Arbetsmiljöverket granskar risker med digitala arbetssätt

Permalänk
Medlem

Jobbar på kontor och jobbar hemma i undantagsfall.
Detta spelar ingen direkt roll ändå då jag sitter vid datorn lika mycket hemma som på kontoret, distansen från kontoret påverkar inte arbetsuppgifterna…

Visa signatur

data, representation av värden, text etc. lämpad för överföring, tolkning eller bearbetning av människor eller maskiner.
dator, digital automatisk beräkningsmaskin som styrs av ett i dess minne lagrat program.

Permalänk
Medlem

Jobbar väl ca 70%-75% på distans. Under ett år blir det några månader i Europa och merparten i Nordamerika (ibland en vecka eller två i Sydamerika beroende på kund)
Som tur är har man eget boende på båda sidor Atlanten så man slipper bo på vandrarhem/airbnb och dylikt i veckor i sträck.
Men nästa år blir det över 90% på en och samma plats vilket kommer bli skönt. Edit: i det växande Silicon Desert

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Jag har möjlighet att arbeta hemifrån om jag är sjuk eller av annan konstig anledning inte kan närvara fysiskt. Är väl så nära 100% man kan vara på kontoret och trivs med det.

Till er som jobbar mycket hemifrån, står arbetsgivaren för kontorsutrustningen? …eller ligger man med en laptop och harvar i soffan? Har skyddsombud tillgång och kan kolla över arbetsmiljön? Vilka försäkringar täcker eventualiteter som inträffar i hemmet på arbetstid?

Tycker detta är en väldigt intressant fråga. I mitt fall så har arbetsgivaren erbjudit att stå för kontorsutrustning, men har skaplig skrivbord/skärm sedan innan osv så avstod. Men tror absolut inte detta är en en självklarhet. Har haft allt för många kollegor (som också jobbat på distans) och som suttit dag efter dag med laptop på köksbordet.

Permalänk
Medlem

Vi är på kontoret några dagar/veckan, får inget gjort då men det är trevligt att snacka skit med folk

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem

Säg nu fan inte att företag kommer att använda detta som ammunition för att ta bort distansarbete...

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Jobbar hemma på heltid. Köpte bra höj/sänk-bord och stol direkt i början av pandemin. Sen har jag även byggt hemmalabb med oscilloscope, bänk power supply, multimeter, tångamperemeter, lödstation och esdmatta.

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem

Jag jobbar hemma så lite som möjligt då det leder till psykisk ohälsa för min del, blir 1-2 dagar per vecka.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem

Jobbat nästan 100% hemifrån, numera är jag inne par dagar i veckan. De flesta av er vet redan förr- och nackdelar så jag drar dem inte men det finns ett par intressanta funderingar :

1. Även om man allmänt anser att ingen ska tvingas jobba hemifrån eller på kontor så är det allt fler kollegor som kontinuerligt frågar om man inte ledningen kommit med nya riktlinjer runt att jobba hemifrån. Detta är kollegor som nästan alltid är på kontoret och som vill ha mer sällskap samt koppla loss från de digitala mötena/chatt. Vissa större företag har infört krav på att återvända till, några av anledningarna kan vara :

a. En del kollegor mår inte bra av att jobba hemifrån av sociala skäl
b. Det är svårt att bygga en företagskultur
c. Inte helt sällan har det sociala puzzlet på kontoret en betydande roll om anställda byter jobb eller inte

Man kan dock vara säker på att de företag som tvingar tillbaka sina anställda kommer mista arbetskraft. Samtidigt kan de dock vinna något som de kanske anser är viktigare.

