Webhallen kärvar – gick från vinst till förlust

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bizzro:

Vi har printant för mycket SEK helt enkelt utan att den externa efterfrågan på SEK hängt med. Med bostadsbubblan har vi ju t.ex skapat en hel del SEK de senaste 10 åren.

Ja det är en bra beskrivning av läget. De senaste 30 åren skulle jag säga till och med!

Skrivet av Bizzro:

Inte bara riksbanken och regeringen som har "sedelpressar" trots allt. I realitet så skapar de privata bankerna den större delen av alla pengar i omlopp genom krediter.

Mjaa.
Regeringen har ingen sedelpress. Vill staten ha in pengar så kan de ge ut obligationer via riksgälden. Alltså be om att låna pengar - som ska betalas tillbaka - med ränta.
Vi alla kan köpa dessa obligationer från riksgälden. Om riksbanken väljer att köpa dessa obligationer så skapar riksbanken pengar för köpet. Det är då riksbanken som tillverkar pengarna.

Bankerna... ja på sätt och vis skapar de ju pengarna för pengarna börjar existera i bankernas egenbyggda ITmiljöer när bankanstäldda där trycker på knappar. Tekniskt sett är det sant.
Men det här är inte villkorsfritt. Banken måste ha täckning för varje krona de upprättar. Det är under dessa villkor de får sköta bankverksamhet.
Antingen finns täckning från egna tillgångar. Vad folk har på bankkontona och liknande.
Eller så behöver banken belåna sig för vad de lånar ut. Då kommer pengarna från en annan bank - eller från riksbanken (finns fler - but lets keep it simple).
Typ Katten på råttan, råttan på repet och repet på oxen ;).

Det är därför reporäntan faktiskt påverkar vad vi slutkunder får för räntor. För det hänger ihop med att bankerna faktiskt också behöver låna de där slantarna från riksbanken i stor utsträckning.

Så den enda enda instansen som faktiskt skapar pengar från intet är just riksbanken.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Så man säljer och omsätter 1 900 miljoner kronor och missar budgeten med 4%, alltså 80 mille back. Ingen fara på taket skulle jag säga. I denna tråd låter det som om undergången är nära.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunix:

Så man säljer och omsätter 1 900 miljoner kronor och missar budgeten med 4%, alltså 80 mille back. Ingen fara på taket skulle jag säga. I denna tråd låter det som om undergången är nära.

Är du säker på att budgeten var med nollresultat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Är du säker på att budgeten var med nollresultat?

Nej, troligtvis hade man budgeterat för ännu större försäljning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunix:

Så man säljer och omsätter 1 900 miljoner kronor och missar budgeten med 4%, alltså 80 mille back. Ingen fara på taket skulle jag säga. I denna tråd låter det som om undergången är nära.

(Varning: förenklat resonemang för att illustrera problemet tydligare!)

Om jag säljer en miljon varor som kostar 1800 kr i inköp och 1900 kr till kund har jag en omsättning på 1900 miljoner. Men bara 100 miljoner av det är tillgängligt för att täcka egna omkostnader. Om jag går back 80 miljoner försvinner 80 procent av de pengarna.

Nu har så klart Webhallen inte så små marginaler, men det är i mellanskillnaden mellan inköpskostnader och total försäljning som allt annat ska rymmas. Löner, lokaler, försäkringar, marknadsföring, utdelning till aktieägare, m m. 80 miljoner motsvarar kanske 150-200 heltidstjänster "på golvet".

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Är det någon som har tillgång till årsredovisningen för 2022? Utan den är det svårt att veta om -80 miljoner kr är bra eller dåligt.

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk
Medlem

Webhallen är väl den bästa hårdvarubutiken där jag bor generellt m.a.p. sortiment och kunnande (inte så stor konkurrens dock, resten är "de vanliga). De jag pratar med i butiken är generellt trevliga och hjälpsamma. Webhallen som helhet har en bit kvar till en baslinje i min förtroende-skala efter att de tjafsade något så enormt i samband med ett TV-köp inom fyndvaror... (finns en separat tråd för de intresserade)

Permalänk
Skrivet av Levan:

Webhallen är väl den bästa hårdvarubutiken där jag bor generellt m.a.p. sortiment och kunnande (inte så stor konkurrens dock, resten är "de vanliga). De jag pratar med i butiken är generellt trevliga och hjälpsamma. Webhallen som helhet har dock långt kvar till en baslinje i min förtroende-skala efter att de tjafsade något så enormt i samband med ett TV-köp inom fyndvaror... (finns en separat tråd för de intresserade)

Min erfarenhet av Inet är mycket bättre än Webhallen.

