RX 7900XTX eller RTX 4070 TI?

Permalänk
Medlem

RX 7900XTX eller RTX 4070 TI?

Hej! Jag håller på att kolla på delar till ett nytt bygge men har väldigt svårt att bestämma vilket grafikkort datorn ska innehålla. Jag kollade först på 4070 TI men såg sedan att AMD:s 7900XTX såg väldigt bra ut för pengarna. Som jag har fattat det så är 7900XTX ganska mycket kraftigare när det kommer till rå prestanda i de flesta spelen men att 4070 ti är bättre för ray tracing och har bättre uppskalningsmetod med dlss 3 samt frame generation. Vilket anser ni hade varit det bättre köpet just nu? (7900XTX är ungefär 1500 kr billigare just nu)

Permalänk
Medlem

VRAM, bland annat, gör valet relativt enkelt (7900XTX).

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem

7900XTX alla dagar i veckan. Det är mer ett RTX 4080 i raster-prestanda (lite bättre beroende på titel) och en hel del billigare

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

XTX ska jämföras med 4080. 4080 har något lägre rast-prestanda men rent generellt ganska snarlika kort. Däremot går 4080 svalare med stabilare drivrutiner. Däremot kommer säkerligen XTX öka i prestanda som det brukar vara för AMD.

4080 kan hittas för 12-14’ om man har lite is i magen.

Skrivet av Pamudas:

7900XTX alla dagar i veckan. Det är mer ett RTX 4080 i raster-prestanda (lite bättre beroende på titel) och en hel del billigare

Såldes nyligen för 12400kr(4080) på Elgiganten 🙌

Permalänk

Jag står också och funderar lite mellan dessa kort. Jag är lite kluven till huruvida det är värt mer rast-prestanda hos XTX då FSR verkar vara betydligt sämre än DLSS i alla avseenden.

Väger DLSS upp 4070 ti's lägre rast-prestanda? Sen överlag verkar gröna laget vara "stabilare" vad gäller typ drivrutiner och annat jox. Stämmer det? Jag har kört gröna laget i typ 15 år så..

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalledalle:

Sen överlag verkar gröna laget vara "stabilare" vad gäller typ drivrutiner och annat jox.

Det finns ingen objektiv sammanställning över vilka drivrutiner som orsakar mest strul, det enda du får är personliga anekdoter. AMD har ett efterhängsamt rykte om att vara kassa på den fronten, men de som fortsätter sprida detta rykte är de som använt Nvidias produkter det senaste decenniet, och därmed rimligtvis faktiskt inte vet. I väldigt många fall är det också så att användare skyller problem på grafikkortet när de i själva verket beror på något helt annat. Instabila inställningar för internminnet orsakar att grafikkortets drivrutin krashar? Det är internminnet som är problemet men givetvis grafikkortstillverkaren som får skulden.

Vad gäller mjukvara generellt verkar AMDs Adrenaline anses som betydligt bättre och mer kompetent än Nvidias motsvarighet.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Även jag står och sneglar på 4070 ti (alltid kört gröna laget) men sneglat lite på XTX pga prestanda för pengarna. Det som talar emot är väl just att man inte får bra raytracing…men också vilket ingen nämnt att det drar väldigt mkt mer ström än 4000-serien. XTX går tydligen rätt varmt och drar mycket ström. 4070 ti är strömsnålt sett till prestandan, går svalt och tyst så där tjänar du igen lite på Sveriges dyra el. Sen så kan man ju köra 750w PSU på även ett 4080 men XTX lär krävs minst ett 850w och det har jag ingen lust att byta ut också….som sagt är i samma val och kval och är osäker på vad man ska uppgradera till. Vad säger ni?