2. Utrustning, många företag erbjuder utrustning till 1 kontorsplats vilket oftast är inne på kontoret. Så när man jobbar hemifrån blir det inte sällan sin egen utrustning som används förut möjligen laptopen. Det innebär att min privata(och ganska dyra) utrustning används 8 timmar om dagen till jobb och sen kanske 2-3 timmar till mitt egna privata bruk. Efter att jobbat hemma en del under 2 års tid så är det tydligt att skärm, tangentbord, mus, hörlurar, skrivbord, kontorsstol m,m slits av de 8 timmar om dagen som de används till jobbet. Vissa företag kan säkert sponsra om man ber dem, företaget (som i mitt fall är STORT) sponstrar inte.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Jobbat nästan 100% hemifrån, numera är jag inne par dagar i veckan. De flesta av er vet redan förr- och nackdelar så jag drar dem inte men det finns ett par intressanta funderingar :

1. Även om man allmänt anser att ingen ska tvingas jobba hemifrån eller på kontor så är det allt fler kollegor som kontinuerligt frågar om man inte ledningen kommit med nya riktlinjer runt att jobba hemifrån. Detta är kollegor som nästan alltid är på kontoret och som vill ha mer sällskap samt koppla loss från de digitala mötena/chatt. Vissa större företag har infört krav på att återvända till, några av anledningarna kan vara :

a. En del kollegor mår inte bra av att jobba hemifrån av sociala skäl
b. Det är svårt att bygga en företagskultur
c. Inte helt sällan har det sociala puzzlet på kontoret en betydande roll om anställda byter jobb eller inte

Man kan dock vara säker på att de företag som tvingar tillbaka sina anställda kommer mista arbetskraft. Samtidigt kan de dock vinna något som de kanske anser är viktigare.

2. Utrustning, många företag erbjuder utrustning till 1 kontorsplats vilket oftast är inne på kontoret. Så när man jobbar hemifrån blir det inte sällan sin egen utrustning som används förut möjligen laptopen. Det innebär att min privata(och ganska dyra) utrustning används 8 timmar om dagen till jobb och sen kanske 2-3 timmar till mitt egna privata bruk. Efter att jobbat hemma en del under 2 års tid så är det tydligt att skärm, tangentbord, mus, hörlurar, skrivbord, kontorsstol m,m slits av de 8 timmar om dagen som de används till jobbet. Vissa företag kan säkert sponsra om man ber dem, företaget (som i mitt fall är STORT) sponstrar inte.

1) Du sammanfattar det bra. Men företaget kommer mista arbetskraft oavsett hur de gör. De som inte gillar hemarbetande kollegor säger upp sig om kollegorna vägrar komma in till jobbet, alternativt så mår de dåligt och presterar därefter. Och vice versa så som du påpekar.

Jag trodde också som dina kollegor att de flesta på gamla jobbet skulle komma tillbaka när pandemirestriktionerna togs bort men så blev det tyvärr inte. Så jag var tvungen att byta jobb för att inte må dåligt när jag till slut insåg att det aldrig kommer bli normalt igen på det gamla stället.

En lösning är personalomflyttning inom företaget så att alla kan trivas. Kan inte säga att företaget jag jobbar på aktivt hade någon ambition för detta. Jag sökte istället en annan tjänst inom företaget. Jag såg till att söka ett jobb som inte är möjligt att utföra hemifrån. Stämde noga av med nya chefen att så var fallet innan jag accepterade jobberbjudandet. Var lite tveksam först att stanna kvar i företaget men har nu blivit övertygad om att det faktiskt finns delar som fortfarande fungerar så som jag vill ha det.

2) Vi har ganska bra förmåner för hemutrustning. Man kan ta en del av årliga förmånspotten till sådant om man vill. Så upp till 6000 kr om året. Plus ett engångsbidrag som vi fick under pandemin på 8000 kr. Så även om jag inte ofta använt det för jobbet så har jag köpt hörlurar, skrivbord, kontorsstol, tangentbord och bildskärm att ha hemma. Det betalas ut före skatt så en del av kostnaden på inköpen försvinner i skatt men det blir ändå en bra rabatt.

Permalänk
Medlem

Hybrid, 50% hemma.

Var 100% hemma under pandemin, och fick jag välja helt fritt så skulle jag bara vara på kontet en dag i veckan, det räcker gott.

Har ungefär samma ergonomiska förhållanden både hemma och på kontoret, exempelvis samma märke och modell på både stol och datorbord. Grejerna jag har hemma har jag betalat för själv, men de hade jag ju redan innan jag började jobba hemma så det har helt enkelt inte funnits något inköpsbehov, än så länge.

