Mobilt Obegränsad Surf som huvudsaklig internet uppkoppling - har begränsningar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompado:

Hej, läst alla inlägg och vill nämna att Chilimobil är överlägsen alla andra operatörer på marknaden.
För även om jag har 20 GB per dygn och sedan manuellt öka med 5 GB åt gången med SMS, så är det sällan något jag nyttjar.
Eftersom, det är bara när jag laddat ned Linux Distributioner för att testa, som jag överskred, annars ligger jag på cirka 150 GB per månad.
Det är inklusive vanligt surfande och streaming.

Konkurrenterna tar flera hundra för surfpotter.
Bara för att ta ett exempel Comviq tar 245 kr för 20 GB surfpott för en hel månad.
Medans Chilimobil tar 245 kr (om man betalar årsbetallning 2990) för 10/10 Mbit och du kan nyttja över 20 GB per dygn.
Ser ni skillnaden, den är oslagbar och även konkurrenters fria surf är sämre för dom tar ett högre pris än Chilimobil.
Med samma 20 GB dygn policy som tydligen är samma hos alla operatörer med obegränsad surf enligt mitt svar från Chilimobil.

MVH

Andra operatörer har inte 20GB. Tele2 har 50GB/dygn innan man behöver skicka SMS, och Telenor och Telia har inte aktiverat sin x antal GB innan man behöver skicka något SMS även om de kan göra det enligt deras avtal så är den inte aktiv. Har för mig att det är samma hos Tre också Sedan så går Chilimobil i 3s nät, vilket inte lever upp till mina krav på täckning i hela Sverige

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av varget:

Tyckte att vissa i tråden hävda annorlunda. Att obegränsad skulle mena på att operatören inte begränsar användandet på något sätt, vilket de gör när de säker hastigheten till 1/10 som man sedan behöver låsa upp.

Jag kan inte se vem som hävdat något annat, men jag menar i alla fall att "fri" och "obegränsad" i det här sammanhanget är samma sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Jo, det blir lite så, och jag lovar att någon hade reagerat och inte kommit tillbaks.

(Det normala sättet att hantera en sådan buffé är att du kan äta så mycket du vill, men inte hämta mer än du kan/kommer äta, och inte ta med något hem.)

Det är ganska vanligt att vissa fyller tallriken men bara äter upp hälften.
Så vissa tar ut en extra avgift på buffen om man gör så, motsvarar nästan ett normalpris för 1 tallrik mat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Att man måste skicka ett SMS för att få tillgång till full hastighet är en rätt uppenbar begränsning. Alltså är abbonnemanget inte "obegränsad surf".

Gör en anmälan till ARN när beloppet har nått högt nog för att de ska kunna ta upp ärendet. Begär att halva kostnaden ska dras av från framtida räkningar, eller vad du nu tycker är rimligt, samt pengar tillbaka för tid som gått. Tills markandsföringen ändras eller begränsningen tas bort. Om du lyckas tillräckligt väl med anmälan för att vinna kan du använda ARN-beslutet för en anmälan till konsumentverket om vilseledande marknadsföring.

Du bör naturligtvis titta igenom avtal/allmänna villkor först.

Förr hade ARN en beloppsbegränsning på 500 kr för att ta upp ärendet. Tror det är högre idag.

Begränsningen åtminstone hos chilimobil är att man måste skicka ett mail som normalt inte kostar något så får man tillbaka sin hastighet resten av dagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Jag kör detta: https://www.comviq.se/bredband

Blev så evinnerligt trött på Telenor som har monopol hemma hos mig, fick ovanstående för 299 kr i månaden.

Får ca 300 Mbit/s i hastighet ned och hittills har jag inte slagit i något tak, så det verkar vara obegränsat. Har dragit ned 200 GB på ett dygn utan konstigheter.

Dessutom smidigt då jag ska ut på landet eller som nu ska flytta, då jag bara tar med mig router + simkort

Just nu verkar GSM-bredbandet kosta 399/mån men ca 250/mån första 2 åren.
Så då skulle jag använda fiber i stället.

