Starfield – den stora tråden

Permalänk
Skrivet av Gamsurn:

Danke schön. Nu blev livet lite lättare....

men ha dock i åtanke att för att kunna avancera i en specifik skill, så krävs det att du antingen har 75% full inventory eller att du är överbelastad, du ska springa några 1000 meter för att kunna avancera.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

men ha dock i åtanke att för att kunna avancera i en specifik skill, så krävs det att du antingen har 75% full inventory eller att du är överbelastad, du ska springa några 1000 meter för att kunna avancera.

Shit jag glömde bort den där. Hade sett den innan, men tänkte inte på den.

Fan man kan inte stoppa ett skepp i fickan va?

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Skrivet av Snudge_B:

Shit jag glömde bort den där. Hade sett den innan, men tänkte inte på den.

Fan man kan inte stoppa ett skepp i fickan va?

men nu var det jag som yrade i nattmössan här, kom ju på att den skillen var ju för att öka på sin egen carry capacity, och den slipper du ju med denna modden.
sorry, my bad

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Jag har ett lite störigt grafikfel med min 38tums ultrawide. I cinematics osv så får jag typ ett millimeterbrett område på varje kortsida av skärmen som visar något annat, som att något bakom lyser igenom. Så svårt att förklara. Gissar att det är en bugg i spelet då det bara är i Starfield.

Tråkigt att det inte stödjer exclusive fullscreen. Får hoppas de lägger till det i en patch.

Provat pilla i ini-filen för att justera upplösning manuellt (ta backup)? Eftersom du kör Ultrawide kanske du gjort det redan.
https://www.pcgamingwiki.com/wiki/Starfield#Borderless_Window...

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Hmm, upptäckte nyss en grej som antingen är en bugg eller en "feature". Jag köpte nyss en nytt skepp. Nu har mina sparfiler försvunnit. I listan finns nu bara den första autosaven från när jag gick in i skeppet och en manuell från strax innan.

De gamla sparfilerna finns kvar i Saves-mappen för Starfield, men sparfilerna som skapats sen jag köpte nytt skepp har nytt namn, med ett "M" inlagt, förmodligen för att jag använde console. Lite dumt att man inte längre har tillgång till sina tidigare sparfiler om man använt den funktionen.

Något liknande hände mig oxå, men det var efter att jag körde ett kommando i konsollen. Då försvann alla mina saves utan den senaste som jag skapande efter jag kört kommandot. Min gissning är att det har att göra med att spelet känner av att man manipulerat spelet, och då invaliderar de gamla sparfilerna. Är du säker på att det hände dig efter enbart nytt skepp? Du installerade inte i samma veva nån mod eller liknande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LaZ76:

Något liknande hände mig oxå, men det var efter att jag körde ett kommando i konsollen. Då försvann alla mina saves utan den senaste som jag skapande efter jag kört kommandot. Min gissning är att det har att göra med att spelet känner av att man manipulerat spelet, och då invaliderar de gamla sparfilerna. Är du säker på att det hände dig efter enbart nytt skepp? Du installerade inte i samma veva nån mod eller liknande?

Som jag skrev, så var det förstås pga att jag använde console-läget för att ge mig mer pengar för att kunna köpa skeppet.

Filerna finns kvar, men de har en annan namnserie och visas därför inte i listan.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Som jag skrev, så var det förstås pga att jag använde console-läget för att ge mig mer pengar för att kunna köpa skeppet.

Filerna finns kvar, men de har en annan namnserie och visas därför inte i listan.

Aah sorry jag läste lite för hastigt, lade inte märke till att du hade skrivet det om konsollen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vidstrom:

Ja, absolut. Steam har alltid var moddvänligt. Om alla dessa moddar fungerar med Xbox Gamepass appen är jag osäker på.

Det ska fungera, men vet att med äldre Bethesda-spel fungerar inte alla mod managers med Microsofts version. Nexus egna, Vortex, ska dock fungera har jag förstått det som.