Permalänk
Medlem

Det är inflation räntorna går upp, folk har mindre pengar, vi befinner oss i en energikris där elen är rekord dyr till och från. Ja det är inte så konstigt att elektronikförsäljningen minskar.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Söderbäck:

Ja det är en bra beskrivning av läget. De senaste 30 åren skulle jag säga till och med!

Mjaa.
Regeringen har ingen sedelpress. Vill staten ha in pengar så kan de ge ut obligationer via riksgälden. Alltså be om att låna pengar - som ska betalas tillbaka - med ränta.
Vi alla kan köpa dessa obligationer från riksgälden. Om riksbanken väljer att köpa dessa obligationer så skapar riksbanken pengar för köpet. Det är då riksbanken som tillverkar pengarna.

Bankerna... ja på sätt och vis skapar de ju pengarna för pengarna börjar existera i bankernas egenbyggda ITmiljöer när bankanstäldda där trycker på knappar. Tekniskt sett är det sant.
Men det här är inte villkorsfritt. Banken måste ha täckning för varje krona de upprättar. Det är under dessa villkor de får sköta bankverksamhet.
Antingen finns täckning från egna tillgångar. Vad folk har på bankkontona och liknande.
Eller så behöver banken belåna sig för vad de lånar ut. Då kommer pengarna från en annan bank - eller från riksbanken (finns fler - but lets keep it simple).
Typ Katten på råttan, råttan på repet och repet på oxen ;).

Det är därför reporäntan faktiskt påverkar vad vi slutkunder får för räntor. För det hänger ihop med att bankerna faktiskt också behöver låna de där slantarna från riksbanken i stor utsträckning.

Så den enda enda instansen som faktiskt skapar pengar från intet är just riksbanken.

Typ 70% av våra bolån är finansierade med obligationer denominerade i utländsk valuta, främst USD och EUR.

Så dumt att man baxnar. Vi har inte ens pengar i nationen att betala våra egna hem med,

Permalänk
Medlem

Våran boendekostnad har nära fördubblats. Inte fan tänker jag på att köpa ny GPU eller andra villhöver-produkter i dag.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av cyklonen:

(Varning: förenklat resonemang för att illustrera problemet tydligare!)

Om jag säljer en miljon varor som kostar 1800 kr i inköp och 1900 kr till kund har jag en omsättning på 1900 miljoner. Men bara 100 miljoner av det är tillgängligt för att täcka egna omkostnader. Om jag går back 80 miljoner försvinner 80 procent av de pengarna.

Nu har så klart Webhallen inte så små marginaler, men det är i mellanskillnaden mellan inköpskostnader och total försäljning som allt annat ska rymmas. Löner, lokaler, försäkringar, marknadsföring, utdelning till aktieägare, m m. 80 miljoner motsvarar kanske 150-200 heltidstjänster "på golvet".

Nu kanske jag missar vad du försöker säga men "gå back" är för mig samma sak som att "gå förlust/Minusresultat".

Om man säljer för 1900 Mkr, har inköpskostnader på 1800 Mkr och inga övriga omkostnader så har man gått 100 Mkr i vinst innan finansiella kostnader och skatt.

Allt i artikeln pekar på att det slutliga årsresultatet är -80 Mkr.
Någon utdelning till aktieägarna lär vara noll precis som tidigare år. (Ser inte varför de skulle plocka ut vinst från 2021 under 2022 när resultatet föll från 2020 till 2021 och inga av åren hade utdelning). De har faktiskt inte haft utdelning en enda gång sen 2013 vilket är hur långt bak man kommer i "allabolag"s översikt.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Inte roligt att gå in i butiken i Nordstan längre

När Webhallen låg i källaren i Femmans varuhus i Nordstan handlade jag där rätt ofta. Sen de flyttade till markplan försvann charmen och de trevliga reaprodukterna som ofta drog in en. Det är helt enkelt inte roligt att gå in i butiken längre. De var aldrig billiga men man kunde få bra pris om man väntade på en rea. En gång i tiden hade de alltid bra priser på minneskort och SSD:er.

