Linus Tech Tips pausar videoproduktionen i en vecka för förbättringsarbete

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarg:

Vad för bevis hade gjort dig nöjd?

För mig hade det räckt med om flera kom fram med liknande anklagelser.
Jag har sett enskilda personer förstöra andra människors liv med falska anklagelser.
Tror vi på en rättstat eller inte? Oskyldig tills motsatsen bevisats? Många har kastat ut det genom fönstret i dagens samhälle, särskilt när det gäller anklagelser av sexuell natur.

Permalänk
Skäggig legend

Tack Stephen Burke (enligt mig en otroligt nördrolig kille som gillar detaljer i sakerna, precis som jag) för något jag känt länge. Det är aldrig jag kollar på LMG för tester, mest för fjanteri då det verkligen har banat utför. GN och HUB är dit jag går för hårdvara och Sweclockers för att läsa.

Tummen upp.

LMG är enligt mig nu helt dött efter att ha sett denna video. God natt.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZamSha:

Ja, korkad krishantering är det ju inte brist på här och var :).

Visst, men att bete sig på exakt det sätt som folk förväntar sig att någon som är skyldig ska bete sig efter en anklagelse av den här enorma magnituden, när man i själva verket är oskyldig är så korkat att det är svårt att sätta ord på.

Att skada företag, sälja deras egendom utan tillåtelse, sprida lögner om konkurrerande kanaler etc är väl en sak. Men att få en hink med "sexuella trakasserier och i allmänhet genomrutten kvinnosyn" hälld över sig bör det redan är kaos.... Känns som något man har allt att vinna på att kraftigt dementera så fort som möjligt om det faktiskt inte stämmer. Vad tjänar man på att ta bort kommentarer? Finns ju andra plattformat där de inte har makt att göra så, där historien kan berättas, samt då som förstärkning till den påstådda skulden att de tar bort kommentarer på sin egen kanal för att dölja vad som hänt.... Det känns faktiskt nästan som om Linus med flit tar innerspåret till att rasera hela sitt imperium för att han vill gå i tidig pension eller något.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZamSha:

För mig hade det räckt med om flera kom fram med liknande anklagelser

Men det är ju inte bevis? Det är bara fler anklagelser. Där har varit anklagelser om LTT tidigare som ignorerades. Situationen är lite annorlunda nu, då LTT förlorat mycket av det blinda stödet dom haft.

Visa signatur

Nada.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarg:

Men det är ju inte bevis? Det är bara fler anklagelser. Där har varit anklagelser om LTT tidigare som ignorerades. Situationen är lite annorlunda nu, då LTT förlorat mycket av stödet dom tidigare hade.

Ja, du har naturligtvis rätt. Men anklagelserna har mycket mer tyngd om flera personer vittnar om samma än om endast en person gör det.

Godtagliga bevis i det här fallet hade väl varit olämpliga sms eller meddelanden på chattappar.

Permalänk
Medlem

Kollar man LTTs floatplane sida så har dem nästan förlorat 1000 premnumeranter.. Jag hoppas det ger dem en liten indkkation på hur illa dem ligger till.

Permalänk
Skrivet av ZamSha:

Ja, jag tror inte på anklagelser utan bevis, oavsett om det kommer från en man eller kvinna. Vad intuitiv du är!

Låter ju nog som väldigt long con för henne då hon har en review på glassdoor från över ett år sedan med liknande anklagelser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZamSha:

Godtagliga bevis i det här fallet hade väl varit olämpliga sms eller meddelanden på chattappar.

Tur då för LTT att arbetsplatsmobbningen sker verbalt.

Visa signatur

Nada.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarg:

Tur då för LTT att arbetsplatsmobbningen sker verbalt.

I Kanada får man precis som i Sverige spela in samtal där du själv deltar. Varför gjorde hon inte det kan man ju undra då hon påstår att detta var ett vanligt förekommande problem.

Permalänk

Är inte helt inläst på det hela men känns som att något sånt här skulle hända för LTT förr eller senare och det kommer mer och mer nu med Madison som tidigare jobbade med deras sociala medier. Linus har ju varit super involverad i allt, ska ta alla beslut och vara med i videos osv. Utöver detta ska teamet få ut minst 10 videos i veckan med content och när allt ska ut snabbt så blir det sämre kvalité. Linus borde ha lämnat över ansvaret för bolaget långt tidigare och enbart fokuserat på att vara en av flera frontpersoner på kanalen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZamSha:

I Kanada får man precis som i Sverige spela in samtal där du själv deltar. Varför gjorde hon inte det kan man ju undra då hon påstår att detta var ett vanligt förekommande problem.

Kanske för att hon bara ville bort från situationen och inte leka undercover cop? Ja säger inte att hon eller någon annan har rätt men det kan finnas hur många anledning som hälst som svar till din fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZamSha:

I Kanada får man precis som i Sverige spela in samtal där du själv deltar. Varför gjorde hon inte det kan man ju undra då hon påstår att detta var ett vanligt förekommande problem.

Troligtvis pga. den extrema stress och mental ohälsa hon led av? Vem har ens förbehållningen att spela in en slumpmässig kommentar? Jag skulle då inte.

Hon säger också att hon inte ens insåg att det inte var hennes fel förrän efter att hon lämnat LTT, och det pga vad tidigare kollegor sagt om hur hon behandlades.

Gissningsvis har du inte läst allt hon skrivit.

Visa signatur

Nada.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Kanske för att hon bara ville bort från situationen och inte leka undercover cop? Ja säger inte att hon eller någon annan har rätt men det kan finnas hur många anledning som hälst som svar till din fråga.

Skrivet av Sarg:

Troligtvis pga. den extrema stress och mental ohälsa hon led av? Vem har ens förbehållningen att spela in en slumpmässig kommentar? Jag skulle då inte.

Absolut, finns många anledningar till allt.

Permalänk
Medlem

Lustigt. Det har ju tidigare rapporterats om sexuella trakasserier hos LTT. Ingen bekymrade sig särskilt. Men när de haft lite fel om en datorfläkt, då ska högafflarna fram! Det är nog nyttigt för varenda kritiker att se sig en aning i spegeln också.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Maximo:

Kanske för att hon bara ville bort från situationen och inte leka undercover cop? Ja säger inte att hon eller någon annan har rätt men det kan finnas hur många anledning som hälst som svar till din fråga.

folk arbetar vanligvis i good faith. folk gar inte till jobbet i förväntan att leka spion o spela in varenda samtal man har med kollegor för att jaga en häxjakt.
sen är nog mkt förolämpningar saker som kan ursäktas om en chef skäller ut en för att man satte in ram är inte skandaliskt men denna kultur flera ggr sliter ut en.
folk som misshandlas gar inte runt o förväntar sig det i förberedelse.

Permalänk
Medlem

Vilken pudel! VDn tittar ju inte ens in i kameran.
Och Linus paniksvar gjorde ju inte saken bättre.
Vi har ju hört tidigare ifrån Madison hur det har varit på deras arbete.
Dom har blivit för stora aktörer för att klanta sig såhär mycket. Cpukylaren var riktigt riktigt illa.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Skrivet av Ang3r:

Vilken pudel! VDn tittar ju inte ens in i kameran.
Och Linus paniksvar gjorde ju inte saken bättre.
Vi har ju hört tidigare ifrån Madison hur det har varit på deras arbete.
Dom har blivit för stora aktörer för att klanta sig såhär mycket. Cpukylaren var riktigt riktigt illa.

Han tittade i telepromptern likt alla andra

Permalänk
Medlem

känns som nått inom linus koncernen inte mår så bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Alltså.... Hur kan du säga så efter MeeToo? Tänk vad mycket smuts som aldrig hade kommit i ljuset om folk inte vågade öppna käften innan de hade hårda bevis.

Även när så varit fallet har ju folk blivit misstrodda för att "screenshots går att falsifiera" etc etc.

Vad sänder det för signaler? Jo... "Det är OK att vara ett jävla äckel bara du sopar under fötterna när du är klar" typ. Inte särskilt fräscht om du frågar mig.

Varför tar de bara bort kommentarer och shadowbannar folk istället för att adressera saken med fakta om de nu är oskyldiga? Deras nuvarande beteende förstärker ju bara bilden av att allt hon säger är sant. Så riktigt korkad krishantering av dem i så fall

Det ledde även till massor av falska anklagelser, så det går liksom åt båda hållen det där. Man kan inte bara lita blint på en partsinlaga utan bevis, och ta det för sanning.

Varför LMG inte vill ta i den saken är väl rätt uppenbar. Oavsett vad de skulle svara blir det en skitstorm utan dess like. Vi kan ju ponera några olika scenarion:

* Allt Madison säger är sant och ledningen vet om det. Känslo-Linus rycker ut för att pudla och be om ursäkt.

Folk är redan ute efter hans blod för att ha slarvat med grafikkortstester och varit lite av ett praktarsle med ett vattenblock. Det här skulle på riktigt sänka LMG helt och dessutom kunna få juridiska konsekvenser.

