Baldur's Gate 3 är ett av Steams största spel någonsin

Permalänk
Melding Plague

Baldur's Gate 3 är ett av Steams största spel någonsin

Med över 814 666 samtidiga spelare under söndagen har spelet klättrat till topplacering för samtidiga spelare.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

En fristånde studio som satstar på kvalitet gött att se får se ifall jag testar senare i höst

Permalänk
Medlem

Köper inte än på ett tag men tittar garanterat på en let's play

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Välförtjänt, grymt bra. Länge sen jag blev såhär fast i ett spel.

Permalänk
Medlem

Larian gör ett bra spel och andra spelutvecklare är snabba med att påpeka att vi inte ska förvänta oss bra spel som standard.

Permalänk
Medlem

Är det här ett digital only? Hittar ingen butik som kommer sälja detta till PS5.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mono:

Är det här ett digital only? Hittar ingen butik som kommer sälja detta till PS5.

Verkar tyvärr så, inte ens collectors edition har en fysisk kopia.
https://ce.baldursgate3.game/?utm_source=web_page&utm_campaig...

Väldigt kul att de visar att välgjorda spel med fokus på singleplayer och co-op drar en stor publik, allt behöver inte vara live service shooters.

Permalänk
Avstängd

Turnbased spel med myclet luddig story och en del fokus på sims relationer är i toppen. Låter otroligt.

Permalänk

Jäkligt bra spel. Men fortfarande buggar min dator fryser till samt har inte tillräckligt med vram när jag har 7900 XTX

Edit: Fix

Jag satte på borderless windows och nu crashar den aldrig. Fler som tydligen hade samma problem

Flyter till och med ännu bättre

Visa signatur

The Breath of True

Permalänk
Medlem

Skulle nog tro att det bör bli färre samtidiga spelare under arbetsveckan, är inte ett spel man bara hoppar in i och spelar utan speltempot är ganska långsamt i och med turbaserat. Gillar tiden jag spenderat med den hitills men risken finns att detta blir ett helgspel för mig.

Rullar på bra med för mig, vilket jag faktiskt förväntar mig då spelet legat i early access i flera år. Om man nu bara hade mer tid.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Längtar efter att kunna köra detta men jag tänker vänta några månader så att det patchas och fungerar felfritt.

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem

älskar spelet ! Combat systemet är beroendeframkallande xD. Precis kommit till ACT3, började precis på en Dark Urge också tänkte mörda allt i min väg , testa och se hur det går haha.

Det som är kul är när man kollar andra som spelar så har endel helt andra lösningar än man själv, så det fins alltid mer än en lösning för att lösa olika problem osv, det är skitkul, man får använda de små grå också.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Hade spelet hetat Divinity 3 hade jag gett det 9/10, mest för att jag inte giller D&D 5e, men med tanke på att det inte bygger vidare på det som gjorde Baluders Gate 2 så otroligt bra, förstår jag inte betygen alls. Måste vara att folk inte spelade BG 1&2 och förstår hur otroligt långt ifrån dessa spel detta är. Gå runt "The Sword Coast" känns som att gå runt i ett semesterparadis. Jaja...

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Medlem

Hade inte tänkt att köpa, aldrig spelat något i serien och aldrig kommit in i D&D. Men verkar ju vara ett grymt spel och utvecklarna har rätt prioriteringar (spelaren i fokus istället för att mjölka plånböcker)... Nån som lirar på Linux?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

Hade spelet hetat Divinity 3 hade jag gett det 9/10, mest för att jag inte giller D&D 5e, men med tanke på att det inte bygger vidare på det som gjorde Baluders Gate 2 så otroligt bra, förstår jag inte betygen alls. Måste vara att folk inte spelade BG 1&2 och förstår hur otroligt långt ifrån dessa spel detta är. Gå runt "The Sword Coast" känns som att gå runt i ett semesterparadis. Jaja...

Vad menar du? Bg1 var ju blommiga lummiga skogar varannan skärm o planteringar överallt.

Hur spelar du BG3? Som ett actionspel eller pausar o läser du precis all Lore som finns? Två olika spel och kanske därför olika åsikter

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

På min Steam friends list har jag sett folk online spela det som jag inte annars ser online ofta så tror det är många som väntat på det.
Inget spel för mig men läste att de inte har money transactions, så jag gillar det bara för den skull om inget annat

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Välförtjänt, grymt bra. Länge sen jag blev såhär fast i ett spel.

