Microsoft överraskar med ny säkerhetskopiering till Windows 10

Permalänk
Melding Plague

Microsoft överraskar med ny säkerhetskopiering till Windows 10

Microsoft har släppt en ny frivillig uppdatering av Windows 10 som för ovanlighets skull lägger till en ny funktion, i form av programmet Säkerhetskopiering.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Låter toppen, det blir jämt ett himla pill och bök när man har blåst rent systemet, och ska ställa in allt igen.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Allt som får folk att säkerhetskopiera är ju bra.
Men man önskar att Microsoft hade något i stil med Apples Timemachine. Jag känner typ ingen som gör säkerhetskopior på hela sin Windowsinstallation, även om sådana människor säkert finns (här på Sweclockers åtminstone; jag är en av dem även om jag inte alltid har helt aktuell säkerhetskopia av allt).

F.ö rekommenderar jag som alltid optiska skivor som komplement. Har blivit lite bökigare då de bara rymmer 25-100GB, men folk flest bör åtminstone kunna lägga foton, dokument, och eventuellt egna filmer på en eller några skivor, som sedan är bra skyddad mot användarfel, ransomware, etc.

Amazon har ibland rabatt på (100GB) BDXL-skivor från Verbatim. Jag köpte några 5-pack Verbatim M-disc BDXL-skivor för 250kr, normalpris 500-1000, så BDXL-skivor är inte direkt kostnadseffektiva om man köper dem till fullpris tyvärr. Men stora skivor förenklar backupandet.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

"Överraskning" och "Microsoft" i samma mening brukar sällan vara goda nyheter. Men detta verkar vettigt eftersom gamla Backup and Restore inte uppdaterats på 14 år.

Som vanlig ser det dock ut som man behöver använda tredjeparts program om man vill ha någon vettig kontroll på hur och var backuperna sker. Här ligger Microsoft hopplöst efter Apple med Time Machine.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

"Överraskning" och "Microsoft" i samma mening brukar sällan vara goda nyheter. Men detta verkar vettigt eftersom gamla Backup and Restore inte uppdaterats på 14 år.

Som vanlig ser det dock ut som man behöver använda tredjeparts program om man vill ha någon vettig kontroll på hur och var backuperna sker. Här ligger Microsoft hopplöst efter Apple med Time Machine.

Backuper är ändå bara för fegisar!

Visa signatur

Gaming: 5800x, 32Gb Dual Rank B-Die 3800MHz 16-16-16-32, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30

Permalänk
Medlem

Mycket uppskattat när det gäller inställningar. Backup av hela installationen eller liknande är oviktig för mig, installerar gärna om :). Känns renare!

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Hejdå Windows 10!
Hej Windows 365!

Kan väl inte tolkas på något annat sätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Allt som får folk att säkerhetskopiera är ju bra.
Men man önskar att Microsoft hade något i stil med Apples Timemachine. Jag känner typ ingen som gör säkerhetskopior på hela sin Windowsinstallation, även om sådana människor säkert finns (här på Sweclockers åtminstone; jag är en av dem även om jag inte alltid har helt aktuell säkerhetskopia av allt).

F.ö rekommenderar jag som alltid optiska skivor som komplement. Har blivit lite bökigare då de bara rymmer 25-100GB, men folk flest bör åtminstone kunna lägga foton, dokument, och eventuellt egna filmer på en eller några skivor, som sedan är bra skyddad mot användarfel, ransomware, etc.

Amazon har ibland rabatt på (100GB) BDXL-skivor från Verbatim. Jag köpte några 5-pack Verbatim M-disc BDXL-skivor för 250kr, normalpris 500-1000, så BDXL-skivor är inte direkt kostnadseffektiva om man köper dem till fullpris tyvärr. Men stora skivor förenklar backupandet.

Finns motsvarande Timemachine (eller räknar du med själva OS installationen också?) heter File History

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Hejdå Windows 10!
Hej Windows 365!

Kan väl inte tolkas på något annat sätt?

Hur gör du den kopplingen?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Hejdå Windows 10!
Hej Windows 365!

Kan väl inte tolkas på något annat sätt?

Jag kan inte se den tolkningen

Skrivet av kelthar:

Hur gör du den kopplingen?

