Apple gör Iphone 15 Pro billigare att reparera

Permalänk
Melding Plague

Apple gör Iphone 15 Pro billigare att reparera

Krossad baksida på Iphone 14 Pro kostade nästan lika mycket som en ny telefon, men i höstens nya Pro-modeller kapar Apple kostnaden med nästan 5 000 kronor.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag skickade min telefon på reparation då baksidan hade lossnat men fick det lagat gratis med helt ny baksida.

Om någon är intresserad så kan man jämföra med Samsungs priser här: https://www.mcaresweden.se/product-category/galaxy-s

Permalänk
Medlem

Asså att byte av baksidan kostat mer än 1000 är bara en ända sak och det är ren stöld!

Det är en bit glas och vadå 10-15 minuters arbetstid?

Att det har kostat 7000kr är juuh helt sjukt och borde vara rent av olagligt.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Skaffade en sån där "drulle" via min operatör för en massa år sedan. Aldrig haft sönder en enda av mina telefoner, så tänkte att det kanske var onödiag pengar i sjön... tills jag en dag glömde telefonen i jackan som jag tvättade. Då var det ganska skönt att betala 500:- och få en helt ny telefon (den var typ två månader gammal vid tillfället också).

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk

Baksidan pajar aldrig med mitt fodral ändå.
Resten. Ja det är dyrt. Ett problem är att man i princip måste ha en mobil överallt idag.
Det skulle vara enklare att ha 2st mobiler som är ihopsynkade på ett smart sätt. Jag menar om båda telefonen är i bostaden behöver endast den primära ringa, sedan ringer den telefon som man har med sig. -Kanske gå på rörelse eller något?

Jag själv har ingen 20 000kr iPhone, men jag är vissa stunder utan mobil. (gymmet, ibland verkstaden etc)

Permalänk
Medlem

Även om jag inte tappat min 13 Pro än så gör AppleCare att jag sover lite bättre åtminstone. Men det är dyrt. Och det är dyrt att reparera med.

Antar man själv för bedöma hur klantig man är...

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Asså att byte av baksidan kostat mer än 1000 är bara en ända sak och det är ren stöld!

Det är en bit glas och vadå 10-15 minuters arbetstid?

Att det har kostat 7000kr är juuh helt sjukt och borde vara rent av olagligt.

Nja. Det som känts fel har snarare varit att baksidan nästan var outbytbar. Det handlade inte om ett stycke glas och 15 minuter utan den satt fast mot PCB tillsammans med hela SoC och faceID-sensorerna, så "utbyteskittet" Apple hade bytte i princip ut din telefon istället.

Nu fortsatt så kan de faktiskt bara byta glaset, varför priset justerats.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 16GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Nja. Det som känts fel har snarare varit att baksidan nästan var outbytbar. Det handlade inte om ett stycke glas och 15 minuter utan den satt fast mot PCB tillsammans med hela SoC och faceID-sensorerna, så "utbyteskittet" Apple hade bytte i princip ut din telefon istället.

Nu fortsatt så kan de faktiskt bara byta glaset, varför priset justerats.

Well det förklarar väll inget? Är bara antingen ett bevis på total inkompetens eller att dom medvetet gjort det så för att kunna mjölka mer pengar ur deras kunder.

Även nya priserna är juuh hutlösa även om dom är extremt mycket bättre än för förra generationen.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Teddis:

Nja. Det som känts fel har snarare varit att baksidan nästan var outbytbar. Det handlade inte om ett stycke glas och 15 minuter utan den satt fast mot PCB tillsammans med hela SoC och faceID-sensorerna, så "utbyteskittet" Apple hade bytte i princip ut din telefon istället.

Nu fortsatt så kan de faktiskt bara byta glaset, varför priset justerats.

Exakt dåligt repair design på dom gamla.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av norrby89:

Well det förklarar väll inget? Är bara antingen ett bevis på total inkompetens eller att dom medvetet gjort det så för att kunna mjölka mer pengar ur deras kunder.

Även nya priserna är juuh hutlösa även om dom är extremt mycket bättre än för förra generationen.

Kostar samma på samsung.
Det är förklaringen att apple gjorde dom sjukt bra i alla lägen för utom att laga dom.
Varför dom gjorde det kommer vi aldrig få reda på.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Well det förklarar väll inget? Är bara antingen ett bevis på total inkompetens eller att dom medvetet gjort det så för att kunna mjölka mer pengar ur deras kunder.

Även nya priserna är juuh hutlösa även om dom är extremt mycket bättre än för förra generationen.

