SweClockers byter servrar hos Bahnhof

Permalänk
Melding Plague

SweClockers byter servrar hos Bahnhof

Natten till onsdag den 23 augusti är det dags för SweClockers att byta infrastruktur. Återigen blir det ett välkänt namn bland datorentusiaster – operatören Bahnhof.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Förslag på nattdipp i kaffet medan arbetet pågår. För man blir glad eller snäll (tålmodig*?) av choklad och kakor.

Permalänk
Medlem

Vad är det som byts och varför, om man får fråga?

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Natten till onsdag den 23 augusti är det dags för SweClockers att byta infrastruktur. Återigen blir det ett välkänt namn bland datorentusiaster – operatören Bahnhof.

Läs hela artikeln här

Skrivet av sunefred:

Vad är det som byts och varför, om man får fråga?

Ja, vore ju lite kul när det ändå finns visst teknikintresse på sajten.

Är det hårdvara eller är det molnvara som byts t.ex.? Om hårdvara, vad är det för prylar?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Avstängd

Detta är ju en tekniksite så nog kommer det ett utförligt reportage efteråt förutsätter man.

Permalänk
Medlem

Intressant timing med att Bahnhof nyligen noterades på Nasdaq First North GM.

Källa: https://bahnhof.se/2023/08/17/bahnhof-noterat-pa-nasdaq-first...

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Ja, vore ju lite kul när det ändå finns visst teknikintresse på sajten.

Är det hårdvara eller är det molnvara som byts t.ex.? Om hårdvara, vad är det för prylar?

Eftersom det är Sweclockers så borde det vara ett byte till servrar med kylning av kväve och maximal överklockning! Eller?

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog föreslå IRC framför Facebook och Discord alla dagar i veckan.
https://webchat.quakenet.org
Channels: #sweclockers

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Skrivet av backspace:

Jag skulle nog föreslå IRC framför Facebook och Discord alla dagar i veckan.
https://webchat.quakenet.org
Channels: #sweclockers

oj slår mig just
har ju inte mirc installerat
skämmes /me

Visa signatur

Corsair 750D, iNTEL 6950X@4Ghz, Corsair H110iGTX, Corsair 64GB 2133mhz, Asus Rampage V Edition 10 , Optane 480gb, MSI 4070 , ASUS XG-C100C, 1tb Intel ssd something =)

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Jag skulle nog föreslå IRC framför Facebook och Discord alla dagar i veckan.
https://webchat.quakenet.org
Channels: #sweclockers

Och jag rekommenderar Matrix över IRC, e2e-kryptering, decentraliserat och federerat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Är det hårdvara eller är det molnvara som byts t.ex.? Om hårdvara, vad är det för prylar?

Att hårdvara eller inte hårdvara. Det, är frågan.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Jag skulle nog föreslå IRC framför Facebook och Discord alla dagar i veckan.
https://webchat.quakenet.org
Channels: #sweclockers

Discord är smidigare än IRC

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Discord är smidigare än IRC

Tycker du ja!

Skrivet av dlq84:

Och jag rekommenderar Matrix över IRC, e2e-kryptering, decentraliserat och federerat.

Ja, hellre det.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Discord är smidigare än IRC

Discord är definitivt INTE smidigare än IRC. Däremot är det snyggare och har lite fler funktioner.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av sunefred:

Vad är det som byts och varför, om man får fråga?

Det är internetsladden som ska sättas i en annan hårddisk

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Så, sidan går "dark" ett tag där... Dark Mode confirmed! @jreklund

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem

Trodde man redan körde Bahnhof, måste ha missat bytet.

Skrivet av NinTrance:

oj slår mig just
har ju inte mirc installerat
skämmes /me

Och du påminner mig om att jag heller inte har mIRC installerat, samt fundering på vart jag sparat licensen.

Man bör ha mIRC installerat även om det inte används. Det är sedan gammalt, som så ofta.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Trodde man redan körde Bahnhof, måste ha missat bytet.

Det gör Swec sedan 4 år tillbaka. Bytet av infra sker inom Bahnhof.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Eftersom det är Sweclockers så borde det vara ett byte till servrar med kylning av kväve och maximal överklockning! Eller?

Det tycker jag är det minsta vi kan kräva, allt annat vore ju hyckleri. /s

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Geeks
Jobbar med data
Skrivet av sunefred:

Vad är det som byts och varför, om man får fråga?