Upplever inga egentliga problem, annat än att jag är dålig på att ta pauser och blir därför sittandes för länge i stöten (vilket leder till vissa griniga överarbetade muskler), men det är ju lätt att lista ut vems fel det är.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

1) Du sammanfattar det bra. Men företaget kommer mista arbetskraft oavsett hur de gör. De som inte gillar hemarbetande kollegor säger upp sig om kollegorna vägrar komma in till jobbet, alternativt så mår de dåligt och presterar därefter. Och vice versa så som du påpekar.

Jag trodde också som dina kollegor att de flesta på gamla jobbet skulle komma tillbaka när pandemirestriktionerna togs bort men så blev det tyvärr inte. Så jag var tvungen att byta jobb för att inte må dåligt när jag till slut insåg att det aldrig kommer bli normalt igen på det gamla stället.

En lösning är personalomflyttning inom företaget så att alla kan trivas. Kan inte säga att företaget jag jobbar på aktivt hade någon ambition för detta. Jag sökte istället en annan tjänst inom företaget. Jag såg till att söka ett jobb som inte är möjligt att utföra hemifrån. Stämde noga av med nya chefen att så var fallet innan jag accepterade jobberbjudandet. Var lite tveksam först att stanna kvar i företaget men har nu blivit övertygad om att det faktiskt finns delar som fortfarande fungerar så som jag vill ha det.

Ja det är en hård nöt att knäcka, det är ju inte bara till att kategoriers sin personal på hur mycket de jobbar hemifrån, oftast behövs det en blading av expertis.

En kompromiss som jag tror de flesta hade kunnat leva med är att "tvinga" hemma sitter att komma in till kontoret specifika dagar, ex Tisdag och Torsdagar. Men man får räkna med att det finns folk som ändå kan komma att säga upp sig på grund av det.

För mig har min vardag blivit 100 gånger lättare genom att jobba hemifrån så att återgå 100% på kontoret finns inte men däremot kan jag tänka mig 2-3 dagar på sin höjd. Det känns dock aldrig kul att bli tvingad till något men så är det jobb vi pratar om

Skrivet av ronnylov:

2) Vi har ganska bra förmåner för hemutrustning. Man kan ta en del av årliga förmånspotten till sådant om man vill. Så upp till 6000 kr om året. Plus ett engångsbidrag som vi fick under pandemin på 8000 kr. Så även om jag inte ofta använt det för jobbet så har jag köpt hörlurar, skrivbord, kontorsstol, tangentbord och bildskärm att ha hemma. Det betalas ut före skatt så en del av kostnaden på inköpen försvinner i skatt men det blir ändå en bra rabatt.

Det räcker ju inte långt dock, några priser på utrustning :

2 Skärmar - 15 000 - 20 000 kr
Mus - 500-2000 kr
Tangentbord - 700-1500 kr
Skrivbord - 5000 - 10 000 kr
Kontorsstol - 10 000 - 20 000 kr
Webkamera - 700 - 2000 kr
Headset - 700 - 3000 kr
Dockstation 1000 - 2500 kr

Då antar vi att man släpar med sig laptopen från jobbet.

6000 kr är bättre än inget som jag har men det räcker tyvärr inte långt ändå. Däremot för företaget är detta ofta småpengar i sammanhanget. Dock förstår jag att man inte kan kräva sig rätten att företaget ska hålla med 2 arbetsplatser till en. Däremot hade jag varit för att ha flytande arbetsplats på jobbet så man tar den plats som finns över medan den i hemmet är mer anpassad. Problemet med det är dock att vissa kan behöva lite special prylar för att inte prata om inställningar på.

Jag har dock accepterat priset det kostar mig att jobba hemifrån, iallafall för tillfälligt.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Det är verkligen tydligt i trådar som dessa att (forumaktiva) datornördar i snitt är mer ensamvargar än gemene man.

Personligen tycker jag inte om att jobba hemma mer än väldigt sällan. Dels på grund av att jag har barn som är hemma då och då som stör och dels då jag är en social person med behov av att träffa folk en del.

