härligt

Känslan när man unboxar ett FE kort är oslagbar.
Låt höra dina intryck när du testkört, coil whine, ljudnivå etc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eismannen:

Känslan när man unboxar ett FE kort är oslagbar.
Låt höra dina intryck när du testkört, coil whine, ljudnivå etc

Väldigt trevlig unboxing! Lyxigt utförande och påminde en hel del om hur Apple packar sina saker.

12pin-kabeln var något meckig att få till i mitt Fractal North men blev bra till slut efter en del pillande. Är glad att jag valde ett ATX 3-agg till nya bygget så jag slapp den medföljande kabeln, tror den hade varit betydligt svårare att få till snyggt och bra.

Det absolut första som slog mig var hur tysta fläktarna är då jag är van med ett orkanliknande 2080TI. Gällande coilwhine så hör jag inget vid låga temperaturer/vanlig drift men kan höra lite surrande under intensiva benchmarks, absolut ingen dealbreaker dock och känner mig lyckligt lottad med mitt exemplar. Det jag har minskar förhoppningsvis med tiden.

Kan inte göra annat än att sitta och le när jag blåser omkring Cyberpunk med full path tracing. Kortet är ett monster!

Permalänk
Medlem
Skrivet av krikks:

Väldigt trevlig unboxing! Lyxigt utförande och påminde en hel del om hur Apple packar sina saker.

12pin-kabeln var något meckig att få till i mitt Fractal North men blev bra till slut efter en del pillande. Är glad att jag valde ett ATX 3-agg till nya bygget så jag slapp den medföljande kabeln, tror den hade varit betydligt svårare att få till snyggt och bra.

Det absolut första som slog mig var hur tysta fläktarna är då jag är van med ett orkanliknande 2080TI. Gällande coilwhine så hör jag inget vid låga temperaturer/vanlig drift men kan höra lite surrande under intensiva benchmarks, absolut ingen dealbreaker dock och känner mig lyckligt lottad med mitt exemplar. Det jag har minskar förhoppningsvis med tiden.

Kan inte göra annat än att sitta och le när jag blåser omkring Cyberpunk med full path tracing. Kortet är ett monster!

Ja, jag vet, man känner sig nästan utvald på nåt sätt när man öppnar den där lådan. Sinnessjukt snyggt förpackat. Kul!

Surrandet har alla 4xxx korten i olika grad verkar det som, men det klassiska ylandet som korten hade förr verkar ovanligt. Mitt FE hade surr-varianten av coil whine, likaså mitt 4090 (lite mindre) och mitt föregående palit 4080 (ungefär som mitt 4090). Bra att du verkar fått ett bra ex.

Vad som slår mig nu är hur jäkla petig jag blivit med ljud/oljud när du säger att fläktarna är tysta. Tyckte 4080FE på 30% fläkt inte direkt var tyst, acceptabel nivå hade jag kallat det 😅, men som tur är inget brummande från fläktmotorerna i alla fall. Så jag undrar hur min nivå är jämfört med andra när det kommer till surrande eller ylande kort

Permalänk
Avstängd

Fick hem ett Strix 4090 från Asus webshop idag. Nu kör jag med g-sync på 144 Hz, men hör iaf ingen coil whine hittills.

Inte så tyst som jag hoppades, dämpat ljud åtminstone, men jag får pyssla lite med fläktkurvorna. Om inte annat kan jag alltid köpa kylblock på nästa års EK-rea och vattenkyla.

Kortet passar väldigt bra i ett O11 Dynamic Mini, på alla ledder. Lagom plats för strömkabeln och 5 cm kvar på längden. Plats för fläktar under kortet som blåser upp luft.

Permalänk
Medlem

Provade lite FurMark 1440p

596watt, agget på 750watt får jobba lite

Visa signatur

PC: [4090 Aorus Master] [7800X3D] [Crosshair X670E Gene]
[TeamGroup DDR5 7200 32gb A-die@6200MT/s]
Kringutr: [Dell G3223Q 32"4k] [proXsuperlight] [DuckyOne2 TKL]
[Mayflower Arc] [AKG K7XX] [Blue Yeti]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av krikks:

Idag gick jag med i klubben!

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Tillverkad i mitten av juli och verkar ha nya strömkontakten med kortare stift/sense pins, härligt

var köpte du den ifrån?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon352238:

var köpte du den ifrån?

Nvidias hemsida köper man dem ifrån. Kortet köps då via proshop men man måste gå via nvidias hemsida, annars kommer det inte upp i proshops sortiment.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Eismannen:

Nvidias hemsida köper man dem ifrån. Kortet köps då via proshop men man måste gå via nvidias hemsida, annars kommer det inte upp i proshops sortiment.

Kommer du ihåg hur mycket det kostade?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon352238:

Kommer du ihåg hur mycket det kostade?

Inte mitt kort. Gå in och kolla själv 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXeem:

Provade lite FurMark 1440p

https://i.imgur.com/W6APnQD.jpg

596watt, agget på 750watt får jobba lite

Undervolta kortet så slipper du överqrbeta det stackars nätagget 😁

Lite nyfiken på den där fläkten man ser mitt i allt, hur har du satt fast den osv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eismannen:

Undervolta kortet så slipper du överqrbeta det stackars nätagget 😁

Lite nyfiken på den där fläkten man ser mitt i allt, hur har du satt fast den osv?