Permalänk
Medlem

Finland har väl mycket billigare faktiskt obegränsade abb än vi har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompado:

Hej, läst alla inlägg och vill nämna att Chilimobil är överlägsen alla andra operatörer på marknaden.
För även om jag har 20 GB per dygn och sedan manuellt öka med 5 GB åt gången med SMS, så är det sällan något jag nyttjar.
Eftersom, det är bara när jag laddat ned Linux Distributioner för att testa, som jag överskred, annars ligger jag på cirka 150 GB per månad.
Det är inklusive vanligt surfande och streaming.

Konkurrenterna tar flera hundra för surfpotter.
Bara för att ta ett exempel Comviq tar 245 kr för 20 GB surfpott för en hel månad.
Medans Chilimobil tar 245 kr (om man betalar årsbetallning 2990) för 10/10 Mbit och du kan nyttja över 20 GB per dygn.
Ser ni skillnaden, den är oslagbar och även konkurrenters fria surf är sämre för dom tar ett högre pris än Chilimobil.
Med samma 20 GB dygn policy som tydligen är samma hos alla operatörer med obegränsad surf enligt mitt svar från Chilimobil.

MVH

Själv förbrukar jag 2 - 19 GB / dag. Månadsvis i snitt lite drygt 100 GB.

Hallon är ett bra alternativ där man kan köpa 100 GB eller 200 GB för 250 eller 299 / mån.
Man får spara surfen upp till 200 GB och kan byta plan varje månad. Nackdelen är att man ska sitta och bevaka hur mycket man har kvar för att välja rätt plan. Så Chili är ett enklare alternativ.
Själv har jag bara 3G via Chili så där blir det bara 10 Mbit att välja på. Sen kommer 3G att preliminärt utgå under 2025 men det är en planerad utbyggnad hemma på 4G så jag hoppas att jag slipper sitta utan internet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Finland har väl mycket billigare faktiskt obegränsade abb än vi har.

Ja. Bra mycket billigare. Finns oxå "kontantkort" som man laddar en månad eller fler som man vill.
Vi har det på sommarstugan i Finland. Så laddar på det för sommaren när det behövs.
Svenska operatörer är jävla klåpare. Dyrt som fan jämfört med många andra länder.

Brukar köpa kontantkort i Marocko. Där har jag betlat 10kr /gig surf.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Entusiast
Skrivet av abki:

Just nu verkar GSM-bredbandet kosta 399/mån men ca 250/mån första 2 åren.
Så då skulle jag använda fiber i stället.

Jag är betydligt mer nöjd med det mobila bredbandet än fiber från Telenor. Billigare, högre hastighet, mobilt för resor, högre tillgänglighet och så slipper jag urusla Telenor. Fördröjningen är snäppet högre men fungerar utmärkt i Battlefield V som är spelet med högst krav på latens som jag lirar.

Spelar man CS professionellt kanske det inte är att föredra, dock.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Ja. Bra mycket billigare. Finns oxå "kontantkort" som man laddar en månad eller fler som man vill.
Vi har det på sommarstugan i Finland. Så laddar på det för sommaren när det behövs.
Svenska operatörer är jävla klåpare. Dyrt som fan jämfört med många andra länder.

Brukar köpa kontantkort i Marocko. Där har jag betlat 10kr /gig surf.

Luktar ju kartell i svenska nätet. Hur annars kan det vara så mycket bättre i Finland?

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Luktar ju kartell i svenska nätet. Hur annars kan det vara så mycket bättre i Finland?

Det ÄR kartell i Sverige. Precis som med bensin o diesel priser. Exakt samma pris på alla pumpjävlar varje dag.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Ja. Bra mycket billigare. Finns oxå "kontantkort" som man laddar en månad eller fler som man vill.
Vi har det på sommarstugan i Finland. Så laddar på det för sommaren när det behövs.
Svenska operatörer är jävla klåpare. Dyrt som fan jämfört med många andra länder.

Brukar köpa kontantkort i Marocko. Där har jag betlat 10kr /gig surf.