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | AMD Ryzen 9 5900x | PNY RTX 4080 Verto 16GB | Corsair Vengeance 32GB LPX 3600Mhz | ASUS B550-F Gaming ROG STRIX | Noctua NH-U12S | Seasonic Focus GX-750W Gold ATX 3.0| LG 34GN850 Ultrawide 34" 144Hz

Permalänk
Medlem

Är raytracing viktigt för dig så välj Nvidia, annars AMD, det vid jämförelse mellan 4080 och 7900xtx.
Är skillnaden vid spelande 150w i förbrukning per time kostar 7900xtx 18öre mer per timma vid ett elpris på 120 öre kW/h.
Varför behövs en psu på 850w eller mer till ett system med 7900xtx? För så mycket drar inte kortet.
Kan rekommendera den här videon, han jämför förbrukning vid olika spel samt fps.
https://youtu.be/HznATcpWldo?si=2jbx8qmkf9F6V7Jt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osueco:

Är raytracing viktigt för dig så välj Nvidia, annars AMD, det vid jämförelse mellan 4080 och 7900xtx.
Är skillnaden vid spelande 150w i förbrukning per time kostar 7900xtx 18öre mer per timma vid ett elpris på 120 öre kW/h.
Varför behövs en psu på 850w eller mer till ett system med 7900xtx? För så mycket drar inte kortet.
Kan rekommendera den här videon, han jämför förbrukning vid olika spel samt fps.
https://youtu.be/HznATcpWldo?si=2jbx8qmkf9F6V7Jt

Nu har ju inte elen kostat 120 öre på väldigt många år dock 😊 snittet förra året var 133 öre + ~150öre handelsavtal.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Nu har ju inte elen kostat 120 öre på väldigt många år dock 😊 snittet förra året var 133 öre + ~150öre handelsavtal.

Jaså?

Permalänk
Medlem

7900xtx. Dock får du vara beredd på endel drivertimeouts och att kontrollplanen kraschar randomly.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osueco:

Är raytracing viktigt för dig så välj Nvidia, annars AMD, det vid jämförelse mellan 4080 och 7900xtx.
Är skillnaden vid spelande 150w i förbrukning per time kostar 7900xtx 18öre mer per timma vid ett elpris på 120 öre kW/h.
Varför behövs en psu på 850w eller mer till ett system med 7900xtx? För så mycket drar inte kortet.
Kan rekommendera den här videon, han jämför förbrukning vid olika spel samt fps.
https://youtu.be/HznATcpWldo?si=2jbx8qmkf9F6V7Jt

Det är trevligt att ha ett som klarar mycket mer än datorn faktiskt drar. För då kommer nätaggregat köra svalare och fläkten går inte igång. En annan är att nätagg har som bästa verkningsgrad mellan 50-75% last.

Permalänk
Medlem

Visst, men det är verkligen inget måste, kommer att fungera alldeles ypperligt med en psu på 650w av någorlunda kvalitet, förutsatt att du inte har övriga komponenter som drar +200w. Och hur stor är skillnaden i verkningsgrad mellan 50 och 90% last I verkligheten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osueco:

Är raytracing viktigt för dig så välj Nvidia, annars AMD, det vid jämförelse mellan 4080 och 7900xtx.
Är skillnaden vid spelande 150w i förbrukning per time kostar 7900xtx 18öre mer per timma vid ett elpris på 120 öre kW/h.
Varför behövs en psu på 850w eller mer till ett system med 7900xtx? För så mycket drar inte kortet.
Kan rekommendera den här videon, han jämför förbrukning vid olika spel samt fps.
https://youtu.be/HznATcpWldo?si=2jbx8qmkf9F6V7Jt

Jag kör mitt 7900xtx med en 750w psu och det fungerar utan problem. Ska du inte överklocka kortet så är det lugnt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osueco:

Jaså?
<Uppladdad bildlänk>

+ avgifter också. Sen bor du i Se4? Så ökar det ännu mera

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

+ avgifter också. Sen bor du i Se4? Så ökar det ännu mera

Kan säga som Smålänning var det inte kul mellan september 2022 - mars 2023.. hoppade runt inkl alla avgifter mellan 3-11 kronor.
Det är dock mer skillnad om vi jämfört med gpuer runt 150W kontra 500W samt personen spelar 5 timmar varje dag år in och år ut.