Låter ju lockande. Är det ett "bara" ett riktigt bra spel eller är det också en värdig uppföljare till BG2?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mainman:

Låter ju lockande. Är det ett "bara" ett riktigt bra spel eller är det också en värdig uppföljare till BG2?

Har spelat BG2 men typ 22år sedan så minns knappt något. Vet att flera skrivit att dom inte tycker det är det men att det är bra.
Vet ej själv dessvärre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mainman:

Låter ju lockande. Är det ett "bara" ett riktigt bra spel eller är det också en värdig uppföljare till BG2?

Undrar också detta.

Hade inte så mycket till övers för divinity-spelen, tyckte det var lite kul men var helt ointresserad av världen och upplevde även combaten som gimmicky. Medan jag var helt fast när jag spelade igenom baldurs gate 1&2.
De har ju byggt på divinitys spelmotor och sånt, men sen har jag läst att det är dnd:s system som gäller och även att all lore i spelet kommer att va en del av DnDs kanon och världsbygge. Så det låter lovande egentligen.

Någon som testat som också älskade baldurs gate, inte älskade divinity, och sen ändå älskade bg3?

Permalänk
Medlem

Kan bara säga att jag aldrig direkt gillat D&D baserade spel. Tills nu.

Galet bra.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Larian gör ett bra spel och andra spelutvecklare är snabba med att påpeka att vi inte ska förvänta oss bra spel som standard.

De flesta spelutvecklare kan inte genomföra ett sånt här projekt. Och även de som kan genomföra ett sånt här projekt kanske inte lyckas göra det på ett bra sätt. Tror inte många begriper hur svårt det är att skapa ett team som kan ro iland ett sånt här projekt, både kreativt och produktionsmässigt. Eller att hitta en nisch där man kan ta den talangen och få projekten att löna sig.

För det Larian gjort här är att sakta bygga upp sin studio under 20 år med större och större projekt för att ta all den erfarenheten och satsa på Baldurs Gate. Och de lyckades, och de förtjänar allt beröm de får, men det är inte så att det är så enkelt som att säga "gör som Larian".

Permalänk
Medlem

Eh - BG2 var 22 år sedan, och baserade sig på ännu äldre BG. Ett spel idag skall inte/kan inte vara en direkt uppföljare på en produkt från den tiden. Det har samma setting, lite för mycket av samma tanke med skitkonstiga companions som alla de där spelen hade (Icewind Dale, Planescape Torment), vilket aldrig var ett plus-värde för min del.
BG3 är enligt min mening det bästa spelet som finns i sin genre. Sedan kan man fråga sig om solo CRPG:er med turbaserade strider och baserade på ett table-top regelsystem är vettigt alls idag. Men det verkar som om miljontals människor köpt det och deras omdömen är överväldigande positiva, så Larian verkar i alla fall gjort ett spel som många gillar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av binnen97:

Undrar också detta.

Hade inte så mycket till övers för divinity-spelen, tyckte det var lite kul men var helt ointresserad av världen och upplevde även combaten som gimmicky. Medan jag var helt fast när jag spelade igenom baldurs gate 1&2.
De har ju byggt på divinitys spelmotor och sånt, men sen har jag läst att det är dnd:s system som gäller och även att all lore i spelet kommer att va en del av DnDs kanon och världsbygge. Så det låter lovande egentligen.

Någon som testat som också älskade baldurs gate, inte älskade divinity, och sen ändå älskade bg3?

Stämmer in exakt på mig. Älskade BG1+2. Tog mig igenom Divinity 2 och tyckte det va ok men älskar BG3

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Hade inte tänkt att köpa, aldrig spelat något i serien och aldrig kommit in i D&D. Men verkar ju vara ett grymt spel och utvecklarna har rätt prioriteringar (spelaren i fokus istället för att mjölka plånböcker)... Nån som lirar på Linux?

Jag kör på Linux och spelar via steam, fungerar i stort felfritt via DX11. Har provat Vulkan med men det fungerade inte alls lika bra för mig än, men kommer säkert patchar som fixar till. Kör via proton experimental.

Ska tydligen vara mer problem om man köpt via GOG och använder Heroic Launcher, ska vara ospelbart för många.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schwalan:

Stämmer in exakt på mig. Älskade BG1+2. Tog mig igenom Divinity 2 och tyckte det va ok men älskar BG3

Då blir det att ge det ett försök

Permalänk
Avstängd

Grattis till dessa.