Skrivet av m4gnify:

Luktar ju kartell i svenska nätet. Hur annars kan det vara så mycket bättre i Finland?

Skrivet av Mullvaden83:

Det ÄR kartell i Sverige. Precis som med bensin o diesel priser. Exakt samma pris på alla pumpjävlar varje dag.

Om ni tycker det är dyrt i Sverige så vill ni inte veta kostnaderna i USA/Kanada

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Det ÄR kartell i Sverige. Precis som med bensin o diesel priser. Exakt samma pris på alla pumpjävlar varje dag.

Just bensin/diesel skiljer mellan västerort och söderort iaf brukar vara dyrare på söder

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Det ÄR kartell i Sverige. Precis som med bensin o diesel priser. Exakt samma pris på alla pumpjävlar varje dag.

Visst kan det vara en kartell, men förmodligen tittar de bara på vad sina konkurrenter sätter för priser eftersom de vet att många jämför priser på just bränsle och utan vidare byter kedja om det skiljer några öre/liter. De vet att en prissänkning kan ge ökad försäljning ett kort tag men att det över tid riskerar att pressa ner deras marginaler. Så länge alla konkurrenter har samma insikt kommer priserna bli väldigt snarlika. Förutsatt att de inte aktivt diskuterar samarbetar om priserna är det inte en kartell, även om effekten lätt blir väldigt snarlik för kunden.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Luktar ju kartell i svenska nätet. Hur annars kan det vara så mycket bättre i Finland?

Vill inte säga att jag har rätt.
Vi har haft en regering som är mycket för att ta ut skatter.
De har sökt snart varje sandkorn i landet för att se hur mycket de kan ta ut just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Visst kan det vara en kartell, men förmodligen tittar de bara på vad sina konkurrenter sätter för priser eftersom de vet att många jämför priser på just bränsle och utan vidare byter kedja om det skiljer några öre/liter. De vet att en prissänkning kan ge ökad försäljning ett kort tag men att det över tid riskerar att pressa ner deras marginaler. Så länge alla konkurrenter har samma insikt kommer priserna bli väldigt snarlika. Förutsatt att de inte aktivt diskuterar samarbetar om priserna är det inte en kartell, även om effekten lätt blir väldigt snarlik för kunden.

mm konstigt då att ALLA obemannade mackar i Uppsala byter pris samtidigt till samma pris.
Aja det är ett sidospår.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Finland har väl mycket billigare faktiskt obegränsade abb än vi har.

Läste någonstans att finländarna generellt och är mera "sparsamma" och därför så kan operatörerna erbjuda obegränsad surf utan tak, hitills.

Hittade artikeln från SVT:

https://www.svt.se/nyheter/uutiset/svenska/finlandare-surfar-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av NonGamer:

Läste någonstans att finländarna generellt och är mera "sparsamma" och därför så kan operatörerna erbjuda obegränsad surf utan tak, hitills.

Hittade artikeln från SVT:

https://www.svt.se/nyheter/uutiset/svenska/finlandare-surfar-...

"– Finska upplägget går ut och runt på att alla inte använder lika mycket data. Precis som i en restaurang med buffet så äter vissa kunder mycket, andra lite, förklarar Jukka Manner. "

Det lär ju vara samma här igentligen. Vissa tankar mycket spel o linux ISOs. Men dom flesta vanliga svenssons streamar nog mest på diverse sidor. Men Varför ska operatörerna sänka sina priser eller ändra på sig när folk tydligen gladeligen betalar dessa ockerpriser o tuffar på.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

mm konstigt då att ALLA obemannade mackar i Uppsala byter pris samtidigt till samma pris.
Aja det är ett sidospår.

Förr så laddade mackarna bensinen med lite olika saker som bl.a. tigrar.
Att sen råvarorna kom med båt och att alla mackar delade på lasten så alla hade i slutändan samma bensin inköpt från samma ställe.
Så skulle tänka mig att det är så att när båten kommer med ett last bensin på några hundra kubikmeter så är den också inköpt från samma ställe. Hela lasten har samma fraktkostnad och samma inköpspris.