Som tur är har jag en bra jobbsituation ur den synvinkeln. Har ett eget kontor som jag kan stänga in mig på och sätta upp en "stör ej"-skylt om jag behöver koncentrera mig extra bra. Jag har också turen att ha väldigt bra kollegor som frågar och respekterar om jag har tid eller inte att snacka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Det är verkligen tydligt i trådar som dessa att (forumaktiva) datornördar i snitt är mer ensamvargar än gemene man.

Man är inte nödvändigtvis ensamvarg för att man jobbar hemifrån, man har bara andra prioriteringar och behov i livet. För min del har jag tillräckligt med sociala aktiviteter dagligen både digitalt och fysisk trots att jag mest jobbar hemifrån.

Skrivet av Klarspråkarn:

Personligen tycker jag inte om att jobba hemma mer än väldigt sällan. Dels på grund av att jag har barn som är hemma då och då som stör och dels då jag är en social person med behov av att träffa folk en del.

Det där hör man lite då och då och blir varje gång förundrad över hur man som vuxen inte kan se till att skaffa sig en lugn yta hemma där man kan jobba eller för den delen mecka med sina hobbysar. Har man lite äldre barn så kan det vara läge att lära dem att visa respekt för andra men många gånger räcker det att dra på sig ett par ljudisolerande lurar.

Ja, vi har ett par översociala personer på vårt jobb och de hade det väldigt tufft under pandemin då alla jobbade hemifrån. I grunden handlar det egentligen inte om jobbet utan vissa personer har ett stort behov av social fysisk interaktion på gott och ont. För min del är lite lagom social fysisk interaktion bra eftersom det är svårt att riktigt visa sig själv och sin personlighet digitalt men det kan samtidigt vara ganska jobbigt när man är inne på kontoret. Översociala folk pratar, pratar och pratar mest hela tiden så då blir det ofta att man får dra på sig lurarna där istället för att kunna göra sitt jobb.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Arbetar största delen hemifrån, är inne ca 1 gång i veckan beroende på hur jag kan få tag i hundvakt. Livet har blivit väldigt mycket enklare med distansarbete och jag märker tydligt att dom dagarna som spenderas på kontoret är helt bortkastade sett till faktiskt utfört arbete, så jag har gett upp på det och ser det som en social dag där jag pratar med folk i huset och får lite statusuppdatering kring vad alla har för sig. Jobbar såpass mycket bättre hemma.

Största delen av mitt arbete är dessutom med människor som sitter på annan ort, så vårt sammarbete är digitalt oavsett. Vi har tagit till Discord för att snacka skit, det är inte så naturligt att ringa upp nån på Teams tycker jag.

Som mitt liv ser ut idag skulle jag inte kunna tänka mig att ha ett jobb som inte erbjuder distansarbete, men om jag inte hade hundarna och bodde lite närmare jobbet skulle jag väl inte ha några större problem att masa mig till ett kontor, men det känns ytterst meningslöst och produktiviteten skulle sjunka. Som tur är har jag än så länge en chef som står på min sida och låter mig köra på, då jobbet utförs med bravur.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Jag måste ha missuppfattat, menar hon att arbetssättet ändras bara för att man sitter hemma framför en dator istället för framför en dator på kontoret?
Jag som sagt till kompisar att de jag jobbar med inte märker om jag sitter hemma eller är på kontoret.

Jag tror hon är fel ute, det är inte arbetssättet som ändras mest, det är de sociala bitarna.

Tror du har missuppfattat henne delvis i alla fall.

Arbetsgivare har väldigt långtgående jurididskt ansvar för arbetsmiljön anställda har, både fysiskt och psykosocialt. På arbetsplatsen kan t.ex en chef lättare hålla koll om någon aldrig tar pauser eller stressar omkring med andan i halsen, om någon verkar utanför i personalgruppen, eller om personen klagar på smärta eller dylikt. Hemma kan inte arbetsgivaren kolla om arbetsplatsen är vettigt utformad och följa upp saker. Kommer inte märka om någon ser deppig ut, eller luktar alkohol, etc. Det finns också försäkringsfrågor om man får arbetsrelaterade skador att ta hänsyn till.

Fysisk närvaro gör att man lättare märker av när något inte stämmer med andra och kan anpassa arbetsplatsen efter behov. Det går säkerligen hitta många kreativa sätt att kompensera (eller för den delen förvärra) situationen, men helt och hållet ersätta fysisk närvaro blir svårt.