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 | RTX 4080S FE | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalledalle:

Jag står också och funderar lite mellan dessa kort. Jag är lite kluven till huruvida det är värt mer rast-prestanda hos XTX då FSR verkar vara betydligt sämre än DLSS i alla avseenden.

Väger DLSS upp 4070 ti's lägre rast-prestanda? Sen överlag verkar gröna laget vara "stabilare" vad gäller typ drivrutiner och annat jox. Stämmer det? Jag har kört gröna laget i typ 15 år så..

Har bara testat FSR i fåtal spel. Det(FSR) får spelen att se ut som riktigt skit. DLSS däremot är så grymt jävla bra i jämnförelse, i Cyberpunk som exempel, med Pathtracing. Helt otroligt hur bra det är.

Hade köpt Nvidia kort bara av den anledningen.

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Avstängd

RTX 4070 TI så du kan köra med DLSS i spel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av person:

7900xtx. Dock får du vara beredd på endel drivertimeouts och att kontrollplanen kraschar randomly.

Jaså? Är det ett vanligt fenomen eller var det en enstaka användare som fick problemet?

Visa signatur

XFX Merc 7900XT|R5 5600X|MSI MPG B550|32GB 3600mhz.

32" 1440P@240Hz, 1000R.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SLINKY95:

RTX 4070 TI så du kan köra med DLSS i spel.

Är det verkligen något att föredra? DLSS är inget vi som kunder ska förlita oss på.. jag vill inte betala dessa höga priser för en svag hårdvara som måste förlita sig på fake res i spel för att fungera..

7900XTX är ju bättre än rtx 4080.. så att folk blint pekar på 4070ti 12GB som redan är för lite i 4k så detta kort måste ha DLSS igång för att få 60fps är skrämmande..

Sedan att DLSS 3 är dött när när DLSS 4 kommer med nån liten extra funktion som är bundet till nån compute sak på RTX 5-serie och gör 4-serien helt förlegad precis som 2-serien och 3-serien är idag..

Skrämmande minst sagt, nvidia måste komma ner på jorden.

FSR är inte så dålig som folk säger.. ca 30 miljoner användare skalar upp sina spel i den tekniken.. PLAYSTATION 5..

I konsolvärlden är Unreal 5 motorn uppskalad från 480P till 720p och 1080P..

Visa signatur

XFX Merc 7900XT|R5 5600X|MSI MPG B550|32GB 3600mhz.

32" 1440P@240Hz, 1000R.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenskEnkrona:

Är det verkligen något att föredra? DLSS är inget vi som kunder ska förlita oss på.. jag vill inte betala dessa höga priser för en svag hårdvara som måste förlita sig på fake res i spel för att fungera..

7900XTX är ju bättre än rtx 4080.. så att folk blint pekar på 4070ti 12GB som redan är för lite i 4k så detta kort måste ha DLSS igång för att få 60fps är skrämmande..

Sedan att DLSS 3 är dött när när DLSS 4 kommer med nån liten extra funktion som är bundet till nån compute sak på RTX 5-serie och gör 4-serien helt förlegad precis som 2-serien och 3-serien är idag..

Skrämmande minst sagt, nvidia måste komma ner på jorden.

FSR är inte så dålig som folk säger.. ca 30 miljoner användare skalar upp sina spel i den tekniken.. PLAYSTATION 5..

I konsolvärlden är Unreal 5 motorn uppskalad från 480P till 720p och 1080P..

XTX är jämförbart med 4080. Bättre i rast men utslaget över många spel pratar vi få procent.

4080 är dock tystare, strömsnålare och svalare.

