Helgsnack: Vilka mobilspel spelar du?

Permalänk
Medlem

Survivor.io! När man väl hade gjorde sig fri från drogen Vampire Survivor ramlade man över detta till mobilen…. Så nu är man 23 dagar från att loggat in varje dag i ett år 😅 Även om man många dagar inte aktivt spelar något så trycker man ändå på ikonen för att få lite free stuff.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem

Spelar Rise of Kingdoms sedan drygt 3 år tillbaka.
det är ett stort RTS kan man säga med real time pvp combat.
jag spenderar kanske 500kr/månad och anses då vara "free to play"
spelar i ett av de större kungarikena och det finns spelare i min allians som spenderar 10-15k i månaden och i de absolut bästa allianserna folk som spenderar betydligt mer än så. Marquinos (fotbollspelare i PSG) är en av de som spenderar allra mest i spelet.
100% pay to win, men man kan ha kul ändå om man är i rätt kungadöme/allians även om man själv inte lägger några fantasisummor.

finns till både mobil och numera även en PC klient så jag spelar mest på PC när det är "krig" då jag tycker att det är mycket enklare att vara effektiv med mus/tangentbord jämfört med en mobilskärm/ipad.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem

Boom Beach

Har spelat Boom Beach i många år. Det är roligt, varierande och snyggt. Ett spel som fortfarande är roligt utan att IAP behövs. Det finns mycket att göra. Det är inte bara att vänta på att träna gubbar. En liten nackdel, att det kan verka smått på en vanlig smartphone. Det är lättare att spela på en surfplatta.

Visa signatur

Intel Core i9-9900K @ 4.7 GHz // ASUS TUF 3080 OC

Permalänk
Medlem

När lusten faller på blir det lite Stone grass och mr mr bullet/mr ninja/superheroes.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Wow?

Skrivet av xpanterx:

Space Arena, WoW och Shattered pixel dungeon.

Kör du wow mobilt? Hur?

Visa signatur

To ride, shoot straight and speak the truth.

www.captainweirdo.com

Permalänk
Medlem

Spelar Clash Royale samt Clash of Clans på bussen.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Undead Horde 2 just nu, riktigt roligt spel. 😀

Permalänk
Medlem

Pokemon Go.

Permalänk
Medlem

Tinder

Permalänk
Medlem

Snake på en Nokia 3210. De la man väl lite tid på. Numera spelar jag inte. Installerade GTA 3 när det kom till telefonen, häftigt. Även testat något Turtles spel. Men aldrig lagt någon tid på spel sedan snake. 😛

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Pfff... mobilspel, som på förskolan.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

spelar aldrig på mobil inte ens på konsollen jag har för dålig så bara pc masterrace

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Spelar inte särskilt mycket på telefon eller paddan men Bloons tower defense 5 har hängt med länge. Super Mario run var också rätt kul men den har ett drakoniskt online drm som ofta gör det ospelbarart på resande fot.. förstår inte hur dom tänkte.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Har installerat SNES och PSP emulator på mobilen och har spelat en del tur baserade spel eller andra där man inte behöver vara super exakt med knapptryckningar.

Enda mobil spel på luren är sedan en vecka tillbaka Duolingo för att försöka lära mig Japanska till en början då jag blev inbjuden i en familj prenumeration av en kollega. Det är gräsligt hur desperat Duolingo försöker maximera spelarens tid i appen med alla beroende framkallande tricks som uppfunnits känns det som. Inget unikt med Duolingo utan verkar vara standard med de flesta free to play titlar dock.

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem

Inga, scrollar tiktok istället.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellowe:

Mer avancerade mobilspel som tar mycket prestanda och gör att mobilen ligger på höga temperaturer lång tid i sträck måste vara förödande för batteriet?

Med tanke på att bra mobiltelefoner kostar 12.000 kr och utan spelande ofta bara håller några år vid oförsiktig laddning så måste det bli ganska hög kostnad för telefonen per månad om man ofta spelar krävande spel som med höga temperaturer "kör slut" på telefonen inom 2 år eller liknande.

Till exempel en telefon för 12.000 kr som måste bytas efter 2 år på grund av hårt spelande kostar 500 kr/månad.

Jämfört med om man köper en Steam Deck kostar 94 kr/månad (som kanske håller 4 år eftersom man bara spelar på den och inte använder den dygnet runt till annat som en mobiltelefon?)

Jämfört med en PC speldator som köps för 22.000 kr och håller i 5 år kostar bara 366 kr/månad.

Bara en intressant ungefärlig jämförelse med mycket gissningar hur mycket prestanda/ spel kvalitet man får för pengarna.

