Köpt begagnad Kinnarps 8000 synchrone - hur fräscha upp?

Permalänk
Medlem

Köpt begagnad Kinnarps 8000 synchrone - hur fräscha upp?

Hej,
Nu har jag äntligen fått tag i en Kinnarps 8000 Synchrone till ett vettigt (nåja) pris.

Hjulen är helt sönderslitna. Bör jag köpa Kinnarps egna (som jag varken är så imponerad av eller tycker känns prisvärda) eller ska jag istället satsa på tex "tysta rullande"? Om det senare, har någon tips på vilka som är bra? Tycker det finns en hel uppsjö i prisklassen 200-700 SEK.

Armstöden (och hela stolen) är av äldre modell (identisk(?) denna), kan jag smälla på ett par nya armstöd likt dessa från Kinnarps? Jag har en 5000-stol med såna armstöd som jag eventuellt skulle kunna byta plats på. Någon som gjort detta? Resultat?

Klädseln är i väldigt bra skick men den har en särskild doft. Har försökt vädra stolen på balkongen hela dagen men upplever att det sitter i. Har dammsugit den ordentligt, använt tryckluft för att få bort damm och även torkat av den med dammtrasa. Vad för tips finns det för att få stolen att kännas fräsch? Kommer det ge med sig med tiden?

Slutligen, finns det något vis jag kan identifiera exakta modellen? Ser på underredet att där står "8000 Synchrone" men inte mer än så.

Visa signatur

i5 10600K @ stock med Noctua NH-U14A | Asus Prime Z490M-Plus | Palit GeForce RTX 3070 GamingPro 8GB | VENGEANCE LPX 2x16GB DDR4 DRAM 3200MHz CL16 | Fractal Design Define Mini C | Samsung 970 EVO NVMe 500GB | Samsung 860 EVO 1000GB | AOC 27G2U | Corsair RM750x V2 80+ Gold | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Kanske lite extremt men ozon är bra för att ta bort dålig lukt. Kanske är ett alternativ om det är svårt att tvätta tyget. Disclamer är att jag inte har koll på hur en kontorsstol klarar ozon. Finns rätt billiga ozon generatorer - men vet inte hur säkra det är. Eventuellt kanske man kan låna/hyra en apparat någonstans.

Permalänk
Medlem

Kör med en sån här maskin när jag rengör klädsel på bilstolar.
Kanske går att hyra en sån någonstans?
https://www.bauhaus.se/textilvardsmaskin-karcher-se-2-car?gcl...

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusTrulsson:

Hej,
Nu har jag äntligen fått tag i en Kinnarps 8000 Synchrone till ett vettigt (nåja) pris.

Hjulen är helt sönderslitna. Bör jag köpa Kinnarps egna (som jag varken är så imponerad av eller tycker känns prisvärda) eller ska jag istället satsa på tex "tysta rullande"? Om det senare, har någon tips på vilka som är bra? Tycker det finns en hel uppsjö i prisklassen 200-700 SEK.

Armstöden (och hela stolen) är av äldre modell (identisk(?) denna), kan jag smälla på ett par nya armstöd likt dessa från Kinnarps? Jag har en 5000-stol med såna armstöd som jag eventuellt skulle kunna byta plats på. Någon som gjort detta? Resultat?

Klädseln är i väldigt bra skick men den har en särskild doft. Har försökt vädra stolen på balkongen hela dagen men upplever att det sitter i. Har dammsugit den ordentligt, använt tryckluft för att få bort damm och även torkat av den med dammtrasa. Vad för tips finns det för att få stolen att kännas fräsch? Kommer det ge med sig med tiden?

Slutligen, finns det något vis jag kan identifiera exakta modellen? Ser på underredet att där står "8000 Synchrone" men inte mer än så.

Jag satte "inlineshjul" på min Secretlabs samma sekund som jag fick hem dom. Ångrar det inte en sekund. Tusen gånger skönare.

Permalänk
Medlem

Kinnarps kör med hjul från Tente vilket är dessa: https://www.verktygsproffsen.se/arbetsplats-forvaring/kontor/...

Riktigt hållbara hjul, jag hade kört med dom.

Permalänk
Medlem

Kan inte rekommendera några speciella hjul, men gjorde misstaget att köpa Clas Ohlsons hjul med 11mm tapp. Passa dig för dem. Det första pajade efter ett par veckor, gav upp efter att tre hade gått sönder och hivade möget. Plockade hjul från en supersunkig kontorsstol på jobbet som skulle skrotas, och de har hållit fint.