Det undrar jag med

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

"Överraskning" och "Microsoft" i samma mening brukar sällan vara goda nyheter. Men detta verkar vettigt eftersom gamla Backup and Restore inte uppdaterats på 14 år.

Som vanlig ser det dock ut som man behöver använda tredjeparts program om man vill ha någon vettig kontroll på hur och var backuperna sker. Här ligger Microsoft hopplöst efter Apple med Time Machine.

Överraskning och Microsoft kan här förklaras av att de vill hjälpa användaren knyta sin data till deras servrar.
Allt som ger microsoft informationskontroll har de varit väldigt hjälpsamma med sedan Windows 8.
När de gäller äldre operativ system än det senaste har de bara varit hjälpsamma när det kommer till telemetri, informationskontroll och att få användare än att gå över till ett nyare OS där man redan får mer av den varan.
Hade varit acceptabelt om de inte samtidigt ska fördumma saker och styra hur man ska använda saker som sakta uppfostrar användaren till att helt tappa förståelsen och kontrollen kring sin egen data.

Permalänk
Medlem

Om den enda möjliga lagringsdestinationen är OneDrive så kan de stoppa upp hela funktionen i det brunrör som den kom från.

Men även om det gick att välja något vettigt (UNC-sökväg eller mappad nätverksenhet för min del) så vore det med all sannolikhet ändå för primitivt för mina behov. Jag kör SyncBack SE på alla relevanta maskiner sedan länge, med automatiserad daglig bakgrundsbackup till min server, som i nästa steg backas deduplicerat, komprimerat och krypterat med Duplicati i upp till ett år. Alla backuper backas i sin tur till offlinediskar en gång i veckan, den färskaste i lokalt brandskåp, de äldre på annan geografisk plats.

Backup tar jag på allvar, och det har jag varit glad för många gånger (särskilt nuförtiden med ssd:er med rappt applicerad TRIM så man oftast inte har en chans att försöka sig på en undelete).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Ja fast nej. Kunde ju gjort något vettigt då som att släppa samma funktionalitet med flikar och liknande till utforskaren istället.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Laddade idag ner senaste Windows 10 "uppgraderingen" Hur kommer jag åt dessa nya backupfunktioner? Har sökt men ej hittat?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LJN:

Laddade idag ner senaste Windows 10 "uppgraderingen" Hur kommer jag åt dessa nya backupfunktioner? Har sökt men ej hittat?

Undrar hur du sökt

Öppna startmenyn och titta överst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Finns motsvarande Timemachine (eller räknar du med själva OS installationen också?) heter File History
<Uppladdad bildlänk>

fast filehistory backar väl inte upp till server (eller moln?) som timemachine kan göra?

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Detta fick mig att starta igång filhistoriken i Windows 11. Helt missat den funktionen. Verkar bra.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Finns motsvarande Timemachine (eller räknar du med själva OS installationen också?) heter File History
<Uppladdad bildlänk>

Ja, Windows har ju haft diverse backuplösningar sedan åtminstone Windows Vista men folk flest använder inte lösningarna, lösningarna har ändrats genom åren, och blir det något problem får folk flest ominstallera hela Windows.
Time Machine är oerhört mycket enklare och en mycket större andel av av användarna använder det - inte minst för att det funnits i ca 15 år, sett ungefär likadant ut, och "alla" känner till det.

Jag försökte ta reda på hur stor andel av datoranvändarna som gör backup åtminstone en gång i månaden, men gick bet, men vet sedan tidigare att (föga förvånande) en större andel av MacOS-användarna gör backup regelbundet till skillnad från Windowsanvändarna. I USA har MacOS ca en tredjedel av marknaden för desktopdatorer numera, delvis tack vare iphone antar jag men delvis även för att Windows sannolikt tappar användare varje gång det kommer en ny stor uppgradering som ändrar saker "i onödan".

Att MS nu pushar säkerhetskopiering, och då gärna till molnet, ligger väl i tidens anda, det gör det lite krångligare att byta system (dvs, till Mac eller Linux). Apple är såklart inte bättre här, de har ju pluggat icloud länge på ett mer framgångsrikt sätt än Microsoft då Microsoft totalt failade mobilmarknaden.

Apropå molnbackup, jag tror visserligen att Microsoft, Apple, Google och Amazon, samt diverse större företag, har rätt bra säkerhet numera - men här är ett färskt exempel på ett mindre företag som helt rökt kundernas data - och man får hoppas att kunderna har backup på annat håll : https://computersweden.idg.se/2.2683/1.779824/danska-molnfore...