Det blir inga sexiga bilder på serverhårdvara, vet ärligt talat inte vad för underliggande servrar vi rullar på. Vi använder Bahnhof Cloud's Virtual Private Cloud lösning och har 6st Virtual Private Server för att driva våra sajter.

Vi fokuserar på det vi är bra på och låter vår leverantör göra resten. Uppgraderingen sker för att inte alla applikationer vi använder levererar uppdateringar till operativsystem när de övergått till Extended Long Term Support (ELTS).

I vart fall inte om du vill använda senaste versionen och inte den som är bundlat med OS. Det går ju att kompilera alla för hand, men det är enklare att byta servrar vart fjärde år.

Permalänk
Medlem

Tror det kommer bli något sånt här så att siten inte kommer igång på ett tag.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Bahnof osar kvalitet !

Bahnof är det bästa som hänt Sverige. Hoppas/antar att Bahnofs inträde i Danmark går bra dit jag flyttat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jreklund:

Det blir inga sexiga bilder på serverhårdvara, vet ärligt talat inte vad för underliggande servrar vi rullar på. Vi använder Bahnhof Cloud's Virtual Private Cloud lösning och har 6st Virtual Private Server för att driva våra sajter.

Vi fokuserar det vi är bra på och låter vår leverantör göra resten. Uppgraderingen sker för att inte alla applikationer vi använder levererar uppdateringar till operativsystem när de övergått till Extended Long Term Support (ELTS).

I vart fall om du vill använda senaste versionen och inte den som är bundlat med OS. Det går ju att kompilera alla för hand, men det är enklare att byta serverar vart fjärde år.

Det där pratet jämställer jag med uppgivenheten att ställas inför valet av mat på ett nytt kebabhak, med en främmande meny.

Jag förstod dock att en okänd, men blåklädd person, ordnar med flytten. Och det löser sig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jreklund:

Det blir inga sexiga bilder på serverhårdvara, vet ärligt talat inte vad för underliggande servrar vi rullar på. Vi använder Bahnhof Cloud's Virtual Private Cloud lösning och har 6st Virtual Private Server för att driva våra sajter.

Vi fokuserar på det vi är bra på och låter vår leverantör göra resten. Uppgraderingen sker för att inte alla applikationer vi använder levererar uppdateringar till operativsystem när de övergått till Extended Long Term Support (ELTS).

I vart fall inte om du vill använda senaste versionen och inte den som är bundlat med OS. Det går ju att kompilera alla för hand, men det är enklare att byta servrar vart fjärde år.

Ingen tekniksite då?

Det kunde ju ha varit fin reklam både för er och Bahnhof om det gjordes ett gemensamt reportage om flytten.

Permalänk
Skrivet av dlq84:

Och jag rekommenderar Matrix över IRC, e2e-kryptering, decentraliserat och federerat.

att gå över till Matrix
är det inte detsamma som att erkänna att vi lever i en virtuell miljö?

Visa signatur

Corsair 750D, iNTEL 6950X@4Ghz, Corsair H110iGTX, Corsair 64GB 2133mhz, Asus Rampage V Edition 10 , Optane 480gb, MSI 4070 , ASUS XG-C100C, 1tb Intel ssd something =)

Permalänk
Skrivet av NinTrance:

oj slår mig just
har ju inte mirc installerat
skämmes /me

sist jag körde mirc va antingen på NT4 eller Windows 2000 hmm funderar

Visa signatur

Corsair 750D, iNTEL 6950X@4Ghz, Corsair H110iGTX, Corsair 64GB 2133mhz, Asus Rampage V Edition 10 , Optane 480gb, MSI 4070 , ASUS XG-C100C, 1tb Intel ssd something =)

Permalänk
Medlem
Skrivet av jreklund:

Det blir inga sexiga bilder på serverhårdvara, vet ärligt talat inte vad för underliggande servrar vi rullar på. Vi använder Bahnhof Cloud's Virtual Private Cloud lösning och har 6st Virtual Private Server för att driva våra sajter.

Vi fokuserar på det vi är bra på och låter vår leverantör göra resten. Uppgraderingen sker för att inte alla applikationer vi använder levererar uppdateringar till operativsystem när de övergått till Extended Long Term Support (ELTS).

