Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Skrivet av JoOngle:

Nej, helt sant.
Mazda MX-30 sålde 8 stycks exemplarer i USA vid launch, och det var bara i California, var inte tillgänglig nån annanstans. XD

Självmordsdörrana är faktisk super coola, och lyfter ögonbryn överallt jag kör, och kollegorna kommer fint in, jag brukar säga ursäkta dom tajta dörrarna, men än så länge säger dom, näh det här funkar utmärkt.

Det jag ville säga med mitt första inlägg var att bilen är totalt underskattat (och med HELT galen felriktad marknadsföring).
Mindre batteri = mindre räckvidd, men också mindre att släpa runt på. Mindre fara vid t.ex. olycka. Dom har visserligen använd en CX-30 bensin-bil chassi såvida jag vet, vilket betyder den är inte bygd för att vara lättviktig, men som en tank. Den fick högsta säkerhets klass i 2020, och är extremt säker som elbil, vilket ger en viss trygghet.

Och en annan grej, är att många bilmärken ljuger kring räckvidd, det gjorde inte Mazda, däremot blev jag förvånad över just HUR lite den faktisk använder i daglig användande. När jag kör runt i min lila by behöver jag knappas ladda då den nästan inte använder nåt. Jag har ganska långt till arbetet - och 100 km dagligen klarar den galant med halv tank kvar när jag är hemma som den lilla 2.8kw laddaren fint laddar klar till nästa dag. Som pendlar bil är den helt perfekt.

Det jag personligen har upptäckt är hur välgenomtänkt designen för en vanlig användare är, man behöver inte titta på nån skärm, allt är inom räckvidd, och allt passar ihop på nåt "zen" liknande sätt som bara är underbart, kan bara upplevs inte förklaras

En annan båda tragisk och bra grej samtidig är att den just är så underskattat, vilket har gjord att det finns 100 tals av den på blocket som du lätt kan få för halv pris. Säljs ofta till 239K för basmodellen med få mil, och 260-280K för toppmodellen med 360 kamera och all extra grej, ofta med dom dyra vinterdäcken med.

Så vil man ha en instegsmodell och ha en första el-bil som sällan (eller om man googlar, aldrig strular och har en 10-50km till arbetet, så är den faktisk helt utmärkt.

Jag pejlade runt bland elbilar för ett år sedan, o ha till pendling och fick ungefär samma uppfattning som dig. MX30 höll en grundkvalite som jag gillade, yes, jag har kört mycket SAAB i mitt liv.

Var bara batteriet som skulle varit lite krafftullare, komma lite längre för min pendling.

Samt att då hade man en 2000 mil gräns per år för leasing, och jag ligger på 2500-2700 mil per år.

Så hade också sett fram emot en MX30 mer gjord för elbil, då hade det varit mkt intressant.
(Men just nu behöver jag något rock bottom elbil o pendla i, letar bästa leaf ifrån 2017-2018, men har även MX30 i bakhuudet, priserna går ju ned snabbt.)

Mazda kommer väl bara satsa på hybriderna närmaste åren, men personligen hoppas jag de satsar på o köpa över Emily ifrån NEVS (skämsamt sagt , för mkt pengar krävs tror jag)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Finns många bilar som får stor nytta av att få över 150 kW, Teslorna, BMW i4, Taycan, Ioniq/Kia EV osv. Laddar man 5-60% och hoppar mellan laddare blir det rätt stor tidsbesparing. Om enda skillnaden är priset så tycker jag inte det är värt att det går långsammare.

Hade 163 kW i snitteffekt på CircleK laddarna sist. Så nog ger dom över 150 kW om man är själv.
Toppade på 206 kW som är max vad i4an tar enligt laddkurvan i BMW appen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Hade 163 kW i snitteffekt på CircleK laddarna sist. Så nog ger dom över 150 kW om man är själv.
Toppade på 206 kW som är max vad i4an tar enligt laddkurvan i BMW appen.

Japp, men stationen måste som sagt vara mindre än halvfull när man kommer fram för att få maxeffekt. Så där har ju Ionity en fördel som jag tycker är värd att betala för, såklart givet att det inte är fullt som det tyvärr verkar vara för det mesta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

37kw är lanseringsversionen, vad jag vet. ABRP-beräkningen är på 50kw.

Men det är ju fråga om prisvärdhet också. MX-30 förlorar ju till och med mot Dacia Spring.

Varför ska man köpa MX-30 över t.ex. Hyundai Ioniq, Kia Niro, Nissan Leaf eller Renault Zoe? Alla ger mer för pengarna, speciellt som pendlingsbil.