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Inte fel, men när jag blåser datorn så brukar det vara just Windows som jag vill bli av med. Jag skulle aldrig våga låta OneDrive eller liknande enahanda hålla mina gamla foton m.m, bäst att ha på media som man kopplar ur datorn fysiskt.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Undrar hur du sökt

Öppna startmenyn och titta överst.

Skämsmössa på, där hade jag inte kikat - tack!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LJN:

Skämsmössa på, där hade jag inte kikat - tack!

Jag gjorde samma fel ska erkännas. Sökte på backup och fann inget.

Permalänk
Medlem

Kan ni inte bara skriva Windows Backup direkt så man fattar. Det finns väl ingen svensk som kör sitt OS på svenska?? Securitycopying wtf är det liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jag kan inte se den tolkningen
Det undrar jag med

Man ser vad man vill se Jag gillar att måla fan på väggen!

Windows 10 närmar sig EOL för vanliga användare. De som inte kan uppdatera till Windows 11 av olika skäl, lär istället bli hänvisade till Windows 365 (eller vad det slutliga namnet nu är). Jag ser detta som ett naturligt drag av Microsoft, då just prenumerationstjänster är framtiden.

Verktyget i sig som artikeln omnämner, hjälper dig som användare att flytta allt till molnet.

Nu har jag själv inget intresse av just Windows Backup, men hur ser möjligheterna ut för att göra en lokal backup av allt. Trodde man främst var hänvisad till Backup and Restore (Windows 7) av Microsoft som funnits med sedan Hedenhös?

Lever kvar i att använda Macrium Reflect på mina laptops samt gör lokal backup av viktiga filer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Man ser vad man vill se Jag gillar att måla fan på väggen!

Windows 10 närmar sig EOL för vanliga användare. De som inte kan uppdatera till Windows 11 av olika skäl, lär istället bli hänvisade till Windows 365 (eller vad det slutliga namnet nu är). Jag ser detta som ett naturligt drag av Microsoft, då just prenumerationstjänster är framtiden.

Verktyget i sig som artikeln omnämner, hjälper dig som användare att flytta allt till molnet.

Nu har jag själv inget intresse av just Windows Backup, men hur ser möjligheterna ut för att göra en lokal backup av allt. Trodde man främst var hänvisad till Backup and Restore (Windows 7) av Microsoft som funnits med sedan Hedenhös?

Lever kvar i att använda Macrium Reflect på mina laptops samt gör lokal backup av viktiga filer.

Se bilden jag la upp i mitt föregående inlägg. Finns File History. Du ser väldigt märkligt. Kan inte se den dragningen alls.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Se bilden jag la upp i mitt föregående inlägg. Finns File History. Du ser väldigt märkligt. Kan inte se den dragningen alls.

File History är dock inget nytt i Windows.

Har bara svårt att se vad just den nya "Windows Backup"-appen tillför. Invänder inte mot något annat

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Man ser vad man vill se Jag gillar att måla fan på väggen!

Windows 10 närmar sig EOL för vanliga användare. De som inte kan uppdatera till Windows 11 av olika skäl, lär istället bli hänvisade till Windows 365 (eller vad det slutliga namnet nu är). Jag ser detta som ett naturligt drag av Microsoft, då just prenumerationstjänster är framtiden.

Verktyget i sig som artikeln omnämner, hjälper dig som användare att flytta allt till molnet.

Nu har jag själv inget intresse av just Windows Backup, men hur ser möjligheterna ut för att göra en lokal backup av allt. Trodde man främst var hänvisad till Backup and Restore (Windows 7) av Microsoft som funnits med sedan Hedenhös?

Lever kvar i att använda Macrium Reflect på mina laptops samt gör lokal backup av viktiga filer.

Hm, menar du att Windows 10-datorer kommer att kunna agera klient mot Windows 365 om de inte uppfyller kraven att köra Windows 11 lokalt? Men då måste de ju ändå få någon slags lokal säkerhetsuppdatering för den fysiska PC-burken? Eller blir den fett nedlåst?

