Permalänk
Medlem

Nytt nätverk i hus

Hej,

Jag behöver lite hjälp att designa mitt nya nätverk. Pga mer avancerad användning av mina serverar (och för att det är kul) vill jag ha mer kontroll över mitt nätverk, och lära mig mer. Jag behöver dessutom bättre wifi-täckning på nedanvåningen. Dock kan jag i princip ingenting av nätverkssidan, så ta inte för givet att jag förstår något... krångligt.

Jag bor i ett tvåvåningshus. På grund av husets struktur har jag relativt svårt att dra sladdar mellan våningarna, det finns heller inte nät draget i väggarna från början. Idag har jag en konsumentrouter/switch/ap/allt i ett på ovanvåningen, där också allt som behöver trådad access står. Såhär:

Jag tänker mig att jag vill åstadkomma något sånt här, enligt nedan. Går det? Kan jag sätta en AP direkt i routern, eller måste den gå via switchen? Kommer jag undan röda pilen nedan? Jag tänker mig köpa en Edgerouter X, om ni inte har andra tips.

Budgeten är hårt begränsad för tillfället så jag undviker gärna en andra switch om det går. Det är heller inget alternativ att flytta sakerna som behöver tråd från ovanvåning till nedanvåning.

Övertänker jag? Andra förslag?

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Tycker bild 2 ska fungera, du hade redan 1 kabel mellan våningarna? Då ska det bara vara att koppla som bild 2 utan röd pil. Router till switch, och router till AP.

Visa signatur

MB/Case: ASUS ROG Strix B350-F || FD R6
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Platinum
CPU/Cooler: Ryzen 5600 || Noctua NH-U12S
RAM: G.Skill FlareX 16GB 3200 CL14
GPU: ASUS RX7800XT TUF OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weuffelhjaern:

Tycker bild 2 ska fungera, du hade redan 1 kabel mellan våningarna? Då ska det bara vara att koppla som bild 2 utan röd pil. Router till switch, och router till AP.

Precis, finns redan en kabel dragen.

Permalänk
Medlem

Då routern i sig är oftast en switch så skall din skiss #2 fungera utan röd pil. Om du skall hålla på med vlan etc så skaffa rätt router för enkelhetensskull

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Bild 2 kommer fungera utmärkt (utan den röda pilen) !

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Precis, finns redan en kabel dragen.

Hur ser "fiber in" ut för dig?
Jag är nästan i samma situation som dig. Tittade också på edgerouter.
Skillnaden för mig är att jag har ett skåp med patch panel.

Har du nått liknande detta?

* Orange fiber in
* Fiberconveter
* Vit liten fiber
* Fiberconveter igen?

Har du funderat nått på om du kommer behöva 2.5/10 Gbit LAN? Har märkt att utbudet av routers som har 2.5+ och mer än 4 lan portar är dåligt. Dock inget problem i ditt fall

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedRebirth:

Hur ser "fiber in" ut för dig?
Jag är nästan i samma situation som dig. Tittade också på edgerouter.
Skillnaden för mig är att jag har ett skåp med patch panel.

Har du nått liknande detta?
<Uppladdad bildlänk>

"
* Orange fiber in
* Fiberconveter < inte konverter utan den skarvas till anslutningskabel
* Vit liten fiber
* Fiberconveter
"
Din första box är inte en konverter

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Swedishchef_90:

Din första box är inte en konverter

Tittar på man på nedersta lådan ser det mycket som symbol/logga för laser. Ser inte heller ut som att han påstått att det skulle vara en omvandlare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Tittar på man på nedersta lådan ser det mycket som symbol/logga för laser. Ser inte heller ut som att han påstått att det skulle vara en omvandlare?

Första lådan är svetslådan för fiberskarven till vitkabel. Där inne finns nog ett extra fiber par.
Sen blir det vit kabel - > fiber konverter

Jag ändrade hans quote ser jag men postade fel då jag glömde copy and cut 😅

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25