Hur funkar handscanner i butiken?

Permalänk
Medlem

Hur funkar handscanner i butiken?

Hej, Jag känner mig lite dum eller så har jag inte fattat "koncepted" med att gå runt med en handscanner i butiken, scanna sina varor, ner i korgen åker dom. Och sen vid kassan så ska jag ändå plocka upp allt från korgen och över i en påse/ryggsäck. Jag måste ha missat nått här?

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem
Skrivet av candyraver:

Hej, Jag känner mig lite dum eller så har jag inte fattat "koncepted" med att gå runt med en handscanner i butiken, scanna sina varor, ner i korgen åker dom. Och sen vid kassan så ska jag ändå plocka upp allt från korgen och över i en påse/ryggsäck. Jag måste ha missat nått här?

Alltså, man scannar ju och sen packar man i påsen direkt, inte vid utcheckning.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

För mig är det tre grejer. Har flera gånger åkt på att ett extrapris inte blev rätt och så ser man det när man väl har gått ifrån butiken. Med handscanner kan man alltid kolla att det gick in rätt.
Andra är att om man har med kasse kan man slänga der direkt i kassen/kassarna i vagnen och sen bara betala och gå när man väl är färdig. I värsta fall så får man lägga upp och ner dem en gång om man får kontroll....vilken man annars alltid gjort om man betalat i kassan.
Sista är att man inte har någon kö att stå i...även om det bara är en eller två pers framför i vanliga kassan så är handskannern alltid snabbare.

Morsan hatar scannern med en passion så alla är olika

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Är ju ett sätt att göra det på, annars har du med dig påse och packar ner direkt om du vill spara på tiden. Men hela konceptet är ju att du ska slippa köa i slutänden oavsett om du packar medans du handlar eller packar efter du betalat i självscanningskassan.

Permalänk
Medlem

Slippa köa och se direkt beloppet du handlar för är de stora bitarna för de flesta.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Alltså, man scannar ju och sen packar man i påsen direkt, inte vid utcheckning.

Känns lite tjuvigt att plocka varor direkt från hyllan ner i ryggsäcken...

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem

1. Lös ut scanner med Ica-kort
2. Ta en vagn och sätt i medhavd påse
3. Scanna hela butiken
4. Gå till checkout och blippa ditt kreditkort
5. Lyft ur den fyllda påsen och gå ut ur affären
6. Profit??

Ett väldigt smidigt sätt som snabbar på hela förloppet vid kassan, samt du kan hålla koll på hur mycket du handlar för/vad varje vara kostar. Smidigare blir det icket.

Visa signatur

HP Zbook Studio G3 | i7 6820hq | Quadro 1000m | 16GB | 1TB | Razer Core X | MSI Aero GTX1080 |

Macbook Pro 14 | 8c + 14c | 16GB | 512GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av candyraver:

Känner lite tjuvigt att plocka varor direkt från hyllan ner i ryggsäcken...

Det är ju hela konceptet.

Permalänk
Medlem

Har du inte påse köper du en påse vid ingången.

Finns också snabbkassor där du skannar först vid kassan, men de är ofta begränsade till ett mindre antal varor.

Har varit med i tio år nu eller så även på mindre orter, har du inte handlat och sett hur folk gör? Bara handlat på småbutiker och Lidl?

Vid kontroll är det sällan alla varor som kontrolleras. Ska alla varor kontrolleras får du gå till en kassa med band och lägga upp allt.

Permalänk
Skrivet av candyraver:

Känns lite tjuvigt att plocka varor direkt från hyllan ner i ryggsäcken...

Nej inte om du skannat den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Det är ju hela konceptet.

Ok tack då vet jag

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem
Skrivet av candyraver:

Känns lite tjuvigt att plocka varor direkt från hyllan ner i ryggsäcken...

Nänä, man måste bära på en påse annars kollar dom snett på en.

Permalänk
Medlem
Skrivet av candyraver:

Känns lite tjuvigt att plocka varor direkt från hyllan ner i ryggsäcken...

100% enig.

