51 procent av näthandeln sker nu via telefonen

Permalänk
Melding Plague

51 procent av näthandeln sker nu via telefonen

Ny undersökning från Klarna visar att näthandel via mobilen är mer populärt än via andra enheter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det va bättre förr *hytter med näven* tycker mobil ux på allt är helt hopplöst dåligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omega5509:

Det va bättre förr *hytter med näven* tycker mobil ux på allt är helt hopplöst dåligt.

ok? handla inte via mobilen då bara.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 3700X / 48GB RAM / RX 6600 XT / 2TB SSD / Arch Linux
Server: Intel(R) i5-7400T / 32GB RAM / 21TB HDD / Proxmox

Permalänk
Medlem

Ja inte är jag förvånad, datorer är ganska 90-tal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kattus:

ok? handla inte via mobilen då bara.

Problemet är att mer och mer inte bara är "mobile first" som i sig är rätt dåligt, utan "mobile only" i praktiken.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Hedersmedlem

Ergonomi, UX och sånt rankar bevisligen rätt lågt mot möjligheten att kunna göra det medan man bajsar.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Snusfri

Väldigt sällan jag shoppar med nallen, är typ bara när man beställer genom Foodora.

All annan shopping görs på någon av mina burkar.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Folk som tycker det är bättre på datorn har nog aldrig handlat via mobilen, det bara funkar. Till skillnad från via datorn.

Nu får bankerna bara följa med och erbjuda samma funktioner som via datornbrowsern, men det är inte riktigt shopping ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Folk som tycker det är bättre på datorn har nog aldrig handlat via mobilen, det bara funkar. Till skillnad från via datorn.

Jag säger varken bu eller bä, men du får gärna utveckla kring vad det är som funkar respektive inte funkar.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Du måste ju ändå alltid ha telefonen i närheten oavsett om du handlar via telefonen via BankID..

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Du måste ju ändå alltid ha telefonen i närheten oavsett om du handlar via telefonen via BankID..

Men det är en jäkla skillnad i användarvänlighet på en riktig dator och en liten mobil. Allting tar väldigt mycket längre tid på en mobil. Att gå och hämta mobilen för att signera ett köp får man leva med.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sysop:

Ja inte är jag förvånad, datorer är ganska 90-tal.

Finns inget årtal på datorer, de är dåtid, nutid och framtid.

De som använder mobilerna inom E-handel vet inte bättre... jag har testat och jag gillar inte det.. man har mindre kontroll på (Stora händer) och jag trycker ofta fel, om man inte har ett stabilt internet via WIFI så får man eventuellt dras med ''site time-out'' om Telias mobilnät för stunden är överbelastat (Typiskt) just du ska köpa den där varan..

PC for life (Med fiber och kabel)

Visa signatur

XFX Merc 7900XT|R5 5600X|MSI MPG B550|32GB 3600mhz.

32" 1440P@240Hz, 1000R.

Permalänk
Medlem

På datorn kan jag snabbt ögna igenom flera svenska datorhandlare inkl prisjakt och pricerunner samt Sweclockers prestandaindex. På samma tid kanske jag hinner ögna igenom en site på mobilen.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Jag säger varken bu eller bä, men du får gärna utveckla kring vad det är som funkar respektive inte funkar.

Det bara funkar, det krånglar inte Jag vet inte varför de har lyckats bättre med betalflödet på mobilen, det kanske är mera homogent eller så kan de bara bygga vidare på det som redan finns nu?

Permalänk

Blir både mobil och surfplatta.men ibland på datorn också. Oftast lättare att kika på datorskärmen om man vill ha lite större och ta fram lite annan info och tester.

Visa signatur

Asus rog crosshair VII Hero x470. AMD 5800x Be quiet dark rock pro 4 cpu kylare. Corsair 3600mhz minne 32gig. Asus tuf 3080 oc grafikkort plus några ssd och mekaniska hårddiskar. Be quiet pure base 500DX vit datorlåda. En samsung G7 32 curved 240hz skärm plus en samsung 24 tum 60hz. Epos hörlurförstärkare. Epos H6pro closed hörlurar. Asus ROG mus och tangentbord

Permalänk

Samma Klarna som länge inte tillät mobila webbläsare att helt enkelt logga in på deras sida utan att insistera på att man måste installera appen..? Jäkla otyg.

Ser att de lagt upp en pytteliten länk ”Öppna i webbläsare” nu, så i alla fall ett litet steg mot sansat webb-beteende. Men om jag får säga det själv: om jag kommer till en site via webb är det troligt jag vill fortsätta använda siten via webb. Ville jag använda appen hade jag gjort det från första början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

På datorn kan jag snabbt ögna igenom flera svenska datorhandlare inkl prisjakt och pricerunner samt Sweclockers prestandaindex. På samma tid kanske jag hinner ögna igenom en site på mobilen.

Jag känner liknande inför det hela, båda fungerar men jag är *mycket* mer effektiv med en dator.

Min misstanke är väl dock att hela grejen är att man inte ens försöker göra samma saker om man är mer "mobilorienterad" och kanske har en smidigare upplevelse genom att faktiskt göra något helt annat.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Men det är en jäkla skillnad i användarvänlighet på en riktig dator och en liten mobil. Allting tar väldigt mycket längre tid på en mobil. Att gå och hämta mobilen för att signera ett köp får man leva med.

Ja...jag menar ju att det klart statistiken säger att mer handel sker på telefonen när gemene Svensson kan sitta i soffan och shoppa loss men ska man köpa något från datorn måste du ändå ha med telefonen...så varför inte skippa mellanhanden och göra allt via telefonen?

Användarvänlighet är ju subjektivt större i telefonen ...för du behöver bara använda en enhet från start till stopp, men jag föredrar datorn alla dagar i veckan.

Gjorde mig av med svordomar...
Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Ja...jag menar ju att det klart statistiken säger att mer handel sker på telefonen när gemene Svensson kan sitta i soffan och shoppa loss men ska man köpa något från datorn måste du ändå ha med telefonen...så varför inte skippa mellanhanden och göra allt via telefonen?

Användarvänlighet är ju subjektivt större i telefonen ...för du behöver bara använda en enhet från start till stopp, men jag föredrar datorn alla dagar i veckan.

Jag behöver använda handfatet för att tvätta händerna efter ett toabesök. Inte fasen tycker jag det är bättre att utföra hela ärendet i handfatet bara för att jag behöver använda det som en del av processen...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Alltid lika underbart med dessa träffsäkra analogierna!

Permalänk
Medlem

Tror inte jag har köpt något via mobilen, men man är väl för nörd och sitter och jämnför priser

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det bara funkar, det krånglar inte Jag vet inte varför de har lyckats bättre med betalflödet på mobilen, det kanske är mera homogent eller så kan de bara bygga vidare på det som redan finns nu?

Jag upplever att själva betalflödet utgör typ 1% av helhetsupplevelsen och brukar aldrig vara ett problem oavsett.
Så jag blir inte jättemycket klokare, mer än att jag förstår att andra ser ett problem där.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Många har inte ens en PC. Nästan, men ändå inte riktigt, att det börjar bli som på 80 och 90 talet. Att det är lite märkvärdigt med att ha en riktig arbetsplats med ordentlig PC-utrustning hemma.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av WareZ:

Tror inte jag har köpt något via mobilen, men man är väl för nörd och sitter och jämnför priser

Ja för det går ju inte på en mobil.

Permalänk
Medlem

Har väl kanske handlat nån enstaka grej via mobilen genom åren, när man inte haft nåt annat val. Jag föredrar verkligen att göra inköpen via datorn, då jag inte gillar dom ner-dummade/kraftigt förenklade mobilsidorna för nånting mer än det absolut enklaste, som att kolla upp information när man inte har tillgång till dator o.s.v. Enligt mitt tycke så har mobila enheter en bra bit kvar till den smidighet som datorer har när man ska jämföra priser, navigera och använda sidor m.m. Men uppenbarligen så tillhör man en minoritet numera som tycker det och/eller bryr sig om dessa sakerna.

Permalänk
Medlem

Handlar enbart via mobilen. Vet inte när jag var inne på inet via desktop senast.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av WareZ:

Tror inte jag har köpt något via mobilen, men man är väl för nörd och sitter och jämnför priser

Skrivet av Sysop:

Ja för det går ju inte på en mobil.

Det är klart det går, men jag skulle hålla med om att det ingår i vad som upplevs som besvärligare att hålla på med på en mobiltelefon.
(Misstanke: tror folk allt mindre gör detta, vilket förstås bidrar till att göra upplevelsen "smidigare")

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Libra-75:

Har väl kanske handlat nån enstaka grej via mobilen genom åren, när man inte haft nåt annat val. Jag föredrar verkligen att göra inköpen via datorn, då jag inte gillar dom ner-dummade/kraftigt förenklade mobilsidorna för nånting mer än det absolut enklaste, som att kolla upp information när man inte har tillgång till dator o.s.v. Enligt mitt tycke så har mobila enheter en bra bit kvar till den smidighet som datorer har när man ska jämföra priser, navigera och använda sidor m.m. Men uppenbarligen så tillhör man en minoritet numera som tycker det och/eller bryr sig om dessa sakerna.

Enda gången jag handlat via mobil är när vissa restauranger haft detta upplägg för meny/beställningar. Å andra sidan har just de jag besökt kunnat hantera detta via en webbläsare så handdator (SteamDeck, ROG Ally et al) funkar lika bra.

Annars är jag starkt skeptisk mot smartphones (rättare sagt dagens smartphones som jag betraktar som rent elektronikskrot och rena leksaker) och håller nere skärmtiden på dessa till ett minimum. Köp sköts via dator och stor skärm, annars via ROG Ally. Att sitta med "appar" och beställa är ingenting som tilltalar mig, möjligen att kolla upp specifikationer om man står i en butik och endast har mobilen med sig och snabbt vill dubbelkolla om prylen har den funktion man söker.

Permalänk
Medlem

Föredrar att handla via Firefox på en dator. Helst stationär med mekaniskt tangentbord och bra mus. Det är viktigt, för känslan.

Sällsynta fall jag använder mobilen för att köpa varor. Värdepapper desto mer.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Ja för det går ju inte på en mobil.

Klart det går men jag tycker det är en aning lättare att öppna flikar och dona på datorn än med mina tjockfingrar på telefon