Hur som, Windows 11 och "Windows 12" har ju rensat en del bland datorerna som kan köra dessa system, kan tänka mig att om Microsoft vill få folk att hoppa på Windows 11 och framåt så underlättar det om man redan på Windows 10 grävt in sig i Onedrive så steget att byta till MacOS, även om man har Iphone, inte känns självklart.

Jag kör Macrium Free så länge det går, när det inte går längre (gratisvarianten är på utgående och förr eller senare kommer väl en Windows den inte klarar) får jag leta alternativ; hade gärna köpt Macrium om det kostat typ en hundring, men vill inte lägga 800 eller vad det kostar nu för 1 dator.

(Annan diskussion, men jag har köpt mjukvara för flera tusen de senaste åren, men mestadels billigare program, det dyraste är nog Pixelmator för ca 200kr på Black Friday - jag köper mycket hellre 10 program för 50kr st än 1 program för 400kr, jag antar att programföretagen har räknat på det och kommit fram till att prenumerationer eller högre pris ger mer pengar åt dem trots färre kunder)

Angående "Time Machine" på Windows så satte jag upp Genie Timeline (tror jag det hette) åt en släkting för flera år sedan, ett av få program jag hittade som fungerade tämligen "osynligt" och automagiskt började backa upp när man anslöt backuphårddisken (precis som Time Machine); jag tror det kostade typ $20 då (=150kr). Vet inte. Nu kostar det iaf $40 (=500kr). Kanske inte så dyrt om man ändå ska lägga en tusing på extern hårddisk. Men jag tror att kostnaden avskräcker folk som hellre ser sina bilder etc försvinna i ett moln av rök någon gång.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Själv använder jag bara opensource-mjukvaror med tillgänglig källkodsrepositorier för olika backupprocesser

Gillar inte mjukvaror som plötligt får ändrade villkor - kanske inkompatibilitet mellan versioner och att det inte finns fria källkodsversion av hur filerna packas upp eller alternativa program från andra aktörer som förstår formatet (tänk zip-formatet där uppackningen fans som källkod att hämta/följde med installationen och idag finns massor av alternativa uppackningsprogram.) .

Duplicati, Restic, Borgbackup (repositorier, deduplicerande och krypterande, Duplicati och Restic är också molntjänsthanterande, medans borgbackup får hanteras via rclone om det skall till en molntjänstlagring)

För filspegling används 'rsync' mycket för att rsync kan hanterar att hämta och lämna data via ssh på smidigt sätt och kopierar inte filer som redan fins på båda sidorna.

För jämförelse och borttagning av dubblettfiler mellan filmappar och olika backupper 'rmlint'

För diskimage används 'dd' under linux och diskimagefilerna lagras på BTRFS med komprimerade filsystem och diskimage-filerna lagras oftast som sparse-filer (dvs. områden med bara '0' inom filsystemet skrivs ej fysiskt till disken utan bara noteras i metadatat) - även på komprimerande filsystem så spar det lite extra plats då i BTRFS kan kompressionsblock på 128 Kbyte aldrig bli mindre än 4k även om all data är '0', med sparse så behöver de nollställda blocken inte skapas alls över huvudtaget) - detta är tacksamt på diskimage från SSD/NVMe då tex. windows gör TRIM på utrymmet av raderade fler och ledig diskyta i filsystemet, för linux-filsystem bör man köra fstrim innan diskimagen tas. På snurrdiskar finns inte TRIM och där får man skriva en 'zero'-fil med tex 'dd' till det tar stopp och sedan radera filen igen innan diskimage görs.

Det fins packningsprogram för filsystem som NTFS och ext4 som är smarta och går på diskimagens bitmap på allokerade sektorer inom filsystemet och bara kopiera ut dessa liknande som VHDx gör i windows (och återställa det igen vid uppack) - men jag vill ha enhetlig hantering oavsett intern filsystem när det gäller diskimage.

Diskimagefilerna brukar sedan packas med borgbackup vilket gör att det inte blir dubbel kopia av likadan data som fins i flera diskimagefiler eller att man tar från samma dator 1 ggr per halvår. i borgbackup kan man ta bort var backupsession i oberoende ordning gentemot andra sessionen, det fins inga beroenden mellan sessionerna, detta gäller också både duplicati och restic.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

fast filehistory backar väl inte upp till server (eller moln?) som timemachine kan göra?

Jo, jag sparar min filehistory på min server.