TP-Link EAP245, alternativ idag med "märkbart" bättre prestanda?

Permalänk
Medlem

TP-Link EAP245, alternativ idag med "märkbart" bättre prestanda?

Har sedan många år en TP-Link EAP245 som trådad accesspunkt på nedervåningen i mitt hus. Finns det några nya modeller idag med märkbart högre prestanda? Dvs. högre ( märkbart jämfört med EAP245 ) överföringshastighet och kanske bättre räckvidd. Miljön är blandad med mobiler, Ipads, smart-tv mm.

Permalänk
Hedersmedlem

Nej.

Hastigheten begränsas oftast av enheten och dess avstånd till accesspunkten och kommer inte bli märkbart högre för att du byter accesspunkt.
Räckvidden begränsas främst av den mobila enhetens antenner och uteffekt som är begränsad både av lagar och batterikapacitet.

Det bästa du kan göra för att öka hastighet och täckning är att minska avståndet mellan AP och enhet, d v s behåll den du har och sätt upp en accesspunkt till.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

TP-Link EAP245 har Wifi 5 och 2x2 MIMO. Om den körs med 80 MHz kanalbredd på 5GHz ger detta en max länkhastighet på 866 Mbit/s vilket ger runt 500 Mbit/s i överföring.
En AP med Wifi 6 kan koppla upp sig i 1,2Gbit/s med samma som ovan. Så Wifi6 klienter kan få bättre lite bättre fart.
På Wifi 5 klienter kommer det inte att göra någon skillnad.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Byta till WiFi6 är nog det bästa alternativet, det ger dig mer prestanda men WiFi6 är mycket bättre på att hantera enheterna som går mot APn, strömsparfunktioner och andra funktioner. Det finns även enheter som har 3X3 mimo om jag inte minns fel.

Permalänk
Medlem

Precis, jag har kikat på TP-Link EAP610 jämfört med nuvarande EAP245. Och har Iphone 13 och 14 i hushållet och tror att dom stödjer Wifi 6? Men resten är Wifi 5 clienter. Kan EAP610 ha någon prestandaförbättring jämfört med EAP245 för Wifi 5 klienter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LJN:

Precis, jag har kikat på TP-Link EAP610 jämfört med nuvarande EAP245. Och har Iphone 13 och 14 i hushållet och tror att dom stödjer Wifi 6? Men resten är Wifi 5 clienter. Kan EAP610 ha någon prestandaförbättring jämfört med EAP245 för Wifi 5 klienter?

Behövs WiFi 6 för mobila enheter? Jag tycker att över 400Mbit som jag får hemma med WiFi 5 är mer än tillräckligt för min mobiltelefon.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Wifi 6 klient mot Wifi 6 router med andra enheter som bara stödjer Wifi 5 på samma nätverk blir en sisådär 11% snabbare vad jag har läst mig till i tester. Den stora vinsten kommer om det bara är Wifi 6-enheter på nätverket så att man kan köra OFDMA. Därför hela grejen med 6GHz, eftersom inga enheter som inte stödjer OFDMA existerar på det bandet.

Fler antenner och MIMO är jättebra, men den är primärt användbart om flera enheter använder mycket bandbredd samtidigt (om routern har stöd för MU-MIMO). Det är extremt få klienter som har fler än 2 antenner - Apple har 3 på några MBPer, Dell har 3 på några av sina dyrare laptoppar och det finns expansionskort till stationära datorer som kan ha det, men nästan allt har 2 antenner.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Ja, det är nog så att min EAP245 på nedervåningen är nog "still going strong" och på övervåningen har jag en ASUS RT-AX88U som både bredbandsfördelare trådat och med wifi aktivt. Tack för Era input och råd:)