Jag är medlem men har aldrig ens tittat på deras medlemspriser. Jag misstänker att det är hit handeln vill ta oss; individualiserad prissättning. Du kan redan se detta på Amazon, där många produkter oscillerar vilt för att prismatcha konkurrenter, men också att priser på vissa produkter verkar stiga när du besöker dem ofta. I framtiden kommer vi antagligen hamna på väldigt höga "baspriser", och lägre priser går enbart att nå genom medlemskap som säljaren använder för att manipulera dig.

De fejkade rea-priserna som var och delvis fortsätter att vara ett problem är ett primitivt exempel på denna manipulering. Till och med Lidl har numera medlemsklubb. Prisjakt och Pricerunner fungerar som motvikt, men har brister i att deras prishistorik bara baseras på ett enda pris. Jag är dock övertygad om att de kommer bli en del av manipuleringsmaskineriet över tid. Redan för flera år sedan gjordes en undersökning som visade att alla utom Pricerunner tog betalt för placeringarna. Jag har också observerat hur butiker siter och "budar under" varandra på olika produkter löpande med ett mindre antal lockvaror.

På den positiva sidan ska nämnas att framväxande konsumentrörelser som Linus Tech Tips, Louis Rossman och Gamer's Nexus är otroligt upplyftande. De är till synes mycket öppna och inte rädda för att kritisera sina egna sponsorer samtidigt som de investerar i mycket avancerade testlabb. När jag växte upp på 90-talet var det PC Hemma och PC Gamer som var kunskapsresurserna och de var väldigt tydligt i händerna på sponsorer så här i efterhand. Men allt har sin tid, så småningom skall nog också dessa nya stjärnor falna när alla andra alternativ är uttömda och något nytt, hetare tagit över.

Omvänd sär skrivning
Visa signatur

Martin "xarragon" Persson

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Det är väl inte så konstigt att försäljningen går ned när allt har blivit så otroligt dyrt.

När kunderna inte är lika köpstarka behöver man bry sig om sådant som skapar lojala kunder, tex en bra kundtjänst. Där har Webhallen miltal kvar till Inet.

Tycker webhallen var grymma när de var en liten källarlokal. Bra priser och kunniga. (Jag handlar nog mest från inet idag)

Sen fick de växtvärk. Svårt att få sina anställda lika kunniga och serviceminded. För dem är det bara ett jobb.

Jag har själv inte haft ett enda kundtjänst ärende med webhallen. Tror jag lämnat tillbaka två saker i butik på öppet köp.
Men har läst att en del har haft problem. Men har tyvärr läst att några har haft problem med inets kundtjänst också.

Jag vill dock hylla Patrik från webhallen på forumet. Han har varit hjälpsam och hjälpte mig få tag i ett grafikkort under hysterin.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Jag och en del andra från mindre städer har bojkottat detta företag sen de bara på dagen stängde sin butik här i Halmstad och andra "mindre" orter för att satsa på storstäder utan att de anställda fick reda på något, otroligt respektlöst och absolut ingen information till kunder varför butiken hade stängt.

Som tur är har vi netonnet och elgiganten i stan som säljer det man behöver och är det inte brådskande kan man handla på inet.

Jag visste inte att Webhallen funnits i Halmstad (min hemstad). Däremot fanns Inet en gång i tiden på Nyhems Torg, i lokalen som länge var en Netto-butik. Jag köpte min första butiksnya dator där, en Pentium 200 MMX med "multimediahögtalare".

Köpte även mitt första 3D-kort där, ett Nvidia Riva TNT. Synd bara att det var 0,35-mikronvarianten med jämförelsevis kass prestanda, men det sket man i när man kunde lira Half-Life med OpenGL-acceleration. Butiken slog tyvärr igen några år senare, men jag tror de hann lansera sin nuvarande avatar, den galna professorn, innan dess. Minns att de skröt om att han var skapad med Maya 3D, som var det nya heta på den tiden.

</nostalgi>

Visa signatur

Martin "xarragon" Persson

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Nu kanske jag missar vad du försöker säga men "gå back" är för mig samma sak som att "gå förlust/Minusresultat".

Om man säljer för 1900 Mkr, har inköpskostnader på 1800 Mkr och inga övriga omkostnader så har man gått 100 Mkr i vinst innan finansiella kostnader och skatt.

Allt i artikeln pekar på att det slutliga årsresultatet är -80 Mkr.
Någon utdelning till aktieägarna lär vara noll precis som tidigare år. (Ser inte varför de skulle plocka ut vinst från 2021 under 2022 när resultatet föll från 2020 till 2021 och inga av åren hade utdelning). De har faktiskt inte haft utdelning en enda gång sen 2013 vilket är hur långt bak man kommer i "allabolag"s översikt.