I vart fall inte om du vill använda senaste versionen och inte den som är bundlat med OS. Det går ju att kompilera alla för hand, men det är enklare att byta servrar vart fjärde år.

Skrivet av BMac:

Ingen tekniksite då?

Det kunde ju ha varit fin reklam både för er och Bahnhof om det gjordes ett gemensamt reportage om flytten.

Det lät ju iofs som att det mest handlar om att man sätter upp nya virtuella maskiner med uppgraderad mjukvara... kan förstå om det inte känns som att det finns jättemycket att prata om.

Skulle iofs uppskatta det oavsett...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Sötast

Lite som att ringa till farsan å berätta att man köpt ny bil och sedan lägga på utan att säga något mer

Sorry men gud så antiklimatisk artikel.

På de senaste 4 åren som sweclockers har körts hos bahhof:
Hur många incidenter har ni haft?
Vad har bahnhofs svarstid varit?
Vilka problem har ni stött på som ni inte förväntade er?
Vad har funkat bättre än man trott?
Vilka förbättringar har man gjort tekniskt?
Hur många databasläsningar görs på en dag?
Vem loggar ut oftast?
Har ni sett misstänksam trafik?
Vad är snittet på cpuanvändning, disk och ramanvändning per timme, per dag, per månad och per år?
Ser miljön exakt likadan ut idag som för 4 år sedan?
Vilka förändringar planeras att göras nu när servrarna skall avvecklas och sättas upp på nytt?
Hur mycket växer databasen(arna) per dag?

Detta är bara lite saker som jag som drifttekniker kan tycka vara skoj, finns ju säkert massor mer som jag inte tänkt på!

Finns ju massor av info för geeks ab att ta fram inför något så spännande och på samma gång monotont event som en livscykelshantering av ett par dank servrar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Lite som att ringa till farsan å berätta att man köpt ny bil och sedan lägga på utan att säga något mer

Sorry men gud så antiklimatisk artikel.

På de senaste 4 åren som sweclockers har körts hos bahhof:
Hur många incidenter har ni haft?
Vad har bahnhofs svarstid varit?
Vilka problem har ni stött på som ni inte förväntade er?
Vad har funkat bättre än man trott?
Vilka förbättringar har man gjort tekniskt?
Hur många databasläsningar görs på en dag?
Vem loggar ut oftast?
Har ni sett misstänksam trafik?
Vad är snittet på cpuanvändning, disk och ramanvändning per timme, per dag, per månad och per år?
Ser miljön exakt likadan ut idag som för 4 år sedan?
Vilka förändringar planeras att göras nu när servrarna skall avvecklas och sättas upp på nytt?
Hur mycket växer databasen(arna) per dag?

Detta är bara lite saker som jag som drifttekniker kan tycka vara skoj, finns ju säkert massor mer som jag inte tänkt på!

Finns ju massor av info för geeks ab att ta fram inför något så spännande och på samma gång monotont event som en livscykelshantering av ett par dank servrar

Själva syftet här var väl iofs bara att informera om att det kommer vara avbrott för underhållsarbete under tiden som angavs (som jag tolkar det, iaf).

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Lite som att ringa till farsan å berätta att man köpt ny bil och sedan lägga på utan att säga något mer

Sorry men gud så antiklimatisk artikel.

På de senaste 4 åren som sweclockers har körts hos bahhof:
Hur många incidenter har ni haft?
Vad har bahnhofs svarstid varit?
Vilka problem har ni stött på som ni inte förväntade er?
Vad har funkat bättre än man trott?
Vilka förbättringar har man gjort tekniskt?
Hur många databasläsningar görs på en dag?
Vem loggar ut oftast?
Har ni sett misstänksam trafik?
Vad är snittet på cpuanvändning, disk och ramanvändning per timme, per dag, per månad och per år?
Ser miljön exakt likadan ut idag som för 4 år sedan?
Vilka förändringar planeras att göras nu när servrarna skall avvecklas och sättas upp på nytt?
Hur mycket växer databasen(arna) per dag?

Detta är bara lite saker som jag som drifttekniker kan tycka vara skoj, finns ju säkert massor mer som jag inte tänkt på!

Finns ju massor av info för geeks ab att ta fram inför något så spännande och på samma gång monotont event som en livscykelshantering av ett par dank servrar

Antar att det finns mycket stipulerat i diverse avtal att man inte får berätta sånt.