Om varan passerar en scanner på väg ner i ryggsäcken så förändras dock känslan. Dels piper det, dels har du scanner i handen och ser hela tiden varorna som adderas. Till sist checkar du ju ut också, så du knallar ju inte bara rakt ut så att säga.

Jag kör dock nästan aldrig med rygga eftersom jag storhandlar mest och då är det inte så praktiskt. Men dom få gånger jag småhandlar på väg hem från jobbet blir det ryggan.

Sen är det nog lite från butik till butik, vissa butiker har ju sjuka problem med stölder och då kanske man får ögonen på sig med rygga.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Sötast

Bästa känslan är när man bara behöver 2-3 grejer, tar 30 sek att hämta grejerna och 15 sek att betala.
Storhandlar man så lägger man 3 påsar i vagnen, fyller dem efter behov och sedan 15 sek att betala.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mango:

1. Lös ut scanner med Ica-kort
2. Ta en vagn och sätt i medhavd påse
3. Scanna hela butiken
4. Gå till checkout och blippa ditt kreditkort
5. Lyft ur den fyllda påsen och gå ut ur affären
6. Profit??

Ett väldigt smidigt sätt som snabbar på hela förloppet vid kassan, samt du kan hålla koll på hur mycket du handlar för/vad varje vara kostar. Smidigare blir det icket.

Tror du missförstått nr 3, man scannar bara de varor man skall köpa...

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Det absolut bästa konceptet på länge när det kommer till att handla i butik, använder mig alltid av handscanner. Perfekt att plocka ihop en köplista i appen innan som automatiskt dyker upp i scannern \m/

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Grejen är väl att man slipper stå i kassan eller skanna alla varor i självscanningen, utan man bara betalar så är man färdig att gå.
Jag kör alltid med en "flergångs" Coop-påse när jag handlar, men hade jag behövt ha ryggan på mig så hade jag använt den istället. Spelar väl ingen roll vad andra tycker så länge du faktiskt inte stjäl.

Permalänk
Medlem

Handlar oftast via cykel, så har med en rymlig dubbelväska man kan sätta över pakethållaren. Bara att ställa den i vagnen och fylla allteftersom jag scannar varorna. Sedan betalar man, placerar väskan på cykeln och trampar hemåt. Mycket smidigare än att fylla en vagn och sedan packa om efter man betalat

Permalänk
Medlem

Självscanning är guds gåva till mänskligheten!

Av princip scanner jag dock aldrig plast- och papperspåsar om jag vid tillfället behöver någon enstaka. Tycker av princip att de borde bjuda på detta när kunderna gör butikens jobb och direkt och indirekt sänker deras kostnader och ökar marginalen.

Är det så fel? Sue me!

Permalänk
Medlem

Jag handlar inte längre i matbutiker som inte har scanner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Självscanning är guds gåva till mänskligheten!

Av princip scanner jag dock aldrig plast- och papperspåsar om jag vid tillfället behöver någon enstaka. Tycker av princip att de borde bjuda på detta när kunderna gör butikens jobb och direkt och indirekt sänker deras kostnader och ökar marginalen.

Är det så fel? Sue me!

Köp en flergångspåse så slipper du någonsin mer köpa en plast eller papperskasse

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Köp en flergångspåse så slipper du någonsin mer köpa en plast eller papperskasse

Tack kaptenen! Jag går alltså inte runt och släpar på dessa (har ej bil) och sedan handlar jag ofta på väg hem från jobbet etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Tack kaptenen! Jag går alltså inte runt och släpar på dessa (har ej bil) och sedan handlar jag ofta på väg hem från jobbet etc.

Bara att ha i väskan.

Permalänk
Medlem

Poängen med självskanning med sån där phaser-klon är att butiken ska få rätt att skicka anpassad och adresserad reklam till dig som kund. Anonym självskanning vid utgången är bättre i det avseendet, men jag har slutat använda det sen jag läst att butiker börjat att undantagslöst polisanmäla alla som har avvikelser vid avstämning. Det är ett för högt pris att betala för att råka göra ett slarvfel, så jag använder enbart riktiga kassor sen några månader.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Tack kaptenen! Jag går alltså inte runt och släpar på dessa (har ej bil) och sedan handlar jag ofta på väg hem från jobbet etc.

