X kan bli helt prenumerationsbaserat

Permalänk
Medlem

Ibland förvånas man över hur dum en så smart person som Elon Musk kan vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenskEnkrona:

Då borde alla dessa som skriver att jorden kommer att dö om 10år om 10år om 10år.. pga klimatförändringar, bli bannade.

För uppenbart är vi alla är vid liv än trots Al Gore sade 2009(?) att 2020 är vi alla döda, och samma sak 2015.. vid 2023 är vi alla döda.. etc etc etc..

Är ju skillnad på någon idiot med 3 followers som blev tappad som barn och någon som kan få folk att starta ett inbördeskrig, finns en skala över hur illa det är.

Tycker det är andra regler för någon som är vald eller tillsatt i en regeringsposition.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superfrog:

Och gäller betaltjänsten enbart för möjligheten att skriva, så är det ju ett effektivt sätt för att sätta stopp för alla SPAM-botar, eller åtminstone tjäna pengar på skiten

Samtidigt går det emot hela grejen med att Twitter skulle vara en plattform för alla. Nu är det ju bara de med pengar som kan skriva eller kommentera. Går ju emot hela grejen med yttrandefriheten som Musken alltid pratar om att han strider för.

Känns mer som att han vill återskapa det apartheid-Sydafrika som han en gång kom från.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pokerproffset:

Ibland förvånas man över hur dum en så smart person som Elon Musk kan vara.

Eller så har han aldrig varit speciellt smart utan haft smarta människor runt sig som sett till att saker blir av.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Har inget X-konto men det vore faktiskt lite underhållande om Musks idé blir verklighet. Typ ett experiment kring hur många som är villiga att betala för en sådan tjänst idag och hur det påverkar balansen mellan X och Threads osv.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk

Han ser framför sig nåt större.
Vi betalar ju för VISA-kort redan.
Om X ersätter VISA, PayPal, Klarna, WhatsApp, twitter, Blocket, Bank-ID i samma app så kan man nog få folk att betala för det.

Men det kommer såklart inte bli något av detta. Bara muskiga drömmar.

Permalänk

Justerar foliehatten så den är heltäckande

Känns som allt han gjort sedan övertagandet är att försöka döda sajten eller i alla fall ändra den så pass mycket att bara likasinnade finns kvar.

Twitter har ju alltid varit en sophög men det har ju varit allas sophög. Nu drar ju alla som inte gillar vad som händer med sajten. Så det har ju gått från en stor, gratis plattform där otroligt många samlades och bråkade till en mer stängd plattform.

Ligger ju lite i linje med Musks vurmande för Putin och hur han lagt sig i och begränsat Starlink för Ukraina.

Permalänk
Medlem

Det är intressant att se hur konkurrenterna växer varje gång Elon öppnar trutten eller twitter gör någon funtad ändring som ingen bad om.

Misskey och andra mastodon nätverk växer så det knackar, serverar går på knä regelbundet med alla som strömmar in.

Bluesky kör fortfarande på invites men den efterfrågan är skyhög.

Threads och Instagram är gigantiskt pga sin integration med resten av meta.

Till och med discord ser tillväxt med fler som hellre krymper ner till servers där.

Tror inte twitter kommer försvinna men de tappar snabbt i väldigt många användargrupper. Kanske när Elon är klar med sitt x så kanske det blir bra men övergången är som än ostadig tandläkare som ska laga dina tänder...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av rampjesus:

Justerar foliehatten så den är heltäckande

Känns som allt han gjort sedan övertagandet är att försöka döda sajten eller i alla fall ändra den så pass mycket att bara likasinnade finns kvar.

Twitter har ju alltid varit en sophög men det har ju varit allas sophög. Nu drar ju alla som inte gillar vad som händer med sajten. Så det har ju gått från en stor, gratis plattform där otroligt många samlades och bråkade till en mer stängd plattform.

Ligger ju lite i linje med Musks vurmande för Putin och hur han lagt sig i och begränsat Starlink för Ukraina.

