Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Tesla går det i alla fall inte att förhandla priser med. Om du går till en butik för att köpa så kommer de lägga ordern direkt på den vanliga hemsidan tillsammans med dig. Där finns det inget spelrum alls - priset på sidan är det som gäller.

Nästan anledning nog för mig att välja Tesla nästa gång, hatar att de flesta andra ska hålla på och tramsa med rabatter och deala på paket och tillbehör. Sätt rätt pris direkt, man ska inte behöva kämpa för att få ”rätt” pris. Tycker jag iaf.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Bjirn:

Nästan anledning nog för mig att välja Tesla nästa gång, hatar att de flesta andra ska hålla på och tramsa med rabatter och deala på paket och tillbehör. Sätt rätt pris direkt, man ska inte behöva kämpa för att få ”rätt” pris. Tycker jag iaf.

Jag instämmer till 100%. Mycket enklare att jämföra konkurrenter sinsemellan om listpriser är korrekta redan från början.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjirn:

Nästan anledning nog för mig att välja Tesla nästa gång, hatar att de flesta andra ska hålla på och tramsa med rabatter och deala på paket och tillbehör. Sätt rätt pris direkt, man ska inte behöva kämpa för att få ”rätt” pris. Tycker jag iaf.

Jo det är väl sant, men så skall ju priserna på hemsidan vara rätt och inte som i Volvos fall saltade mot vad som kan erbjudas.

Permalänk

Varit på vägarna senaste veckan och Cirkle K har blivit min primära laddstopp. Nya Cirkle K Varberg va jättebra. Snabb laddning, bra mer plats. Linköping va ingen hit. Hade 75kW genom hela laddningen och dom andra som stod där hade inte heller över det. Jag hade tom stationen själv halva laddningen utan skillnad. Men va väl ok trots en väldigt lång session. Gick faktiskt över till Q8 150kW när den blev ledig. Cirkle K Sthlm (Järva Krog) va också bra trots lite trångt. Appen funkar kanon och alltid ett vettigt pris utan abonnemang. Även Q8 fungerar bra. Hoppas deras stationer blir 300kW på fler ställen. Tycker Cirkle Ks Stationer 300kW eller 150/150 är en perfekt lösning och 4 stationer per mack är ultimat.

På hemvägen blir det Västervik och Recharge, får se hur det funkar. Där ska ändå ätas mat så kan ta lite längre tid där och priset är ändå ”ok”.
Ionity får allt justera priserna nu om dom inte ska bli utkonkurrerade av vanliga mackarna framöver. 9kr är inte ok någonstans.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Ionity får allt justera priserna nu om dom inte ska bli utkonkurrerade av vanliga mackarna framöver. 9kr är inte ok någonstans.

Tycker Ionitys problem är att alltid verkar fullt, har inte använt Ionity en enda gång sedan jag bytte från Tesla förra hösten trots att jag har 2,88 kr/kWh via BMWs kort. Varje gång jag behövt ladda så har jag behövt styra om någon annanstans för Ionity var fullt. Så om prishöjningarna gör så att det faktiskt finns plats är det helt klart bra enligt mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Jag vill bara slå ett slag for den mest missuppfattade low-range EV som någonsin har gjords Mazda MX-30 som jag har.

- den går aldrig sönder, (ingen av dom som har producerats har haft några alvarliga fel än så länge).
- Lyx som i en 100$K bil.
- Ser ut som en vanlig bil och inte en elbil.

Jag är än så länge super nöjd med den.

Kul att höra! Bra med lite andra tips i tråden än de standard.

Men nyfiken jag är så undrar jag ju vad som är lyxigt i den? Har åkt en del med polarens bensinvariant av den och kollade på bilder nu på nätet på elversionen och tycker den ser ganska basic ut.
Håller dock med om att den inte känns lika plastig inuti som de ID3/4 som jag åkt med tidigare.

Sen är ju din sista punkt en smaksak. Mycket nackdelar med att du delar samma plattform som en bil som behöver kardanaxel och annat. Men det är bra att det finns "instegsbilar" som inte avskräcker en som är intresserad av att byta till en elbil men vill inte att den ska se ut "som ett rymdskepp inuti"

Men polarens bensinversion av bilen är riktigt trevlig att åka i. Så jag förstår att du är nöjd!

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Skrivet av Aktsu:

Tycker Ionitys problem är att alltid verkar fullt, har inte använt Ionity en enda gång sedan jag bytte från Tesla förra hösten trots att jag har 2,88 kr/kWh via BMWs kort. Varje gång jag behövt ladda så har jag behövt styra om någon annanstans för Ionity var fullt. Så om prishöjningarna gör så att det faktiskt finns plats är det helt klart bra enligt mig.