Fläkten agerar minneskylning och den sitter med ett buntband, funktion framför form 😄 har täckt sidopanel så man slipper se röran.

Visa signatur

PC: [4090 Aorus Master] [7800X3D] [Crosshair X670E Gene]
[TeamGroup DDR5 7200 32gb A-die@6200MT/s]
Kringutr: [Dell G3223Q 32"4k] [proXsuperlight] [DuckyOne2 TKL]
[Mayflower Arc] [AKG K7XX] [Blue Yeti]

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av eXeem:

Provade lite FurMark 1440p

https://i.imgur.com/W6APnQD.jpg

596watt, agget på 750watt får jobba lite

Byt ut slangarna förfan! EK-ZMT FTW

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Byt ut slangarna förfan! EK-ZMT FTW

Ja dom ser hämska ut, gulande efter några månader 😞
Ser ut som att man har urin kylning

Visa signatur

PC: [4090 Aorus Master] [7800X3D] [Crosshair X670E Gene]
[TeamGroup DDR5 7200 32gb A-die@6200MT/s]
Kringutr: [Dell G3223Q 32"4k] [proXsuperlight] [DuckyOne2 TKL]
[Mayflower Arc] [AKG K7XX] [Blue Yeti]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av krikks:

Idag gick jag med i klubben!

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Tillverkad i mitten av juli och verkar ha nya strömkontakten med kortare stift/sense pins, härligt

Hur vet du när den tillverkades?
Är de som tillverkas under 2023 bättre än de som tillverkades 2022? Dvs har de andra funktioner eller förbättringar

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon352238:

Hur vet du när den tillverkades?
Är de som tillverkas under 2023 bättre än de som tillverkades 2022? Dvs har de andra funktioner eller förbättringar

Ja de har en uppdaterad strömkontakt. Kortare pins.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Eismannen:

Jag skickade in mitt (4080FE) för coil whine. De menade att det är normalt och risken är stor att det är likadant om man skulle byta. Jag hade kunnat lämna tillbaka (det var inom 14 dagar) och köpa ett nytt likadant men det kändes rätt fånigt på något sätt så jag accepterade istället och de skicksde tillbaks det. Men som tur var minskade coil whine med tiden och blev bättre, så det var inte så farligt i slutändan.
Jag upplevde inte dem som särskilt motstridiga. Visst, de tyckte inte att coil whine är något fel osv, men de var trevliga och vänliga och gav mig en öppning att lämna tillbaka kortet om jag hade velat.

Det låter som om du hade en ganska balanserad upplevelse med företaget trots den initiala besvikelsen över coil whine. Det är bra att höra att ljudet minskade över tiden. Coil whine kan vara störande för vissa användare, särskilt om de är känsliga för sådana ljud, men det är inte nödvändigtvis ett tecken på ett defekt eller skadat produkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VirginiaNorth:

Det låter som om du hade en ganska balanserad upplevelse med företaget trots den initiala besvikelsen över coil whine. Det är bra att höra att ljudet minskade över tiden. Coil whine kan vara störande för vissa användare, särskilt om de är känsliga för sådana ljud, men det är inte nödvändigtvis ett tecken på ett defekt eller skadat produkt.

Ja, det verkar vara vanligare med coilwhine än utan..

En annan sak, du har visst felciterat mig skulle jag tro, eller råkat klistra in nåt ?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dreas89:

Ja de har en uppdaterad strömkontakt. Kortare pins.

vad innebär det? bättre performance? ingen coil whine? och från vilken år / månad gäller den nya versionen. Och hur kan man veta om man har den nya eller inte, står det tex version 2?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon352238:

vad innebär det? bättre performance? ingen coil whine? och från vilken år / månad gäller den nya versionen. Och hur kan man veta om man har den nya eller inte, står det tex version 2?

Nya strömkontakten skall vara svårare att inte få i, då vissa tydligen inte kontrollerar att det sitter i ordentligt.

Även rykten har sagt gällande asus att de har bytt vissa komponenter för att minska coilwhine

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Swedishchef_90:

Nya strömkontakten skall vara svårare att inte få i, då vissa tydligen inte kontrollerar att det sitter i ordentligt.

Även rykten har sagt gällande asus att de har bytt vissa komponenter för att minska coilwhine

rog strix eller tuf gaming? går det att confirmera detta

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon352238:

rog strix eller tuf gaming? går det att confirmera detta

"Here's the interesting part: ASUS announced that their new Matrix 4090 card will come with another new line of inductors that significantly reduce coil whine. They also briefly mentioned that the same inductors will come with newly produced Strix 4090 cards. Unfortunately, ASUS does not make it clear which card has the new inductor, or when will they start shipping the new version. What's left of the old stock is still being sold until the last one. One approximation is that cards produced after June 2023 will come with the new inductor, but I can't confirm this so take this information with a grain of salt. "

https://www.reddit.com/r/nvidia/comments/15nyrqv/new_inductor....

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25