SSD-priser under 500 kronor för 1 TB – botten kan vara nådd

Permalänk
Melding Plague

SSD-priser under 500 kronor för 1 TB – botten kan vara nådd

Priset på SSD-lagring når nya bottennivåer, men nu talar uppgifter för att prisfallen snart är ett minne blott.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Prisfallen minne blott för 2 och 4TB-diskar och större? Tror inte ett dugg på det! De små diskarna kommer säkert stanna av i pris eller i vissa fall öka.

Permalänk
Medlem

Dags för översvämning, brand, jordbävning, strömavbrott, snart?

Permalänk
Medlem

Dags för @JonasT att installera lite mer spel med andra ord

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Dags för översvämning, brand, jordbävning, strömavbrott, snart?

Det är väl därför de redan pratar om prishöjningar, de har redan bokat en orkan, men lite längre leveranstid än de hade planerat

Permalänk
Avstängd

Dags att hamstra några, köpa hem 10st 1tb.

Visa signatur

XFX Merc 7900XT|R5 5600X|MSI MPG B550|32GB 3600mhz.

32" 1440P@240Hz, 1000R.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det är väl därför de redan pratar om prishöjningar, de har redan bokat en orkan, men lite längre leveranstid än de hade planerat

Så går det när man inte håller saker i lager...just in time på orkaner verkar det som...

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Ändå är svenska kronan rekordsvag, så priserna i usd måste sjunkit ännu mer

Permalänk
Medlem

Många av de billigare SSD:arna har ganska dålig TBW jämfört med sin "kapacitet".
Senast jag skulle köpa SSD ställde jag upp diskar med samma storlek i en tabell och valde den med bäst TBW/krona, med priset det bästa på Prisjakt.
(Det blev Samsung, vilket inte förvånade mig alls)

Alla tillverkare publicerar inte TBW för alla diskar ens, men då kan man nästan räkna med att just den modellen inte är särskilt bra.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Vågar man vänta på Black Friday för att köpa en 4tb m.2?

Jag har 1tb idag och att bara uppgradera till 2tb känns ju inte lönt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Vågar man vänta på Black Friday för att köpa en 4tb m.2?

Jag har 1tb idag och att bara uppgradera till 2tb känns ju inte lönt.

Inte om du har möjlighet att behålla 1 TB disken, då tripplar du ju din lagring

Men om du enbart har 1 M.2 plats så blir det värre. Köp en SATA disk istället i så fall

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajn:

Ändå är svenska kronan rekordsvag, så priserna i usd måste sjunkit ännu mer

Ja de är nere på 30-35$ för 1TB

Permalänk
Medlem

Vilken av dessa är bäst då? Rent objektivt.

Bäst för mig = håller data längst/krånglar minst.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Många av de billigare SSD:arna har ganska dålig TBW jämfört med sin "kapacitet".
Senast jag skulle köpa SSD ställde jag upp diskar med samma storlek i en tabell och valde den med bäst TBW/krona, med priset det bästa på Prisjakt.
(Det blev Samsung, vilket inte förvånade mig alls)

Alla tillverkare publicerar inte TBW för alla diskar ens, men då kan man nästan räkna med att just den modellen inte är särskilt bra.

Tycker inte TBW känns så viktigt som man trodde förr, speciellt inte nu när diskarna är så billiga.

En av mina första SSD's som fortfarande är i drift, en 850 Evo på 500 GB inköpt 2015 har just nu TBW på 59. Enligt Samsung ska den klara 150 TBW så den är inte ens halvvägs där på ca. 8 år.

Den WD SN550 1 TB som nu sitter som systemdisk ska klara 600 TBW enligt tillverkaren så den bör hålla långt in på 2030-talet om jag skulle vilja.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Själv sitter man med 3 st 2-TB hårddiskar. Mestadels spel. Spelen tar ju så fruktansvärt mycket utrymme nu för tiden så det går åt.

Visa signatur

CPU: Intel i9 13900K 5.6Ghz, GPU: MSI 4090 SUPRIM X, MB: Gigabyte z790 Aorus Elite, Minne: 32Gb Corsair Vengance 6000mhz, Chassi: Fractal Design 7 Compact, Disk: Kingston kc3000 2tb.