Tl;dr: Det blir krångligt och oklart hur en arbetsgivare ska sköta sitt arbetsgivaransvar när folk jobbar hemma. Det behöver undersökas så inte folk far illa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Jobbar helt på distans och jag personligen kommer inte ta en ny anställning, om den möjligheten inte finns. Jobbar näst intill globalt och det fungerar utmärkt. Brukar besöka kunden ett par gånger om året för planering, men det är väl det.

Det möjliggör:
Lugn och ro
Tid över till annat. Istället för kafferast, så kan man tvätta.
En positiv klimatpåverkan då man eliminerar resor
Mitt välmående i form av mer sömn, mindre stress

Listan kan göras lång.

Håller med. Otroligt smidigt att jobba hemifrån. Jag är betydligt mer effektiv hemma än på kontoret.
Jag jobbar inte hemma alla dagar i veckan, utan är på arbetsplatsen mer än 50%, men skulle aldrig ta ett jobb där man inte fick jobba hemifrån.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Tror du har missuppfattat henne delvis i alla fall.

Arbetsgivare har väldigt långtgående jurididskt ansvar för arbetsmiljön anställda har, både fysiskt och psykosocialt. På arbetsplatsen kan t.ex en chef lättare hålla koll om någon aldrig tar pauser eller stressar omkring med andan i halsen, om någon verkar utanför i personalgruppen, eller om personen klagar på smärta eller dylikt. Hemma kan inte arbetsgivaren kolla om arbetsplatsen är vettigt utformad och följa upp saker. Kommer inte märka om någon ser deppig ut, eller luktar alkohol, etc. Det finns också försäkringsfrågor om man får arbetsrelaterade skador att ta hänsyn till.

Fysisk närvaro gör att man lättare märker av när något inte stämmer med andra och kan anpassa arbetsplatsen efter behov. Det går säkerligen hitta många kreativa sätt att kompensera (eller för den delen förvärra) situationen, men helt och hållet ersätta fysisk närvaro blir svårt.

Tl;dr: Det blir krångligt och oklart hur en arbetsgivare ska sköta sitt arbetsgivaransvar när folk jobbar hemma. Det behöver undersökas så inte folk far illa.

Både jag och sambon älskar att jobba hemma, men det kräver disciplin och just att man inte blir störd av andra är en bonus. Får otroligt mycket mer gjort hemifrån. Vi har möjlighet att jobba hemifrån 2,5 dagar per vecka i snitt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Man är inte nödvändigtvis ensamvarg för att man jobbar hemifrån, man har bara andra prioriteringar och behov i livet. För min del har jag tillräckligt med sociala aktiviteter dagligen både digitalt och fysisk trots att jag mest jobbar hemifrån.

Det där hör man lite då och då och blir varje gång förundrad över hur man som vuxen inte kan se till att skaffa sig en lugn yta hemma där man kan jobba eller för den delen mecka med sina hobbysar. Har man lite äldre barn så kan det vara läge att lära dem att visa respekt för andra men många gånger räcker det att dra på sig ett par ljudisolerande lurar.

Ja, vi har ett par översociala personer på vårt jobb och de hade det väldigt tufft under pandemin då alla jobbade hemifrån. I grunden handlar det egentligen inte om jobbet utan vissa personer har ett stort behov av social fysisk interaktion på gott och ont. För min del är lite lagom social fysisk interaktion bra eftersom det är svårt att riktigt visa sig själv och sin personlighet digitalt men det kan samtidigt vara ganska jobbigt när man är inne på kontoret. Översociala folk pratar, pratar och pratar mest hela tiden så då blir det ofta att man får dra på sig lurarna där istället för att kunna göra sitt jobb.

Det räcker inte med enskilt rum och respekt från ungar (+ deras vänner, grannar, husdjur mm) om det man gör kräver viss sekretess och innefattar mycket muntlig kommunikation (vilket mitt jobb gör). Ingen annan får höra vad som pratas om och då krävs ljudisolerade utrymmen om andra ska vara hemma. Det tror jag inte min arbetsgivare är villig att betala för.