Det börjar försvinna nu i takt med att folks bra ladd-deal där försvinner. Hade själv 3 kr där fram till Juli i år. Detta och att nu Cirkle K med flera slänger ut flera laddstationer med 200KW+ så kommer inte folk ladda där. Finns inget att hämta där sålänge dom tar 9kr som inte finns, ofta brevid, billigare numera. Kolla Varberg tex. Varför köra Inonity där nu sålänge det finns 8st 300KW (2x150KW) Cirkle K precis brevid för 5,80kr?
Men visst. Är det fullt på ena så tar man väl den andra när man är på resan och vill vidare. Som jag sa innan. Bygger tex Cirkle K och Q8 ut dol flesta av sina bensinstationer med typ 6-8st 300KW eller mer så behöver man inte fundera framöver. Då kommer också konkurrenterna att bli bättre.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Kul att höra! Bra med lite andra tips i tråden än de standard.

Men nyfiken jag är så undrar jag ju vad som är lyxigt i den? Har åkt en del med polarens bensinvariant av den och kollade på bilder nu på nätet på elversionen och tycker den ser ganska basic ut.
Håller dock med om att den inte känns lika plastig inuti som de ID3/4 som jag åkt med tidigare.

Sen är ju din sista punkt en smaksak. Mycket nackdelar med att du delar samma plattform som en bil som behöver kardanaxel och annat. Men det är bra att det finns "instegsbilar" som inte avskräcker en som är intresserad av att byta till en elbil men vill inte att den ska se ut "som ett rymdskepp inuti"

Men polarens bensinversion av bilen är riktigt trevlig att åka i. Så jag förstår att du är nöjd!

Jag har också åkt den bensindrivna varianten och lyx är väl inte det jag skulle använda men verkar vara ganska välutrustad med teknologi och känslan har väl tagit ett steg för Mazda men fortfarande en bit kvar till de bättre europeiska tillverkarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Det börjar försvinna nu i takt med att folks bra ladd-deal där försvinner. Hade själv 3 kr där fram till Juli i år. Detta och att nu Cirkle K med flera slänger ut flera laddstationer med 200KW+ så kommer inte folk ladda där. Finns inget att hämta där sålänge dom tar 9kr som inte finns, ofta brevid, billigare numera. Kolla Varberg tex. Varför köra Inonity där nu sålänge det finns 8st 300KW (2x150KW) Cirkle K precis brevid för 5,80kr?
Men visst. Är det fullt på ena så tar man väl den andra när man är på resan och vill vidare. Som jag sa innan. Bygger tex Cirkle K och Q8 ut dol flesta av sina bensinstationer med typ 6-8st 300KW eller mer så behöver man inte fundera framöver. Då kommer också konkurrenterna att bli bättre.

Circle K ger som sagt bara 150 kW om det är två som delar vilket ju är sämre då det tar längre tid att ladda ifall det är mer än halvfullt när man kommer fram, de har inte heller stöd för Plug & Charge som Ionity har med vissa bilar. För mig med BMW i4 så har jag ingen förvärmning av batteriet till Circle K eller OKQ8 heller så de är mycket långsammare att ladda på.

Tycker det viktigaste är var det finns plats, om det kostar 6 eller 9 kr per kWh tycker jag är irrelevant på resande fot. Men hoppas på att inte alla ser det så för då lär det finnas plats på Ionity sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Kul att höra! Bra med lite andra tips i tråden än de standard.

Men nyfiken jag är så undrar jag ju vad som är lyxigt i den? Har åkt en del med polarens bensinvariant av den och kollade på bilder nu på nätet på elversionen och tycker den ser ganska basic ut.
Håller dock med om att den inte känns lika plastig inuti som de ID3/4 som jag åkt med tidigare.

Sen är ju din sista punkt en smaksak. Mycket nackdelar med att du delar samma plattform som en bil som behöver kardanaxel och annat. Men det är bra att det finns "instegsbilar" som inte avskräcker en som är intresserad av att byta till en elbil men vill inte att den ska se ut "som ett rymdskepp inuti"

Men polarens bensinversion av bilen är riktigt trevlig att åka i. Så jag förstår att du är nöjd!

- Det är inte riktig många bilar som kommer med Head-up display (en slags holografisk reflex i fönstret av hastighet/skyltar/riktning till GPS etc.) Det känns otrolig bra att slippa att titta ner eller åt sidan för information.

- Radion är nåt av det bästa jag har hört i någon bilar, det var min kompis som bemärkte detta först, sen upplever jag att den aldrig bryter (och så är det ju Bose förstås) så ljuden är riktig grym i den.

- Meny styrningen är en konsol med "arm vila" ett 4d ratt som båda kan vridas, används som en joystick, och klicka med för var. Min föriga bil var URSEG i menuerna, och min arbetskompis svindyra volvo har större display, men seg som en åsna, Mazdan har istället hela 4 displays + analoga visare som ger lite extra. Ofta fungerar t.ex. inte Carplay med bilarnas extra funktioner, men det gör de här.

- Bilen har egen E-sim mobiltelefon, så man kan gärna "glömma" telefonen, och den kan ringa efter assistans vid krock ändå, och man kan prata med appen om man sitter i semesterhemmet eller nån annan stans, har inte sett bil med egen e-sim mobil förut.

- Bilen har också elektrisk säte för föraren, den kommer ihåg hur jag satt, och det finns 2 extra minnen, när jag öppnar dörren kan den ställa sig på plats till mitt kör läge.

- Den har som många saknar båda touch skärm OCH manuella knappar för klimat (ac) anlägget, det är riktig grymt när man är på fart och inte vill titta på skärmen.