Inlägget av mig var inget försvar för just MX-30.

MX-30 är inte en bil som personligen tilltalar mig (även om jag tycker den är snygg, så är det sekundärt för mig) eller någon som jag själv skulle köpa. Är alldeles för mycket som är dåligt anpassat för svenska förhållanden som tex. avsaknad av trefas-laddning (för mig är det mycket viktigare med bra möjligheter för vardagsladdning än snabbladdning). Vidare så gillar jag inte själv SUV/CUV:ar, och MX-30 har för mig en alldeles för klen motor för att vara en såpass tung bil. Även avsaknad av ett äkta enpedalsläge är en klar fail för mig personligen.

Ville bara påpeka att det kan finnas en nytta med lite mindre elbilar med lite mindre batterier, och som inte är på topp gällande snabbladdning. Dessa bilar är inte gjorda för långresor, men har ett fint syfte och funktion som praktiska bilar för vardagen. Dessa elbilar är ofta perfekta som tex. andra/tredje-bilar för en familj.

Alla elbilar måste inte släpa på ett 80 kWh batteri och ha en superhög snabbladdningseffekt för att kunna göra nytta och fylla en funktion. Det var bara det jag ville påpeka.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Inlägget av mig var inget försvar för just MX-30.

MX-30 är inte en bil som personligen tilltalar mig (även om jag tycker den är snygg, så är det sekundärt för mig) eller någon som jag själv skulle köpa. Är alldeles för mycket som är dåligt anpassat för svenska förhållanden som tex. avsaknad av trefas-laddning (för mig är det mycket viktigare med bra möjligheter för vardagsladdning än snabbladdning). Vidare så gillar jag inte själv SUV/CUV:ar, och MX-30 har för mig en alldeles för klen motor för att vara en såpass tung bil. Även avsaknad av ett äkta enpedalsläge är en klar fail för mig personligen.

Ville bara påpeka att det kan finnas en nytta med lite mindre elbilar med lite mindre batterier, och som inte är på topp gällande snabbladdning. Dessa bilar är inte gjorda för långresor, men har ett fint syfte och funktion som praktiska bilar för vardagen. Dessa elbilar är ofta perfekta som tex. andra/tredje-bilar för en familj.

Alla elbilar måste inte släpa på ett 80 kWh batteri och ha en superhög snabbladdningseffekt för att kunna göra nytta och fylla en funktion. Det var bara det jag ville påpeka.

Jo, det håller jag med om. Det finns många bra exempel på såna bilar också, även om för få av dem säljs på europeiska marknader. Om vi hade ett behov av en andrabil så skulle nog en VW e-up!, Fiat 500e eller Dacia Spring vara lockande alternativ. MX-30 ligger ju tyvärr lite mittemellan, och uppfyller varkendera rollen enligt mig.. och kostar nästan dubbelt mer än bilar som uppfyller rollen som andrabilar bättre.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk

Första gången jag laddar på Kempower. (Recharge Västervik) Och dom är också tydligen begränsade till 400V. Vilket jäkla haveri… Halvera hastigheten för alla med 800V system. Så 103KW med EV6an. Aja bättre än 11KW 🤷🏻‍♂️

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av sinclairhacker:

Så hade också sett fram emot en MX30 mer gjord för elbil, då hade det varit mkt intressant.
(Men just nu behöver jag något rock bottom elbil o pendla i, letar bästa leaf ifrån 2017-2018, men har även MX30 i bakhuudet, priserna går ju ned snabbt.)

Ja just nu är det guld-läge på MX 30.

Såg den till 219.000,- för en med 6K mil på blocket. Och med tanke på att dom har 8 års batteri garanti, 10 år på bilen annars, så säljs 2020+ modellerna ju med 5+ års garanti kvar på batteriet (160.000 km max), så då ser Leaf och andra mkt. mindre attraktiva ut.

Det man ska vara uppmärksam på med vissa LEAF modeller är att dom gamla saknade kylsystem, kör på CHadEMO laddningsystem (som är sällsynt kring europa p.t.), och ofta har batterihyra som du hänger på när du köper vissa bilar om du inte är vaksam.

Då är en 219.000 MX-30 ett klipp.

Jag köpte min lite dyrare (190.000 kr. ex. inbyte, så jag har väl givit 260.000 för min, då hade den 1000 mil på nacken och en ägare).