Coops påsar går att vika in i sig själva, så har man byxor med flera fickor så går de enkelt att ha med sig och tar ganska lite plats. Eller som @Petterk sa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Poängen med självskanning med sån där phaser-klon är att butiken ska få rätt att skicka anpassad och adresserad reklam till dig som kund. Anonym självskanning vid utgången är bättre i det avseendet, men jag har slutat använda det sen jag läst att butiker börjat att undantagslöst polisanmäla alla som har avvikelser vid avstämning. Det är ett för högt pris att betala för att råka göra ett slarvfel, så jag använder enbart riktiga kassor sen några månader.

Det är ingen som helst skillnad mot att en kassörska scannar alla dina varor i kassan (eller det du kallar anonym självscanning) så länge du använder ditt medlemskort på Ica eller Coop för att få rabatter, poäng och förmåner (eller ditt betalkort om du registerat det). Det är inte att du scannar med din högerhand som avgör om butiken kopplar köpet till dig.

Om du handlar utan att använda medlemskap och avstår alla rabatter kommer man ju undan registreringen av inköpen, men det har återigen inget med scanningmetoden att göra.

För övrigt har jag åkt på avvikelse i avstämning utan någon särskild åtgärd, så det där är nog en skröna.

Rättat Stavning
Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Av princip scanner jag dock aldrig plast- och papperspåsar om jag vid tillfället behöver någon enstaka. Tycker av princip att de borde bjuda på detta när kunderna gör butikens jobb och direkt och indirekt sänker deras kostnader och ökar marginalen.

Är det så fel? Sue me!

Antar att du menar påsarna som man tar frukt i, och inte kassarna som man sätter sina varor i. Butikspersonalen skannar dem inte i kassan när man får avstämning, så att det finns streckkoder där man kan skanna och betala 30 öre eller något sådant är nog bara för att ingen ska kunna klaga på att de ger bort gratis plastpåsar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Antar att du menar påsarna som man tar frukt i, och inte kassarna som man sätter sina varor i. Butikspersonalen skannar dem inte i kassan när man får avstämning, så att det finns streckkoder där man kan skanna och betala 30 öre eller något sådant är nog bara för att ingen ska kunna klaga på att de ger bort gratis plastpåsar.

Nej, jag syftar alltså på de större pappers- och platspåsarna som man packar / lägger varorna i.

Men jag har noterat tidigare (Under pandemin) att de även ville ha 30 öre per fruktplastpåse 😂
Otroligt men nu är det borta vad jag sett, alt. bytt till små papperspåsar vilket makes sense.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Poängen med självskanning med sån där phaser-klon är att butiken ska få rätt att skicka anpassad och adresserad reklam till dig som kund. Anonym självskanning vid utgången är bättre i det avseendet, men jag har slutat använda det sen jag läst att butiker börjat att undantagslöst polisanmäla alla som har avvikelser vid avstämning. Det är ett för högt pris att betala för att råka göra ett slarvfel, så jag använder enbart riktiga kassor sen några månader.

Är det verkligen så? Finns nog grader här, tror inte du får en polisanmälan på dig om du råkat missa att scanna in en lök.

Däremot givetvis skillnad om man "missat" att scanna tre paket finare kött alá Anders Öfvergård, det är nog svårt att bortförklara och man bör nog ha bättre koll än så, genomskinligt.

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

men jag har slutat använda det sen jag läst att butiker börjat att undantagslöst polisanmäla alla som har avvikelser vid avstämning. Det är ett för högt pris att betala för att råka göra ett slarvfel, så jag använder enbart riktiga kassor sen några månader.

På flashback eller..?

Aldrig hört talas om ens. Har man missat något brukar man få kontroller oftare. Men det är klart, om du råkar missa en oxfilé eller två så kommer de nog inte tro på att du råkade missa dem men inget annat. Fråga snickaren.

Damn, ninj'd.