Vid samma pris tar jag 4080 alla dagar i veckan. Tycker också att det är där man ska jämföra, med 4080. Är man lite på kan man få ett för under 13’.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dreas89:

XTX är jämförbart med 4080. Bättre i rast men utslaget över många spel pratar vi få procent.

4080 är dock tystare, strömsnålare och svalare.

Vid samma pris tar jag 4080 alla dagar i veckan. Tycker också att det är där man ska jämföra, med 4080. Är man lite på kan man få ett för under 13’.

ca 30W mer har 7900xtx

Enklare att undervolta AMD än Nvidia (Egna erfarenheter)

Visa signatur

XFX Merc 7900XT|R5 5600X|MSI MPG B550|32GB 3600mhz.

32" 1440P@240Hz, 1000R.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

XTX är jämförbart med 4080. Bättre i rast men utslaget över många spel pratar vi få procent.

4080 är dock tystare, strömsnålare och svalare.

Vid samma pris tar jag 4080 alla dagar i veckan. Tycker också att det är där man ska jämföra, med 4080. Är man lite på kan man få ett för under 13’.

Håller med! Samt att du kan dra på RT vilket ändå är trevligt ögongodis. Och det är väl vad många vill ha ju nyare spel och grafik blir och utvecklas. I RT prestanda kommer inte AMD i närheten. Sen dra på DLSS på det så har du både fint ögongodis och höra FPS. Stabila drivrutiner, inga krascher osv, samt går tystare och svalare och drar mycket mindre ström. Ja då är det ju värt lite mer pengar. 4070 ti känns som ett väldigt bra kort på alla plan.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | AMD Ryzen 9 5900x | PNY RTX 4080 Verto 16GB | Corsair Vengeance 32GB LPX 3600Mhz | ASUS B550-F Gaming ROG STRIX | Noctua NH-U12S | Seasonic Focus GX-750W Gold ATX 3.0| LG 34GN850 Ultrawide 34" 144Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dorian1:

Håller med! Samt att du kan dra på RT vilket ändå är trevligt ögongodis. Och det är väl vad många vill ha ju nyare spel och grafik blir och utvecklas. I RT prestanda kommer inte AMD i närheten. Sen dra på DLSS på det så har du både fint ögongodis och höra FPS. Stabila drivrutiner, inga krascher osv, samt går tystare och svalare och drar mycket mindre ström. Ja då är det ju värt lite mer pengar. 4070 ti känns som ett väldigt bra kort på alla plan.

Uch... jag ger upp.

njut av höga grafikkortpriser..

Visa signatur

XFX Merc 7900XT|R5 5600X|MSI MPG B550|32GB 3600mhz.

32" 1440P@240Hz, 1000R.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalledalle:

Jag står också och funderar lite mellan dessa kort. Jag är lite kluven till huruvida det är värt mer rast-prestanda hos XTX då FSR verkar vara betydligt sämre än DLSS i alla avseenden.

Väger DLSS upp 4070 ti's lägre rast-prestanda? Sen överlag verkar gröna laget vara "stabilare" vad gäller typ drivrutiner och annat jox. Stämmer det? Jag har kört gröna laget i typ 15 år så..

Nej, drivrutinstramset är vida omtalat på det här forumet men sanningen är att både AMD och Nvidia lyckas med att släppa mindre bra drivrutiner till och från. Hade personligen aldrig tagit DLSS över riktiga frames, dvs hellre ett kort som klarar att leverera x fps utan DLSS än ett där det är ett måste.

Valet bör annars vara ganska självklart med tanke på den överlägset högre mängden VRAM om priserna är likvärdiga.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Avstängd
Skrivet av firstofmay:

Nej, drivrutinstramset är vida omtalat på det här forumet men sanningen är att både AMD och Nvidia lyckas med att släppa mindre bra drivrutiner till och från. Hade personligen aldrig tagit DLSS över riktiga frames, dvs hellre ett kort som klarar att leverera x fps utan DLSS än ett där det är ett måste.