Såsom jag räknade:

3000 mil x 2 kr snitt i elpris, = 6000 kr i driftkostnader om året.
3000 mil x 10 kr i snitt i bensin = 30000 i driftkostnader om året.
En besparing på 24000 kr x 5 år (batterigaranti) = 120000,- sek. är inte att skämta om.

Hela bilden är inte svart vitt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Första gången jag laddar på Kempower. (Recharge Västervik) Och dom är också tydligen begränsade till 400V. Vilket jäkla haveri… Halvera hastigheten för alla med 800V system. Så 103KW med EV6an. Aja bättre än 11KW 🤷🏻‍♂️

Kempower har börjat erbjuda 800V-laddare också meeeeeeen.. pengar Billigare för operatören att sätta upp 400V. Ska bli intressant att se varåt marknaden går, om allt fler bilar kommer med 800V så kommer ju laddarna till slut behöva bytas ut. Eller stannar man på 400V för att förbättra andra tekniker (t.ex. batteri) och ändå bibehålla kompabilitetfen med dagens laddare.

Tankar?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Kempower har börjat erbjuda 800V-laddare också meeeeeeen.. pengar Billigare för operatören att sätta upp 400V. Ska bli intressant att se varåt marknaden går, om allt fler bilar kommer med 800V så kommer ju laddarna till slut behöva bytas ut. Eller stannar man på 400V för att förbättra andra tekniker (t.ex. batteri) och ändå bibehålla kompabilitetfen med dagens laddare.

Tankar?

Tänker att när polletten trillar ner om att man inte fordrar lika många ampere med högre spänning för att uppnå höga energimängder - då lär fler aktörer gå över till 800V. Frågan är dock om biltillverkarna löser det tills laddnätverken kommer ikapp. Omvandlar 400 till 800V, exempelvis.

Ett enkelt räkneexempel:
För att få in 200kW (200000W) vid 800V krävs endast 250A.

Istället för 500A vid 400V för att uppnå samma 200kW.

Färre/lägre "amps" är bättre, mindre värmeenergi att ta hand om. Så det där med billigare, vet jag inte. Blir ju rätt stora energiförluster med 400V jmf med 800. Så billigare för vem? Alla är väl energiberoende? Ju mindre spilld energi, desto bättre?

Samtidigt verkar alla låta Tesla och SuC-nätverket diktera allt kring laddning. Om Tesla vill köra med >400V-system, då lär de flesta andra ganska snabbt haka på.

Permalänk
Skrivet av Chippen2188:

Kempower har börjat erbjuda 800V-laddare också meeeeeeen.. pengar Billigare för operatören att sätta upp 400V. Ska bli intressant att se varåt marknaden går, om allt fler bilar kommer med 800V så kommer ju laddarna till slut behöva bytas ut. Eller stannar man på 400V för att förbättra andra tekniker (t.ex. batteri) och ändå bibehålla kompabilitetfen med dagens laddare.

Tankar?

Högre Spänning håller nere strömmen så kan inte se nått annat håll än 800-1000V Standard i Europa iaf. Hoppas både Tesla och Kempower steppar upp. V4 Superchargers är väl 1000V om inte jag minns fel? Vilket borde innebära att Tesla funderar på Högre spänning också och då kommer marknaden följa efter som största aktören.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aktsu:

Finns många bilar som får stor nytta av att få över 150 kW, Teslorna, BMW i4, Taycan, Ioniq/Kia EV osv.

Nämnde ju själv både Taycan och Ionic 5 (Kian är samma arkitektur under huven), och alla tre av dessa är ju kända som ganska medelmåttiga presterare på 400V-laddare. Taycan kan väl extrautrustas med en fetare DC-DC-konverterare som ger lite bättre flås, men 150kW tror jag inte man får ur den öht ens den bästa av dagar om jag ska vara ärlig. BMW i4 är dessutom verkligen skitdyr, så inte direkt en Svensson-elbil direkt...

Många ANDRA bilar än just dessa modeller + Teslor verkar inte ha så otroliga laddkurvor, VW ID-serien inkluderat vill jag minnas, eller iallafall tidiga exemplar av dessa.

Citat:

Laddar man 5-60% och hoppar mellan laddare blir det rätt stor tidsbesparing.

Löst definierat. Hur stor är stor?

Skrivet av MP-Jan:

<Uppladdad bildlänk>

Din bild ser närmast ut som någon slags orgieliknande sado-masochism... lol

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Tänker att när polletten trillar ner om att man inte fordrar lika många ampere med högre spänning för att uppnå höga energimängder - då lär fler aktörer gå över till 800V. Frågan är dock om biltillverkarna löser det tills laddnätverken kommer ikapp. Omvandlar 400 till 800V, exempelvis.