Sen har uppenbarligen både du och jag turen att ha tillräckligt bra ekonomi för att kunna ha en egen hörna (eller i mitt fall ett helt rum). Det är dock långt ifrån alla som har den möjligheten.

Vi människor har, som du skriver, olika mycket behov av umgänge. Ett litet behov av socialt umgänge är förstås ok i sig, och superbra just om man jobbar på distans och har mycket enskilda arbetsuppgifter.

Det du beskriver som "översociala personer" låter mer som personer med låg social kompetens. De borde läsa av om de pratar för mycket, men att ha låg social kompetens är ju en annan sak än att ha stort socialt behov. Man kan förstås ha både stort behov och låg kompetens. Jag är definitivt i övre delen av sociala behov jämfört med de flesta av mina "nördkompisar", men i andra sammanhang är jag nog rätt genomsnittlig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Ja det är en hård nöt att knäcka, det är ju inte bara till att kategoriers sin personal på hur mycket de jobbar hemifrån, oftast behövs det en blading av expertis.

En kompromiss som jag tror de flesta hade kunnat leva med är att "tvinga" hemma sitter att komma in till kontoret specifika dagar, ex Tisdag och Torsdagar. Men man får räkna med att det finns folk som ändå kan komma att säga upp sig på grund av det.

För mig har min vardag blivit 100 gånger lättare genom att jobba hemifrån så att återgå 100% på kontoret finns inte men däremot kan jag tänka mig 2-3 dagar på sin höjd. Det känns dock aldrig kul att bli tvingad till något men så är det jobb vi pratar om

Det räcker ju inte långt dock, några priser på utrustning :

2 Skärmar - 15 000 - 20 000 kr
Mus - 500-2000 kr
Tangentbord - 700-1500 kr
Skrivbord - 5000 - 10 000 kr
Kontorsstol - 10 000 - 20 000 kr
Webkamera - 700 - 2000 kr
Headset - 700 - 3000 kr
Dockstation 1000 - 2500 kr

Då antar vi att man släpar med sig laptopen från jobbet.

6000 kr är bättre än inget som jag har men det räcker tyvärr inte långt ändå. Däremot för företaget är detta ofta småpengar i sammanhanget. Dock förstår jag att man inte kan kräva sig rätten att företaget ska hålla med 2 arbetsplatser till en. Däremot hade jag varit för att ha flytande arbetsplats på jobbet så man tar den plats som finns över medan den i hemmet är mer anpassad. Problemet med det är dock att vissa kan behöva lite special prylar för att inte prata om inställningar på.

Jag har dock accepterat priset det kostar mig att jobba hemifrån, iallafall för tillfälligt.

Jag hade accepterat om man spred ut de dagar distansarbetarna kommer in till kontoret över hela veckan. Det är värdelöst när man blir lämnad ensam på kontoret flera dagar i veckan. För oss blev det att alla kom in måndagar och då var det möten minst halva dagen. Sedan låste de in sig på sina rum (satt med stängd dörr och hörlurar) istället för att umgås. På onsdagar hade vi mötesfri dag. Den dagen hade jag önskat folk kom till jobbet men då brukade jag sitta själv där. När jag påtalade för chefen att en dag i veckan är för lite då blev det "vilken dag mer ska vi komma in". Hon fattade inte att jag ville ha folk där alla dagar. Men alla behöver inte vara där samtidigt. Jag pratar helst med en kollega i taget. Inte alla samtidigt. Upplägget gjorde att jag aldrig kunde prata med någon. Det hanns inte med.

