Nu kan du köpa Starlink hos Clas Ohlson

Permalänk
Medlem
Skrivet av first:

Varför sprider sig boomer-mentaliteten att allt man läser på internet skulle vara riktat till en själv?

*Man med synen i behåll läser på internet att nu kan blinda se igen med hjälp av operation för 200.000 kr*
- Öööhhhh för dyrt! Hallå, hur tänker ni nu, då köper jag hellre glasögon för 200 kr!! Sänk priset!!

För övrigt: Fantastisk tjänst och billigt med tanke på vad tekniken gör åt en.

Dagens sanning! Vi provar starlink just nu på båten jag jobbar på o det funkar otroligt bra.Tidigare använde vi en annan satelit tjänst som är 3ggr dyrare med internet speed i klass med pre dialup.Nu kan vi tom streama film.Det här är en gudagåva för all flygtrafik mellan europa-usa som nu kommer ha en RIKTIGT nätuppkoppling under resan.

Starlink är verkligen något banbrytande för oss som reser mycket.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Skrivet av medbor:

Tror lite du missar poängen när du jämför med vanlig fiber

Detta är en lösning för obygden, hav, sibirien, fjällen, …

Den är som sämst motsvarande 4G och fungerar på hela jordens yta, var du än är (utom stadskärnor). Du kan ha med dig din mottagare och använda den så länge du kan se himlen: husbil/husvagn/båt, eller om du bara bor i radioskugga

Absolut är det dyrare än vanlig fiber, men också sämre än vanlig fiber, det är en helt annan typ av lösning och inte alls till för en genomsnittlig lägenhets-svensson i en större stad

Finns många öar och landmassor med bara bråkdelar av den bandbredd som Starlink kan erbjuda, och jämfört med geostationära satelliterna är latenserna någon tiondel (eller bättre?) och bandbredden mycket bättre

Jämför inte med fiber menar att priset borde finnas i olika hastigheter. Inte bara en summa oavsett om du får lite hastighet eller mycket.

Så ni missförstår mig jag tycker bara det är dyrt

Visa signatur

The Breath of True

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lonian:

Jag som tyckte mig höra att Starlink skulle vara gratis internet till alla. Vad hände?
Blev det inte lönsamt att göra så?

Det vet jag nog inte om jag hört. Utöver kanske handlingen i första Kingsmen filmen... Eller så har jag totalt glömt bort det.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av djdennistm:

Jämför inte med fiber menar att priset borde finnas i olika hastigheter. Inte bara en summa oavsett om du får lite hastighet eller mycket.

Så ni missförstår mig jag tycker bara det är dyrt

Okej, då förstår jag vad du menar

Tror dock 0.5Mbit skulle kunna kosta 300kr/mån och ändå vara prisvärt med tanke på alternativen

Permalänk
Skrivet av medbor:

Okej, då förstår jag vad du menar

Tror dock 0.5Mbit skulle kunna kosta 300kr/mån och ändå vara prisvärt med tanke på alternativen

Säkert men oavsett vad är det bra med alternativ tänker jag så man inte fastnar på en fast summa

Visa signatur

The Breath of True

Permalänk
Medlem
Skrivet av D.:

I Sverige/Norden är väl behovet mindre än på en del andra håll.
Finns hyfsad täckning för 4G/5G även i glesbygd nuförtiden.
Men om man råkar bo/ha stuga på något väldigt avsides ställe el vara ute på havet/i skärgården kan det nog vara något att ha ja.

Behöver inte vara så avsides, ett par polare till mig bor någon mil från tätort och har testat alla mobilnätverken de får 5-10mbit/s på 4G, 5G kopplar ej upp och de lär inte få fiber de närmsta 3 åren iaf.
Tror de är på gång att köpa starlink.

Permalänk
Medlem

Hmm... 3200 på starlinks hemsida...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nathalan:

Jag kör också Telia 4G-abonnemang men betalar 399 (samma som kampanjpriset för första året). Det tråkiga i kråksången är att man måste ringa in till kundtjänst en gång om året när rabatten "tar slut" och säga upp abonnemanget p.g.a. pris så erbjuds man alltid att fortsätta med kampanjrabatten ett år till.

Prova så får du se! Tyvärr blir inte Starlink lika lockande när det rör sig om en prisskillnad på +290

Jo, har sett att det går att få ner priset rejält men att man istället åker på att bundet 12 månader, eller är det 24? Kanske har ändrats nu. Fiberinstallationen jag väntar på borde ha varit klar för längesedan så kan "acceptera" det högre priset tills vidare. Men dragit iväg lite väl länge nu.

Men bra att du lyfter det för de som har behov av det. Verkligen en onödig avgift att betala mer för egentligen samma sak.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Skrivet av cheesen:

Hmm... 3200 på starlinks hemsida...

om du beställer från hemsidan i annat land ja när jag gick in defaultade den till GB så antar att det är + moms där ifrån sen de gick ur EU (inte helt hundra på import från gb längre) men visst 800-900:- billigare troligen ändå.

går du till deras svenska butik är priset 4900:-

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det är så att om du korsar atlanten (eller motsvarande avstånd) så är starlink faktiskt snabbare än fiber i många fall för signalerna går snabbare i vacuum i rymden än i glaset i fiberkabeln

399kr för 100 Mbit/s skulle vara billigt för mig i uppsala! Många har mycket höga kostnader och betalar många kronor per megabit

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1695276-vad-ar-din-meg...

Ca 20% har i den undersökningen mer än 2kr för varje megabit

Visst är 600kr mycket, men jämfört med priset att installera en fiberanslutning eller en bra mottagare för mobilnät om man bor på en udda plats är långt mycket värre

Har de verkligen börjat med "inter-satellite communication" än? senaste tidsplanen jag såg sa 2023 men då var det ju Elon som sa det, så kanske runt 2025?

Permalänk
Medlem

Grejt, då kan Gotlandsbåtarna köpa in en hel drös...

Permalänk

Skulle varit ett alternativ i våran stuga om det funnits så man kunde betala för en kortare period då det är sällan vi är i stugan.
Mobilt fungerar inte alls då det är ett rejält mörkt hål just där

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600x
32gb ram
Asus Rog Strix B550-e gaming
Asus Rog Strix RTX 2070 oc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lellebror:

Skulle varit ett alternativ i våran stuga om det funnits så man kunde betala för en kortare period då det är sällan vi är i stugan.
Mobilt fungerar inte alls då det är ett rejält mörkt hål just där

Du kan säga upp/pausa abonnemanget och återuppta det igen, dock 1 månads uppsägningstid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Har de verkligen börjat med "inter-satellite communication" än? senaste tidsplanen jag såg sa 2023 men då var det ju Elon som sa det, så kanske runt 2025?

Högst oklart verkar vara svaret efter lite googlande

Men skulle gissa att de skulle slå på stora trumman om de startade upp det, eller så utvärderar militären kanske?

Permalänk
Medlem

@Mrqaffe sa ju att det drog rätt så mycket när det används, men antar att det är värt det oavsett så att man kan ha en fungerande uppkoppling i vilket tillfälle som helst när man är out of bounds. Då är man nog tacksam för att en sån här tjänst finns.
Men är det någon som vet exakt hur mycket det drar? Så man kan få en siffra...? @Josef du körde en sa du, har du räknat på hur mycket den drar eller är det inget att höja ögonbrynen över? 🙂
Cool tjänst hur som helst.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av RVX:

@Mrqaffe sa ju att det drog rätt så mycket när det används, men antar att det är värt det oavsett så att man kan ha en fungerande uppkoppling i vilket tillfälle som helst när man är out of bounds. Då är man nog tacksam för att en sån här tjänst finns.
Men är det någon som vet exakt hur mycket det drar? Så man kan få en siffra...? @Josef du körde en sa du, har du räknat på hur mycket den drar eller är det inget att höja ögonbrynen över? 🙂
Cool tjänst hur som helst.

Exakt förbrukning beror på förutsättningar, jag länkade ju till Starlinks datablad och tror man på en del som använt det i verkligheten kan det totalt dra runt eller lite över 100W under de sämsta förhållandena, satellitdelen uppger Starlink själva ha 50-75W i effektförbrukning.
https://www.starlink.com/specifications

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Exakt förbrukning beror på förutsättningar, jag länkade ju till Starlinks datablad och tror man på en del som använt det i verkligheten kan det totalt dra runt eller lite över 100W under de sämsta förhållandena, satellitdelen uppger Starlink själva ha 50-75W i effektförbrukning.
https://www.starlink.com/specifications

Ah tack. Missade siffrorna i ditt inlägg 🙂

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av RVX:

Ah tack. Missade siffrorna i ditt inlägg 🙂

Det var förresten effekten på den vanliga, "hög prestanda" specas till 110 till 150W bara för satellitdelen, det innebär att den förbrukar över 2 kWh per dygn så kontinuerlig batteridrift kan bli problematisk och den märks definitivt på elräkningen, driftkostnaden är inte försumbar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det var förresten effekten på den vanliga, "hög prestanda" specas till 110 till 150W bara för satellitdelen, det innebär att den förbrukar över 2 kWh per dygn så kontinuerlig batteridrift kan bli problematisk och den märks definitivt på elräkningen, driftkostnaden är inte försumbar.

Ja ok.
Det var ju en del, men är man i den sitsen att man tittar och är i behov av detta så är det ju bättre än att vara utan uppkoppling.
Men kostnaden är definitivt värt att ha i åtanke.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av RVX:

Ja ok.
Det var ju en del, men är man i den sitsen att man tittar och är i behov av detta så är det ju bättre än att vara utan uppkoppling.
Men kostnaden är definitivt värt att ha i åtanke.

Jo men det är ingen under-universallösning för de som campar eller ska ha kontinuerlig uppkoppling tex för att övervaka ett fritidshus. de höga effektkraven är viktiga att ta hänsyn till, säg att man kopplar på en router för lanet så kan det handla om uppåt 4 kWh per dygn vilket ger en elkostnad på flera tusen om året eller suger ur batterier ganska fort.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jo men det är ingen under-universallösning för de som campar eller ska ha kontinuerlig uppkoppling tex för att övervaka ett fritidshus. de höga effektkraven är viktiga att ta hänsyn till, säg att man kopplar på en router för lanet så kan det handla om uppåt 4 kWh per dygn vilket ger en elkostnad på flera tusen om året eller suger ur batterier ganska fort.

Nej exakt, är väl om man verkligen inte har någon annan lösning att ta till.
Ska bli intressant att se hur framtida revisioner löser energieffektiviteten, borde vara en av prio till nästa modell 🙂

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Nej exakt, är väl om man verkligen inte har någon annan lösning att ta till.
Ska bli intressant att se hur framtida revisioner löser energieffektiviteten, borde vara en av prio till nästa modell 🙂

Det är ganska svårt med att beräkna och hålla kontakt med rörliga mål på himlen, tror inte mycket förbättringar är att räkna med

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det är ganska svårt med att beräkna och hålla kontakt med rörliga mål på himlen, tror inte mycket förbättringar är att räkna med

Nej kanske inte.
Är väl nånting man dessvärre får räkna med för såna här apparater.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Många som järnrör med fiber hur tänker man då? Ingen skaffar väl detta om man står och väljer mellan detta och fiber.

Mobil detta skulle väl kunna konkurs till viss del man även här har man bra mobiltäckning är det ingen som skaffar detta.

Sista är alltså att man skaffar där det inte finns något annat. Så man jämför väl i så fall mellan andra satellitsyatem för pris och installation , osv

Är ju som att säga att det är snabbare och billigare att köra en porche 911 än skogsmaskin

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jan-banan:

Många som järnrör med fiber hur tänker man då? Ingen skaffar väl detta om man står och väljer mellan detta och fiber.

Mobil detta skulle väl kunna konkurs till viss del man även här har man bra mobiltäckning är det ingen som skaffar detta.

Sista är alltså att man skaffar där det inte finns något annat. Så man jämför väl i så fall mellan andra satellitsyatem för pris och installation , osv

Är ju som att säga att det är snabbare och billigare att köra en porche 911 än skogsmaskin

Jag är ganska övertygad om att Starlink inte är billigare än att installera fiber om det är nått som ska användas kontinuerligt om man inte enbart ser på den initiala kostnaden för driften är i förhållande extremt dyr och elkostnaden blir flera tusen om året så o man inte är dum och inte tänker på totalkostnaden utan bara anskaffningen så tar det inte så många år innan Starlink börjar bli dyrare än en typisk fiberinstallation, troligen tar det typ 5 år så har det kostat lika mycket som att installera fiber och sedan börjar Starlink bli dyrare.

Starlink passar för de som absolut inte kan få annan typ av uppkoppling eller i vissa fall för de som ska använda det sällan men där mobilt bredband inte är lämpligt.
Det finns inget som ännu är ett bra alternativ till fiber utan radio är sämre oavsett om antennen är riktad vertikalt eller horisontellt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Känns, i alla fall för mig, som att väldigt få har anvädning av Starlink, jag kan i alla fall inte tänka mig något anvädningsområde där 4G eller 5G inte hade fungerat bättre och varit mer prisvärt.

Skicka ned till Ukraina känns som det enda jag skulle tänka mig att göra i så fall.

Problemet med mobila nät är täckningen såklart, är man stadsbo som bara rör sig i städer förstår såklart vissa inte detta behovet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag är ganska övertygad om att Starlink inte är billigare än att installera fiber om det är nått som ska användas kontinuerligt om man inte enbart ser på den initiala kostnaden för driften är i förhållande extremt dyr och elkostnaden blir flera tusen om året så o man inte är dum och inte tänker på totalkostnaden utan bara anskaffningen så tar det inte så många år innan Starlink börjar bli dyrare än en typisk fiberinstallation, troligen tar det typ 5 år så har det kostat lika mycket som att installera fiber och sedan börjar Starlink bli dyrare.

Starlink passar för de som absolut inte kan få annan typ av uppkoppling eller i vissa fall för de som ska använda det sällan men där mobilt bredband inte är lämpligt.
Det finns inget som ännu är ett bra alternativ till fiber utan radio är sämre oavsett om antennen är riktad vertikalt eller horisontellt.

Jula har 110W solpanel med regulator för 999kr just nu, borde gå att köpa två och ett batteri för att driva denna utan kostnad

Elförbrukning känns som ett minimalt problem

Tror dock inte att fiber är så billigt att installera överallt, och gör man det kan man ju bara använda det exakt där på den platsen sen

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av medbor:

Jula har 110W solpanel med regulator för 999kr just nu, borde gå att köpa två och ett batteri för att driva denna utan kostnad

Elförbrukning känns som ett minimalt problem

Tror dock inte att fiber är så billigt att installera överallt, och gör man det kan man ju bara använda det exakt där på den platsen sen

Även Starlink standard har då varit platsbegränsat och man har behövt den dyra versionen för att kunna byta plats smidigt, har dock inte kollat hur de hanterar det idag och de kan ju ha ändrat villkoren.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Även Starlink standard har då varit platsbegränsat och man har behövt den dyra versionen för att kunna byta plats smidigt, har dock inte kollat hur de hanterar det idag och de kan ju ha ändrat villkoren.

Säkert något man behöver betala extra för. Det är ju samma sak med Teslas bilar att massa saker är tilläggstjänster

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jula har 110W solpanel med regulator för 999kr just nu, borde gå att köpa två och ett batteri för att driva denna utan kostnad

110 W solpanel ger som mest 110 W perfekt vinklad mot solen en molnfri dag mitt på dagen. Efter regulatorn är det lite mindre kvar pga omvandlingsförluster. Under sommaren, i södra Sverige, kan man räkna med ca 400-450 Wh per soligt dygn för en fast monterad panel av den storleken. Vintertid nästan noll. Kraftig molnighet sommartid, väldigt lite. Mulet höst och vår, nära noll.

Tror mer på en liten vindsnurra då, såna som används på båtar. Betydligt mer pålitlig försörjning över hela året. Eller en kombination av några större solpaneler och en vindsnurra. En enklare vindsnurra för 12 V kostar kanske 15 000 kr.

Säg en anpassad installation med t ex 300 W solpaneler, regulator för det, vindgenerator för upp till 400 W (medeleffekt mycket lägre) och kanske 600 Ah blysyrabatterier (motsvarar ett dygn Starlink-drift utan tillskott, ca 250 Ah, med säker uttagsnivå för bra batterilivslängd), så hamnar det på ca 30 000 kr.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S