- Ljus i lådor, extra läs ljus till alla passagerer - också bak, med 2 kopp hållare både foran ock bak i mitten.
- tak låda med plats till glasögon.

Finns hur många som helst lyxfunktioner, dom har lite tänkt på allt.

Och som du bemärkte - extremt behaglig att åka med, vägen är allt man hör och intet annat, den har stora breda däck så den håller sig riktig bra på vägen i all slags väder.

Dessutom har den riktig bra frontljus - Adaptive headlights! Det hade min föriga bil också men absolut INTE på denna nivån. t.ex. så kunde min tidigare bil fint släcka och tända för div. ljus beroende på läge, men denna kan så mycket mera:

- Den har ledljus med "mjuka" övergångar från lång, mellan till kort distans.
- Den har variabla sidoljus som tänds och släcks glidande beroende på om du kör i et villakvarter eller på motorvägen, dvs. den
kan ljusa upp alla skyltar från sidan, och den sänker/släcker ljusen när bilar kommer mot emot dig, och den ser dom på LÅNG avstånd. T.ex. släcker den sidoljuset för trafik till vänster men bibehåller skyltljuset till höger.
- Den dimmer väg ljus efter trafik, läge etc. Inte bara av/på.
- Konsolen och även kartan har automatisk natt / dagsläge...

det är dessa små grejer som bara gör den lite "above average", när det gäller körglädje. Och det med 100k$ klass interiör är lite det som bil recenserar hängde sig upp på medan dom alla klagade på räckvidd ångest.

Permalänk
Skrivet av Aktsu:

Circle K ger som sagt bara 150 kW om det är två som delar vilket ju är sämre då det tar längre tid att ladda ifall det är mer än halvfullt när man kommer fram, de har inte heller stöd för Plug & Charge som Ionity har med vissa bilar. För mig med BMW i4 så har jag ingen förvärmning av batteriet till Circle K eller OKQ8 heller så de är mycket långsammare att ladda på.

Tycker det viktigaste är var det finns plats, om det kostar 6 eller 9 kr per kWh tycker jag är irrelevant på resande fot. Men hoppas på att inte alla ser det så för då lär det finnas plats på Ionity sen.

9/10 bilar jag ser på laddställerna behöver inte mer än 150 just nu så det är ok idag, men klart man hade sett 300+ på alla nyare som kommer. Tror det kommer bredas ut så man tar det som finns som du säger. Alla kommer gå mot samma priser och liknande stationer. Grymt imponerad vad som hänt under dom 1,5 år sedan jag skaffade ev6an. Förra sommaren och vintern har jag mer eller mindre endast haft Ionity att gå till när jag varit på resa, nu finns 3-4 olika aktörer med 200kw+ för ”rimliga priser. Kul!

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

- Bilen har egen E-sim mobiltelefon, så man kan gärna "glömma" telefonen, och den kan ringa efter assistans vid krock ändå, ...

Det krävs ju inte ett simkort för att ringa 112 men det är EU krav sen 2018 på att alla nya bilar ska ha nödsamtalsfunktion inbyggt har jag fått för mig..

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/sjalvlarmande-bilar-...

"Sedan 2018 kräver EU att nya bilmodeller själva ska larma SOS Alarm om de är med i en olycka. Information skickas då till SOS som kopplas upp och kan prata med personerna i bilen."

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

- Det är inte riktig många bilar som kommer med Head-up display (en slags holografisk reflex i fönstret av hastighet/skyltar/riktning till GPS etc.) Det känns otrolig bra att slippa att titta ner eller åt sidan för information.

- Radion är nåt av det bästa jag har hört i någon bilar, det var min kompis som bemärkte detta först, sen upplever jag att den aldrig bryter (och så är det ju Bose förstås) så ljuden är riktig grym i den.

- Meny styrningen är en konsol med "arm vila" ett 4d ratt som båda kan vridas, används som en joystick, och klicka med för var. Min föriga bil var URSEG i menuerna, och min arbetskompis svindyra volvo har större display, men seg som en åsna, Mazdan har istället hela 4 displays + analoga visare som ger lite extra. Ofta fungerar t.ex. inte Carplay med bilarnas extra funktioner, men det gör de här.

- Bilen har egen E-sim mobiltelefon, så man kan gärna "glömma" telefonen, och den kan ringa efter assistans vid krock ändå, och man kan prata med appen om man sitter i semesterhemmet eller nån annan stans, har inte sett bil med egen e-sim mobil förut.

- Bilen har också elektrisk säte för föraren, den kommer ihåg hur jag satt, och det finns 2 extra minnen, när jag öppnar dörren kan den ställa sig på plats till mitt kör läge.

- Den har som många saknar båda touch skärm OCH manuella knappar för klimat (ac) anlägget, det är riktig grymt när man är på fart och inte vill titta på skärmen.

- Ljus i lådor, extra läs ljus till alla passagerer - också bak, med 2 kopp hållare både foran ock bak i mitten.
- tak låda med plats till glasögon.

Finns hur många som helst lyxfunktioner, dom har lite tänkt på allt.