Instämmer i det du skriver. Tänker bara på arabiska våren som började med att folk började samla sig via Twitter och sociala medier. Hade det varit en betalplattform kanske en sån historisk händelse aldrig inträffat.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Försökte inte Facebook tidigare registrera sig som en bank (egen krypto valuta backad av dollar), som jag förstod det skulle dom förlora skyddet från "Section 230".
"The everything app" behöver väl också bli en bank för att det ska hända? Eller går det lägga en bank under Tesla?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LeVvE:

Är ju skillnad på någon idiot med 3 followers som blev tappad som barn och någon som kan få folk att starta ett inbördeskrig, finns en skala över hur illa det är.

Tycker det är andra regler för någon som är vald eller tillsatt i en regeringsposition.

Wow, det eskalerade snabbt.

Vi droppar detta då jag vet vart i hyllan jag placerar dig nu

Visa signatur

XFX Merc 7900XT|R5 5600X|MSI MPG B550|32GB 3600mhz.

32" 1440P@240Hz, 1000R.

Permalänk
Medlem

Målet måste ju vara att skapa en eko-kammare till? Fattar inte ens varför twitter behövde sabbas, han hade ju kunnat göra x.com utan att först spendera alla pengar på att köpa något som han inte ville ha

Permalänk
Medlem

Dags att starta upp Lunarstorm igen 😉

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 7800X3D Noctua D15 Chromax Black - Corsair 7200MHz cl34 - Msi 4080S Suprim X - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Och 99.99999 % av alla användare är inga "content creators". Så det där är helt irrelevant för en vanlig användare. Jag har i princip inga följare, och de som följer mig är folk i bekantskapskretsen. Är man inte kändis får man inga följare.

Det där stämmer inte. Veta flera människor med runt 5-10 kommentarer på sina inlägg som fått 30-50 dollar i månaden utbetalt.

Det behövs lite effort, men inte extremt. Å andra sidan, om du inte skriver något och bara Leechar på platformen, vad för pengar finns då att hämta från dig? Du är en kostnad för X.

Skrivet av Sarato:

Så hur gör Facebook om det nu är så omöjligt att göra pengar på en gratistjänst?

Säljer din information till kort och gott hela världen. Hur är tjänsten gratis om man säljer sig själv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Målet måste ju vara att skapa en eko-kammare till? Fattar inte ens varför twitter behövde sabbas, han hade ju kunnat göra x.com utan att först spendera alla pengar på att köpa något som han inte ville ha

Jag antar att han tänker sig att en hyggligt stor användarskara trots allt blir kvar så att X ska ha någon form av styrfart redan från början?
I övrigt känns det inte som att själva Twitter nödvändigtvis varit sådär särskilt intressant...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Lite kontrast får vi väl ändå införa i tråden.

Jag började läsa på twitter/X när Elon tog över

Permalänk
Medlem

Haha bra då dödar han världens dyraste sida han köpte då.. förstår inte hur han tänker....

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av omxz24:

Säljer din information till kort och gott hela världen. Hur är tjänsten gratis om man säljer sig själv?

Tror du på allvar att Twitter inte säljer din information?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av omxz24:

Det där stämmer inte. Veta flera människor med runt 5-10 kommentarer på sina inlägg som fått 30-50 dollar i månaden utbetalt.

Det behövs lite effort, men inte extremt. Å andra sidan, om du inte skriver något och bara Leechar på platformen, vad för pengar finns då att hämta från dig? Du är en kostnad för X.

Vad är det för trams? Det begriper du väl själv att nån som knappt följs av nån och bara får några tiotals kommentarer på ett inlägg inte tjänar hundratals kronor. Och hur tänker du att pengarna skulle betalas ut? Jag har ingen koppling till nåt bankkonto på X/Twitter och skulle bli väldigt förvånad om nån annan har det heller. Har aldrig ens sett en mekanism eller ett alternativ där man kan lägga till den informationen.

Nej, vad du svamlar om begriper jag inte.

X/Twitter är för folk att dela och ta del av information. Utan pengar inblandade.

