Läskunnighetsdagen idag, vad unnar ni er för läsk?

Permalänk
Medlem

En Dr. Pepper fins alltid redo i kylskåpet

Visa signatur

Bitfenix Prodigy = Asus Maximus VI impact = Asus 760 DC2 = Samsung 840 Evo 240GB = WD RE 3 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Vad jag för mitt liv inte kan förstå är varför Dr. Pepper inte finns som light i Sverige. Vadfan är problemet? Jag vill ha Dr. Pepper men vill gärna slippa dricka litervis med socker. Varför i hela helvete finns inte light-varianten att köpa?

Dr. Pepper Zero existerar, men den är nog en lite marginaliserad produkt i och med att även grundversionen är långt ifrån någon Coca-Cola, särskilt i Sverige. Såg den i en Hemköp idag.

Permalänk
Skrivet av Viceroy:

Båda. Smakar skit och betydligt mer hälsofarligt än naturligt socker i RIMLIGA mängder.

https://illvet.se/halsa/forskare-varnar-for-syntetiskt-sotnin...

Nej, det stämmer inte.

Den där artikeln ser ut att vara skriven för att skrämmas. Den nämner inte att det potentiellt skadliga är ett intermediärt ämne vid tillverkningen av sukralos och alltså inte sukralos i sig. Sukralos har ungefär som högst 0,6 % av detta ämne. Notera att sukralos är 600 gånger sötare än socker så det behövs extremt små mängder för att uppnå sötma.

För att förtydliga: du behöver dricka ungefär 1800 burkar sukralossötad dryck för att få genotoxiska problem. Du hinner dö av för hög diväteoxidnivå i kroppen långt före acetatet i sukralos.

Det påminner mig om akrylamidskrämseln kring chips som kom för över ett decennium sedan.

edit: författaren till din artikel verkar ha (haft?) ekonomiska intressen i hälsokost. Han har skrivit om ämnet kolin i danska Illustrerad Vetenskap dessutom. Det skulle inte förvåna mig om han råkar vara delägare i något företag som kränger kolintillskott. Jag menar alltså att det kanske inte direkt är någon man bör lita på. Notera hur han skriver "artificiella sötningsmedel" som att det är stor skillnad på det och andra sötningsmedel. Kanske han kränger såna med. Xylitol kallas också björksocker. Inte direkt bra för magen men "naturligt" sötningsmedel.

Om man behöver ljuga ihop saker, eller skymma fakta eller liknande så undrar man ju vad för intresse det finns där liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beltet:

Både och för min del.

Men sen är jag också konspiratorisk i det här, och är ganska övertygad om att läskbolagen smygfasar ut sockerläsk, enbart för att anpassa populationen för en möjlig sockerskatt, så att de inte förlorar någon försäljning. Och att sötningsmedel redan är ekonomiskt fördelaktigt för dem.

Men ändå hälsomässigt bra för mig. Eftersom som jag på envist gammalt gubbvis bestämt mig för att i princip aldrig dricka zeroläsk. Så om sockeralternativet inte finns, då blir det inget.
Eftersom jag är en sucker för Fanta Lemon, så är det bara ännu bättre. Eftersom sockervarianten inte går att hitta alls där jag bor.

Men då har du ju inget att backa upp din tro att det är för något annat än smaken..

Skrivet av Viceroy:

Båda. Smakar skit och betydligt mer hälsofarligt än naturligt socker i RIMLIGA mängder.

https://illvet.se/halsa/forskare-varnar-for-syntetiskt-sotnin...

Ding ding ding, we have someone who lacks dom grundläggande kunskaperna för att sålla bland skräpartiklarna som finns på nätet…

Det finns många sötningsmedel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

ADHD? Bipolär?
ISF undvik skitem som fanken, det leder till högt blotryck, äkad ångest och sömnproblem.

Inget jag märkt eller tänkt på faktiskt, är där någon studie för det? (intresserad försöker inte va dryg)

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk

Redbull original, Monster Original & givetvis Classic Coke.
Ser även fram emot julmust då påskmusten är slut.

Visa signatur

<Intel i7-14700K> <MSI MPG Z790 Edge Ti MAX WiFi7 PCIe5> <Nvidia GTX1080Ti>
<2x16
GB Dominator Titanium CL30@6000MHz> <MSI MAG A850GL>
<
Samsung M.2 990 Pro 1TB> <Samsung 850 Pro 512GB>   
<
Phanteks NV7 White> <Logitech Z906 5.1>
<Windows 11 Pro>

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adnerhill:

Inget jag märkt eller tänkt på faktiskt, är där någon studie för det? (intresserad försöker inte va dryg)

Här har du en intressant avhandling från 2015

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4892220/

"Severe psychomotor agitation, hypervigilance, verbal and physical aggression, impulsive behavior, low threshold for aggressive outbursts"

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Dr. Pepper Zero existerar, men den är nog en lite marginaliserad produkt i och med att även grundversionen är långt ifrån någon Coca-Cola, särskilt i Sverige. Såg den i en Hemköp idag.

Det är kanske litegrann som "decaf", aka mestadels koffeinfritt kaffe är vad jag får intrycket av inte så ovanligt i USA. I landet Sverige, där det (också) dricks jättemycket kaffe, går det inte ens att hitta Gevalias efter-utsago hiskeliga "koffeinfria" färdigmalda på ett större Willys. Jag går aldrig på kaféer mer så vet inte hur det ser ut där. Kan inte minnas att jag nånsin såg det alternativet på någon meny dock. I det fallet går det i alla fall att beställa bönor, malda eller ej, från svenska och europeiska webbhandlar. Kan tänka mig att det är lite svårare med en väsentligt tyngre produkt.

Re: läsk: det närmsta jag kommit på ett antal år är antagligen tepache.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Här har du en intressant avhandling från 2015

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4892220/

"Severe psychomotor agitation, hypervigilance, verbal and physical aggression, impulsive behavior, low threshold for aggressive outbursts"

Deras slutsats är ju dock inte att det finns ett tydligt kausalt samband, utan snarare att det inte går att avgöra med dagens underlag.

Visa signatur

I Sovjetunionen bygger datorn dig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Här har du en intressant avhandling från 2015

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4892220/

"Severe psychomotor agitation, hypervigilance, verbal and physical aggression, impulsive behavior, low threshold for aggressive outbursts"

Skrivet av lichad3:

Deras slutsats är ju dock inte att det finns ett tydligt kausalt samband, utan snarare att det inte går att avgöra med dagens underlag.

Tar med citatet också.

Citat:

Conclusions: Though the findings imply that energy drink use may increase the risk of undesirable mental health outcomes, the majority of research examined utilized cross-sectional designs. In most cases, it was therefore not possible to determine causation or direction of effect. For this reason, longitudinal and intervention studies are required to increase our understanding of the nature of the relationships observed.