Smart-lås för utomhusbruk

Permalänk
Medlem

Smart-lås för utomhusbruk

Hej!

På jakt efter alternativ till Yale Doorman / Danalock etc. för utomhusbruk.

Tanken är att det ska sitta i vårt kallförråd som har en tendens att släppa in en hel del fukt samt nå minusgrader periodvis. Jag vågade aldrig chansa med en Yale Doorman men jag har avverkat ett Danalock V3 som gav upp efter ett par månader (av vad jag skulle tro är fukt då det enbart suttit installerat sommartid).

Ett enklare icke-smart-alternativ med enbart knappsats skulle kunna fungera som andrahandslösning då det primärt är nyckeln jag vill slippa.

Har ni några tips?

/Kalle

Visa signatur

Pad: Apple iPad 12,9" (2018).
Desktop: Ghost S1 Ash - i7-4770 - MSI 1070 GTX - Noctua NH-L12.
Server: HP Z420 Xenon E5-2690 - 64GB - ESXi 6.7
NAS: HP Microserver G8 (16TB) - ReadyNAS U2 (20TB) - ReadyNAS U4 (16TB)

Permalänk
Medlem
Skrivet av malek:

Hej!

På jakt efter alternativ till Yale Doorman / Danalock etc. för utomhusbruk.

Tanken är att det ska sitta i vårt kallförråd som har en tendens att släppa in en hel del fukt samt nå minusgrader periodvis. Jag vågade aldrig chansa med en Yale Doorman men jag har avverkat ett Danalock V3 som gav upp efter ett par månader (av vad jag skulle tro är fukt då det enbart suttit installerat sommartid).

Ett enklare icke-smart-alternativ med enbart knappsats skulle kunna fungera som andrahandslösning då det primärt är nyckeln jag vill slippa.

Har ni några tips?

/Kalle

Ett hänglås med sifferkod istället för nyckel borde fungera helt ok.

Exempelvis

Permalänk
Medlem
Skrivet av malek:

Hej!

På jakt efter alternativ till Yale Doorman / Danalock etc. för utomhusbruk.

Tanken är att det ska sitta i vårt kallförråd som har en tendens att släppa in en hel del fukt samt nå minusgrader periodvis. Jag vågade aldrig chansa med en Yale Doorman men jag har avverkat ett Danalock V3 som gav upp efter ett par månader (av vad jag skulle tro är fukt då det enbart suttit installerat sommartid).

Ett enklare icke-smart-alternativ med enbart knappsats skulle kunna fungera som andrahandslösning då det primärt är nyckeln jag vill slippa.

Har ni några tips?

/Kalle

norska id-lock är väldigt driftsäkra, har aldrig hört om något som gått sönder.
du kan styra det med egen rfidbricka (ej låst) ,kod,z-wave,zigbee eller deras fjärrkontroll.
skulle batterierna dö kan du öppna det med ett 9v batteri utifrån.
jag kör fortfarande 101 versionen på ena dörren hemma, enda nackdelen är att batterierna håller inte superlänge men mycket beror på hur du använder det.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Ett hänglås med sifferkod istället för nyckel borde fungera helt ok.

Exempelvis

Tack för tipset

Dörren ifråga är en "fullvärdig" ytterdörr med normalt cylinderlås osv så gärna en lösning som tar fasta på det.

Visa signatur

Pad: Apple iPad 12,9" (2018).
Desktop: Ghost S1 Ash - i7-4770 - MSI 1070 GTX - Noctua NH-L12.
Server: HP Z420 Xenon E5-2690 - 64GB - ESXi 6.7
NAS: HP Microserver G8 (16TB) - ReadyNAS U2 (20TB) - ReadyNAS U4 (16TB)

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

norska id-lock är väldigt driftsäkra, har aldrig hört om något som gått sönder.
du kan styra det med egen rfidbricka (ej låst) ,kod,z-wave,zigbee eller deras fjärrkontroll.
skulle batterierna dö kan du öppna det med ett 9v batteri utifrån.
jag kör fortfarande 101 versionen på ena dörren hemma, enda nackdelen är att batterierna håller inte superlänge men mycket beror på hur du använder det.

Intressant! Blir att kika upp omgående

Visa signatur

Pad: Apple iPad 12,9" (2018).
Desktop: Ghost S1 Ash - i7-4770 - MSI 1070 GTX - Noctua NH-L12.
Server: HP Z420 Xenon E5-2690 - 64GB - ESXi 6.7
NAS: HP Microserver G8 (16TB) - ReadyNAS U2 (20TB) - ReadyNAS U4 (16TB)

Permalänk
Medlem

Hej!

Vi har haft Yale Doorman i typ 4 år på vår vedbod, som är kallställd. Funkar fint. En gång pajade systemet; men det var den enorma specialtillverkade dörren som hängt sig 20mm nedåt, så Yale-hasparna hamnade fel.
Vi rätade upp dörren, då löste sig problemet.