Permalänk
Medlem

Alltså Xbox appen på min PC hahaha Jag var helt övertygad om att jag sagt åt den att INTE installera på WIN SSD, det hade den gjort och var nu överfull. Tur det finns en "Move to folder" funktion i xbox appen så jag inte behöver ladda ner och ominstallera igen. Måste ha missat den popup då jag faktiskt har den att den ska fråga om installation hela tiden hahaha

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem

bara bekräfta... hatar inventory management så blir player.setav carryweight 999999, kör Gamepass på PC:n & samma save funkar då på Xboxen ? (roligare i soffan så frugan kan vara med) antar achievments försvinner givetvis

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av SittingDuck99:

Well, that sucks :/

Jag kunde inte få det att fungera först då jag förde över innehållet av UpscalerBasePlugin mappen till 'mod' mappen i Starfields installationsmapp. Gjorde en "reparation" av spelet via Game Pass (tog 2 sek) och det tog väck alla modfiler man lagt in och gjorde det på nytt men denna gång såg jag till att hela mappen UpscalerBasePlugin flyttades över och inte innehållet bara. Fungerade direkt så fort jag startade spelet! Dök upp en ruta av sig själv för DLSS modden men kunde ta fram den när som via HOME knappen.

Nu har jag fått det att funka. Installationsinstruktionerna var kassa bara...

1. Man måste lägga första plugindelen UTANFÖR mods-mappen, dvs en eller två nivåer högre än en normal mod. Inte förklarat, men nu är det löst. Jag fick leta igenom nåt hundratal kommentarer på modden.
2. Man måste ha senaste versionen av Nvidias DLSS-plugin, trots att den har en version som är högre än 2.x som gratisversionen av pluginen stödjer.

Eftersom jag kör vsync på 60 Hz-skärm ser jag inte direkt en ökning, men jag antar att jag slipper många av dipparna när det är mer tungdrivet. Har inte haft fps-mätare aktiv innan, så jag har ingen bra koll, men i vissa lägen har det blivit rätt hackigt...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

Som jag skrev, så var det förstås pga att jag använde console-läget för att ge mig mer pengar för att kunna köpa skeppet.

Filerna finns kvar, men de har en annan namnserie och visas därför inte i listan.

bara en fundering, varför använder ni inte bara "wemod" istället, så slipper ni hålla på att ändra i INI filer och annat?

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Skrivet av SittingDuck99:

Det är en smaksak. Inte alla använder script extenders. Jag kopierade och klistrade min DLSS mod till Game Pass mappen och andra moddar kommer fungera på samma sätt. De flesta moddarna kommer nog fungera till Game Pass då man kan modda med UWP på Windows om man behöver ta den vägen. Steam är mer optimalt för att modda, men få det inte att verka som att bara Steam versionen kommer ha moddar. Jättemånga kör på Game Pass och de kommer nog släppa moddar till det systemet också. Tror att alla moddar som kommit hittills fungerar till Game Pass versionen också.

Med tanke på hur det ser ut för övriga Bethesda-titlar skulle jag definitivt inte rekommendera GamePass om moddning är prioriterat. Det lär i allra bästa fall kunna motsvara de moddar som finns för konsollversionerna. Nu befinner vi oss i en mycket tidig fas men tittar man på t.ex Fallout 4 och Skyrim inser man snabbt att Script Extender i princip behövs - ja, visst finns det moddar som inte kräver detta men faktum kvarstår.

Så ja, har man tänkt att modda sitt Starfield på samma vis som Fallout 4 och Skyrim är det Steam som gäller. Även om MS köpte upp Zenimax är det fortfarande samma spelmotor etc så ur moddsynvinkel är det i princip samma läge som tidigare. Ett tänkbart alternativ i framtiden är också GOG då jag misstänker att spelet kommer att säljas där med tiden.

GamePass är bra, dock är det fortfarande bättre att köpa Bethesda-spel från Steam (eller GOG för de titlar som finns där) för moddandet.

Permalänk
Medlem

Så nu är "bagageutrymmet" i kärran fullt. Vill minnas att när jag uppgraderade vapnen sa mekanikern något om att mina gamla vapen skickats till mitt inventory. Dom skulle jag gärna sälja, men hur, till vem och var? Hittar allt annat skit jag råkat samla på mig när jag drar till butik eller kiosk, men inget om skeppsprylar, och snubben som sålde dom (New Atlantis port) driver inte butik utöver att sälja det du vill uppgradera till.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldric T:

Så nu är "bagageutrymmet" i kärran fullt. Vill minnas att när jag uppgraderade vapnen sa mekanikern något om att mina gamla vapen skickats till mitt inventory. Dom skulle jag gärna sälja, men hur, till vem och var? Hittar allt annat skit jag råkat samla på mig när jag drar till butik eller kiosk, men inget om skeppsprylar, och snubben som sålde dom (New Atlantis port) driver inte butik utöver att sälja det du vill uppgradera till.

Flyttas inte de över till skeppets hold i cockpit? De gjorde mina, inklusive det som fanns i captain's locker när jag byggde om mitt skepp. Även grejer som låg utspridda i moduler. Allt flyttas även om hold inte klarar det, man får överkapacitet tills man tömt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

bara en fundering, varför använder ni inte bara "wemod" istället, så slipper ni hålla på att ändra i INI filer och annat?

Jag ändrar inte i några ini-filer. Varför skulle jag?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Flyttas inte de över till skeppets hold i cockpit? De gjorde mina, inklusive det som fanns i captain's locker när jag byggde om mitt skepp. Även grejer som låg utspridda i moduler. Allt flyttas även om hold inte klarar det, man får överkapacitet tills man tömt.

Ja, ship upgrade saken säger att alla gamla moduler flyttas till skeppets cargo hold, men jag ser dom inte där i och nu är det så fullt så jag kan inte ens få in en hull repair. Åker inte runt med 20x av ett och samma vapen heller utan bara det nödvändigaste i form av lite extra ammo. Om man bara ser sådant som en viss vendor vill köpa, vart ska jag då gå för att sälja gamla skeppsmoduler?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Factorial112:

bara bekräfta... hatar inventory management så blir player.setav carryweight 999999, kör Gamepass på PC:n & samma save funkar då på Xboxen ? (roligare i soffan så frugan kan vara med) antar achievments försvinner givetvis

svarar mig själv... japp "fuskade" med carryweight & credits, överförde saves till Xbox... hade föredragit spela på PC, flyter på fint där.. sällan under 100fps, men har inte all tid i världen så får bli på xboxen nån timme i veckan
kör på Very Hard så ammo lär bli problem i a f

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Medlem

Hörni, jag har testat de 5-6 moddar nu ikväll för att se vilken som ger bäst resultat för att få bort urvattnad svärta och bajsfilter i spelet, och den här är överlägset bäst:

https://www.nexusmods.com/starfield/mods/595

Ingen prestanda påverkan då det inte är reshade, kan inte rekommendera det nog. Nu är spelet faktiskt riktigt snyggt.
Ta 5min och installera kalaset, kommer vara värt det.

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av SittingDuck99:

För er som vill ha ett grymt skepp så följ uppdraget där man ska hitta The Mantis, så här står det exakt:

”Very early in the game, during "The Old Neighborhood" main campaign mission, you'll pick up a note entitled "Secret Outpost!" Read this note in your inventory and you'll be given a quest to go find The Mantis at their lair.

You can find the note in the Nova Galactic Staryard, it'll drop from an enemy there randomly, as well as randomly during The Old Neighborhood from one of the first enemies.”

Finns även en grym rymddräkt man kan få som finns i The Lodge. Man behöver kunna öppna lås på en hög nivå eller så utnyttjar man buggen som de beskriver här, https://www.purexbox.com/guides/starfield-how-to-get-one-of-t...

Detta är ett bra tips.
Jag skaffade både skeppet, dräkten, hjälmen och vapen från det stället tidigt. Så det var guld värt.
Kör fortfarande med det skeppet dock fetmoddat med mycket bättre grejor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Bidde det någon patch igår? Har en gratis månad på Game Pass men vill helst bara använda den när de värsta buggarna från Early Access som man läst om är lösta.

Vilka buggar är det du har läst om? Det genomgående när man läser om folk med problem verkar vara att de har AMD-GPUer, vilket är ganska ironiskt med tanke på att spelet skulle vara "optimerat för AMD".

Jag har varit med från releasen på samtliga Bethesda-spel sedan TES IV: Oblivion (2006) och kan säga att detta redan med god marginal är det mest buggfria Bethesda-spelet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vidstrom:

De andra grejerna var inget för mig, men detta tips tackar jag för.