Jag skriver en hel del, främst kommentarer på andras inlägg. Mina egna visas bara för mina följare, så klart, för ingen hittar ju mina inlägg om man inte känner mig och letar upp mig. Kan väl vara så där 10-20 som ser mina inlägg. Stämmer rätt väl med hur många av mina följare som faktiskt är aktiva. De flesta är från förr, som inte längre är kvar.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av omxz24:

Säljer din information till kort och gott hela världen. Hur är tjänsten gratis om man säljer sig själv?

Det är det jag menar. Twitter gör ju samma sak med annonser. Hade de inte skrämt bort en stor mängd annonsörer så kanske det skulle gått bättre för dem.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av cyklonen:

Vad är det för trams? Det begriper du väl själv att nån som knappt följs av nån och bara får några tiotals kommentarer på ett inlägg inte tjänar hundratals kronor. Och hur tänker du att pengarna skulle betalas ut? Jag har ingen koppling till nåt bankkonto på X/Twitter och skulle bli väldigt förvånad om nån annan har det heller. Har aldrig ens sett en mekanism eller ett alternativ där man kan lägga till den informationen.

Nej, vad du svamlar om begriper jag inte.

X/Twitter är för folk att dela och ta del av information. Utan pengar inblandade.

Antar att de använder informationen du ger när du betalar för tjänsten?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Vad är det för trams? Det begriper du väl själv att nån som knappt följs av nån och bara får några tiotals kommentarer på ett inlägg inte tjänar hundratals kronor. Och hur tänker du att pengarna skulle betalas ut? Jag har ingen koppling till nåt bankkonto på X/Twitter och skulle bli väldigt förvånad om nån annan har det heller. Har aldrig ens sett en mekanism eller ett alternativ där man kan lägga till den informationen.

Nej, vad du svamlar om begriper jag inte.

X/Twitter är för folk att dela och ta del av information. Utan pengar inblandade.

Jag förstår inte hur du kan uttala dig när du inte har någon som helst koll. Du svamlar ju bara saker du tror?

Av alla intäkter på reklam kopplat till spridningen av dina inlägg (om du betalar sub för twitter) betalas 97% av pengarna direkt till dig som kreatör.

Sen om du inte vill koppla ditt bankkonto är det upp till dig. Men sluta svamla med massa nonsens. Fortsätt med Dagens industri och aftonbladet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Antar att de använder informationen du ger när du betalar för tjänsten?

Men i dag är det ingen som betalar för den.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Men i dag är det ingen som betalar för den.

"Ingen" stämmer ju inte, men de flesta betalar inte.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Så hur gör Facebook om det nu är så omöjligt att göra pengar på en gratistjänst?

När en tjänst är gratis betyder det att produkten är du.

Permalänk
Medlem
Skrivet av omxz24:

Jag förstår inte hur du kan uttala dig när du inte har någon som helst koll. Du svamlar ju bara saker du tror?

Av alla intäkter på reklam kopplat till spridningen av dina inlägg (om du betalar sub för twitter) betalas 97% av pengarna direkt till dig som kreatör.

Sen om du inte vill koppla ditt bankkonto är det upp till dig. Men sluta svamla med massa nonsens. Fortsätt med Dagens industri och aftonbladet.

Jag kollade nyss, och det finns ingen som helst möjlighet att mata in uppgifter om bankkonto. Och varför skulle de betala ut pengar för inlägg som några dussin ser? Jag kan kanske förstå om de skulle betala ut till personer vars inlägg läses av miljoner. Kändisar som driver trafik till sidan. Men dussinanvändare med spridning som kan räknas på fingrar och tår, självklart inte!

Vet inte vad du menar med Dagens Industri och Aftonbladet. Inga publikationer jag nånsin läser.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Najs, då kan äntligen Mastodon ta över helt.

Permalänk
Medlem

Detta borde bli dödsstöten för Twitter...Vilket är riktigt tråkigt då Twitter verkligen är unikt bland alla olika sociala medier.

Initialt så såg jag fram emot Musk övertagande...Tyvärr har Elon tagit felsteg efter felsteg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

När en tjänst är gratis betyder det att produkten är du.

Samma sak med Twitter. Du slutar inte vara produkten bara för att du betalar för dig.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Samma sak med Twitter. Du slutar inte vara produkten bara för att du betalar för dig.

Självklart vill de äta kakan och behålla den!