Har Yale överallt på tomten.
Huvudentrén
Grovingången
Garaget
Vedboden

Bästa sen stekt ägg, antal borttappade nycklar: 0

Son1 lärde sig öppna med kod vid 6 års ålder.
Son2 lärde sig öppna med vred, vid 2 års ålder.

Visa signatur

__________________
| ASUS Z99 | 4790K | 8GB DDR3 | Noctua DH-14 | Chieftec Dragon Miditower (15 år gammalt!) | Samsung 250 GB SSD Evo | MSI GTX 980 Gaming | Zalman ZM1000-HP |

Permalänk
Medlem

Jag hade Danalock V3 monterad i drygt 5år ute i en port.
Fick modifiera den så den gick på 12V matning istället då batterierna drog slut direkt vintertid. När det var minusgrader dygnet runt fick jag sätta i en liten led-lampa i batterifacket så den hade lite värme.
Och när det var riktigt kallt satt jag dit en cellplast skiva runt.

Fungerade bra. Förutom att den dödade 2st låshus och tillslut så gick växellådan sönder så vi blev utelåsta.

Jag söker efter ett nytt lås som fungerar utomhus.. Skulle gärna testa Yale men jag vill inte ha något på utsidan mer än en separat tagläsare och ev. kodpanel som går att dölja lite. Porten är direkt ut mot gatan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mekme:

Jag hade Danalock V3 monterad i drygt 5år ute i en port.
Fick modifiera den så den gick på 12V matning istället då batterierna drog slut direkt vintertid. När det var minusgrader dygnet runt fick jag sätta i en liten led-lampa i batterifacket så den hade lite värme.
Och när det var riktigt kallt satt jag dit en cellplast skiva runt.

Fungerade bra. Förutom att den dödade 2st låshus och tillslut så gick växellådan sönder så vi blev utelåsta.

Jag söker efter ett nytt lås som fungerar utomhus.. Skulle gärna testa Yale men jag vill inte ha något på utsidan mer än en separat tagläsare och ev. kodpanel som går att dölja lite. Porten är direkt ut mot gatan.

lol fungerar bra?
Jag tror du har samma mening för orden "fungerar bra" som jag har när någon fråga hur man mår efter ett krampanfall

i ditt fall skulle jag nog kolla på ett motorlås, det finns flera lösningar där du tex styr detta med en dahua ringklocka, dvs någon ringer på, du ser vem det är och öppnar i samma app, när du kommer hem skannar du rfid på ringklockan och låset öppnar.
du kan även göra som jag gjort och ha ansiktsläsning så låset öppnar för dom du vill det ska låsa upp för
den ringklockan jag tänker på går montera både utanpå eller fälla in i väggen.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

lol fungerar bra?
Jag tror du har samma mening för orden "fungerar bra" som jag har när någon fråga hur man mår efter ett krampanfall

i ditt fall skulle jag nog kolla på ett motorlås, det finns flera lösningar där du tex styr detta med en dahua ringklocka, dvs någon ringer på, du ser vem det är och öppnar i samma app, när du kommer hem skannar du rfid på ringklockan och låset öppnar.
du kan även göra som jag gjort och ha ansiktsläsning så låset öppnar för dom du vill det ska låsa upp för
den ringklockan jag tänker på går montera både utanpå eller fälla in i väggen.

Hehe ja sommartid fungerade det bra.
Om den inte hade behövt stå i "end-to-end" läget så hade den nog gått i många år till.

Motorlås blir det nog till slut om jag inte får till någon annan öppning. Prislappen avskräcker lite med tanke på att man behöver en del prylar runt det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mekme:

Hehe ja sommartid fungerade det bra.
Om den inte hade behövt stå i "end-to-end" läget så hade den nog gått i många år till.

Motorlås blir det nog till slut om jag inte får till någon annan öppning. Prislappen avskräcker lite med tanke på att man behöver en del prylar runt det.

denna https://lasshop.se/produkt/lasmotor/
+ en dahua ringklocka bör fungera. då bör du hamna runt dom dyrare hobbylåsen.
https://www.dahuasecurity.com/uk/products/All-Products/Video-...

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Gillar man inte massor av nycklar kan man byta alla cylindrar(heter dom så) till nya med samma nyckel. En nyckel
till allt och jag slipper fundera på batterier och sönder frusna lås.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Gillar man inte massor av nycklar kan man byta alla cylindrar(heter dom så) till nya med samma nyckel. En nyckel
till allt och jag slipper fundera på batterier och sönder frusna lås.