Annars skulle man kunna förbjuda samfrakt och skicka lite fler och mindre båtar men då blir också bensinen dyrare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

"– Finska upplägget går ut och runt på att alla inte använder lika mycket data. Precis som i en restaurang med buffet så äter vissa kunder mycket, andra lite, förklarar Jukka Manner. "

Det lär ju vara samma här igentligen. Vissa tankar mycket spel o linux ISOs. Men dom flesta vanliga svenssons streamar nog mest på diverse sidor. Men Varför ska operatörerna sänka sina priser eller ändra på sig när folk tydligen gladeligen betalar dessa ockerpriser o tuffar på.

Vantrivs man med priserna så går det att byta till GSM, runt halva månadskostnaden och du har vissa möjligheter att ta med bredbandet till sommarstugan eller kanske ta med under hemestern.
Allt till halva priset. De sista höjningarna kan bero på inflationen som förra regeringen skapade.

Har idag efter drygt 1 månad igår haft 2 tillfälliga stopp i surfandet som jag misstänker beror på GSM. Korta men ändå.
Kör i 3:s nät och har bara 3G än så länge men 4G ska komma och hoppas det blir innan 3G läggs ner ca 2025.

Permalänk
Medlem

350 eller 450 kr i månaden
För något man inte behöver

Ändra nyligen abonnemang hos chilimobil
Hade 10/10 obegränsad för 299
Betala man årsvis 249

Fixa 3/3 obegränsad som kostar 179
Men betala årsvis och fick två månader gratis
Alltså 149

Testa streama film i lägre upplösning
Och det gick bra delat Internet

Med mobil användning ingen skillnad

Mvh

Permalänk
Skrivet av MrAdde:

Jag kör detta: https://www.comviq.se/bredband

Blev så evinnerligt trött på Telenor som har monopol hemma hos mig, fick ovanstående för 299 kr i månaden.

Får ca 300 Mbit/s i hastighet ned och hittills har jag inte slagit i något tak, så det verkar vara obegränsat. Har dragit ned 200 GB på ett dygn utan konstigheter.

Dessutom smidigt då jag ska ut på landet eller som nu ska flytta, då jag bara tar med mig router + simkort

Är det mobilt bredband du pratar om?
Funderar på att skaffa Comviqs mobila bredband för 4G och har läst spekulationer om att de begränsar hastigheten jämfört med Tele2 trots att det är samma nät.
Och jag vill ju inte ha någon spärr om man förbrukar mer än 50 GB per dygn heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nicke nyfiken 74:

Är det mobilt bredband du pratar om?
Funderar på att skaffa Comviqs mobila bredband för 4G och har läst spekulationer om att de begränsar hastigheten jämfört med Tele2 trots att det är samma nät.
Och jag vill ju inte ha någon spärr om man förbrukar mer än 50 GB per dygn heller.

Tele2 har också en hastighetsgräns, iallafall mobilabonnemangen. Du väljer abonnemang efter hur snabbt du vill ha

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Tele2 har också en hastighetsgräns, iallafall mobilabonnemangen. Du väljer abonnemang efter hur snabbt du vill ha

Nja, de har ETT abonnemang som de kallar för mobilt bredband obegränsad så det finns inte några olika i den kategorin att välja på och jag vill gärna veta vad som gäller.
Dels om det är någon förinställd begränsning av hastigheten och dels om det är någon begränsning av datamängd per dygn som ifall den uppnås måste låsas upp genom att skicka SMS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nicke nyfiken 74:

Nja, de har ETT abonnemang som de kallar för mobilt bredband obegränsad så det finns inte några olika i den kategorin att välja på och jag vill gärna veta vad som gäller.
Dels om det är någon förinställd begränsning av hastigheten och dels om det är någon begränsning av datamängd per dygn som ifall den uppnås måste låsas upp genom att skicka SMS.

Då får du ringa Tele2, står inget på deras hemsida tyvärr

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig