Permalänk
Medlem
Skrivet av cuda99:

Yrke: Drifttekniker IT
Lön: 42 000
Ålder: 35 år
Erfarenhet: 10 år
Ort: Stockholm
Förmåner: Fullt remote om jag inte väljer att åka in nån dag, 4000 i friskvård.

Tillkommer även jour en gång i månaden (ungefär var 6e-7e vecka) samt patchkvällar vilket brukar lyfta lönen med ca 20k
Brukar oftare än inte bli ca 65k brutto per månad.

När det blir 65k, hur många timmar jobbar du en sån månad jämfört med en månad utan OT/Jour?

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 1TB|

Permalänk
Medlem

Yrke: IT-säkerhet (senior inom offensive sec)
Lön: 60000
Erfarenhet: 6 år + något år som script kiddie
Ort: Malmö

Helt okej lön, visst man får bättre erbjudande nästan varje vecka(från annat håll) men trivs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av confusedcake:

Yrke: IT-säkerhet (senior inom offensive sec)
Lön: 60000
Erfarenhet: 6 år + något år som script kiddie
Ort: Malmö

Helt okej lön, visst man får bättre erbjudande nästan varje vecka(från annat håll) men trivs.

60 lökar i Malmö är ju mer än "helt OK", det är fan riktigt jävla bra.

60k i Stockholm är "helt okej" med tanke på levnadskostnaderna, men i Malmö..... Blir många falafel

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalSwede:

När det blir 65k, hur många timmar jobbar du en sån månad jämfört med en månad utan OT/Jour?

Mindre än man skulle tro, ca 15h eller så extra, fördelaktigt beredskapsersättning är det som driver upp det hela, 3h per aktivering

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

60 lökar i Malmö är ju mer än "helt OK", det är fan riktigt jävla bra.

60k i Stockholm är "helt okej" med tanke på levnadskostnaderna, men i Malmö..... Blir många falafel

Visst men om man kan jobba IT säkerhet remote kan man "lätt" tjäna miljoner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

60 lökar i Malmö är ju mer än "helt OK", det är fan riktigt jävla bra.

60k i Stockholm är "helt okej" med tanke på levnadskostnaderna, men i Malmö..... Blir många falafel

Japp räcker lagom till extra sås!

Permalänk
Skrivet av fårrrden:

Nytt jobb, mindre företag. 63k. Samma yrke.

Chef för teamet jag anslöt till. 70k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Visst men om man kan jobba IT säkerhet remote kan man "lätt" tjäna miljoner.

I månaden?

Permalänk
Musikälskare

Runt 50K som utvecklare + bonus

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Yrke: Systemförvaltare
Lön: 39 000
Ålder: 35 år
Erfarenhet: 5 år i mindre liknande kapacitet
Ort: Norra Skåne
Förmåner: Flextid, möjlighet till remote ett par dagar/v, 2000 friskvård.

Nytt jobb, 30% löneökning från föregående. Det är kommunalt, så lönenivån är väl lite lägre än privat sektor förutsätter jag.

Tror att jag hade nog kunnat få mer om jag försökt, men det var svårt att tacka nej till något som låg över vad jag trodde erbjudandet skulle vara. Det får vänta till nästa lönesamtal istället.

Visa signatur

Nada.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

I månaden?

Det vore att ta i.
Men jag vet en nisse med 5 jobb på sin höjd som tjänade typ en half mille / månad.
Han blev dock rätt så knäckt när log4j blev en sak.

Permalänk
Skrivet av Sarg:

Yrke: Systemförvaltare
Lön: 39 000
Ålder: 35 år
Erfarenhet: 5 år i mindre liknande kapacitet
Ort: Norra Skåne
Förmåner: Flextid, möjlighet till remote ett par dagar/v, 2000 friskvård.

Nytt jobb, 30% löneökning från föregående. Det är kommunalt, så lönenivån är väl lite lägre än privat sektor förutsätter jag.

Tror att jag hade nog kunnat få mer om jag försökt, men det var svårt att tacka nej till något som låg över vad jag trodde erbjudandet skulle vara. Det får vänta till nästa lönesamtal istället.

Vilka system förvaltar du? Det finns ju många, speciellt inom kommunal sektor

Visa signatur

Min profilbild beskriver hur jag känner mig just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sparkar_boll:

Vilka system förvaltar du? Det finns ju många, speciellt inom kommunal sektor

Mer eller mindre de centrala system som används av tjänstemän, chefsbefattningar och administration, och som andra nischade verksamhetssystem integreras med om möjligt.

Visa signatur

Nada.

Permalänk
Skrivet av Sarg:

Mer eller mindre de centrala system som används av tjänstemän, chefsbefattningar och administration, och som andra nischade verksamhetssystem integreras med om möjligt.

Fattar! Tänkte mest om du höll på med förvaltning av system för utbilding (Vklass, Schoolsoft, Google Workspace osv), HR, Vård och omsorg, ekonomi osv.

Visa signatur

Min profilbild beskriver hur jag känner mig just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sparkar_boll:

Fattar! Tänkte mest om du höll på med förvaltning av system för utbilding (Vklass, Schoolsoft, Google Workspace osv), HR, Vård och omsorg, ekonomi osv.

Jo, det beror ju ganska mycket på inom vilken förvaltning man är (eller om kommunen har något upplägg där vissa verksamhetssystem förvaltas av andra förvaltningar, som är ganska vanligt—särskilt om det finns en centraliserad IT-avdelning som hanterar mycket av sådant.)

Visa signatur

Nada.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

60k i Stockholm är "helt okej" med tanke på levnadskostnaderna, men i Malmö..... Blir många falafel

Skulle säga att 60k i Stockholm är jävligt bra också med tanke på att medianlönerna i de rikare kommunerna ligger runt 40 000kr/mån.

Bor väldigt många i Stockholm som arbetar som uska, inom förskola och städare etc. Tro inte att de lyfter några 60k, ändå så klarar de sig.

Permalänk
Medlem

Yrke: Drifttekniker inom petrokemin
Lön: 47 000 + cirka 28% OB så cirka 60 000 brutto.
Ålder: 33 år
Erfarenhet: 6 år
Ort: Västkusten
Utbildning: Yrkeshögskola

Skiftgående på en petrokemisk anläggning. Kör driften mycket ifrån ett kontrollrum och är även ute i anläggningen vissa pass. 34-timmar i veckan ligger arbetstiden på med nackdelen att det är nätter och helger.

Permalänk
Medlem

Yrke: Projektledare för datacenterutveckling.
Lön: 66 200.
Ålder: 41.
Erfarenhet: Tre år på nuvarande position, 20 år av virtualisering, lagring, nät, backup under bältet
Ort: Gävleborg
Utbildning: ingen märkvärdig.

Avtalsenlig 4.1% löneökning i år och 10% av årslönen i bonus. 9000 USD i aktier under 2024.

Visa signatur

{|XSX|PS3|PS4|}

Permalänk
Skrivet av CrazyBanana:

.....text....

Yrke: VVS-Tekniker
Utbildning: 2år YH
Lön: 32000 + mindre årsbonus
Ålder 31
Erfarenhet: 3 år

Kvar på samma företag i ca 6 år nu. Blivit för bekväm kanske sett till lön som kunde varit högre, men stortrivs och gillar att ha nära till kontoret som jag oavsett måste vara på 1-2dagar i veckan.
Fått gå en del kortare utbildningar internt och externt under arbetstid så känns som att de vill ha kvar mig även om egna intresset för uppgifterna gått ner något. Byggt på med lite projekt- och personalansvar och mer utbildning kommer med det, så får se vad det leder till framöver.

Yrke: VVS-Tekniker/Fastighetstekniker med personalansvar
Utbildning: 2år YH
Lön: 40.000 + mindre årsbonus
Ålder: 33
Erfarenhet: 6 år
Servicebil/förmånsbil, friskvård - inget utöver det vanliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zaibuf:

Skulle säga att 60k i Stockholm är jävligt bra också med tanke på att medianlönerna i de rikare kommunerna ligger runt 40 000kr/mån.

Bor väldigt många i Stockholm som arbetar som uska, inom förskola och städare etc. Tro inte att de lyfter några 60k, ändå så klarar de sig.

60k är en helt ok lön i Stockholm med, medianlönen är cirka 36k i Stor-Stockholm.

Inom IT är medianen 43~45k i Stockholm dock.

(Skrivit om detta tidigare i tråden)

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalSwede:

När det blir 65k, hur många timmar jobbar du en sån månad jämfört med en månad utan OT/Jour?

Vad får du i beredskaprsersättning? Dom avtalen jag kollat på brukar ligga på 35/75kr timme. Har beredskap själv och samma lön som dig, brukar bli 6800-8000 kr före skatt beroende på hur många röda dagar det är. Beredskapen vi har är var 6de vecka och vi får fredagen ledig samma vecka vi går av.

Ev. jobb på beredskapen blir ju övertid enligt gällande (1.5 till 2x lönen, beroende på om det är vanligt eller kval övertid)

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

Vad får du i beredskaprsersättning? Dom avtalen jag kollat på brukar ligga på 35/75kr timme. Har beredskap själv och samma lön som dig, brukar bli 6800-8000 kr före skatt beroende på hur många röda dagar det är. Beredskapen vi har är var 6de vecka och vi får fredagen ledig samma vecka vi går av.

Ev. jobb på beredskapen blir ju övertid enligt gällande (1.5 till 2x lönen, beroende på om det är vanligt eller kval övertid)

Tror du citerade fel. Själv har jag ingen övertid alls, bara flex.

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 1TB|

Permalänk
Skrivet av Ninotramp:

Processoperatör pappersindustrin
Lön: 29300 brutto
Förmåner: friskvård 2k per år samt en jullunch plus en liten bonus runt 4-5% av årsinkomsten.
Erfarenhet: Ingen betydelse, inga individuella löner
Utbildning : Nej
12 timmars pass ej storhelger. 6-18 i 2 dagar sen 2 dagar 18-06. Sen ledig 6 dagar och så börjar det om igen.
Max 200 timmar övertid per år men går att lösa mer om det verkligen behövs.

Bästa med jobbet: Inget pappersarbete och du tar inte med jobbet hem.
Både bra och dåligt: Helg- och nattarbete. Tappar det sociala på fritiden men slipper alla chefer.

Processoperatör kemi
Lön: 34k brutto
Förmåner: Friskvård 3k/år. Någon liten bonus.
Erfarenhet: -
Utbildning: -

Går på 6-skift, jobba 7 dagar irad (2-3 fm, 2-3 em, 2-3 n) ledig 5 dagar och efter 6 cyklar ledig 18 dagar. Max 200 timmar övertid.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Torrent Compact Nätagg: RM 1000x CPU: i5 12600K GPU: RX 7900 XT Red Devil 20GB RAM: Corsair LPX DDR4 3600MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liquidedust:

60k är en helt ok lön i Stockholm med, medianlönen är cirka 36k i Stor-Stockholm.

Inom IT är medianen 43~45k i Stockholm dock.

(Skrivit om detta tidigare i tråden)

Fast det är medellönen man vill kolla på för att veta vad man ska sikta på i förhandlingen. Medianen tyngs av de som precis påbörjat sin karriär samt av de som inte vågar byta arbetsplats för högre lön. Medellönen är 53700 kr för de som jobbar med systemutveckling, något högre i Stockholm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leopard01:

Fast det är medellönen man vill kolla på för att veta vad man ska sikta på i förhandlingen.

Det beror väl helt på vilka ambitioner man har samt hur duktig man är i sitt yrke?

Permalänk
Medlem

Hej alla! Tänkte bjuda på lite lönehistorik – håll i hatten!