Såg den på Nexusmods häromdan men kopplade inte att problemet med den sega känslan var relaterat till det utan drog slutsatsen att rymd-delen bara var för krävande för min uråldriga CPU, en i7-8086K.

Permalänk
Medlem

autoHDR funkar för mig på PC om aktiverat i inställningarna under System.. finns inget att justera i spelet men poppar upp i a f, kommer väl patch med sliders att justera nån gång
på Xbox autoDolbyVision, samma där.. helt ok men lär bli bättre när man kan justera nivåerna

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldric T:

vart ska jag då gå för att sälja gamla skeppsmoduler?

Jag förstår inte vad du menar med "gamla skeppsmoduler"?

Det som plockas av när du bygger om ditt skepp ger rabatt på slutkostnaden, det blir inga lösa delar över som du kan ha i ditt inventory. De items det syftas på i dialogrutan är alla items du har liggande i ditt skepp, att alla flyttas till ditt cargo hold. Ingenting annat.

Permalänk

hittade en landningsplats där ett enormt skepp hade landat, såg ut som containrar staplade på varandra och gav intrycket att här finns det enormt mycket cargo space.
hittade även en väldigt trevlig tjej som var ute och rastade sin, ja jag vet inte vad, alien hund eller nått, och jag antar att skeppet var hennes.
jag bröt mig in i skeppet och snodde det, men tyckte fruktansvärt synd om tjejen som var så snäll mot mig och mådde piss ett tag, men när jag säg cargo spacet som låg på över 8000, så torkades tårarna rätt så snabbt

jag åkte sen till atlantis för att se om man kunde modde skeppet så det blev ännu mer cargo space, vilket tyvärr inte gick.

jag har sett folk påstå att man kan bygga skepp från scratch, är det sant och isf, hur gör man?

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

jag har sett folk påstå att man kan bygga skepp från scratch, är det sant och isf, hur gör man?

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av isbjoern:

Hörni, jag har testat de 5-6 moddar nu ikväll för att se vilken som ger bäst resultat för att få bort urvattnad svärta och bajsfilter i spelet, och den här är överlägset bäst:

https://www.nexusmods.com/starfield/mods/595

Ingen prestanda påverkan då det inte är reshade, kan inte rekommendera det nog. Nu är spelet faktiskt riktigt snyggt.
Ta 5min och installera kalaset, kommer vara värt det.

Bra tips. Kör med den som tonar ned färgfiltret 50%, så man fortfarande får lite av utvecklarnas artistiska vision.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B550-F GAMING - AMD Ryzen 7 5800X3D - Arctic Cooling Liquid Freezer II 280 - G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo C - PNY GeForce RTX 4080 - Asus ROG Swift PG279Q

Permalänk

Varför ser jag sånna här flimmer i Starfield? Är i menyerna (inventory o så vidare) och i spelet i sej.

Har testat alla inställningar för grafiken och olika lägen. Blir inte av med det. Kör Windows 10 och ett RTX3060 12gb.

Blir tokig...

Permalänk
Medlem
Skrivet av daspunner:

Varför ser jag sånna här flimmer i Starfield? Är i menyerna (inventory o så vidare) och i spelet i sej.

<Uppladdad bildlänk>

Har testat alla inställningar för grafiken och olika lägen. Blir inte av med det. Kör Windows 10 och ett RTX3060 12gb.

Blir tokig...

Blir det bättre om du drar ner "Film Grain" till 0?

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B550-F GAMING - AMD Ryzen 7 5800X3D - Arctic Cooling Liquid Freezer II 280 - G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo C - PNY GeForce RTX 4080 - Asus ROG Swift PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Vilka buggar är det du har läst om? Det genomgående när man läser om folk med problem verkar vara att de har AMD-GPUer, vilket är ganska ironiskt med tanke på att spelet skulle vara "optimerat för AMD".

Jag har varit med från releasen på samtliga Bethesda-spel sedan TES IV: Oblivion (2006) och kan säga att detta redan med god marginal är det mest buggfria Bethesda-spelet.

Har inte sparat detta i minnet tyvärr Mest saker som jag ströläst i denna tråden, på FZ, på Reddit osv.

Däremot har jag hört i de reviews jag kikat på YT att Bethesda för en gångs skull lyckats städa bort tillräckligt många buggar för att det ska vara en bra upplevelse från start.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9