Nu är det väl på gång att man ska kunna byta batterierna enklare i telefonen osv, men det är väl inte helt gratis heller antar jag.

Bara en tanke, eftersom man måste ha mobilen till så mycket annat viktigt hela dagarna och den måste kunna hålla batteriet större delen av dagen, så det fungerar ju inte att gå runt med dåligt skick på batteriet flera år för att man ska spela.

Jag spelar lite Golf Battle multi-player med familjen nån gång per år, annars inga mobilspel. Men hade säkert gjort det mer om man ofta åkte buss/tåg långt eller liknande. Fast å andra sidan hade jag nog köpt en Steam Deck då.

Äh så kan man ju inte tänka. Är ju bara batteriet som eventuellt tar stryk inte resten av mobilen. Att du argumentera att man ska slänga en två år 12 000kr telefon istället för att byta batteriet är ju inte rimligt. Kostar drygt 1000kr hos apple (och de flesta android lär inte vara mycket dyrare) att få batteriet bytt. 100kr i månaden om man gör det varje år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellowe:

Med tanke på att bra mobiltelefoner kostar 12.000 kr och utan spelande ofta bara håller några år vid oförsiktig laddning så måste det bli ganska hög kostnad för telefonen per månad om man ofta spelar krävande spel som med höga temperaturer "kör slut" på telefonen inom 2 år eller liknande.

Till exempel en telefon för 12.000 kr som måste bytas efter 2 år på grund av hårt spelande kostar 500 kr/månad.

Telefonen är väl ändå inte slutkörd? Nytt batteri i en iphone 15 kostar 1345kr hos apple t.ex.

OnT: Pokemon Go, Clash Royale, Civilization VI är väl det mest återkommande över tid för egen del.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Min mapp för spel på telefonen innehåller

Bolibompa, för sonens bruk vid "nödsituationer"
Kahoot, kul frågesport spel i grupp
Retroarch, gameboy emulering
Simply piano, lärasig lite piano, men päronens piano var så ostämt att appen registrerade fel tangenter...
Spaceteam, kul lokalt multiplayer spel
Steam

När jag hade en Galaxy s2 så minns jag att spelade Dumb ways to die, kul litet spel passande för telefon formatet. Kom till som del av en kampanj från någon myndighet för att upplysa om riskerna med järnvägar, vilket gjorde att det inte fanns några ekonomiska motiv bakom, bra grej😀

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem

Streets of Rage 4.

Visa signatur

Gigabyte B550 Gaming X V2 - AMD Ryzen 5 5600X - Corsair Hydro H100x - Kingston Fury Renegade 32GB DDR4 3600 Mhz - Samsung 980 PRO 2TB - Kingston KC2500 2TB - Corsair RM750 - Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC 2.0 - Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av rotkiv42:

Äh så kan man ju inte tänka. Är ju bara batteriet som eventuellt tar stryk inte resten av mobilen. Att du argumentera att man ska slänga en två år 12 000kr telefon istället för att byta batteriet är ju inte rimligt. Kostar drygt 1000kr hos apple (och de flesta android lär inte vara mycket dyrare) att få batteriet bytt. 100kr i månaden om man gör det varje år.

Skrivet av Mindfighter:

Telefonen är väl ändå inte slutkörd? Nytt batteri i en iphone 15 kostar 1345kr hos apple t.ex.

Nej som sagt mycket gissningar och ungefärliga antaganden i mitt inlägg.
Men tycker det är intressant att fundera på skillnaderna vad det kan kosta, eller vilken slags spelprestanda man får för pengarna jämfört med andra spel-alternativ, och hur det påverkar övriga telefonens livslängd. Men de flesta spelar väl på telefonen för tillgängligheten och att det duger, inte för att få bästa prestandan för pengarna. Dock blir det ju lite pengar i längden med 100 kr/månad extra för att bara byta batteri, men kanske värt det om man får mycket glädje av att spela på telefonen.

Men man kan ju lika gärna säga att om man köper en telefon för 12.000 kr är det värde i att utnyttja prestandan till max genom att spela, jämfört med att ha en dyr telefon som man bara surfar med.

Så bra att vi alla har olika alternativ och kan välja det som passar en bäst

Permalänk
Medlem

Jag lirade Snake rätt hårt på 3310an...

Körde väl typ Wordfued för några år sen, annars inget.

Är i ärlighetens namn innerligt less på allt pillande på luren.

Använder den primärt som just telefon. Sen är ju kalendern nödvändig för att hålla ihop vardagen.
Utöver detta så är det ju numera vissa saker man gjort sig beroende av i vardagslivet typ bank-id, internetbanken och swish...