Den där sortens lukter brukar försvinna med tiden. Ättika är annars ett beprövat husmorsknep för att bli av med sådant. Vågar dock inte uttala mig om huruvida det är lämpligt på stoppade möbler som kan absorbera vätska, och eventuellt börja stinka ättika istället. Det kan man väl dock hitta mer info om via Google kan jag tro.

Städproffsen brukar använda någon slags ångdammsugare för att rengöra skitiga stoppade möbler på djupet, inte helt olika manicken @Flutters länkar. Kanske går att hyra från någon städfirma? Eller kanske rent av hyra en sådan från en bilrekondfirma? Det är väl annars en typisk såndär grej man kan få låna en stund om man har med sig någon liten muta vid rätt tillfälle. "Vad kostar det att hyra den där en timme? Okej... har annars en låda öl i skuffen" bör funka om du klipper sista snubben på firman som inte hunnit ta helg än på fredagseftermiddagen.

De där stolarna tenderar också att släppa i ryggstödets låsmekanism. Finns tråd i forumet om hur man fixar det om det skulle vara så med din stol också

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snuffelbutt:

Jag satte "inlineshjul" på min Secretlabs samma sekund som jag fick hem dom. Ångrar det inte en sekund. Tusen gånger skönare.

Vet du vad du använder för modell? Hur länge har du haft dina och hur är slitaget? Kollar på ett par som kostar 270 SEK och ett par för 450 SEK. Funderar på om jag märker skillnad?

Skrivet av Bitfenix:

Kinnarps kör med hjul från Tente vilket är dessa: https://www.verktygsproffsen.se/arbetsplats-forvaring/kontor/...

Riktigt hållbara hjul, jag hade kört med dom.

Tack för tips! Ett mer humant pris än hos Kinnarps själva dessutom. Är i valet och kvalet, "inlineshjul" (ovan) verkar ha sina fördelar.

Skrivet av kaput:

Kan inte rekommendera några speciella hjul, men gjorde misstaget att köpa Clas Ohlsons hjul med 11mm tapp. Passa dig för dem. Det första pajade efter ett par veckor, gav upp efter att tre hade gått sönder och hivade möget. Plockade hjul från en supersunkig kontorsstol på jobbet som skulle skrotas, och de har hållit fint.

Den där sortens lukter brukar försvinna med tiden. Ättika är annars ett beprövat husmorsknep för att bli av med sådant. Vågar dock inte uttala mig om huruvida det är lämpligt på stoppade möbler som kan absorbera vätska, och eventuellt börja stinka ättika istället. Det kan man väl dock hitta mer info om via Google kan jag tro.

Städproffsen brukar använda någon slags ångdammsugare för att rengöra skitiga stoppade möbler på djupet, inte helt olika manicken @Flutters länkar. Kanske går att hyra från någon städfirma? Eller kanske rent av hyra en sådan från en bilrekondfirma? Det är väl annars en typisk såndär grej man kan få låna en stund om man har med sig någon liten muta vid rätt tillfälle. "Vad kostar det att hyra den där en timme? Okej... har annars en låda öl i skuffen" bör funka om du klipper sista snubben på firman som inte hunnit ta helg än på fredagseftermiddagen.

De där stolarna tenderar också att släppa i ryggstödets låsmekanism. Finns tråd i forumet om hur man fixar det om det skulle vara så med din stol också

Tack för tips! Jag var på vippen att köpa något hos C&O men avvaktar i så fall.
Gällande lukten så är det inte farligt, är en kombination av typ källare/sjukhus/svag hint av rök. Tror precis som du säger att det kommer ge med sig, jag väljer åtminstone att avvakta med både husmorsknep och maskiner.