Ett enkelt räkneexempel:
För att få in 200kW (200000W) vid 800V krävs endast 250A.

Istället för 500A vid 400V för att uppnå samma 200kW.

<Uppladdad bildlänk>

Färre/lägre "amps" är bättre, mindre värmeenergi att ta hand om. Så det där med billigare, vet jag inte. Blir ju rätt stora energiförluster med 400V jmf med 800. Så billigare för vem? Alla är väl energiberoende? Ju mindre spilld energi, desto bättre?

Samtidigt verkar alla låta Tesla och SuC-nätverket diktera allt kring laddning. Om Tesla vill köra med >400V-system, då lär de flesta andra ganska snabbt haka på.

Billigare för Incharge att köpa in en laddare på 400V än 800V från Kempower eftersom 400V görs i större skala och är antagligen billigare än 800V-systemet. Om allt var guld och gröna skogar med 800V så borde väl alla installera det? Men det gör dom inte. Min gissning är att inköpspriserna fortfarande ligger rätt högt och är det något vi kunder gnäller på så är det höga priser på publika laddare så man väljer att köpa in billigare hårdvara för att hålla nere priserna.

Skrivet av megaman01:

Högre Spänning håller nere strömmen så kan inte se nått annat håll än 800-1000V Standard i Europa iaf. Hoppas både Tesla och Kempower steppar upp. V4 Superchargers är väl 1000V om inte jag minns fel? Vilket borde innebära att Tesla funderar på Högre spänning också och då kommer marknaden följa efter som största aktören.

Vill minnas att Tesla sagt att dom ska gå över till 900V-system på kommande bilar så det är väl kanske lite "Apple-effekt". När Tesla väl går över till högre spänning så blir det poppis hos övriga.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Tänker att när polletten trillar ner om att man inte fordrar lika många ampere med högre spänning för att uppnå höga energimängder - då lär fler aktörer gå över till 800V. Frågan är dock om biltillverkarna löser det tills laddnätverken kommer ikapp. Omvandlar 400 till 800V, exempelvis.

Ett enkelt räkneexempel:
För att få in 200kW (200000W) vid 800V krävs endast 250A.

Istället för 500A vid 400V för att uppnå samma 200kW.

<Uppladdad bildlänk>

Färre/lägre "amps" är bättre, mindre värmeenergi att ta hand om. Så det där med billigare, vet jag inte. Blir ju rätt stora energiförluster med 400V jmf med 800. Så billigare för vem? Alla är väl energiberoende? Ju mindre spilld energi, desto bättre?

Samtidigt verkar alla låta Tesla och SuC-nätverket diktera allt kring laddning. Om Tesla vill köra med >400V-system, då lär de flesta andra ganska snabbt haka på.

Besparingen är lägre vikt/kostnader för HV-kablaget. Är även lite enklare vid tillverkning att montera 800V-kablage vs de lite tjockare 400V-kablagen.

Laddförlusterna är dock ungefär de samma. Det är det man dimensionerat kablage efter.

Annars så är det inget magiskt i sig med 800V vs 400V. Handlar om hur många celler man seriekopplat vs hur många man "parrallellkopplat" (sätter inom citat, då man har individuella BMS som hanterar det). Tesla kör 260+ kW på sina nuvarande SuC V3.

Gällande framtiden för Tesla SuC så kommer även Tesla gå upp till 900-1000V på nästa generations SuC. Om det kommer i nyaste V4 med mjukvarupgradering, eller i framtida V5 skall jag dock låta vara osagt (gissar dock på nuvarande V4, men det är en gissning från min sida).

Apropå att spara vikt och pengar, så är även en övergång från 12V till 48V för LV-kablaget något som bilindustrin tittat starkt på just nu. Besparingarna i vikt och kostnad kan vara potentielt ännu större där jämfört med att att byta ut HV-kablaget från 400V till 800V.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

En tripp till Berlin och tillbaka är nu gjord med ID4an.

Totalt körd sträcka 1332km.
Kostnad snabbladdning på Tesla/IONITY: 1228,96kr
Total milkostnad: 9.2kr

Då har jag fortfarande i några dagar till det bra WeCharge/Elli avtalet med 3,15kr/kWh.

Laddade 82kWh på Tesla totalt.

Kommer bli en markant skillnad när avtalet löper ut och man till större del av tiden kommer ladda på Tesla stationer. Dock märkte jag att Teslas stationer gav fin laddkurva, börjar runt 180kW och håller sig över 135kW upp till 50% sen börjar det dala.

Var ju inte den mest energisnåla trippen med konstant fart på 130km/h på Autobahn och 120-130km/h på Svenska och Danska motorvägar, kan ju även tilläggas att dagens hemresa gjordes i storm och ösregn.

Intressant med längre resor i hyfsat konstant fart för att se hur det är att faktiskt åka långt med elbil, tycker det fungerade supersmidigt och måste säga att Teslas stationer är grymt mycket skönare att komma till så platser alltid finns, IONITY var det kö på varje gång, ofta 15+ minuter tyvärr som gör att batteriet kallnar och laddningen tar extra lång tid.

Överlag positiv till resan, inte mycket krångel eller onödiga stopp, men en lite energisnålare bil hade ju inte skadat.
Lyckades på hemresan åka Malmö-Falkenberg på 85-2% batteri, en resa på 19 mil. Så fick bli ett stopp där på någon minut bara för att ta sig sista 5 milen hem.

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Löst definierat. Hur stor är stor?

Med den Model 3 jag hade så handlade det om kring 5 minuter extra per stopp, typ samma på i4an. Men det gör väl att laddstoppen blir 20 minuter istället för 15, så tycker helt klart det är värt den lilla extrakostnaden i pengar för att köra Ionity. Men blir det kö så åker jag såklart till 150 kW istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beamy:

Hur får man tag i en laddbricka? Appen fungerar visserligen oväntat bra, men kort/bricka är aldrig fel att ha den gången kommunikationen till appen strular. Mitt Kia Charge-kort har räddat mig mer än en gång...

Jag har också en kia, men hur fungerar Kia Charge-kortet? Vad får du för pris och på vilka laddnätverk fungerar de?

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem

Vi är på jakt efter en liten andrabil.

Kraven är rätt få:

  • 15 mil i räckvidd även vintertid.

  • Plats för två vuxna och två barn (utan packning), så de kan sitta hyfsat bekvämt.

  • Kosta runt 200-250k

Krav från frun:
Inte skitful. Skitfula bilar, enligt henne, är: zoe och leaf.

Kikat lite på:

  • BMW i3 och i3s

  • Kia e-soul

Lutar mest åt en i3s av någon anledning.

Så min fråga är egentligen om ni har några andra förslag?

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Vi är på jakt efter en liten andrabil.

Kraven är rätt få:

  • 15 mil i räckvidd även vintertid.

  • Plats för två vuxna och två barn (utan packning), så de kan sitta hyfsat bekvämt.

  • Kosta runt 200-250k

Krav från frun:
Inte skitful. Skitfula bilar, enligt henne, är: zoe och leaf.

Kikat lite på:

  • BMW i3 och i3s

  • Kia e-soul

Lutar mest åt en i3s av någon anledning.

Så min fråga är egentligen om ni har några andra förslag?

MG ZS kunde kanske vara ett alternativ? Den har också helt okej laddning på 76kW jämfört med många andra bilar i de prisklasserna.

https://www.blocket.se/annons/skaraborg/mg_zs_ev_zs_ev_lhd_45...

Hyundai Ioniq med 38kwh batteri kan du ju också få för ca 250k, men då skulle jag nästan nog rekommendera att gå upp mot 270k för att få antingen Kia Niro eller Hyundai Kona med 64kwh batteri.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Skrivet av martinot:

Inlägget av mig var inget försvar för just MX-30.

MX-30 är inte en bil som personligen tilltalar mig (även om jag tycker den är snygg, så är det sekundärt för mig) eller någon som jag själv skulle köpa. Är alldeles för mycket som är dåligt anpassat för svenska förhållanden som tex. avsaknad av trefas-laddning (för mig är det mycket viktigare med bra möjligheter för vardagsladdning än snabbladdning). Vidare så gillar jag inte själv SUV/CUV:ar, och MX-30 har för mig en alldeles för klen motor för att vara en såpass tung bil. Även avsaknad av ett äkta enpedalsläge är en klar fail för mig personligen.

Ville bara påpeka att det kan finnas en nytta med lite mindre elbilar med lite mindre batterier, och som inte är på topp gällande snabbladdning. Dessa bilar är inte gjorda för långresor, men har ett fint syfte och funktion som praktiska bilar för vardagen. Dessa elbilar är ofta perfekta som tex. andra/tredje-bilar för en familj.

Alla elbilar måste inte släpa på ett 80 kWh batteri och ha en superhög snabbladdningseffekt för att kunna göra nytta och fylla en funktion. Det var bara det jag ville påpeka.

Jag håller med dig, och där börjar vi gå mot en mer enformig utbud just nu känns det som.

Visade en vän i helgen de Honda E bilar som finns kvar hos återförsäljare i Karlstad, och det är attans synd att Honda slutar med den storleken av elbil. Som stadsbil är den ju verkligen smidig och fått bra omdömen, så en lite nyare modell med bara lite längre räckvidd, samt lägre prislapp hade varit kul o ha på marknaden. Så många jag träffat och mött som har Nissan Leaf med mindre batteriet, eller äldre Renault Zoe, och bara kör i stadstrafik.

Jag hade länge koll på Sonos Sion, också ett annorlunda koncept och mer gräsrotsprojekt, som jag höll tummarna för men pengarna räckte inte. Att det behövs så mycket långsiktigt kapital gör marknaden tuff för nyare företag.

(De som håller sig inom "riskkapital" vill ju inte ta någon risk i sina investeringar, så man måste hitta de som vågar satsa långsiktigt och vågar.)

Jag hoppas åtminstone Stellaris får hit sin Citroen (eller Opel) "Ami" bil, krävs visst lite större batteri enligt Stellaris , så det blir lite modernare A-traktorer ute på vägen.

Om fem år kanske det är historia, när de stora på marknaden, Tesla, VW osv kommit ut med de minder modellerna det snackats om.

Förtydliga om opels variant av AMI ifrån Stellaris
Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Vi är på jakt efter en liten andrabil.

Kraven är rätt få:

  • 15 mil i räckvidd även vintertid.

  • Plats för två vuxna och två barn (utan packning), så de kan sitta hyfsat bekvämt.

  • Kosta runt 200-250k

Krav från frun:
Inte skitful. Skitfula bilar, enligt henne, är: zoe och leaf.

Kikat lite på:

  • BMW i3 och i3s

  • Kia e-soul

Lutar mest åt en i3s av någon anledning.

Så min fråga är egentligen om ni har några andra förslag?

Mazda MX30 har det ju skrivits en del gott om i denna tråd nyligen, kanske nåt att snegla på? Osäker på räckvidd på vinter dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Mazda MX30 har det ju skrivits en del gott om i denna tråd nyligen, kanske nåt att snegla på? Osäker på räckvidd på vinter dock.

Har en MX30 som frugan pendlar med. 10-12 mil på motorväg 100-110km/h får vi ut på vintern och 17-19 på sommaren. Kör man landsväg går den 15 mil utan problem på vintern om man bara förvärmer den.

Är sjukt nöjd med den som bil, visst seg laddning osv men vi laddar bara hemma och med smartladdning på tibber så den blir alltid fulladdad åndå över natten.

Kostnaden på bilen är 250kr/mån i försäkring och 1900kr/året på service (för att behålla den långa grantin). Så är billigt bilägande helt klart.

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Jag har också en kia, men hur fungerar Kia Charge-kortet? Vad får du för pris och på vilka laddnätverk fungerar de?

Första året betalade jag drygt 3:-/kWh på Ionity, men det var för att Kia bjöd på 12 månader med IONITY Power Package. Nu betalar jag ca 8.65:-/kWh på Ionity + en månadsavgift på 45:- för avtalet.

Förutom att Kia Charge (kort eller app) fungerar på Ionity, så går det även att ladda på några andra laddstationer som dom har avtal med. Jag har använt kortet på InCharge när jag var vi var i fjällen och deras egen app inte fungerarde. Skönt med ett fysiskt kort då. Tror även jag laddat på Mer någongång med kortet. Då är taxan inte densamma som på Ionity.

Med tanke på priset så laddar jag hellre på Circle K för 5.99:-/kWh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holmgren3n:

Har en MX30 som frugan pendlar med. 10-12 mil på motorväg 100-110km/h får vi ut på vintern och 17-19 på sommaren. Kör man landsväg går den 15 mil utan problem på vintern om man bara förvärmer den.

Är sjukt nöjd med den som bil, visst seg laddning osv men vi laddar bara hemma och med smartladdning på tibber så den blir alltid fulladdad åndå över natten.

Kostnaden på bilen är 250kr/mån i försäkring och 1900kr/året på service (för att behålla den långa grantin). Så är billigt bilägande helt klart.

Ja jag har många gånger tjatat om det, men jag tror att många (framförallt här på ett teknikforum) tittar väldigt mycket på plattform och siffror, och hellre köper en bil som är objektivt bäst snarare än den bil som har det bästa bruksvärdet för ens egna behov. Jag är själv sån, har svårt att leva med att ha köpt något där varenda detalj inte är genomtänkt för att vara så bra som möjligt enligt alla mätbara kriterier.

Folk nästan hånar MX30 på diverse forum och betraktar den som så dålig att den knappt borde få diskuteras, likaså Toyota bz4x. För vissa klaffar dock en bils styrkor eller avsaknade svagheter bra med ens behov och preferenser så pass att även den "sämsta" bil är bäst.

Som andra bil, eller t.om förstabil för den som inte har familj eller sommarstuga så kan MX30 mycket väl vara en utmärkt bil. Lågt andrahandsvärde pga svagt rykte kan t.om göra den till rena kapet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Ja jag har många gånger tjatat om det, men jag tror att många (framförallt här på ett teknikforum) tittar väldigt mycket på plattform och siffror, och hellre köper en bil som är objektivt bäst snarare än den bil som har det bästa bruksvärdet för ens egna behov. Jag är själv sån, har svårt att leva med att ha köpt något där varenda detalj inte är genomtänkt för att vara så bra som möjligt enligt alla mätbara kriterier.

Folk nästan hånar MX30 på diverse forum och betraktar den som så dålig att den knappt borde få diskuteras, likaså Toyota bz4x. För vissa klaffar dock en bils styrkor eller avsaknade svagheter bra med ens behov och preferenser så pass att även den "sämsta" bil är bäst.

Som andra bil, eller t.om förstabil för den som inte har familj eller sommarstuga så kan MX30 mycket väl vara en utmärkt bil. Lågt andrahandsvärde pga svagt rykte kan t.om göra den till rena kapet.

Jag skulle inte jämföra bz4x och MX-30 på det sättet. De har fått kritik för helt olika saker. MX-30 fick kritik för att den var designad för olika segment utan enhetlighet. Skulle den ha fått namnet Mazdra 3E (eller liknande) och varit en liten sedan med motsvarande egenskaper och pris på 300-350tkr så skulle ingen knappast ha klagat. Det skulle ha varit en konkurrent till Nissan Leaf och Hyundai Ioniq (originalet), och det skulle ha varit helt okej.

Problemet med MX-30 var att de försökte marknadsföra den som ett alternativ till Tesla Model 3. De gjorde den för stor och för dyr i övrigt, och satsade inte tillräckligt på laddning och batteri.

Toyota bz4x fick ju mest kritik för att de dumt nog begränsade snabbladdning till 2 gånger per dag för att spara på batteriet, men det har de ju korrigerat i efterhand i mjukvaran. Bz4x är ju ändå konkurrenskraftig i sin prisklass.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

... BMW i4 är dessutom verkligen skitdyr, så inte direkt en Svensson-elbil direkt...
...

Nja, svindyr är den, liksom alla elbilar, men inte mycket dyrare än andra elbilar.
Har varit ute och plockat in offerter för kommande tjänstebil och visst, i detta fallet hamnade i4an på topp (750k), tillsammans med Tesla MYP (751k), men bara enstaka 10-tusingar över de övriga, ID4, KIA EV6, Audi Q4 Etron osv.

Min senaste tjänstebil kostade 500k för tre år sedan, och ansågs då ganska dyr ...
Tur att staten än så länge inte förmånsbeskattar oss till bilens faktiska pris, då hade nog elbilarna slutat att existera på vägarna

Visa signatur

/O

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Jag vill bara slå ett slag for den mest missuppfattade low-range EV som någonsin har gjords Mazda MX-30 som jag har.

- den går aldrig sönder, (ingen av dom som har producerats har haft några alvarliga fel än så länge).
- Lyx som i en 100$K bil.
- Ser ut som en vanlig bil och inte en elbil.

Jag är än så länge super nöjd med den.

Har själv kört en MX30 bra komfort och sådant med inte i närheten av bil för en 1 miljon.

Dock så tror jag att andrahandsvärdet kommer rasa rejält på MX30 på grund av räckvidden. Vem vill liksom ha en Elbil med 200km räckvidd om alla Elbilar om några år kommer att ha minst 500km räckvidd. Så i slut ändan så bli nog MX30 en väldigt dyr bil att äga om man inte har den på privat leasing.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem

Hallå Kamrater!
Jag har fått ett erbjudande på en Kia Ev6 AWD 340 HK GT Line som gått 3000 mil, 2 år gammal med vinterhjul för 610 000kr.
Jag har ingen aning om detta är en bra deal eller inte, någon som har något tips?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Har själv kört en MX30 bra komfort och sådant med inte i närheten av bil för en 1 miljon.

Dock så tror jag att andrahandsvärdet kommer rasa rejält på MX30 på grund av räckvidden. Vem vill liksom ha en Elbil med 200km räckvidd om alla Elbilar om några år kommer att ha minst 500km räckvidd. Så i slut ändan så bli nog MX30 en väldigt dyr bil att äga om man inte har den på privat leasing.

Jag håller med att prisarna kommer att rasa på bilar med en räckvidd på 200 km, absolut (och det hoppas jag seriöst också!)

Men det finns en EU lagstiftning på gång som ska vara redo innan 2026 (no joke, 2026!) att det ska finnas en publik laddstation vare 60km på alla Europavägar.

Jag trodde inte riktig på Mazdas märkliga udda val av att bygga en bil med 200km räckvidd i 2020, och att dom även gjorde det på 2022 och 2023 modellerna - men jag börjar att fatta grejen.

Det man kan bekymra sig lite över med dedikerade el-bilar är byggkvalitén på dom framtida bilarna, men vi får se.
Jag hade INTE köpt en bil till 400K med en räckvidd på 200 km, så det är sagd, men till halva priset? Ja ok Accepted.
Än så länge har jag inte fått räckviddsångest, den gröna laddbrickan gör sitt - och jag märker inte när jag laddar på en snabb-laddstation, för varje 2 timmar har jag behov att vila ändå, och en bit mat är inte fel, läsa SMS, gå på toa etc. Jag har faktisk inte lagd märke till att det tar "lång" tid att ladda, den är alltid redo när jag har gjord mitt.

Tycker faktisk inte det är så illa som folk tänker sig att det är, finns mycket tyckande, men än så länge finns det bara en halv miljon elbilar i Sverige - så mycket tyckande, lite testande.

Permalänk
Skrivet av Cadoro:

Hallå Kamrater!
Jag har fått ett erbjudande på en Kia Ev6 AWD 340 HK GT Line som gått 3000 mil, 2 år gammal med vinterhjul för 610 000kr.
Jag har ingen aning om detta är en bra deal eller inte, någon som har något tips?

Har en exakt likadan och jag skulle tro att den ligger däromkring. Är nog en bra deal skulle jag säga.
Bilen är kanon, laddar riktigt snabbt på rätt stationer och är underbar att köra/äga. Se till så dom gör serviceb nu bara innan köp. Ska göra min den 25e..

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Jag håller med att prisarna kommer att rasa på bilar med en räckvidd på 200 km, absolut (och det hoppas jag seriöst också!)

Men det finns en EU lagstiftning på gång som ska vara redo innan 2026 (no joke, 2026!) att det ska finnas en publik laddstation vare 60km på alla Europavägar.

Jag trodde inte riktig på Mazdas märkliga udda val av att bygga en bil med 200km räckvidd i 2020, och att dom även gjorde det på 2022 och 2023 modellerna - men jag börjar att fatta grejen.

Det man kan bekymra sig lite över med dedikerade el-bilar är byggkvalitén på dom framtida bilarna, men vi får se.
Jag hade INTE köpt en bil till 400K med en räckvidd på 200 km, så det är sagd, men till halva priset? Ja ok Accepted.
Än så länge har jag inte fått räckviddsångest, den gröna laddbrickan gör sitt - och jag märker inte när jag laddar på en snabb-laddstation, för varje 2 timmar har jag behov att vila ändå, och en bit mat är inte fel, läsa SMS, gå på toa etc. Jag har faktisk inte lagd märke till att det tar "lång" tid att ladda, den är alltid redo när jag har gjord mitt.

Tycker faktisk inte det är så illa som folk tänker sig att det är, finns mycket tyckande, men än så länge finns det bara en halv miljon elbilar i Sverige - så mycket tyckande, lite testande.

Jo, fast även om det finns en snabbladdare var 6:e mil så är en bil med 200 km WLTP-räckvidd enormt opraktisk på långkörningar. Man behöver ju mer eller mindre stanna i 40 minuter på varannan snabbladdare (alltså var 12:e mil). Det finns inte på kartan att du skulle få mig att köra exempelvis Stockholm - Malmö med sådana förutsättningar. Pauser och vila i all ära, men det hade ju varit helt orimligt.

Visst, kör man aldrig längre sträckor och räckvidden passar utmärkt för den vardagliga pendlingen så kan denna bil säkert vara hur bra som helst. Men någon Europavägs-kryssare är det ju inte tal om, oavsett om det kommer upp snabbladdare var 6:e mil eller inte.