Valet bör annars vara ganska självklart med tanke på den överlägset högre mängden VRAM om priserna är likvärdiga.

Det är ingen mening att försöka diskutera.. DLSS är gud för nvidia fanbois.. de förstår inte faran med denna teknik..

Visa signatur

XFX Merc 7900XT|R5 5600X|MSI MPG B550|32GB 3600mhz.

32" 1440P@240Hz, 1000R.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenskEnkrona:

ca 30W mer har 7900xtx

Enklare att undervolta AMD än Nvidia (Egna erfarenheter)

Du kanske ska äga ett och se på den faktiska förbrukningen?

Du kan undervolta 4080 med.

Dina argument håller tunt. Grafikkortspriser är en annan femma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenskEnkrona:

Jaså? Är det ett vanligt fenomen eller var det en enstaka användare som fick problemet?

Rätt vanligt med just 7900xtx och xt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenskEnkrona:

Det är ingen mening att försöka diskutera.. DLSS är gud för nvidia fanbois.. de förstår inte faran med denna teknik..

Alltså i vissa SP titlar så tycker jag att det är en mycket trevlig feature - särskilt i 4K där dagens hårdvara ofta inte klarar 100+ fps stabilt men det blir ju en mycket mörk framtid om vi ska behöva förlita oss på "låtsasframes" för att nå en behaglig spelupplevelse. Högre inputlag och vissa artefakter samt det faktum att det inte är riktiga frames är ju tre stora nackdelar man får dras med. Fanboy eller inte så tror jag dock att det bara är en tidsfråga innan AMDs FSR är tillräckligt bra för att kunna matcha DLSS.

För att gå lite oft så tycker jag egentligen att det är värre med raytracing i faktisk nytta för slutanvändaren. Det om något är en feature som nvidia tvingat in i rampljuset med den högst mediokra turing-arkitekturen. Höga, stabila framerates är i slutet av dagen vad som faktiskt spelar roll i mitt tycke.

Skrivet av dorian1:

Håller med! Samt att du kan dra på RT vilket ändå är trevligt ögongodis. Och det är väl vad många vill ha ju nyare spel och grafik blir och utvecklas. I RT prestanda kommer inte AMD i närheten. Sen dra på DLSS på det så har du både fint ögongodis och höra FPS. Stabila drivrutiner, inga krascher osv, samt går tystare och svalare och drar mycket mindre ström. Ja då är det ju värt lite mer pengar. 4070 ti känns som ett väldigt bra kort på alla plan.

Fast det har du inte om du kör 4070 ti, till och med i 1080p rör man sig farligt nära konsolterritorie med RT på. Det sista du skriver är struntprat blandat med irrelevanta påståenden, det finns ingen korrelation mellan AMD/Nvidia och tystare kort - beror helt på vilken tillverkare man köper av.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SvenskEnkrona:

Är det verkligen något att föredra? DLSS är inget vi som kunder ska förlita oss på.. jag vill inte betala dessa höga priser för en svag hårdvara som måste förlita sig på fake res i spel för att fungera..

7900XTX är ju bättre än rtx 4080.. så att folk blint pekar på 4070ti 12GB som redan är för lite i 4k så detta kort måste ha DLSS igång för att få 60fps är skrämmande..

Sedan att DLSS 3 är dött när när DLSS 4 kommer med nån liten extra funktion som är bundet till nån compute sak på RTX 5-serie och gör 4-serien helt förlegad precis som 2-serien och 3-serien är idag..

Skrämmande minst sagt, nvidia måste komma ner på jorden.

FSR är inte så dålig som folk säger.. ca 30 miljoner användare skalar upp sina spel i den tekniken.. PLAYSTATION 5..

I konsolvärlden är Unreal 5 motorn uppskalad från 480P till 720p och 1080P..

DLSS är världsledande