Ja, du missuppfattade nog. Framför allt missade du nog min brasklapp i början.

Jag försökte bara illustrera varför 80 miljoner av en omsättning på 1900 miljoner kan vara väldigt betydande, eftersom omsättningen till allra största delen motsvaras av inköpskostnader.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Såhär går det när man pissar på sina mest lojala kunder och har en kundtjänst som är mer som än bot en vad ChatGPT är.
Kommer aldrig någonsin mer rekommendera dom till vänner och avråda alla från att göra dyra inköp från dom.
Dom är fortfarande bra för inköp av små och billigare saker som kablar, musmatta och annat krimskrams som inte finns på andra ställen.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av cyklonen:

Ja, du missuppfattade nog. Framför allt missade du nog min brasklapp i början.

Jag försökte bara illustrera varför 80 miljoner av en omsättning på 1900 miljoner kan vara väldigt betydande, eftersom omsättningen till allra största delen motsvaras av inköpskostnader.

Då vill vi nog bara samma sak, informera på bästa möjliga sätt!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Jag kan ha åsikter om butikers priser med. Men ska vi fortsätta ha kvar fysiska butiker får vi nog lära oss handla där ändå. Jag sörjer fortfarande en mängd fysiska butiker som försvann i och med att allt börjar säljas på internet (Melodyline/Movieline, Game, Gamestop, Skivhugget m.m.).

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag har köpt lite sällskapsspel på WH genom åren. Bra sortiment och lager där.

Yep, Webhallen har blivit min go-to för bräd- och sällskapsspel medan Inet och Elgiganten blivit min go-to för teknikrelaterade grejer.

Lustigt, för ett gäng år sedan så var Webhallen tillsammans med Komplett #1 för praktiskt taget alla mina behov. Elgiganten fanns inte på kartan, Inet hade jag några dåliga erfarenheter med så undvek dom i den mån jag kunde.
Nu är Komplett helt ute ur leken och Webhallen bara aktuell med sitt udda sortiment

Permalänk
Medlem
Skrivet av iFraja:

Är det någon som har tillgång till årsredovisningen för 2022? Utan den är det svårt att veta om -80 miljoner kr är bra eller dåligt.

Finns på deras hemsida, Komplett är ju publikt noterat bolag: https://mb.cision.com/Main/20602/3739163/1935211.pdf

Webhallen specifikt kostar dock 75:- att ladda ner från Bolagsverket (och verkar fortfarande vara under behandling så går inte att köpa än).

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 23.10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Det är väl inte så konstigt att försäljningen går ned när allt har blivit så otroligt dyrt.

När kunderna inte är lika köpstarka behöver man bry sig om sådant som skapar lojala kunder, tex en bra kundtjänst. Där har Webhallen miltal kvar till Inet.

Tills den dagen du blir avstängd av Inet efter ett ångrat köp, eller av misstag returnera fel produkt.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Tills den dagen du blir avstängd av Inet efter ett ångrat köp, eller av misstag returnera fel produkt.

???

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Ja det också, dom skulle satsat på spel & underhållning bara, inte försöka bli som elgiganten eller netonnet med samma utbud. Deras butiker har sällan en viss vara du vill ha ändå och dom har ju många butiker så dom borde kapa lite istället.

Ska jag handla nåt hos dom så är det oftast spel typ, inte hårdvara till datorn behöver jag nån fläkt eller ny ssd så går jag till inet butiken i malmö men dock köpte jag senast en sportklocka på webhallen för dom hade bra pris på den så klagar inte iof.

Spel köper jag på AllKeyShop. Det är som Prisjakt fast för programvara. Webhallens utbud är fan sämst. Tittar man på något som man har intresse för står det oftast "Ej på lager" nånstans i hela landet. Då väljer man per automatik annan butik såklart som har det på lager, även om det så kostar 5-100kr mer.

Sista grejen jag "köpte" var när jag bytte ut mitt nätagg på garantin.
Gamla var bara 4 år av 10 års garanti gammal och gav tecken på att den inte orkade köra en extra USB-anslutning längre, en SSD på ~3W. Då är det ta mig fan illa. Hur som helst så åkte jag in och fick visserligen punga en hundring extra för nya som är framtidssäker med 12VHPWR-kontakt och ATX 3.0 kompatibel.