Visa signatur

i5 10600K @ stock med Noctua NH-U14A | Asus Prime Z490M-Plus | Palit GeForce RTX 3070 GamingPro 8GB | VENGEANCE LPX 2x16GB DDR4 DRAM 3200MHz CL16 | Fractal Design Define Mini C | Samsung 970 EVO NVMe 500GB | Samsung 860 EVO 1000GB | AOC 27G2U | Corsair RM750x V2 80+ Gold | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Jag köpte ett set billiga hjul från Amazon till min 6000 Freefloat vars hjul höll på att falla sönder. De här nya inlinesliknande hjulen funkar riktigt bra. Tror de flesta i prisklassen runt 200 kr från Amazon är samma grejer, främst bara hitta en säljare som verkar reko och att de skickas från Amazons lager. Helst också säljs av Amazon, men hittade inget sådant alternativ.

https://www.amazon.se/-/en/dp/B0BG5517F5

Ingen aning om armstödens fästmetod hos 5000-serien skiljer sig från 6000/8000-serien, men om du har de är det bara att testa. Jag tog bort min stols armstöd, de kändes bara i vägen. Jag har även redan en liten stödarm för musarmen som jag fäster i skrivbordet som funkar riktigt fint.

https://www.amazon.se/-/en/gp/product/B09BVNR57C/

Jag tror inte Kinnarps är mer specifika än vad du redan hittat angående modellen. 8000 Synchrone.

Visa signatur

Speldator: Fractal Design Meshify C, Core i7-8700k @ 5,0 GHz (AVX -3) luftkyld med Cryorig R1 Universal, Asrock Z370 Fatal1ty Professional Gaming i7, 64 GB Corsair Dominator Platinum @ 3466 MHz CL16 (XMP), ASUS ROG Strix GeForce GTX 1080 Ti Gaming, Win10 Pro, Acer XB271HU (gamla bilder med GTX 970)
i7-8700k 5.0 GHz OC: CPU 50x, Vcore 1,310V, LLC 2 (1=max, 5=min), BCLK 100.0, AVX offset -3, Cache 45x
Server: Xeon E3-1226v3 3,3 GHz, 32 GB ECC DDR3, VMware ESXi 6, 10 Gbps fiber

Permalänk
Medlem
Skrivet av kai:

Jag köpte ett set billiga hjul från Amazon till min 6000 Freefloat vars hjul höll på att falla sönder. De här nya inlinesliknande hjulen funkar riktigt bra. Tror de flesta i prisklassen runt 200 kr från Amazon är samma grejer, främst bara hitta en säljare som verkar reko och att de skickas från Amazons lager. Helst också säljs av Amazon, men hittade inget sådant alternativ.

https://www.amazon.se/-/en/dp/B0BG5517F5

Ingen aning om armstödens fästmetod hos 5000-serien skiljer sig från 6000/8000-serien, men om du har de är det bara att testa. Jag tog bort min stols armstöd, de kändes bara i vägen. Jag har även redan en liten stödarm för musarmen som jag fäster i skrivbordet som funkar riktigt fint.

https://www.amazon.se/-/en/gp/product/B09BVNR57C/

Jag tror inte Kinnarps är mer specifika än vad du redan hittat angående modellen. 8000 Synchrone.

Toppen, tack för råd angående hjul. Som du säger, jag ska försöka lite senare idag. Såg att själva låsanordningen skiljer sig åt mellan armstöden, men hoppas att det går att ordna ändå.

På Kinnarps hemsida går de ner på nivå ex "8032" och "8001". Tänkte om man på något enkelt vis kunde identifiera exakt modell för eventuell kontakt med Kinnarps.

Visa signatur

i5 10600K @ stock med Noctua NH-U14A | Asus Prime Z490M-Plus | Palit GeForce RTX 3070 GamingPro 8GB | VENGEANCE LPX 2x16GB DDR4 DRAM 3200MHz CL16 | Fractal Design Define Mini C | Samsung 970 EVO NVMe 500GB | Samsung 860 EVO 1000GB | AOC 27G2U | Corsair RM750x V2 80+ Gold | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusTrulsson:

På Kinnarps hemsida går de ner på nivå ex "8032" och "8001". Tänkte om man på något enkelt vis kunde identifiera exakt modell för eventuell kontakt med Kinnarps.

Skulle tro att det mer specifika modellnumret endast har att göra med vilka tillbehör som skickas med snarare än att uppdateras med tiden.

Jag har själv en frankensteinstol med delar som är frisk blandad från de minst slitna delarna av en 8000 och en 6000, de har samma hållare för armstöd/ryggstöd/sittdyna etc.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Skulle tro att det mer specifika modellnumret endast har att göra med vilka tillbehör som skickas med snarare än att uppdateras med tiden.

Jag har själv en frankensteinstol med delar som är frisk blandad från de minst slitna delarna av en 8000 och en 6000, de har samma hållare för armstöd/ryggstöd/sittdyna etc.

Alright, tack för informationen.

Nästa problem är att jag inte lyckas montera de nya armstöden. Lyckats få av sitsen för att lossa skruvarna till de gamla armstöden, men när jag ska sätta dit sitsen igen så bygger de nya armstöden för högt och slår i sittdynan. Funderar på om man måste köra med de gamla armstöden(?) eller hur man kan lösa detta?

Försökt dokumentera vad jag menar (sista bilden för referens hur gamla armstöden ser ut

Visa signatur

i5 10600K @ stock med Noctua NH-U14A | Asus Prime Z490M-Plus | Palit GeForce RTX 3070 GamingPro 8GB | VENGEANCE LPX 2x16GB DDR4 DRAM 3200MHz CL16 | Fractal Design Define Mini C | Samsung 970 EVO NVMe 500GB | Samsung 860 EVO 1000GB | AOC 27G2U | Corsair RM750x V2 80+ Gold | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Tar dom i om du har du längre ut? Är justerbara utåt. Jag monterat den nyare typen av armstöd från 9000 på en 8000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bitfenix:

Tar dom i om du har du längre ut? Är justerbara utåt. Jag monterat den nyare typen av armstöd från 9000 på en 8000.

Ja, tyvärr. Det gäller längs med hela skenan, se markering på denna bilden.

Provat att montera tvärt om, dvs själva armstödet under och skruven ovanpå men då tar det rundade plasthuvudet för skruven i skenan innan man kan spänna (och tänker att det blir mer instabilt än att armstödet får vila på stolen).
Kanske är det enda alternativet att montera den så men att jag köper en ny skruv som inte har ett rundat plasthuvud.

Trodde i min enfald att "alla" årsmodeller av Kinnarps stolar var kompatibla med nya armstöd.
Funderar på om någon annan gjort ett sånt här byte?

Visa signatur

i5 10600K @ stock med Noctua NH-U14A | Asus Prime Z490M-Plus | Palit GeForce RTX 3070 GamingPro 8GB | VENGEANCE LPX 2x16GB DDR4 DRAM 3200MHz CL16 | Fractal Design Define Mini C | Samsung 970 EVO NVMe 500GB | Samsung 860 EVO 1000GB | AOC 27G2U | Corsair RM750x V2 80+ Gold | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Kör själv någon form av inlineshjul på min stol, tycker det är helt överlägset vanliga kontorsstolhjul.

Om stolen inte känns tillräckligt fräsig så finns det med RGB också https://www.maxgaming.se/sv/stolshjul/rgb-hjul-till-gamingsto...

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChipZ:

Kör själv någon form av inlineshjul på min stol, tycker det är helt överlägset vanliga kontorsstolhjul.

Om stolen inte känns tillräckligt fräsig så finns det med RGB också https://www.maxgaming.se/sv/stolshjul/rgb-hjul-till-gamingsto...

Ja, det får nog bli ett par såna. Jag skippar nog däremot blingblinget med RGB, är för gammal för att förstå den grejen.

Visa signatur

i5 10600K @ stock med Noctua NH-U14A | Asus Prime Z490M-Plus | Palit GeForce RTX 3070 GamingPro 8GB | VENGEANCE LPX 2x16GB DDR4 DRAM 3200MHz CL16 | Fractal Design Define Mini C | Samsung 970 EVO NVMe 500GB | Samsung 860 EVO 1000GB | AOC 27G2U | Corsair RM750x V2 80+ Gold | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Uppdatering: Smällde på nya "inlines"-hjul på stolen i dag och är inte helt nöjd. Tyst och skönt absolut, men jag har märkt att jag gör små justeringar med stolens placering väldigt ofta och dessa inlines-hjul som är lite större "tar emot" (står i "fel" vinkel) och gör det svårare att justera i små rörelser. Ska fortsätta använda ett tag till och se om jag vänjer mig, annars beställer jag hem nya Tente-hjul efter tips av @Bitfenix.

Visa signatur

i5 10600K @ stock med Noctua NH-U14A | Asus Prime Z490M-Plus | Palit GeForce RTX 3070 GamingPro 8GB | VENGEANCE LPX 2x16GB DDR4 DRAM 3200MHz CL16 | Fractal Design Define Mini C | Samsung 970 EVO NVMe 500GB | Samsung 860 EVO 1000GB | AOC 27G2U | Corsair RM750x V2 80+ Gold | Windows 10 Pro