Från 2016 till 2022 var jag en cool mechanical ingenjör som jobbade på ett av de största konsultföretagen (nej, inte som James Bond, även om det låter så). Började på en lönefest med 27k i månaden, men efter sex glada år kunde jag skryta med hela 32k. Låter ju bra, eller? Nja, tills jag insåg att en rookie som just klivit in på jobbet 2022 började på samma belopp. Tack för kaffet!

Men, som den eviga optimist jag är, tänkte jag ”nytt jobb, nytt äventyr!” Så jag satsade på att bli en Frontend-ninja (läs: Software Engineer med inriktning på frontend).

Lite om mig: Jag är från Polen men har bott i Sverige så länge att jag ibland blandar ihop surströmming med pierogi. När jag sökte jobb som frontend-magiker fick jag två erbjudanden på 29k i Sverige. Men kärleken kom emellan! Träffade en fantastisk tjej i Polen, och eftersom hon är revisor (Sverige och Polen har annorlunda regler kring det för att jobba inom det måste hon läsa betyg igen), bestämde vi oss för att jag skulle flytta tillbaka till Polen. Lönesänkning? Ja, till 14k. Men hey, jag ser det som en "learning experience" - och vem kan sätta pris på kunskap?

Nu drömmer jag om distansjobb i Sverige. Med ytterligare två år av kodande under bältet hoppas jag att något roligt dyker upp. Tips mottages tacksamt

Permalänk
Medlem

Innesäljare
Lön: 43000 brutto
Förmåner: Friskvård 3500 per år, plus brukar ligga kring 60k i bonus senaste åren iallafall.
Utbildning : Nej

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av zaibuf:

Skulle säga att 60k i Stockholm är jävligt bra också med tanke på att medianlönerna i de rikare kommunerna ligger runt 40 000kr/mån.

Bor väldigt många i Stockholm som arbetar som uska, inom förskola och städare etc. Tro inte att de lyfter några 60k, ändå så klarar de sig.

Beror väl helt och hållet på bakgrund samt var i sthlm man bor såklart. Sedan tänkte jag att det var underförstått att vi pratar om IT-branchen och det som är relaterat till IT, iom. att vi sitter på ett tekniskt forum. Tar man bort det så har du ju såklart rätt.

Sedan var det ett generaliserande såklart, men som någon som är uppvuxen i Malmö och flyttade till Sthlm Stad så kan jag gott intyga att 60k inte är givet till att ge så mycket i Stockholm och definitivt inte lika mycket som i Malmö

Men men, det är offTopic.

Jag har fyllt i min lön i denna tråden 2-3 gånger över min karriärs tid (8 år?), så här kommer väl senaste uppdateringen:
Egenkonsult IT, tar 1000 SEK i timmen som troligtvis behöver höjas till årsskiftet med tanke på inflationen och de ökade kostnaderna det senaste året.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Beror väl helt och hållet på bakgrund samt var i sthlm man bor såklart. Sedan tänkte jag att det var underförstått att vi pratar om IT-branchen och det som är relaterat till IT, iom. att vi sitter på ett tekniskt forum. Tar man bort det så har du ju såklart rätt.

Sedan var det ett generaliserande såklart, men som någon som är uppvuxen i Malmö och flyttade till Sthlm Stad så kan jag gott intyga att 60k inte är givet till att ge så mycket i Stockholm och definitivt inte lika mycket som i Malmö

Men men, det är offTopic.

Jag har fyllt i min lön i denna tråden 2-3 gånger över min karriärs tid (8 år?), så här kommer väl senaste uppdateringen:
Egenkonsult IT, tar 1000 SEK i timmen som troligtvis behöver höjas till årsskiftet med tanke på inflationen och de ökade kostnaderna det senaste året.

Så vad blir din månadslön brutto?

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem

Schematic design engineer hos Alstom rail AB i Västerås
Brutto: 36 000 kr
Förmåner: förmånscykel, ABB försäkring och massa små grejer.
Två års utbildning på YH (elkraft) och noll erfarenhet utöver LIA under utbildningen jobbat i snart två månader.

Visa signatur

here we go!