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Tills den dagen du blir avstängd av Inet efter ett ångrat köp, eller av misstag returnera fel produkt.

Jag ångrade en Samsung Evo Plus 1TB som jag impulsköpte innan jag kollat priserna ordentligt och det var inga problem. Beställd under BF för några år sedan på nätet och returnerad i butiken på Ringön. Den var dock fortfarande i fraktemballaget, d.v.s. helt oöppnad/oanvänd.

Jag har däremot haft problem med fyndvaror hos Webhallen, även under de gyllene källaråren. Köpte en billig HTC Vive, klass 2 eller 3 om jag minns rätt. Väldigt risig, skrapmärken på handkontrollerna med väggfärg, plasthöljet glipade osv. Men priset var bra. Personalen rekommenderade att jag tog det på Klarna-faktura (givetvis) eftersom du hade bättre köpskydd då. Jag bad själv om en pappersfaktura, vilket var tur eftersom butikspersonalen trodde att Klarna skulle skicka en per epost till mig, men vid närmare kontroll visade sig så inte vara fallet. Jag köper normalt sett aldrig saker på faktura eller avbetalning.

Det visade sig sedermera att kabeln var skadad så att röda streck och flimmer uppstod i huvudenhetens skärm. Jag var tillbaka i butik ett par dagar senare med video som dokumenterade problemet och fick köpet hävt. Jag hade inga problem med det men hade då filmat hela testet, från det att jag öppnade förpackningen till att flimret uppstod, vilket inte är rimligt att gemene man ska göra.

Det var däremot strul med Klarna-fakturan. Det här var gissningvis runt 2017 när Klarna var extra kassa, fick sitta och ringa och tjata på deras kundtjänst innan statusen på fakturan ändrades i appen. Har totalvägrat den "betaltjänsten" sen dess.

Även andra "fyndvaror" hos Webhallen har varit mycket tveksamt "kontrollerade". Ett RPI-chassi från Retroflag saknade t.ex. skruvar, trots "komplett i nyskick" som beskrivning och liknande. Fick dock ett nytt utan minsta tvekan. Så var beredd på det om ni ska köpa de varorna.

Visa signatur

Martin "xarragon" Persson

Permalänk
Hedersmedlem

Man saknar gamla webbhallen helt klart

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av s1lvertunga:

Hur menar du?

Jag känner att jag måste höra om det här ,vad var det för erbjudande de gick tillbaka på? Hur i hela världen lyckades med det?

Inte hittat allt om händelsen när jag kollat mailkorgen, ska ha skett i december 2013 så väldigt längesedan. De hade ett erbjudande på ett 64GB USB-minne i deras julkalender. Minns inte om det var i slutet av samma dag eller dagen efter så började de kontakta de som köpt, vi var en del här i forumet som köpte minnet, och skrev något i stil med att priset blivit fel och att de som skickats ut skulle skickats tillbaks. Men blev så livat att de tillslut ångrade sig.

Inte representativt för hur de sköter sig idag troligen men har sedan dess noterat många uppenbart begagnade grejer skickats när man köpt nya produkter från dom.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Handlar på Webhallen när de har något jag vill ha i en fysisk butik i närheten, men efter att de nekade garanti på min 16000-kronor laptop på grund av att jag satt i en pinne RAM och därför så klart hade orsakat det själv är de inte direkt förstahandsvalet. Fyndvarorna kan vara helt galet bra kap dock.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tachiyon:

plockade ihop en dator åt mitt ex år 2019 på webhallen, valde ett seasonic focus som nätaggregat. en vecka senare efter att hon har haft datorn så small nätaggregatet. hon ringde till webhallen och sa att de inte står för garantiärendet för det. så vi beställde ett corsair RM från inet istället. resterande komponenter överlevde, tack vare av seasonics skyddskomponenter, men efter det har jag inte köpt datorkomponenter från webhallen...bara kablar och skärmstativ har det blivit från webhallen. allt annat är nu via inet.

Förstår inte riktigt hur man som konsument kan acceptera något sånt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Hur någon tjänar pengar på den där avbetalningen förstår jag inte riktigt dock.

Uppläggningsavgift och administrationsavgift uppgår till 763 kr om man tar avbetalning på 12 månader.

Skrivet av s1lvertunga:

Förstår inte riktigt hur man som konsument kan acceptera något sånt

Folk har verkligen inte koll på sina rättigheter.