Lösning för SSD på ML110

Permalänk
Medlem

Lösning för SSD på ML110

Till att börja med så är jag ingen hårdvarukille, så jag ber om ursäkt på förhand för dumma frågor.

Jag har en HP Proliant ML110 Gen10 som jag vill ha igång, men jag har ingen disk att köra Proxmox/Truenas på.

Just nu sitter det ett P408i-P-kort i den kopplat till 4 st SATA-diskar i en bur (heter det så på svenska? ) som jag ska ha som lagring.

Jag har en 2.5" SSD som jag ville koppla in då moderkortet saknar stöd för m2, men nätagget saknar både SATA och Molex.

En annan lösning jag funderade på var att skaffa ett PCIe-kort för en m2-disk liknande detta. Kan jag lita på att någon sån lösning skulle fungera på Linux? Kommer köra antingen Proxmox (och Truenas Scale i VM) eller Truenas Scale direkt på den.

Finns det några andra bättre lösningar jag missat?

Permalänk
Medlem

Du kan antagligen inte boota från PCI-E adaptern
En lösning kan vara att boota från USB och köra resten från en PCI-E adapter, alltså bara GRUB på USB och resten på PCI-E

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcorp:

Du kan antagligen inte boota från PCI-E adaptern

Lustigt, varför skulle det vara så? UEFI kommer inte se den som en NVMe-disk eller?

Permalänk
Medlem

Om moderkortet inte har några PCIe-socklar för M.2 kort sedan innan så fins det inget i BIOS som letar efter den typen av lagring - ej heller UEFI som är lagrad i en partition i dina M.2-lagringar.

När NVMe var nytt och de första moderkorten hade 1-2 sådana M.2 socklar så gick det heller inte att boota från dessa då BIOS hade ingen kunskap om dessa. Och om BIOS förstår dessa lagringsenheter så hanteras de som SCSI-enheter.

Windows fastande dessutom på att de bara startar på AHCI-enheter (inte SCSI) vilket måste emuleras av BIOS eller inlagd drivrutin som ligger i UEFI med hjälp av en drivrutin-ISO i samband med windows installation eller idag finns en generic SCSI-AHCI-drivrutin i windows-installations UEFI redan från början - under förutsättning att BIOS alls skannade efter UEFI-partition på inkopplade NVMe-lagringar och suger i sig UEFI-delen.

När windows eller Linux väl var inladdade så sköter kärnorna om detta med sina egna drivrutiner och i systemet så hanteras de som SCSI-diskar.

Din P408i-P-kort och många övriga HBA för lagringen har boot-flashprom som instruerar BIOS i hur kortet skall hanteras och i denna (via någon knappkombination i samband med boot) kan tex. ställa in vilken (RAID)volym som skall vara boot-volymen och med detta då presenterar sig som en AHCI-enhet vid boot för att windows skall kunna starta på denna. I HBA-kort brukar dessutom finnas en inställningsalternativ att boot-delen inte används alls om datorn startas på annat sätt (SATA-diskar, via USB etc.) och använda OS rekognoserar korten ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcorp:

Du kan antagligen inte boota från PCI-E adaptern
En lösning kan vara att boota från USB och köra resten från en PCI-E adapter, alltså bara GRUB på USB och resten på PCI-E

Tack för att du nämnde det. Det gör ju allt lite jobbigare. Får se om jag orkar ge mig på det eller om jag ska offra en HDD till boot, vilket är tråkigt på alla sätt och vis dock.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av hye:

Tack för att du nämnde det. Det gör ju allt lite jobbigare. Får se om jag orkar ge mig på det eller om jag ska offra en HDD till boot, vilket är tråkigt på alla sätt och vis dock.

Om det bara är att du saknar strömkontakt så går det ju att lösa.
Jag har kontakter som man klämmer på kablaget och får en till SATA-power. Det finns även Splitters men tyvärr är SATA-splitters lite läskiga då de ofta är dåligt tillverkade och resulterar i bränder i datorer förvånansvärt ofta.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av hye:

Tack för att du nämnde det. Det gör ju allt lite jobbigare. Får se om jag orkar ge mig på det eller om jag ska offra en HDD till boot, vilket är tråkigt på alla sätt och vis dock.

ser ju ut som att modermodemet har en microSD plats.

om det är bootbart från den borde du ju kunna köra grub från ett microSD kort i den platsen utan att behöva offra en plats för riktig lagring alternativt ett usbminne/usb-microsd adapter i usb 2/3 porten på moderkortet.

du lär väl ändå troligen inte plugga något i dessa inne i chassit och läs/skrivprestandan på grub "disken" lär inte vara något större bekymmer eftersom det handlar max om en pretition på max typ 100-500Mbyte så även om du väljer långsammaste sd kortet på marknaden inte ta mer än max nån/några sec extra att läsa in vid uppstart.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Det har inte varit något problem att boota ifrån NVME diskar på PCI-E kort på mina gen 9 HP servrar så tycker det borde gå på gen 10 också.

Permalänk
Medlem

Bootar från PCI-E m2.2280 adapter på alla mina HP servrar, som flera har varit inne på högre upp är det inte säkert att det går att boota från en NVME disk, så köp en adapter som klarar både M2 SATA och NVME ifall den ene inte skulle fungera.

I och med att servern är så pass ny så skulle jag gissa på att det är NVME disk som gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av swesen:

Det har inte varit något problem att boota ifrån NVME diskar på PCI-E kort på mina gen 9 HP servrar så tycker det borde gå på gen 10 också.

Skrivet av wille61:

Bootar från PCI-E m2.2280 adapter på alla mina HP servrar, som flera har varit inne på högre upp är det inte säkert att det går att boota från en NVME disk, så köp en adapter som klarar både M2 SATA och NVME ifall den ene inte skulle fungera.

I och med att servern är så pass ny så skulle jag gissa på att det är NVME disk som gäller.

Tack för era svar. Erfarenheter är alltid bäst. Jag tror kanske att jag chansar på ett sånt kort.

Permalänk
Medlem

Det fungerade utmärkt att köra boot drive med NVMe med hjälp av PCIe-kortet jag länkade. Tack för alla svar!