När man bestämmer vissa dagar i veckan då bryr man sig inte om de som kommer in till jobbet varje dag. Man tänker enbart att göra det bra för de som jobbar på distans. Bestäm hellre att man kan få jobba hemma max halva veckan i snitt och att man bör variera vilka dagar man kommer in. Undvik att alla kommer samtidigt för att få en bättre fördelning över veckodagarna så att det aldrig blir tomt på kontoret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Jag hade accepterat om man spred ut de dagar distansarbetarna kommer in till kontoret över hela veckan. Det är värdelöst när man blir lämnad ensam på kontoret flera dagar i veckan. För oss blev det att alla kom in måndagar och då var det möten minst halva dagen. Sedan låste de in sig på sina rum (satt med stängd dörr och hörlurar) istället för att umgås. På onsdagar hade vi mötesfri dag. Den dagen hade jag önskat folk kom till jobbet men då brukade jag sitta själv där. När jag påtalade för chefen att en dag i veckan är för lite då blev det "vilken dag mer ska vi komma in". Hon fattade inte att jag ville ha folk där alla dagar. Men alla behöver inte vara där samtidigt. Jag pratar helst med en kollega i taget. Inte alla samtidigt. Upplägget gjorde att jag aldrig kunde prata med någon. Det hanns inte med.

När man bestämmer vissa dagar i veckan då bryr man sig inte om de som kommer in till jobbet varje dag. Man tänker enbart att göra det bra för de som jobbar på distans. Bestäm hellre att man kan få jobba hemma max halva veckan i snitt och att man bör variera vilka dagar man kommer in. Undvik att alla kommer samtidigt för att få en bättre fördelning över veckodagarna så att det aldrig blir tomt på kontoret.

Sitta helt ensam på kontoret låter trist! I vårt fall är vi 20 st kopplade till mitt kontor, det är så gott som alltid minst 3-4 st på plats. En dag är underförstått samlingsdag och då är ofta alla inne även om det inte är något krav. Gemensamma möte har vi dagligen men oftast är de under 30 min som tur är! Hade aldrig pallar att ha heldags eller för den delen halvdags möte par gånger i veckan, man måste ha tid att göra sitt jobb! Vi som är utvecklare flamsar såklart inte runt på jobbet mer än vid fikaraster och lunch, övrig tid sitter vi vid våra stationer, oftast med lurar för att få gjort det som är bestämt(för att slippa extrem stress). Det är faktiskt lite intressant att se kontrasten, i våra "utvecklar-rum" är det oftast tyst medan i vissa andra rum där det jobbas med annat, där snackas det om allt möjligt ständigt, ibland kan man undra hur de får något gjort.

Jag är helt med på att man vill ha något att snacka med på rasterna när man är inne på kontoret men har man högre krav än så, då tror jag att man har ett problem som man behöver jobba på, alternativt byta jobb till något som passar bättre.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Sitta helt ensam på kontoret låter trist! I vårt fall är vi 20 st kopplade till mitt kontor, det är så gott som alltid minst 3-4 st på plats. En dag är underförstått samlingsdag och då är ofta alla inne även om det inte är något krav. Gemensamma möte har vi dagligen men oftast är de under 30 min som tur är! Hade aldrig pallar att ha heldags eller för den delen halvdags möte par gånger i veckan, man måste ha tid att göra sitt jobb! Vi som är utvecklare flamsar såklart inte runt på jobbet mer än vid fikaraster och lunch, övrig tid sitter vi vid våra stationer, oftast med lurar för att få gjort det som är bestämt(för att slippa extrem stress). Det är faktiskt lite intressant att se kontrasten, i våra "utvecklar-rum" är det oftast tyst medan i vissa andra rum där det jobbas med annat, där snackas det om allt möjligt ständigt, ibland kan man undra hur de får något gjort.

Jag är helt med på att man vill ha något att snacka med på rasterna när man är inne på kontoret men har man högre krav än så, då tror jag att man har ett problem som man behöver jobba på, alternativt byta jobb till något som passar bättre.

Det är tråkigt att det alltid är jag som anses ha problem när det är de andra som undviker att samarbeta genom att gömma sig hemma. Jag bytte jobb så jag fick kollegor som ville jobba i ett team istället för ett gäng enstöringar. Mina nya kollegor håller med mig att man inte kan ha det så som jag hade innan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Jag hade accepterat om man spred ut de dagar distansarbetarna kommer in till kontoret över hela veckan. Det är värdelöst när man blir lämnad ensam på kontoret flera dagar i veckan. För oss blev det att alla kom in måndagar och då var det möten minst halva dagen. Sedan låste de in sig på sina rum (satt med stängd dörr och hörlurar) istället för att umgås. På onsdagar hade vi mötesfri dag. Den dagen hade jag önskat folk kom till jobbet men då brukade jag sitta själv där. När jag påtalade för chefen att en dag i veckan är för lite då blev det "vilken dag mer ska vi komma in". Hon fattade inte att jag ville ha folk där alla dagar. Men alla behöver inte vara där samtidigt. Jag pratar helst med en kollega i taget. Inte alla samtidigt. Upplägget gjorde att jag aldrig kunde prata med någon. Det hanns inte med.