Ett spel som är givet att liras på datorn.

Visa signatur

XFX Merc 7900XT|R5 5600X|MSI MPG B550|32GB 3600mhz.

32" 1440P@240Hz, 1000R.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Hade inte tänkt att köpa, aldrig spelat något i serien och aldrig kommit in i D&D. Men verkar ju vara ett grymt spel och utvecklarna har rätt prioriteringar (spelaren i fokus istället för att mjölka plånböcker)... Nån som lirar på Linux?

Lirar på Linux.
Bara välja Proton experimental och starta i DX11 så lirar det utan problem.

Visa signatur

L-ARV: Ryzen R9 5950X, 32Gb@3600, 500Gb + 1Tb nvme, RX 6800XT, CSFG The Crow, OS: Arch
LAN-Burken: Ryzen R7 5600G, 16Gb@3200, RX 6600XT, OS: Windows 10
Kotten: PineBook Pro, OS: Manjaro_ARM
Macbook PRO 13 (2015) OS: Manjaro SWAY

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mainman:

Låter ju lockande. Är det ett "bara" ett riktigt bra spel eller är det också en värdig uppföljare till BG2?

Låt oss snabbt klara av detta med ett rent skärt "Nej!" det är inte ett BG3 som följer på BG1/BG2.
Det finns vissa element och karaktärer, men liksom böckerna borde detta kallas för en Faerun bok, inte en Drizzt bok om man skall försöka sig på en liknelse.

Spelet utspelar sig i till namnen väldigt kända delar och många ställen och personer, historier, historik etc känns igen.
Men BG3 utspelar sig i 5th Ed- det har hänt mycket i världen som gör att det inte känns som att det skulle gå att köra vidare på BG3...

MEN! Larian känns igen, det är mer DOS3 som spel och upplägg och taktiken känns igen. Den som beaktar fysikens lagar kan cheesa tämligen många svåra utmaningar. Det dom har gjort är att de har verkligen fyllt världen och karaktärerna med Dungeons and Dragons och mycket mycket bättre skrivet och välfyllt spel än DOS spelen skulle jag vilja säga så här långt. Det känns även som ett spel där det för en gångs skull är riktigt roligt och möjligt att spela som en riktig luspudel som antingen är elakt feg, eller in your face brutalt elak och det funkar ändå. Min egna rogue valsar på med mängder av övertramp både till goda gärningar samt elaka dåd.

De första timmarna tyckte jag att det var en schysst DOS2 mod med samma buggar och problem, UI försvinner i strider ibland. Man kan inte plocka upp löst guld i många fall och kamerna beter sig som en galen LSD hög drönar flygning ibland. Men efter ett gäng timmar så är den känslan nästan helt borta. Det nya spelet tar mer och mer plats och växer på en. Jag tycker Larian har gjort ett bra jobb, men det är ett spel som borde hetat något annat än BG3 typ, det borde hetat Dark tentacles - a Baldurs Gate story eller dyl

Permalänk
Medlem

Jag köpte spelet i Early Access när det lanserades och att det ska ta 3 år innan final release är under all kritik, här får Larian ett F i betyg.

Som spel betraktad tycker jag det är ett B+, mycket bra men lite småbuggar fortfarande ex. dual wield hand crossbow ger olika bonus men om man tar bort ett melee vapen och lägger till så får man rätt bonus. Ett stort minus är att vissa Feats inte alls stämmer överens med D&D 5:E som exempelvis crossbow expert eller sharpshooter.

Om jag köpte spelet idag och inte hade spelat D&D 5:E så hade det fått ett A.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halvmånen:

De flesta spelutvecklare kan inte genomföra ett sånt här projekt. Och även de som kan genomföra ett sånt här projekt kanske inte lyckas göra det på ett bra sätt. Tror inte många begriper hur svårt det är att skapa ett team som kan ro iland ett sånt här projekt, både kreativt och produktionsmässigt. Eller att hitta en nisch där man kan ta den talangen och få projekten att löna sig.

För det Larian gjort här är att sakta bygga upp sin studio under 20 år med större och större projekt för att ta all den erfarenheten och satsa på Baldurs Gate. Och de lyckades, och de förtjänar allt beröm de får, men det är inte så att det är så enkelt som att säga "gör som Larian".

Jag säger inte att det är enkelt men det som håller tillbaka många spelutvecklare är kostymer och investerare. Larian har lyckats hålla sig relativt oberoende och då kan man sätta bra spel som prio 1.