Beställa hem ett paket när man bor i lägenhet

Permalänk

Beställa hem ett paket när man bor i lägenhet

Jag har nyss flyttat in i en lägenhet efter att ha bott i ett hus och jag har ingen aning om hur det fungerar. Vi har såklart en dörrklocka där någon kan trycka i numret på min lägenhet så att jag kan öppna, men ingen aning vad som händer om jag inte är hemma. Tänkte framför allt på beställningar med DHL och Postnord. De som ger ut paketen har ju varken nycklar eller dosor för att komma in och lägga mitt paket i brevlådan/utanför dörren till själva lägenheten, så hur går det ens till? Kommer de ringa mig när de kommer med paketet? Eller ska de bara lämna det vid dörren till själva lägenhetsbyggnaden/säga att det inte gick att leverera paketet?
Jag frågade personen som jag hyr lägenheten från men han visste tyvärr ingenting om hur detta går till. Jag kan såklart välja att leverera till ett ombud, men det tar bort smidigheten...

Permalänk
Medlem

Om de inte kommer in så ringer dem till dig. Om du inte är hemma är det kört. Vissa har dock nycklar. Postnord har ofta en tag som går överallt, även vissa andra leveransföretag kommer in till de flesta bostadshus med någon universal tag antar jag. Vissa som Airmee har det tyvärr inte.

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte hur DHL och Postnord gör, men jag kör för Schenker och vid såna tillfällen som du beskriver så brukar jag iallafall ringa på porttelefonen eller till mottagarens mobil om något sådant nummer finns på fraktsedeln.
Om jag inte får något svar så åker paketet helt enkelt tillbaka till terminalen för ny utkörning.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Givetvis varierar det beroende på vilken transportör du har att göra med.

PostNord gör i regel ett halvhjärtat leveransförsök sedan går det till ombud dagen efter. Står det inte portkod som en del av adressen ger de oftast upp direkt, porttelefon brukar de inte prova och glöm att de kommer ringa oavsett numret finns med på paketet eller ej.

Endast vissa transportleverantörer (typ Airmee som Amazon använder här) ger valmöjligheten att lämna i trapphuset utanför dörren. Jag tar det bara om det är något billigt jag beställt, skulle det hända något med paketet är det nog på egen risk.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk

Jag beställde från amazon här om veckan och kan inte rekommendera hemleverans som jag tydligen råkade ta...

De hade ställt paketen på min trapp vid~19 tiden fick inte medelande om att det stod där förrän dagen efter runt 9 tiden...

Så hade stått där hela natten i pissregn bara jäkla tur att innehållet var vattentåligt för allt var dyngsurt...

Så kan verkligen inte rekommendera hemleverans från amazon...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Hela vitsen med att beställa hem grundar sig ju på att du eller någon annan är hemma. Men problemet oftast med budfirmor att dom är inte att lita på när dom kommer, man kan liksom inte sitta hemma och vakta hela dagen heller.. det är rätt så värdelöst.

Det varierar också lite var man bor tiderna när dhl eller postnord kommer, kan vara förmiddag eller senare på dagen. Man vågar inte att dom ska lägga dina saker utanför dörren, där jag bor går det visserligen men som landet ser ut kan man inte lita på sina grannar tyvärr.

Permalänk
Medlem

Jag väljer alltid bort hemleverans om jag kan, men irriterande nog har vissa butiker transportfirmor som enbart har hemleverans, ibland utan möjligheten att välja bort att de får ställa paketet utanför dörren. Galet!

Så mitt råd är att kolla NOGA vad som står i leverans/fraktalternativen och villkoren.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Jag fick hemleverans med Amazon på mitt senaste paket.
Det var PostNord som körde ut det och dagen innan fick jag
reda på att paketet skulle levereras hem till mig dagen efter
mellan klockan 17.00 och 22.00.

När klockan var 17.00 fick jag meddelande att paketet var på väg
till mig och tiden var satt till 18.30 och att det 17 stopp innan dom skulle
vara hemma hos mig. Sen uppdaterades appen kontinuerligt fram till
leverans och dom dök upp strax efter 19.00.

Väldigt nöjd med förfarandet och att jag kunde följa leveransen i realtid.

Edit
Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk
Medlem

Beställer mycket med hemleverans, funkar bra i överlag. Är det postnord så kan jag via deras app smidigt göra leveransval. Även om jag beställt med hemleverans så kan jag ju ändra valet till att jag hämtar ut det hos ombud istället. Men jag väljer ju alltid hemleverans och då kan jag också välja om dom får lämna paketet utanför min dörr eller om inte. Vilket dom får för min del, är bara 6 lägenheter i mitt trapphus. Sen fotar dom paketet då det är utanför min dörr och jag får notis i appen om att det levererats samt kan se bilden.

Skulle det vara så att jag inte tillåter att det lämnas utanför dörren så kan jag uppdatera i appen och ange nytt leveransval, ifall det ska göras nytt försök till hemleverans eller hämta hos ombud. Men det inträffar så extremt sällan så jag vet inte om man alltid har den möjligheten. Kan ju eventuellt bero på vilken frakttjänst butiken nyttjar eller om det har med paketets storlek.

Har då även inträffat att fraktbolaget ringer upp mig om dom står utanför dörren/porten och ingen öppnar, bara för se så att jag verkligen inte är hemma och kan motta det då. Men jag kan tänka mig att det lilla extra är mer sällsynt, speciellt i större städer.

Sen har det ju blivit bättre med tider också att spannet är då inte längre för mig kl 07-17, utan snarare ett spann på 2 timmar. För min del oftast kl 13-15.