Jag svarar bara på din ursprungliga frågeställning. Tyckte mitt inlägg snuddade på kategorin "teknisk förklaring". Inte något ideologiskt ställningstagande.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 16GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det skulle vara enklare att ha 2st mobiler som är ihopsynkade på ett smart sätt. Jag menar om båda telefonen är i bostaden behöver endast den primära ringa, sedan ringer den telefon som man har med sig. -Kanske gå på rörelse eller något?

Jag själv har ingen 20 000kr iPhone, men jag är vissa stunder utan mobil. (gymmet, ibland verkstaden etc)

Låter som att Apple Watch med "cellular" skulle vara något för dig. Förutom att du klagar på att allting är dyrt hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Kostar samma på samsung.
Det är förklaringen att apple gjorde dom sjukt bra i alla lägen för utom att laga dom.
Varför dom gjorde det kommer vi aldrig få reda på.

Samsungs priser är ju inte ens i närheten?
Mcare som länkats i första svaret tar 800-900 och Samsung själva verkar ta 800-1000kr beroende på modell.
https://www.samsung.com/se/support/smart-service-repair/

så om vi jämför top modell mot top modell så tar Apple vadå, 1700kr mer för att byta bakglaset?

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Zippeer:

Samsungs priser är ju inte ens i närheten?
Mcare som länkats i första svaret tar 800-900 och Samsung själva verkar ta 800-1000kr beroende på modell.
https://www.samsung.com/se/support/smart-service-repair/

så om vi jämför top modell mot top modell så tar Apple vadå, 1700kr mer för att byta bakglaset?

För top telefoner är samma kostnad jag skickat flera från jobbet.
Vi pratar display.
Skillnaden är att Samsung inte kör glas där bak på alla telefoner.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Kan tycka att det är OK att kameramodulen blivit dyrare när den faktiskt är mer avancerad. Dessutom är det väl inte så ofta kameran lägger av, spruckna baksidor ser man ju rätt ofta.

Skrivet av norrby89:

Well det förklarar väll inget? Är bara antingen ett bevis på total inkompetens eller att dom medvetet gjort det så för att kunna mjölka mer pengar ur deras kunder.

De flesta reparationer Apple gör lär gå på AppleCare+, så det är Apple som får betala om det är jobbigt att reparera. Nej, det är bara så att design-teamet från perioden mellan Jobs död och att Ive slutligen lämnade har fokuserat enbart på att allt skall vara snyggt och minimalistiskt, och ignorerat allt annat. När Jobs var där fanns det ett filter som tog bort de absolut värsta utsvävningarna (Jobs skrämdes rejält av att Apple var så nära att gå under när han kom tillbaka, och verkar därefter ha varit ganska sparsam, till skillnad från tidigare i livet), men när han försvann fick Ive härja fritt. Utan Ive har Apple börjat återvända till något mer balanserat, och prylar har börjat bli lättare att reparera igen, om bara för att det sparar Apple själva pengar.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

För top telefoner är samma kostnad jag skickat flera från jobbet.
Vi pratar display.
Skillnaden är att Samsung inte kör glas där bak på alla telefoner.

Vi pratade väl bakglas/baksida?
För skärm byte så verkar Samsung ändå ligga runt 1000kr billigare.

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Skrivet av trudelutt:

Låter som att Apple Watch med "cellular" skulle vara något för dig. Förutom att du klagar på att allting är dyrt hela tiden.

Jag hade något liknande ett tag men tröttnade på att ladda smartklockan varje dag.
Men något liknande är nog vad man får skaffa.
Och du har lagt märke till mitt beteende. Den iPhone plus den klockan jag skulle vilja ha kostar över 30 000kr tillsammans och det endast priset som hindrar mig för att skaffa dessa. Jag har haft hur många dyra smartklockor som helst, alla har jag slutat använda då de inte gav tillräckligt fördelar emot nackdelarna. Apple Watch S9 45mm GPS+CEL kanske skulle bli den första som jag ej tröttnade på: https://www.elgiganten.se/product/mobiler-tablets-smartklocko...

Permalänk
Musikälskare

Positiva nyheter, nu kanske man vågar använda mobilen utan skal

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Varflr ska man ens ha en baksida utav glas :I

Oj, jag hade visst det också på min. Det är väl totalt onödigt?

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ang3r:

Varflr ska man ens ha en baksida utav glas :I

Oj, jag hade visst det också på min. Det är väl totalt onödigt?

Det är för trådlös laddning. Iallafall på iPhone telefonerna

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Är ju intressant hur folk köper snygga telefoner för att sen dölja det med ett fult skal. Men att dom ens byggs med ömtåligt glas istället för billig o hållbar plast förstår jag inte alls. Behöver ju inte ens vara fult heller o dessutom är ju plast inte alls lika halt som glas, så varför ska dom krångla till det så förjävligt?
Men pja, iom att det ska vara en statussymbol så hittar dom ju på all möjlig onödig skit. Apple being Apple som vanligt, o alla andra apar tyvärr efter..