Och som du bemärkte - extremt behaglig att åka med, vägen är allt man hör och intet annat, den har stora breda däck så den håller sig riktig bra på vägen i all slags väder.

Dessutom har den riktig bra frontljus - Adaptive headlights! Det hade min föriga bil också men absolut INTE på denna nivån. t.ex. så kunde min tidigare bil fint släcka och tända för div. ljus beroende på läge, men denna kan så mycket mera:

- Den har ledljus med "mjuka" övergångar från lång, mellan till kort distans.
- Den har variabla sidoljus som tänds och släcks glidande beroende på om du kör i et villakvarter eller på motorvägen, dvs. den
kan ljusa upp alla skyltar från sidan, och den sänker/släcker ljusen när bilar kommer mot emot dig, och den ser dom på LÅNG avstånd. T.ex. släcker den sidoljuset för trafik till vänster men bibehåller skyltljuset till höger.
- Den dimmer väg ljus efter trafik, läge etc. Inte bara av/på.
- Konsolen och även kartan har automatisk natt / dagsläge...

det är dessa små grejer som bara gör den lite "above average", när det gäller körglädje. Och det med 100k$ klass interiör är lite det som bil recenserar hängde sig upp på medan dom alla klagade på räckvidd ångest.

Det fetmarkerade hade min SAAB 9-3 från 2007, med tillägget att den hade ett riktigt nightmode där bara hastighetsmätaren lyste upp svagt, kom inte ihåg om den tände GPSen vid svängar eller om den bara körde med röstinstruktioner vid nightmode.

Saknar min gamla fina SAAB varje gång jag behöver köra långt i mörker

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

- Det är inte riktig många bilar som kommer med Head-up display (en slags holografisk reflex i fönstret av hastighet/skyltar/riktning till GPS etc.) Det känns otrolig bra att slippa att titta ner eller åt sidan för information.

- Radion är nåt av det bästa jag har hört i någon bilar, det var min kompis som bemärkte detta först, sen upplever jag att den aldrig bryter (och så är det ju Bose förstås) så ljuden är riktig grym i den.

- Meny styrningen är en konsol med "arm vila" ett 4d ratt som båda kan vridas, används som en joystick, och klicka med för var. Min föriga bil var URSEG i menuerna, och min arbetskompis svindyra volvo har större display, men seg som en åsna, Mazdan har istället hela 4 displays + analoga visare som ger lite extra. Ofta fungerar t.ex. inte Carplay med bilarnas extra funktioner, men det gör de här.

- Bilen har egen E-sim mobiltelefon, så man kan gärna "glömma" telefonen, och den kan ringa efter assistans vid krock ändå, och man kan prata med appen om man sitter i semesterhemmet eller nån annan stans, har inte sett bil med egen e-sim mobil förut.

- Bilen har också elektrisk säte för föraren, den kommer ihåg hur jag satt, och det finns 2 extra minnen, när jag öppnar dörren kan den ställa sig på plats till mitt kör läge.

- Den har som många saknar båda touch skärm OCH manuella knappar för klimat (ac) anlägget, det är riktig grymt när man är på fart och inte vill titta på skärmen.

- Ljus i lådor, extra läs ljus till alla passagerer - också bak, med 2 kopp hållare både foran ock bak i mitten.
- tak låda med plats till glasögon.

Finns hur många som helst lyxfunktioner, dom har lite tänkt på allt.

Och som du bemärkte - extremt behaglig att åka med, vägen är allt man hör och intet annat, den har stora breda däck så den håller sig riktig bra på vägen i all slags väder.

Dessutom har den riktig bra frontljus - Adaptive headlights! Det hade min föriga bil också men absolut INTE på denna nivån. t.ex. så kunde min tidigare bil fint släcka och tända för div. ljus beroende på läge, men denna kan så mycket mera:

- Den har ledljus med "mjuka" övergångar från lång, mellan till kort distans.
- Den har variabla sidoljus som tänds och släcks glidande beroende på om du kör i et villakvarter eller på motorvägen, dvs. den
kan ljusa upp alla skyltar från sidan, och den sänker/släcker ljusen när bilar kommer mot emot dig, och den ser dom på LÅNG avstånd. T.ex. släcker den sidoljuset för trafik till vänster men bibehåller skyltljuset till höger.
- Den dimmer väg ljus efter trafik, läge etc. Inte bara av/på.
- Konsolen och även kartan har automatisk natt / dagsläge...

det är dessa små grejer som bara gör den lite "above average", när det gäller körglädje. Och det med 100k$ klass interiör är lite det som bil recenserar hängde sig upp på medan dom alla klagade på räckvidd ångest.

Inget av det du skrev är ju några direkta lyxfunktioner idag, mer eller mindre saker som man lägga till på de flesta bilar över ren budgetklass. Det är ingen dålig bil alls och interiören är ju trevlig för sitt pris men den har inte en suck i ”lyxighet” jämfört med faktiska lyxbilar för en miljon, den har ju inte elektrisk stängning av bakluckan och vad jag kommer ihåg saknas elinställning på passagerarsätet samt massvis annat med sådant som idag är vanligt i till och med den lägre premiumklassen.

Skall du konkurrera med lyxbilarna så behövs saker som läder/Alcantara, massagestolar, ventilerade säten, HEPA-filter, nivå 2 självkörning, massa andra assistansfunktioner, 3D vy för parkeringskameran, laser-/projektorlampor, adaptiv fjädring/chassi, luftfjädring, 3-4 zons klimatanläggning osv. Lyxbilarna är också mycket tystare och bekvämare i jämförelse.

Men vill man ha en billigare liten bil för stadstrafik är det ju en trevlig bil som fokuserat på att vara lite trevligare än annat i de lägre prisklasserna istället för att ha längre räckvidd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Skall du konkurrera med lyxbilarna så behövs saker som läder/Alcantara, massagestolar, ventilerade säten, HEPA-filter, nivå 2 självkörning, massa andra assistansfunktioner, 3D vy för parkeringskameran, laser-/projektorlampor, adaptiv fjädring/chassi, luftfjädring, 3-4 zons klimatanläggning osv. Lyxbilarna är också mycket tystare och bekvämare i jämförelse.

Men vill man ha en billigare liten bil för stadstrafik är det ju en trevlig bil som fokuserat på att vara lite trevligare än annat i de lägre prisklasserna istället för att ha längre räckvidd.

- Självkörning Självmords funktion
- ventilerade säten fisborttagare
- Laser projektor porrfilmsprojektor för att skrämma folk bort från parkeringen, genialt!

Ok ok, du har övertygat mig att Mazda Mx-30 är att jämföras med en Lada1500 Trabant ;D

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

- Självkörning Självmords funktion
- ventilerade säten fisborttagare
- Laser projektor porrfilmsprojektor för att skrämma folk bort från parkeringen, genialt!

Ok ok, du har övertygat mig att Mazda Mx-30 är att jämföras med en Lada1500 Trabant ;D

Det är ingen Trabant men det är löjligt att tro att den kan konkurrera i lyxighet med bilarna som kostar dryg miljon. Hade MX-30 kostat drygt en miljon hade inte en kotte köpt den istället för en Mercedes EQE, BMW i5, BMW IX, Audi Q8 E-Tron osv även om räckvidden vart densamma.

Det gör den inte till dålig utan det gör den bara till mindre lyxig än de dyraste elbilarna, men den är ju mycket billigare också så det är inget konstigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Det är ingen Trabant men det är löjligt att tro att den kan konkurrera i lyxighet med bilarna som kostar dryg miljon. Hade MX-30 kostat drygt en miljon hade inte en kotte köpt den istället för en Mercedes EQE, BMW i5, BMW IX, Audi Q8 E-Tron osv även om räckvidden vart densamma.

Det gör den inte till dålig utan det gör den bara till mindre lyxig än de dyraste elbilarna, men den är ju mycket billigare också så det är inget konstigt.

Jadå, men det är vad reviewers säger som en "bullet point", jag har hörd det så många gångar (försökte att hitta klippet men fann det inte), men titta lite här på interiöret:

Etc... (Ps. Om ni klickar direkt på dessa videos, så har jag spolat fram till interiör omdöme direkt, så ni behöver inte se genom långa tråkiga videos)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aktsu:

Circle K ger som sagt bara 150 kW om det är två som delar vilket ju är sämre då det tar längre tid att ladda ifall det är mer än halvfullt när man kommer fram

Med de laddkurvor de flesta fordon har, är det egentligen någon praktisk skillnad på 150kW och 300+kW? Riktigt fort går det ju bara inledningsvis med de flesta modeller - Taycan och Ionity 5 har tydligen väldigt bra laddkurva om man kopplat in sig på en 800V-laddare, men annars verkar det som de flesta droppar av betydligt ganska snabbt.

Och okej om det går lite snabbare på en 300+kW-laddare, men fem-tio minuter skillnad på en långresa är ju inget att gaffla om. Har man bråttom är det bättre att ge sig iväg ut på resan tidigare isåfall... Får ju vara en avsevärd tid för att det ska vara värt att bråka om'et.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Jadå, men det är vad reviewers säger som en "bullet point", jag har hörd det så många gångar (försökte att hitta klippet men fann det inte), men titta lite här på interiöret:

https://youtu.be/0um-do2HHJM?t=89

https://youtu.be/OjlplqKG-cw?t=268

https://youtu.be/Kb8ezH3HUDU?t=439

Etc... (Ps. Om ni klickar direkt på dessa videos, så har jag spolat fram till interiör omdöme direkt, så ni behöver inte se genom långa tråkiga videos)

Fin interiör.
Men ett listpris på från 416,000 och WLTP på 200km tilltalar uppenbarligen inte stora massan.
Sen är nog inte självmordsdörrarna bak ett säljargument skulle jag tro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Med de laddkurvor de flesta fordon har, är det egentligen någon praktisk skillnad på 150kW och 300+kW? Riktigt fort går det ju bara inledningsvis med de flesta modeller - Taycan och Ionity 5 har tydligen väldigt bra laddkurva om man kopplat in sig på en 800V-laddare, men annars verkar det som de flesta droppar av betydligt ganska snabbt.

Och okej om det går lite snabbare på en 300+kW-laddare, men fem-tio minuter skillnad på en långresa är ju inget att gaffla om. Har man bråttom är det bättre att ge sig iväg ut på resan tidigare isåfall... Får ju vara en avsevärd tid för att det ska vara värt att bråka om'et.

Finns många bilar som får stor nytta av att få över 150 kW, Teslorna, BMW i4, Taycan, Ioniq/Kia EV osv. Laddar man 5-60% och hoppar mellan laddare blir det rätt stor tidsbesparing. Om enda skillnaden är priset så tycker jag inte det är värt att det går långsammare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjirn:

Nästan anledning nog för mig att välja Tesla nästa gång, hatar att de flesta andra ska hålla på och tramsa med rabatter och deala på paket och tillbehör. Sätt rätt pris direkt, man ska inte behöva kämpa för att få ”rätt” pris. Tycker jag iaf.

Skrivet av MacAllan:

Jo det är väl sant, men så skall ju priserna på hemsidan vara rätt och inte som i Volvos fall saltade mot vad som kan erbjudas.

Håller med er båda. Skönt att slippa allt prutande och tröttsamma försäljare. Så jag gillar den modellen som Tesla och Polestar har. Nätet är framtiden för att sälja personbilar direkt till kund.

Det sagt så tycker jag inte att Volvo, som kombinerar både nätet med ÅF, och har (i praktiken) olika priser, är galet fel. Man blir ju lurad som kund då.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Fin interiör.
Men ett listpris på från 416,000 och WLTP på 200km tilltalar uppenbarligen inte stora massan.
Sen är nog inte självmordsdörrarna bak ett säljargument skulle jag tro.

Nej, helt sant.
Mazda MX-30 sålde 8 stycks exemplarer i USA vid launch, och det var bara i California, var inte tillgänglig nån annanstans. XD

Självmordsdörrana är faktisk super coola, och lyfter ögonbryn överallt jag kör, och kollegorna kommer fint in, jag brukar säga ursäkta dom tajta dörrarna, men än så länge säger dom, näh det här funkar utmärkt.

Det jag ville säga med mitt första inlägg var att bilen är totalt underskattat (och med HELT galen felriktad marknadsföring).
Mindre batteri = mindre räckvidd, men också mindre att släpa runt på. Mindre fara vid t.ex. olycka. Dom har visserligen använd en CX-30 bensin-bil chassi såvida jag vet, vilket betyder den är inte bygd för att vara lättviktig, men som en tank. Den fick högsta säkerhets klass i 2020, och är extremt säker som elbil, vilket ger en viss trygghet.

Och en annan grej, är att många bilmärken ljuger kring räckvidd, det gjorde inte Mazda, däremot blev jag förvånad över just HUR lite den faktisk använder i daglig användande. När jag kör runt i min lila by behöver jag knappas ladda då den nästan inte använder nåt. Jag har ganska långt till arbetet - och 100 km dagligen klarar den galant med halv tank kvar när jag är hemma som den lilla 2.8kw laddaren fint laddar klar till nästa dag. Som pendlar bil är den helt perfekt.

Det jag personligen har upptäckt är hur välgenomtänkt designen för en vanlig användare är, man behöver inte titta på nån skärm, allt är inom räckvidd, och allt passar ihop på nåt "zen" liknande sätt som bara är underbart, kan bara upplevs inte förklaras

En annan båda tragisk och bra grej samtidig är att den just är så underskattat, vilket har gjord att det finns 100 tals av den på blocket som du lätt kan få för halv pris. Säljs ofta till 239K för basmodellen med få mil, och 260-280K för toppmodellen med 360 kamera och all extra grej, ofta med dom dyra vinterdäcken med.

Så vil man ha en instegsmodell och ha en första el-bil som sällan (eller om man googlar, aldrig strular och har en 10-50km till arbetet, så är den faktisk helt utmärkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Varit på vägarna senaste veckan och Cirkle K har blivit min primära laddstopp. Nya Cirkle K Varberg va jättebra. Snabb laddning, bra mer plats. Linköping va ingen hit. Hade 75kW genom hela laddningen och dom andra som stod där hade inte heller över det. Jag hade tom stationen själv halva laddningen utan skillnad. Men va väl ok trots en väldigt lång session. Gick faktiskt över till Q8 150kW när den blev ledig. Cirkle K Sthlm (Järva Krog) va också bra trots lite trångt. Appen funkar kanon och alltid ett vettigt pris utan abonnemang. Även Q8 fungerar bra. Hoppas deras stationer blir 300kW på fler ställen. Tycker Cirkle Ks Stationer 300kW eller 150/150 är en perfekt lösning och 4 stationer per mack är ultimat.

På hemvägen blir det Västervik och Recharge, får se hur det funkar. Där ska ändå ätas mat så kan ta lite längre tid där och priset är ändå ”ok”.
Ionity får allt justera priserna nu om dom inte ska bli utkonkurrerade av vanliga mackarna framöver. 9kr är inte ok någonstans.

Förr i tiden laddade jag en del på CK, men senaste tiden så är det (förutom Tesla) OKQ8 som jag fastnat mest för. Tycker de ligger till hyfsat i pris och har haft tur att de fungerat bra. Men CK är (förutom Linköping som jag hört många klaga på) också bra. Har faktiskt kompletterat CK-appen med en CK-laddbricka. Så nu behöver jag aldrig krångla mer med appen.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Nej, helt sant.
Mazda MX-30 sålde 8 stycks exemplarer i USA vid launch, och det var bara i California, var inte tillgänglig nån annanstans. XD

Självmordsdörrana är faktisk super coola, och lyfter ögonbryn överallt jag kör, och kollegorna kommer fint in, jag brukar säga ursäkta dom tajta dörrarna, men än så länge säger dom, näh det här funkar utmärkt.

Det jag ville säga med mitt första inlägg var att bilen är totalt underskattat (och med HELT galen felriktad marknadsföring).
Mindre batteri = mindre räckvidd, men också mindre att släpa runt på. Mindre fara vid t.ex. olycka. Dom har visserligen använd en CX-30 bensin-bil chassi såvida jag vet, vilket betyder den är inte bygd för att vara lättviktig, men som en tank. Den fick högsta säkerhets klass i 2020, och är extremt säker som elbil, vilket ger en viss trygghet.

Och en annan grej, är att många bilmärken ljuger kring räckvidd, det gjorde inte Mazda, däremot blev jag förvånad över just HUR lite den faktisk använder i daglig användande. När jag kör runt i min lila by behöver jag knappas ladda då den nästan inte använder nåt. Jag har ganska långt till arbetet - och 100 km dagligen klarar den galant med halv tank kvar när jag är hemma som den lilla 2.8kw laddaren fint laddar klar till nästa dag. Som pendlar bil är den helt perfekt.

Det jag personligen har upptäckt är hur välgenomtänkt designen för en vanlig användare är, man behöver inte titta på nån skärm, allt är inom räckvidd, och allt passar ihop på nåt "zen" liknande sätt som bara är underbart, kan bara upplevs inte förklaras

En annan båda tragisk och bra grej samtidig är att den just är så underskattat, vilket har gjord att det finns 100 tals av den på blocket som du lätt kan få för halv pris. Säljs ofta till 239K för basmodellen med få mil, och 260-280K för toppmodellen med 360 kamera och all extra grej, ofta med dom dyra vinterdäcken med.

Så vil man ha en instegsmodell och ha en första el-bil som sällan (eller om man googlar, aldrig strular och har en 10-50km till arbetet, så är den faktisk helt utmärkt.

Problemet med MX-30 är mycket namnet och marknadsföringen. Namnet påkallar att detta skall vara en klassisk sportigt satt bil (MX har ju traditionellt bara använts av Mazda för deras mer sportiga bilar), men blir ju fel mottagande av många journalister när det i verkligheten är en lite mer sävlig gungig SUV.

Hade Mazda skippat självmordsdörrarna, och valt ett annat namn med bättre marknadsföring så tror jag de hade sålt och fungerat bättre på marknaden.

Kan köpa att det är bra att det finns elbilar med kort räckvidd och mindre batterier (vi har själva en sådan som tredjebil, och perfekt för det ändamålet), men däremot så tror jag inte att det är en så stor säkerhetshöjande faktor. Det är extremt ovanligt att elbilar brinner och fattar eld vid olyckor.

Kan tillägga att jag tycker det är en riktigt snygg bil! Detta trots att jag normalt inte gillar japanska bilar (tycker både Lexus och Toyota är skitfula för det mesta). Speciellt bakpartiet och lyktorna där har de verkligen lyckats med.

Kul att ni är nöjda med den!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Förr i tiden laddade jag en del på CK, men senaste tiden så är det (förutom Tesla) OKQ8 som jag fastnat mest för. Tycker de ligger till hyfsat i pris och har haft tur att de fungerat bra. Men CK är (förutom Linköping som jag hört många klaga på) också bra. Har faktiskt kompletterat CK-appen med en CK-laddbricka. Så nu behöver jag aldrig krångla mer med appen.

Hur får man tag i en laddbricka? Appen fungerar visserligen oväntat bra, men kort/bricka är aldrig fel att ha den gången kommunikationen till appen strular. Mitt Kia Charge-kort har räddat mig mer än en gång...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beamy:

Hur får man tag i en laddbricka? Appen fungerar visserligen oväntat bra, men kort/bricka är aldrig fel att ha den gången kommunikationen till appen strular. Mitt Kia Charge-kort har räddat mig mer än en gång...

Jag köpte brickan i våras på CK i Moss (eller om det möjligen var Rygge) längs E6 när jag var påväg till ett av våra kontor i Oslo. Har tyvärr inte hittat den på några svenska CK-mackar.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Nej, helt sant.
Mazda MX-30 sålde 8 stycks exemplarer i USA vid launch, och det var bara i California, var inte tillgänglig nån annanstans. XD

Självmordsdörrana är faktisk super coola, och lyfter ögonbryn överallt jag kör, och kollegorna kommer fint in, jag brukar säga ursäkta dom tajta dörrarna, men än så länge säger dom, näh det här funkar utmärkt.

Det jag ville säga med mitt första inlägg var att bilen är totalt underskattat (och med HELT galen felriktad marknadsföring).
Mindre batteri = mindre räckvidd, men också mindre att släpa runt på. Mindre fara vid t.ex. olycka. Dom har visserligen använd en CX-30 bensin-bil chassi såvida jag vet, vilket betyder den är inte bygd för att vara lättviktig, men som en tank. Den fick högsta säkerhets klass i 2020, och är extremt säker som elbil, vilket ger en viss trygghet.

Och en annan grej, är att många bilmärken ljuger kring räckvidd, det gjorde inte Mazda, däremot blev jag förvånad över just HUR lite den faktisk använder i daglig användande. När jag kör runt i min lila by behöver jag knappas ladda då den nästan inte använder nåt. Jag har ganska långt till arbetet - och 100 km dagligen klarar den galant med halv tank kvar när jag är hemma som den lilla 2.8kw laddaren fint laddar klar till nästa dag. Som pendlar bil är den helt perfekt.

Det jag personligen har upptäckt är hur välgenomtänkt designen för en vanlig användare är, man behöver inte titta på nån skärm, allt är inom räckvidd, och allt passar ihop på nåt "zen" liknande sätt som bara är underbart, kan bara upplevs inte förklaras

En annan båda tragisk och bra grej samtidig är att den just är så underskattat, vilket har gjord att det finns 100 tals av den på blocket som du lätt kan få för halv pris. Säljs ofta till 239K för basmodellen med få mil, och 260-280K för toppmodellen med 360 kamera och all extra grej, ofta med dom dyra vinterdäcken med.

Så vil man ha en instegsmodell och ha en första el-bil som sällan (eller om man googlar, aldrig strular och har en 10-50km till arbetet, så är den faktisk helt utmärkt.

30kwh batteri går väl att leva med, men mitt stora problem är litet batteri i kombination med brist på snabbladdning. Att ladda i 37kwh max är ju inte vidare trevligt. Stockholm-Göteborg skulle kräva 2h9min laddning enligt A Better Route Planner. Det kan jämföras med 40 min i MG4 Standard Range som ligger i samma prisklass.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

30kwh batteri går väl att leva med, men mitt stora problem är litet batteri i kombination med brist på snabbladdning. Att ladda i 37kwh max är ju inte vidare trevligt. Stockholm-Göteborg skulle kräva 2h9min laddning enligt A Better Route Planner. Det kan jämföras med 40 min i MG4 Standard Range som ligger i samma prisklass.

Dessa bilar är ju mest avsedda att vara små stadsbilar eller bilar som man har på landet för att köra till affären, gymmet, busstationen, närmsta by eller för att pendla till jobbet. Dvs. de laddas normalt hemma på natten. För de användningsfallen så duger dessa elbilar utmärkt!

Gällande laddeffekt vid snabbladdning så verkar det vara upp till 50 kW för Mazda enligt detta test/genomgång:

https://gronamobilister.se/tester/mazda-mx-30-el-december-202...

MG Standard verkar ligga på 88 kW max, så absolut högre än 50 kW, men ändå inte något som jag skulle normalt ta på långresor med eller tycka är acceptabelt som förstabil (har max 260 kW på min Tesla, och Sthlm-GBG kräver ett enda laddstopp på 5-6 minuter).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Dessa bilar är ju mest avsedda att vara små stadsbilar eller bilar som man har på landet för att köra till affären, gymmet, busstationen, närmsta by eller för att pendla till jobbet. Dvs. de laddas normalt hemma på natten. För de användningsfallen så duger dessa elbilar utmärkt!

(Gällande Sthlm-GBG så är det ett enda laddstopp på ca 5-6 min som krävs för min M3LR.)

Gällande laddeffekt så verkar det vara 50kW för Mazda enligt detta test/genomgång:

https://gronamobilister.se/tester/mazda-mx-30-el-december-202...

37kw är lanseringsversionen, vad jag vet. ABRP-beräkningen är på 50kw.

Men det är ju fråga om prisvärdhet också. MX-30 förlorar ju till och med mot Dacia Spring.

Varför ska man köpa MX-30 över t.ex. Hyundai Ioniq, Kia Niro, Nissan Leaf eller Renault Zoe? Alla ger mer för pengarna, speciellt som pendlingsbil.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Jadå, men det är vad reviewers säger som en "bullet point", jag har hörd det så många gångar (försökte att hitta klippet men fann det inte), men titta lite här på interiöret:

https://youtu.be/0um-do2HHJM?t=89

https://youtu.be/OjlplqKG-cw?t=268

https://youtu.be/Kb8ezH3HUDU?t=439

Etc... (Ps. Om ni klickar direkt på dessa videos, så har jag spolat fram till interiör omdöme direkt, så ni behöver inte se genom långa tråkiga videos)

Där är väl ingen som säger att den har dålig interiör, men den är fortfarande inte i klass med bilarna kring miljonen.
För priset, storleken och klassen har den mycket fin interiör, men som sagt, det stannar där.

Inte för att vara sån, men om du kallar det riktigt lyxigt så har du aldrig suttit i en riktigt lyxig bil.