Det positiva är att en bättre begagnad 3-4år gammal "low-end" lur duger hur bra som helst, laddar den 2-3gånger i veckan.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem

Monster Buster varje morgon på tronen. Daily quest. Man måste ha något på toa.

Visa signatur

5 Stationära datorer.
2 HTPC
4 Bärbara
0 Server

Permalänk
Medlem

Gardenscapes
https://playrix.com/games/gardenscapes

& enbart på iPad endast på toa... lite jobbigt att man blev ledare för en av de större svenska grupperna, förra hoppade av & alla förväntar sig man ska vara aktiv dygnet runt
free2play.. men har lagt pinsamt med pengar på skiten under 6 års tid

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Medlem

Disc Golf Valley.
Börjar dock tröttna på battlepasses, discar som bara går att köpa för pengar och inga vettiga coin-sinks att lägga ingame valuta på. Och såklart hur pissdåligt den valutan värderas. Spelat sen start så alltid trist att se förfallet.

Permalänk
Medlem

Spelar extremt sällan på mobilen. Tycker det är alldeles för liten skärm och pilliga kontroller för de flesta spel. Sen är utbudet av spel som inte är fulla av mikrotranskationer/P2W väldigt begränsat. Är jag t.ex. på resande fot och bara har med mig mobilen blir det hellre att jag kollar Youtube eller lyssnar på musik/podcast/ljudböcker än spelar då man redan är ganska trött i skallen.
Har prövat Minecraft, Stardew Valley, Farming Simulator, Simcity Buildit.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

World of Tanks Blitz. Absolut 100% möjligt att spela f2p om man vill det, särskilt för den som är duktig på det.

7v7 i 7-minutersmatcher.

Visa signatur

uin: 6550610

Permalänk
Medlem

Pekskärm och spel rimmar inte bra för mig, har oftast tillgång till dator annars kan det kvitta. Det enda undantaget jag gjort är ScummVM och klassiska peka klicka äventyr som lämpar sig, längesedan dock.
Spelade igenom hela The day of the tentacle utan guide för att jag aldrig klarade det när det begav sig på 90-talet.

Dock var detta tidigt i smartphone eran, på en Qtech 9000, runt 2006 (sablarns vad jag älskade den telefonen)

Efter det småstunder när man är bortrest och då fortfarande ScummVM.

Har testat streama spel hemma när man får sitta med barnen som skall sova, då med handkontroll men skärmen är för liten, skall jag ta en platta kan jag lika väl ta en laptop istället.

Så nej, som sagt udda gång ScummVM peka klicka äventyr när nöden är där annars inte.

Barnen kör dock ScummVM, började med Freddie fisk, pyjama Sam, spy fox och putt-putt, väldigt lämpliga barnspel.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Oldschool Runescape.

Visa signatur

Ryzen 7 7700X | Noctua NH-U12A | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIF | Corsair 32G DDR5 6000MHz CL36 | ASUS RTX 3080 10GB TUF | Samsung 860 EVO 2TB | Seagate FireCuda 510 SSD 2TB | Seasonic Focus GX 850W | Fractal Design Define S | Logitech PRO X Superlight | HyperX Cloud | Xtrfy XG1-R | Artisan FX Hien SOFT

Permalänk
Medlem

Lirar Diablo Immortal, Arena Breakout även Division Resurgence alpha och betan lirade jag och kommer lira när den kommer ut.

Visa signatur

Desktop: Core I7 2600K @ 4Ghz, 8GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1600 MHz, GTX 680.
TV-dator: Core I7 965 @ 3.6 Ghz, 6GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1333 MHz, EVGA GTX 680.

Dell XPS M1730, X9000 @3.4 GHz, 4GB, 9800m GTX SLI, 320GB Raid 0 SATA, AGEIA PHYSX, 1920x1200 WUXGA Screen.

Permalänk
Medlem

Allt mindre, får man väl säga. Ett av de spel jag spelat mest är nog Giana Sisters som jag spelade medan jag nattade barnen när de var små. Klarade nästan hela spelet, sedan uppgraderade jag telefon och det gick inte att flytta över sparfilen. Idioti.

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.kaasa.giana...
Försökte även spela detta på TV via hdmi-kabel, vilket funkade, men var lite strul. Hur som helst, plattformsspel gör sig väl bäst med handkontroll egentligen.

Sedan spelade jag https://play.google.com/store/apps/details?id=com.disney.cast... , riktigt bra. Barnen spelade igenom det på PC, bättre på PC såklart, men bra ändå på mobilen.

Och SuperFrog såklart https://play.google.com/store/apps/details?id=com.team17digit...

Ok, lite nostalgitrippar mer än moderna bra spel kanske...

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7