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Baksidan pajar aldrig med mitt fodral ändå.
Resten. Ja det är dyrt. Ett problem är att man i princip måste ha en mobil överallt idag.
Det skulle vara enklare att ha 2st mobiler som är ihopsynkade på ett smart sätt. Jag menar om båda telefonen är i bostaden behöver endast den primära ringa, sedan ringer den telefon som man har med sig. -Kanske gå på rörelse eller något?

Jag själv har ingen 20 000kr iPhone, men jag är vissa stunder utan mobil. (gymmet, ibland verkstaden etc)

Fattar inget alls här. Varför är det bättre att ha två telefoner? Det verkar både omständigare och dyrare än att ha en telefon.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem

Kan man inte byta själv på dessa? jag använde en hårtork på min dåvarande samsung s10e och en kökskniv för att byta baksida på den. Själva glasbaksidan kostade 159kr då och 199kr nu.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Skrivet av LeonHart:

Fattar inget alls här. Varför är det bättre att ha två telefoner? Det verkar både omständigare och dyrare än att ha en telefon.

En telefon som man är riktigt rädd om. T.ex. iPhone 15 Pro Max 512GB ram, denna kostar ca 21 000kr.
Sedan en helt annan enhet när man är ute och grejar, vi pratar om fysisk arbete där man får diverse slag på kroppen av allt möjligt när man snickrar och annat. Jag själv löser detta problem nu att inte alltid ha mobil på mig, men för vart år som går så blir det svårare.

Jag har sett folk haft dyra mobiler som de får sprickor över hela skärmen och de säger de ej bryr sig, denna grupp användare förstår jag mig ej på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

En telefon som man är riktigt rädd om. T.ex. iPhone 15 Pro Max 512GB ram, denna kostar ca 20 000kr.
Sedan en helt annan enhet när man är ute och grejar, vi pratar om fysisk arbete där man får diverse slag på kroppen av allt möjligt när man snickrar och annat. Jag själv löser nu att inte alltid ha mobil på mig, men för vart år som går så blir det svårare.

Jag har sett folk haft dyra mobiler som de får sprickor över hela skärmen och de säger de ej bryr sig, denna grupp användare förstår jag mig ej på.

Okej då fattar jag. En klocka låter som att den löser det problemet. Men själv köper jag en telefon för att jag ska använda den. Inte för att den ska ligga hemma för att man är för rädd om den.

Håller med om att de som inte tar hand sina saker är konstiga.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag har sett folk haft dyra mobiler som de får sprickor över hela skärmen och de säger de ej bryr sig, denna grupp användare förstår jag mig ej på.

Ser också det. Ofta brukar de inte ha något riktigt skal och skyddsglas. Jag brukar se till att jag har båda delarna från spigen (då jag haft bra erfarenhet av deras grejer genom åren) då jag köper telefonen och det är aldrig några problem. Behövde inte ens vara orolig när jag tappade min iPhone 14 PRO Max i asfalten för några veckor sedan

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Zippeer:

Vi pratade väl bakglas/baksida?
För skärm byte så verkar Samsung ändå ligga runt 1000kr billigare.

Jo men samsung ultra har ej glas baksida så blir svårt jämföra.

Vi reparerar ej via Apple då dom ej finns i GBG så är via Telia
Samsung är dock retail affär.
Vet ej om så att Telia är billigare.

Det enda som är stora fördel med Apple är garanterad 4 timmar service.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Jo men samsung ultra har ej glas baksida så blir svårt jämföra.

Vi reparerar ej via Apple då dom ej finns i GBG så är via Telia
Samsung är dock retail affär.
Vet ej om så att Telia är billigare.

Det enda som är stora fördel med Apple är garanterad 4 timmar service.

Sen när hade Samsungs ultra modeller inte glas på baksidan?

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Jo men samsung ultra har ej glas baksida så blir svårt jämföra.

Vi reparerar ej via Apple då dom ej finns i GBG så är via Telia
Samsung är dock retail affär.
Vet ej om så att Telia är billigare.

Det enda som är stora fördel med Apple är garanterad 4 timmar service.

Det är visst glas baksida på Ultra telefonerna.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av jnsson:

Det är visst glas baksida på Ultra telefonerna.

Se på fan!
Men känns verkligen inte som det.
Känns som hårdplast, har den framför mig.
Ah s21 har plast.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240