Permalänk
99:e percentilen

Kanske äntligen börjar bli läge att göra sig av med skrammeldiskarna även i servern då. Att gå över till endast SSD borde ju möjliggöra så nätta yttre mått och så låg ljudnivå att man kan placera servern i princip var som helst. Någon som har erfarenhet av att bygga den typen av server (chassi, moderkort etc)?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Inte om du har möjlighet att behålla 1 TB disken, då tripplar du ju din lagring

Men om du enbart har 1 M.2 plats så blir det värre. Köp en SATA disk istället i så fall

Jag har plats till en nvme och m.2 sata i ett Ghost S1 chassi så ingen plats till vanliga diskar.
Så går det när man vill köra SFF.

Det blir ju byte rätt av, går dessvärre inte att behålla diskarna i annat fall än som bärbara diskat sen. Har köpt ett gäng m.2 chassin genom åren.

Permalänk
Medlem

Har egentligen för mycket lagring som det är men det är definitivt något lockande när man ser lagring till extra bra pris. Typ en SN850X 4TB hade varit svårt att låta bli till ett attraktivt pris.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Många av de billigare SSD:arna har ganska dålig TBW jämfört med sin "kapacitet".
Senast jag skulle köpa SSD ställde jag upp diskar med samma storlek i en tabell och valde den med bäst TBW/krona, med priset det bästa på Prisjakt.
(Det blev Samsung, vilket inte förvånade mig alls)

Alla tillverkare publicerar inte TBW för alla diskar ens, men då kan man nästan räkna med att just den modellen inte är särskilt bra.

Med tanke på hur mycket andra problem Samsung har känns TBW som det minsta bekymret.

On topic verkar priset på snabba SSD inte ha gått ned så mycket vid en snabb koll.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av medbor:

Dags för @JonasT att installera lite mer spel med andra ord

Onekligen! Fick till och med avinstallera några spel för att få plats med Starfield, så har slackat efter med SSD-inköpen den senaste tiden.

Permalänk
Medlem

Jag är på jakt efter 2,5 tum ssd på 1/2TB. Så billig som möjligt då det bara är till spel.
Men.. vad är egentligen värt att köpa? Jag behöver som sagt inte den snabbaste, men jag vill gärna ha ok kvalitet.

Har ni råd att ge?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Riktigt billigt med lagring idag.
Är TBW viktigt så kika på DC-diskar ist.
Tar man som exempel en 870 EVO 4TB har den 2400TBW.
Skriver du 1TB per dag håller den 6.5år.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Vilken av dessa är bäst då? Rent objektivt.

Bäst för mig = håller data längst/krånglar minst.

Kolla efter vilken typ av cell det är. SLC > MLC > TLC > QLC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Kolla efter vilken typ av cell det är. SLC > MLC > TLC > QLC.

Och sen då? Googla sig fram till vad det där betyder och sen ställa samma fråga igen?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk

Är samtliga enheter som artikeln redovisar QLC?
Eller finns det några med 3D-TLC (som har bättre livslängd än QLC)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Och sen då? Googla sig fram till vad det där betyder och sen ställa samma fråga igen?

Jag skrev ju hur de förhåller sig till varandra enligt hans kriterium, vilket var det som efterfrågades. Googla för mer detaljerad info! Din fråga är mer komplicerad SLC är enterprise grade, så MLC är väl en sweet spot tänker jag?
En sak jag märkte precis är att producenterna inte alltid verkar skriva det och istället använder TBW som folk använder här i tråden.

Permalänk
Medlem

En nas med 4st 8T 2.5 SSD hade ju inte varit fel, synd att man aldrig vinner på euro jackpot bara.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

https://www.amazon.se/-/en/Crucial-1TB-PCIe-NVMe-3500MB/dp/B0...

461kr

Uppdt:

2.5” 499

https://www.amazon.se/-/en/Silicon-Power-Cache-Performance-In...

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

Riktigt billigt med lagring idag.
Är TBW viktigt så kika på DC-diskar ist.
Tar man som exempel en 870 EVO 4TB har den 2400TBW.
Skriver du 1TB per dag håller den 6.5år.

Billigt med lagring om man inte pratar om lagring i mobiltelefoner. Då får man ju betala 1000 spänn extra för några gb.

Visa signatur

CPU: Intel i9 13900K 5.6Ghz, GPU: MSI 4090 SUPRIM X, MB: Gigabyte z790 Aorus Elite, Minne: 32Gb Corsair Vengance 6000mhz, Chassi: Fractal Design 7 Compact, Disk: Kingston kc3000 2tb.