är dock lite svårt att låsa upp åt andra när man inte är hemma, eller att få det att låsa när man glömt låsa om man ändå måste ha en nyckel.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

är dock lite svårt att låsa upp åt andra när man inte är hemma, eller att få det att låsa när man glömt låsa om man ändå måste ha en nyckel.

måste man det så funkar det inte men det är inget jag behövt. De som får komma in får då såklart en nyckel. Glömma låsa har nog aldrig hänt mig...eller jo en gång när jag bodde i lägenhet för 100 år sedan.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Inflikning; 1.93 sekunder tar det för mig att öppna Yale Doorman med sexsiffrig "svårkod"... rekordtid förvisso, men snittet är 3.83 sekunder.. så no biggie.

Nyckelletning i fickor, vända nyckeln rätt håll, och djävlas med frusen havsfukt på vintern, nä, fyfan.. rekordtid: 6.66 sekunder, snittid 13.37 sekunder.

Jag kan tillochmed öppna Yale-kodlåset med två FULLSMOCKADE ICA-kassar i var hand utan att ställa ned dom; tungt, ja, men ack så coolt!
(Tar ca 8 sekunder att öppna. Lycka till att ens få fram nyckeln ur fickan med riktigt tunga påsar i händerna...).

Visa signatur

__________________
| ASUS Z99 | 4790K | 8GB DDR3 | Noctua DH-14 | Chieftec Dragon Miditower (15 år gammalt!) | Samsung 250 GB SSD Evo | MSI GTX 980 Gaming | Zalman ZM1000-HP |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mekme:

Jag hade Danalock V3 monterad i drygt 5år ute i en port.
Fick modifiera den så den gick på 12V matning istället då batterierna drog slut direkt vintertid. När det var minusgrader dygnet runt fick jag sätta i en liten led-lampa i batterifacket så den hade lite värme.
Och när det var riktigt kallt satt jag dit en cellplast skiva runt.

Fungerade bra. Förutom att den dödade 2st låshus och tillslut så gick växellådan sönder så vi blev utelåsta.

Jag söker efter ett nytt lås som fungerar utomhus.. Skulle gärna testa Yale men jag vill inte ha något på utsidan mer än en separat tagläsare och ev. kodpanel som går att dölja lite. Porten är direkt ut mot gatan.

OERHÖRT intresserad av hur du gjorde: möjlighet till enkel guide? Visade sig att Danalocken fortsatt lever efter ett dygn inomhus och nya batterier. Dock drar batterierna ur fort så 12V vore perfekt👌

Visa signatur

Pad: Apple iPad 12,9" (2018).
Desktop: Ghost S1 Ash - i7-4770 - MSI 1070 GTX - Noctua NH-L12.
Server: HP Z420 Xenon E5-2690 - 64GB - ESXi 6.7
NAS: HP Microserver G8 (16TB) - ReadyNAS U2 (20TB) - ReadyNAS U4 (16TB)

Permalänk
Medlem
Skrivet av malek:

OERHÖRT intresserad av hur du gjorde: möjlighet till enkel guide? Visade sig att Danalocken fortsatt lever efter ett dygn inomhus och nya batterier. Dock drar batterierna ur fort så 12V vore perfekt👌

Inget avancerat. Löd på två kablar på batteriblecken. Batterierna ligger i serie så det är bara löda dit en kabel på första och sista.
Sen en liten kopplingsplint.

Om du kan köra med kalibrerade ändlägen kan det nog fungera länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mekme:

Inget avancerat. Löd på två kablar på batteriblecken. Batterierna ligger i serie så det är bara löda dit en kabel på första och sista.
Sen en liten kopplingsplint.

Om du kan köra med kalibrerade ändlägen kan det nog fungera länge.

Jag är verkligen inte en expert så kommer säkert behöva ytterligare vägledning men vi pratar alltså 230 -> 12v och sen på +-polen i första batteriet och --polen i sista batteriet? Därtill har du monterat en led för lite belysning och värme?

Visa signatur

Pad: Apple iPad 12,9" (2018).
Desktop: Ghost S1 Ash - i7-4770 - MSI 1070 GTX - Noctua NH-L12.
Server: HP Z420 Xenon E5-2690 - 64GB - ESXi 6.7
NAS: HP Microserver G8 (16TB) - ReadyNAS U2 (20TB) - ReadyNAS U4 (16TB)

Permalänk
Medlem
Skrivet av malek:

Jag är verkligen inte en expert så kommer säkert behöva ytterligare vägledning men vi pratar alltså 230 -> 12v och sen på +-polen i första batteriet och --polen i sista batteriet? Därtill har du monterat en led för lite belysning och värme?

Jag hade nån gammal switchad 12VDC trafo. Jag avsäkrade med 1A glassäkring om jag inte minns fel.
2st Wago221 3pol Kopplingsplint där i batterifacket, sen kompletterades den med en G4 LED 12V 2W (som jag hade över) för lite värme.
Gjorde bara ett urtag ur batterilocket så det gick att öppna smidigt och koppla ur.