* Madison är en drama-älskande psykopathäxa som hatar LMG och vill se allt brinna. Linus och Yvonne går ut och pratar hjärta till hjärta med publiken och förklarar att Madison är störd och behöver hjälp.

Det finns det förstås inga bevis för heller så nu har vi ett skyttegravskrig med bajskanoner. Sen leder det lätt till några turer i rätten uppepå det.

Även om det mot förmodan skulle finnas bevis kan det bli en juridisk soppa. Dessutom skulle det totalt kunna krossa Madison. Trots att det var hon som började kanske de inte vill förstöra hennes liv.

* Allt är en soppa av sanningar, halvsanningar, missförstånd, misskommunikation och subjektiva upplevelser.

Återigen total skitstorm påhejad av internetpöbeln. Båda skulle lida stor skada av det, men förmodligen blir det värst för Madison i slutändan.

I första fallet kan man självklart tycka att LMG borde äga sin skit, men vi vet att det aldrig kommer hända. I de andra fallen är det bäst att lägga locket på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexman:

folk arbetar vanligvis i good faith. folk gar inte till jobbet i förväntan att leka spion o spela in varenda samtal man har med kollegor för att jaga en häxjakt.
sen är nog mkt förolämpningar saker som kan ursäktas om en chef skäller ut en för att man satte in ram är inte skandaliskt men denna kultur flera ggr sliter ut en.
folk som misshandlas gar inte runt o förväntar sig det i förberedelse.

Plus att LTT är omtyckt av många och ses som ofelbara. Att anklaga dem för sexuella trakasserier är som att anklaga Brock Turner. Folk dömer sannolikheten utefter hur de uppfattar den påstådda förövaren i allmänhet. "Nej det kan inte stämma för han är en så rar liten gosse", typ... Hur i helvete ska man våga öppna käften i det läget om maktförhållandet ser ut så och folk dessutom förväntar sig att man ska leka privatdetektiv under tiden som övergreppen fortfarande pågår?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Haha! Men vad fasen, man missar att "blurra" värdet på kylaren (vilket Billet Labs tydligen bett åtminstone GN att göra i deras rapportering) sedan missar man även att blurra en anställds mailadress också (inte lika allvarligt då det är deras egen personal). Detta i en video som handlar om att man ska bättra sig och göra mindre misstag... De har nog mer än en veckas jobb för att lösa den här bajsmackan ordentligt.

Gällande kvinnan som påstår sig blivit minst sagt illa behandlad; inte det minsta förvånad om detta stämmer och vi kommer kanske se fler utsagor från fd anställda inom kort. Har också på nära håll sett hur illa folk kan må av dåliga arbetsplatser och hur blinda de varit över sin situation där och då, så är inte överraskad om hon inte hade förmågan att samla bevis då det hände.

Permalänk
Medlem
Skrivet av meanh:

Haha! Men vad fasen, man missar att "blurra" värdet på kylaren (vilket Billet Labs tydligen bett åtminstone GN att göra i deras rapportering) sedan missar man även att blurra en anställds mailadress också (inte lika allvarligt då det är deras egen personal). Detta i en video som handlar om att man ska bättra sig och göra mindre misstag... De har nog mer än en veckas jobb för att lösa den här bajsmackan ordentligt.

Gällande kvinnan som påstår sig blivit minst sagt illa behandlad; inte det minsta förvånad om detta stämmer och vi kommer kanske se fler utsagor från fd anställda inom kort. Har också på nära håll sett hur illa folk kan må av dåliga arbetsplatser och hur blinda de varit över sin situation där och då, så är inte överraskad om hon inte hade förmågan att samla bevis då det hände.

Det är väl lite som med MeToo. När Tarana Burke tagit mod till sig och vågat berätta så gav det andra modet att göra samma sak. Så jag skulle inte heller bli förvånad om fler personer träder fram nu. Det är ganska osannolikt att en såpass djupt rotad kultur skulle drabba bara en enda person. Att hon träder fram just nu är inte heller konstigt. Dammluckorna är redan öppna och då blir det såklart lättare att våga prata, och det är mycket att sätta på spel att ljuga ihop något sådant här, då det sällan ses med blida ögon att sparka på den som redan ligger.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Växtvärken har varit tydlig ett tag

Jag är imponerad av hur Steven Burke från GN vågar kritisera Linus Tech Tips så här. De har ju länge samarbetat och med sina investeringar i dyra labb skulle de utgöra en maktfaktor och mothållande kraft mot de marknadsmässiga påtryckningar som de ofta talar om. I en sämre värld hade de hållt varandra om ryggen och hävdat att de måste stå endade mot "yttre hot".

Istället framläggs en lång, saklig kritiksalva med ett uppfodrande "..ni kan så mycket bättre!"

Jag hoppas att de kan fortsätta att stödja varandra i framtiden, för de utgör teknikvärldens motsvarighet till SVT Plus, ett program lär ha lagts ner efter påtryckningar från de kommersiella aktörerna på den svenska mediemarknaden.

Det senaste året har jag börjat se LTT mer som en underhållnings- och nyhetskanal att ha som slölyssning. De har tidigare gett mig bra tips på hårdvara, som Logitech G305 men när de hyllade Nvidia RTX460 Ti kände jag att köpförtroendet var borta.

Istället var det den här videon, "You keep buying Nvidia!" från GN som fick mig att inse att jag var en del av problemet. Ett par dagar senare köpte jag ett ARC750 (på rea såklart!). Och då har jag kört Nvidia ända sedan mitt Riva TNT (0,35-mikron), särskilt efter att jag bytte till Linux.

Jag kanske också är en del av problemet i och med slölyssnandet? Om vi efterfrågar medioker bakgrundsunderhållning kanske det är det LMG ger oss? Slölyssnadet ser säkert skitbra ut i YT-statistiken? Det här är ju samma problematik som lett till klickjagande i kvällspressen och tyvärr även i public service.

Stavfel
Visa signatur

Martin "xarragon" Persson

Permalänk
Medlem

Tittar mest på LTT för underhållning. Allt de gör har man ju ändå inte råd med.
Vill jag ha en Review på en produkt så brukar jag inte titta på LTT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

De gör fel, som alla andra. Det är ju som många sagt inget konstigt. Problemet är väl när man är en av dem som gör mest fel och har mage att felaktigt hävda att andras tester är opålitliga... De kastar verkligen sten i glashus där. Det är äckligt även om deras tillgragande faktorer mest har med skoj och flams och bisarra projekt att göra.

Att ens affärsmodell bygger på att Clowna runt och fåna sig betyder ju inte att man har frikort att göra vad man vill liksom.

Samtidigt så är det fritt att kolla.. De kunde sköta det snyggare men det är för publiken att ha åsikter om. Steve gör inte det här för att han bryr som om LTT gör eller inte gör han vill ha deras SUBs vilket det går att göra på snyggare sätt än att trasha andra..

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av 220volt:

So much drama kring en YouTube-kanal...

Du menar ett mediabolag med 120+ anställda, värderat till över 1 miljard kronor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Samtidigt så är det fritt att kolla.. De kunde sköta det snyggare men det är för publiken att ha åsikter om. Steve gör inte det här för att han bryr som om LTT gör eller inte gör han vill ha deras SUBs vilket det går att göra på snyggare sätt än att trasha andra..

Det har jag svårt att tro. De har visserligen delvis överlappande publik men ska man hårddra det vad gäller teknikbiten så är LTT för nybörjare och GN för teknikvana personer. Skulle han få LTT's genomsnittstittare så skulle han behöva dumma ner sitt innehåll ganska rejält om han ville behålla dem.

Det som har hänt är att LTT anklagat GN och andra för att ha bristande kvalitet på ett eller annat sätt, och GN med flera har rättmätigt gett svar på tal och visat att LTT kastar sten i glashus. Mer anledning än så för att GN's video ska vara helt befogad krävs inte. Blir man påhoppad har man rätt att försvara sig.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Musikälskare

För sent

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Jävlar vad ni bölar, dom har ju bett om ursäkt, klart och tydligt i videon, man hörde till och med Linus gråt i halsen haha, snubben är nog lite rädd nu.
Men kom igen.. Cancel-kulturen idag alltså... SJUKT!

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Samtidigt så är det fritt att kolla.. De kunde sköta det snyggare men det är för publiken att ha åsikter om. Steve gör inte det här för att han bryr som om LTT gör eller inte gör han vill ha deras SUBs vilket det går att göra på snyggare sätt än att trasha andra..

Problemet är väl att folk som kollar förväntar sig att tester och information som läggs fram faktiskt är korrekt och går att lita på. Om de haft en disclaimer i början av varje video som säger "vi tar inte ansvar för att våra tester och fakta är helt korrekta" då hade jag också sagt att det är fritt att kolla .

Varför och hur GN har skött det kvittar för mig då allt tydligen varit sant med tanke på att LTT nu gått ut med att de ska göra ändringar i sitt arbetssätt.