När man bestämmer vissa dagar i veckan då bryr man sig inte om de som kommer in till jobbet varje dag. Man tänker enbart att göra det bra för de som jobbar på distans. Bestäm hellre att man kan få jobba hemma max halva veckan i snitt och att man bör variera vilka dagar man kommer in. Undvik att alla kommer samtidigt för att få en bättre fördelning över veckodagarna så att det aldrig blir tomt på kontoret.

Jag förstår ditt resonemang och det här diskuteras i det oändliga. Från att själv varit 100% på plats, alla pass, dygnet runt så är det natt och dag nu med dagtid, 2,5dagar på plats. Man ska inte underskatta behovet av social interaktion, men vissa moment i mitt yrke kräver att jag inte blir störd. Annars tar det dubbelt så långt tid och risken är betydligt större att det blir fel.

Sen har det här med aktivitetsbaserade kontor varit förlagan till distansarbete. På min arbetsplats finns det inte platser åt alla om alla skulle vara på kontoret 5 dagar i veckan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Det är tråkigt att det alltid är jag som anses ha problem när det är de andra som undviker att samarbeta genom att gömma sig hemma. Jag bytte jobb så jag fick kollegor som ville jobba i ett team istället för ett gäng enstöringar. Mina nya kollegor håller med mig att man inte kan ha det så som jag hade innan.

Nja, det har inget med samarbete att göra om man träffas eller inte. Jag kan ha fysiska möten där det finns deltagare som bara är där fysiskt, men har inget att tillägga. Då har jag hellre ett distansmöte där alla är med, iofs har jag alltid gillat använda text som kommunikationsmedium och nu 25år senare så är det standard med chat/videosamtal. Man var bara lite före i sin tid

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Det är tråkigt att det alltid är jag som anses ha problem när det är de andra som undviker att samarbeta genom att gömma sig hemma. Jag bytte jobb så jag fick kollegor som ville jobba i ett team istället för ett gäng enstöringar. Mina nya kollegor håller med mig att man inte kan ha det så som jag hade innan.

Nja, alla har problem som man vill lösa, att jobba hemifrån har gjort en hel del livspuzzel mycket enklare samtidigt som det dragit ner på antal resor(miljö\ekonomi). Men har man ett jobb som kräver mycket kommunikation mellan mötena så är det absolut en utmaning. Många gånger blir tonläget lite "kallare" över team chatten så av bara den anledningen kan det vara bra att åka in lite då och då.

Att man inte vill sitta själv på fikaraster eller liknande är jag helt med på. Men det har också blivit tydligt att det finns en del människor som har ett stort socialt behov, d.v.s mer än vad jobbet i grunden faktiskt kräver. Ex jag som jobbar som utvecklare, vi pratar förvisso med varandra en hel del mellan möten men teamchaten gör det faktiskt enklare och effektivare än att springa runt till folk. Inte helt sällan behöver man visa upp scheman, kod eller liknande. Så för vår del är kravet på fysisk social aktivitet ganska låg frånsett då att "mingla" lite för att få en bra relation. Däremot har vi personer på jobbet som uttrycker hur jobbigt det är att sitta hemma själv och inne på kontoret så är de såklart de som pratar\socialiserar sig mest och i dessa fall tror jag ändå att problemet ligger hos personen snarare än hos jobbet eller för den delen andra kollegor. Med det sagt betyder det inte att man ska förändra sig utan snarare göra som du gjorde, välja ett annat jobb som passar sin person bättre.

Jag har fått lära mig att nyckeln till ett bra liv är att anpassas sig till de förändringar som man ställs inför. I många fall innebär det att anpassa sig själv men ibland kan det handla om att anpassa miljön som i ditt fall när du tog ett annat (bättre)jobb.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide