Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Dvs att de sa M2 vid presentationen beror enbart på att det var för tidigt för att börja prata om 3:an.

Vore väl konstigt att ljuga om de visste de skulle uppgradera?
Jag skulle gissa det är låst till M2 redan och att det är för sent att byta av antingen arkitekturella, logistiska eller andra affärsmässiga skäl, men jag kan definitivt ha fel jag också

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

På tal om inget... Skulle överraska om Vision Pro inte har ett M3 chip när det väl släpps.

Produkttypen som sådan skriker efter perf./watt och framförallt så vore det märkligt om Apples nya "high profile" produktkategori, i Pro varianten dessutom, inte lanseras med det fetaste de har.

Dvs att de sa M2 vid presentationen beror enbart på att det var för tidigt för att börja prata om 3:an.

Jajja, har haft fel förr men vore märkligt som sagt.

Det hade varit vettigt, men jag tror mer på att dom håller på den till version 2 för att ge skäl till uppgradering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Vore väl konstigt att ljuga om de visste de skulle uppgradera?

Ja det är lite avigt. Samtidigt så använde man samma event för att lansera M2 modeller. Då är det även avigt att timmen senare säga, "aye kolla vår M3".

Tror nästa Vision Pro (och första Vision) släpps [början av] 2026, då är M3 inte så mkt att vifta med.

Men ja, min idé är lite skakig. Säger inte att det kommer bli så men iaf jag skulle inte bli förvånad om de säger "va sa vi 2? menade 3 förstås"

Permalänk
Medlem

Tidigare rykten har sagt att Vision pro "snabbt" ska få en uppföljare plus en "budgetvariant"

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Tidigare rykten har sagt att Vision pro "snabbt" ska få en uppföljare plus en "budgetvariant"

Var har du sett att det ska gå snabbt?
Tvärtom så verkar ju "roll out" vara väldigt långsam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Var har du sett att det ska gå snabbt?
Tvärtom så verkar ju "roll out" vara väldigt långsam.

Ja roll out för första sker långsamt då det troligtvis kommer vara mer av ett dev kit. men sen ska det gå snabbt till nästa version plus att nästa version ska även få en "budget/vanlig" version.

Jag vet inte vad snabbt innebär

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Ja roll out för första sker långsamt då det troligtvis kommer vara mer av ett dev kit. men sen ska det gå snabbt till nästa version plus att nästa version ska även få en "budget/vanlig" version.

Jag vet inte vad snabbt innebär

Ingen vet nånting, allra minst jag.

Tänker att de behöver hela 2024 för att pytsa första versionen på huvudmarknaderna (osäkert om den ens når Sverige).

När du säger det så; man skulle ju tänka sig att de kör ett iPhone/iPhone 3G upplägg där första var begränsad och 3G var "riktiga launchen". Dvs att riktig launch sker under 2025 nångång. Kan kanske duga att komma och vifta med M3 då istället men är tveksam till att de har tillräcklig produktionskapacitet [av displayerna] för att lansera både Vision Pro och Vision på bred front redan 2025.

Ja time will tell men spekulera är kul...man har väl en träffprocent som är runt den yield TSMC sägs ha på N3 (55% hmm...).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Ja roll out för första sker långsamt då det troligtvis kommer vara mer av ett dev kit. men sen ska det gå snabbt till nästa version plus att nästa version ska även få en "budget/vanlig" version.

Jag vet inte vad snabbt innebär

Skrivet av ipac:

Ingen vet nånting, allra minst jag.

Tänker att de behöver hela 2024 för att pytsa första versionen på huvudmarknaderna (osäkert om den ens når Sverige).

När du säger det så; man skulle ju tänka sig att de kör ett iPhone/iPhone 3G upplägg där första var begränsad och 3G var "riktiga launchen". Dvs att riktig launch sker under 2025 nångång. Kan kanske duga att komma och vifta med M3 då istället men är tveksam till att de har tillräcklig produktionskapacitet [av displayerna] för att lansera både Vision Pro och Vision på bred front redan 2025.

Ja time will tell men spekulera är kul...man har väl en träffprocent som är runt den yield TSMC sägs ha på N3 (55% hmm...).

2026 har det väl varit tal om. Med tanke på att Sverige inte lär få version 1 förrän slutet av 2024 (om alls) skulle det kunna röra sig om typ 1,5-2 års extra väntan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

2026 har det väl varit tal om. Med tanke på att Sverige inte lär få version 1 förrän slutet av 2024 (om alls) skulle det kunna röra sig om typ 1,5-2 års extra väntan.

Precis. Att produkten Vision står utan M3 ända fram till 2026 är i mitt tycke lite "udda"/märkligt tajmat av Apple.

Permalänk
Medlem

Gå runt med 3d brillor på stan lär inte slå. Men det finns ju specifika situationer som golf ex där det går göra mycket kul med augmented reality. Finns få områden där smartklockor fått faktiskt genomslag redan som golfklockor som faktiskt hjälper mycket.

Kan ju få mycket mer exakt avståndsbedömning med glasögon med laser sensorer inbyggda istället för att som nu köra kikare med laser som är rätt bökigt och slöar ner spelet om man inte har privat caddie.

Får de till det med sensorerna kan man ju få en trackman för ett lägre pris än 300000 Kan man få hjälp med att se bollbanan och sen veta nära exakt var man ska leta bollen i ruffen. Golfspelare är ju i allmänhet hyfsat välbeställda som kan spendera så mycket tid på sin sport.

Men det gäller ju att få det slimmat då man blir tillräckligt svettig för en golfrunda men räcker ju att det är tillräckligt smidigt för att enkelt transportera i en golfbag.

Men varför i hela friden man skulle hitta något behov av dem när man går runt stan eller bara tar promenader begriper jag inte? Jag hittar absolut inget där trots att jag redan bär glasögon.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Gå runt med 3d brillor på stan lär inte slå. Men det finns ju specifika situationer som golf ex där det går göra mycket kul med augmented reality. Finns få områden där smartklockor fått faktiskt genomslag redan som golfklockor som faktiskt hjälper mycket.

Kan ju få mycket mer exakt avståndsbedömning med glasögon med laser sensorer inbyggda istället för att som nu köra kikare med laser som är rätt bökigt och slöar ner spelet om man inte har privat caddie.

Får de till det med sensorerna kan man ju få en trackman för ett lägre pris än 300000 Kan man få hjälp med att se bollbanan och sen veta nära exakt var man ska leta bollen i ruffen. Golfspelare är ju i allmänhet hyfsat välbeställda som kan spendera så mycket tid på sin sport.

Men det gäller ju att få det slimmat då man blir tillräckligt svettig för en golfrunda men räcker ju att det är tillräckligt smidigt för att enkelt transportera i en golfbag.

Men varför i hela friden man skulle hitta något behov av dem när man går runt stan eller bara tar promenader begriper jag inte? Jag hittar absolut inget där trots att jag redan bär glasögon.

Det har väll inte visats upp som nått man går omkring på stan med?
I framtiden kanske med smidigare formfaktor.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Det har väll inte visats upp som nått man går omkring på stan med?
I framtiden kanske med smidigare formfaktor.

Snackar om framtiden nu.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Snackar om framtiden nu.

Ok men framtiden ska du nog akta dig för att förutspå.
Så många ggr har saker affärdats men sen slår igenom. Du vet inte vad den yngre generationen får för sig. Ser man ju redan idag 😅

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Ok men framtiden ska du nog akta dig för att förutspå.
Så många ggr har saker affärdats men sen slår igenom. Du vet inte vad den yngre generationen får för sig. Ser man ju redan idag 😅

nej varför skulle jag inte förutspå. Jag ser inte något tecken på att dagens ungdom skulle önska detta heller. Nu säger jag ju att det kommer definitivt finnas en marknad men inte för att flänga runt på stan och ha sales blinkande rött i brillorna eller vad man nu kan hitta på för användningsområden när man flänger runt på caféer och vaskar på puben eller vart man nu är och ränner. Du kommer ju få sämre syn med dem hur du än vrider och vänder även om man får ner vikten.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Förr:

https://www.sadanduseless.com/evil-iphones/

Nu:

Sen:

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Du kommer ju få sämre syn med dem hur du än vrider och vänder även om man får ner vikten.

Är du säker på det på tillräckligt lång tidslinje?
De kanske om 20 år kirrar bättre upplösning o zoomfunktioner, mörkerseende mm som inte våra ögon klarar av.
Plus då tex en augmented reality ”hud” med extra info direkt i synfältet.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Lite om Samsungs tänkta motsvarighet. Sägs ju blivit "back to drawing board" här, ev. pga AVP.
https://wccftech.com/samsung-ar-headset-prototype-poor-design...

Exynos dock. Torde ligga utanför Samsung-Google-Qualcom sammarbetet mao.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

nej varför skulle jag inte förutspå. Jag ser inte något tecken på att dagens ungdom skulle önska detta heller. Nu säger jag ju att det kommer definitivt finnas en marknad men inte för att flänga runt på stan och ha sales blinkande rött i brillorna eller vad man nu kan hitta på för användningsområden när man flänger runt på caféer och vaskar på puben eller vart man nu är och ränner. Du kommer ju få sämre syn med dem hur du än vrider och vänder även om man får ner vikten.

DU ser inget användningsområde, det betyder inte att andra kommer göra det.
Som sagt se på dagens ungdom, massa saker och förhållningssätt man själv inte ens förstår sig på.
Idag är man redan "ute ur matchen" vid 25+ om man inte anstränger sig vad gäller hålla koll på barn och ungdom. 😅

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Är du säker på det på tillräckligt lång tidslinje?
De kanske om 20 år kirrar bättre upplösning o zoomfunktioner, mörkerseende mm som inte våra ögon klarar av.
Plus då tex en augmented reality ”hud” med extra info direkt i synfältet.

Ja mörkerkikare existerar redan är inget nytt. Men du menar du behöver mörkerkikare när du går ut på stan?

Det används och kommer fortsätta användas för jakt exempelvis

Hud är störande jag försöker alltid eliminera dem så mycket som möjligt i spel.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

DU ser inget användningsområde, det betyder inte att andra kommer göra det.
Som sagt se på dagens ungdom, massa saker och förhållningssätt man själv inte ens förstår sig på.
Idag är man redan "ute ur matchen" vid 25+ om man inte anstränger sig vad gäller hålla koll på barn och ungdom. 😅

Läs om de jag skriver har ju nämnt flera användningsområden

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Läs om de jag skriver har ju nämnt flera användningsområden

Ja jag syftade på annat än golf

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Ja mörkerkikare existerar redan är inget nytt. Men du menar du behöver mörkerkikare när du går ut på stan?

Det används och kommer fortsätta användas för jakt exempelvis

Hud är störande jag försöker alltid eliminera dem så mycket som möjligt i spel.

"Behöver" är väl en ganska liten den av alla dessa teknikprylar som folk går runt med överallt
Inte för att jag normalt behöver, men om jag kunde ha ett par relativt smidiga glasögon som även kan ge mig tex automatiskt mörkerseende när det behövs, så vore det ju ballt!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Mmm, trevliga displayer.

Leverantör: SONY
Chipstorlek: 1,42"
Upplösning: 3648*3144
Pixels: 3387ppi
Ljusstyrka: 5000 nits
Uppdateringshastighet: 90Hz (standard), Maximalt 100Hz

https://m.weibo.cn/status/4936179281305248?jumpfrom=weibocom

Apple har ju på ATV haft den goda smaken att erbjuda "match framerate" så förhoppningsvis kan även AVP visa 25/50 Hz content snyggt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Mmm, trevliga displayer.

Leverantör: SONY
Chipstorlek: 1,42"
Upplösning: 3648*3144
Pixels: 3387ppi
Ljusstyrka: 5000 nits
Uppdateringshastighet: 90Hz (standard), Maximalt 100Hz

https://m.weibo.cn/status/4936179281305248?jumpfrom=weibocom

Apple har ju på ATV haft den goda smaken att erbjuda "match framerate" så förhoppningsvis kan även AVP visa 25/50 Hz content snyggt.

På ämnet:

Citat:

The Vision Pro screens can also automatically switch to 96Hz, which is designed for playback of videos that are running at 24 frames per second, like most movies.

https://www.theverge.com/2023/6/8/23753708/apple-vision-pro-9...

Permalänk
Medlem

Mmm, undra vad den gör med 60 Hz content dock.
Det finns ingen 120 Hz högborste!

Permalänk
Medlem

Ovanligt dyr leksak är en sak men hur praktiskt är det att ta med sig den där cyklop liknande saken om nu tanken är att den kan ersätta mobilen i framtiden.Dumheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leifn:

Ovanligt dyr leksak är en sak men hur praktiskt är det att ta med sig den där cyklop liknande saken om nu tanken är att den kan ersätta mobilen i framtiden.Dumheter.

"Bärbara" telefoner var ganska otympliga i början. Och vem ville använda en av de första "bärbara" datorerna om man kunde undvikat?

Permalänk
Medlem

Än idag vill man inte använda bärbara datorer om det går att undvika

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Än idag vill man inte använda bärbara datorer om det går att undvika

Antar du menar dig själv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av leifn:

Ovanligt dyr leksak är en sak men hur praktiskt är det att ta med sig den där cyklop liknande saken om nu tanken är att den kan ersätta mobilen i framtiden.Dumheter.

Apple har inte sagt ett ord om att Vision ska ersätta mobilen.

Tvärtom så är det rätt uppenbart att syftet med AVP är nått helt annat.