Realtidskamera för övervakning av maskin?

Permalänk
Medlem

Realtidskamera för övervakning av maskin?

Hej

Jag har en lasergravyrmaskin på ingång och ska bygga in den i en låda och behöver någon form av kamera för att kunna monitorera den på avstånd (inom hemmet enbart) när den körs.

Min tanke är någon WiFi kamera som jag kan montera inuti lådan och kunna se realtid vad som händer via tex en iPad och Windows laptop.
De flesta övervakningskameror(Netatmo, Google) verkar ha en lång (3-5s) fördröjning då det ska gå via deras servrar. Jag hade önskat något i stil med att logga in på kamerans ip-adress i webbläsaren och kunna se med mindre fördröjning(<1s).
Den bör ha 720-1080p upplösning och ha hyfsat bra bild. Får gärna ligga runt 1000-2000kr och gå att köpa i ”vanliga” butiker(inte eBay, amazon etc).

I värsta fall får jag ta en gammal iPhone och köra Facetime/Teams men hade gärna önskat något mer permanent som jag inte behöver pilla med varje gång jag ska använda maskinen.

Tar hemskt gärna emot förslag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lovan:

Hej

Jag har en lasergravyrmaskin på ingång och ska bygga in den i en låda och behöver någon form av kamera för att kunna monitorera den på avstånd (inom hemmet enbart) när den körs.

Min tanke är någon WiFi kamera som jag kan montera inuti lådan och kunna se realtid vad som händer via tex en iPad och Windows laptop.
De flesta övervakningskameror(Netatmo, Google) verkar ha en lång (3-5s) fördröjning då det ska gå via deras servrar. Jag hade önskat något i stil med att logga in på kamerans ip-adress i webbläsaren och kunna se med mindre fördröjning(<1s).
Den bör ha 720-1080p upplösning och ha hyfsat bra bild. Får gärna ligga runt 1000-2000kr och gå att köpa i ”vanliga” butiker(inte eBay, amazon etc).

I värsta fall får jag ta en gammal iPhone och köra Facetime/Teams men hade gärna önskat något mer permanent som jag inte behöver pilla med varje gång jag ska använda maskinen.

Tar hemskt gärna emot förslag!

En Raspberry PI baserad Kamera annars? Har du en liggandes så är kostnaden bara en webkamera eller en kameramodul. Annars kan du få tag på en Pi4 4Gb + Kameramodul för ca 1000 - 1200kr. Själva PIen är ltie svår att hitta för tillfället, men det går

https://pimylifeup.com/raspberry-pi-webcam-server/

Edit: ESP32 baserade kameror finns, typ denna: https://www.electrokit.com/produkt/esp32-cam-utvecklingskort-....

Dock inte 720p kvalitet på den

Permalänk
Medlem

Med tanke på dina krav och din budget så borde väl vilken IP-kamera som helst funka. Borde inte vara några problem att hitta.

Permalänk
Medlem

Reolinks kameror går att surfa in på via IP och strömma direkt till webläsare eller annan mediaspelare.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

En Raspberry PI baserad Kamera annars? Har du en liggandes så är kostnaden bara en webkamera eller en kameramodul. Annars kan du få tag på en Pi4 4Gb + Kameramodul för ca 1000 - 1200kr. Själva PIen är ltie svår att hitta för tillfället, men det går

https://pimylifeup.com/raspberry-pi-webcam-server/

Edit: ESP32 baserade kameror finns, typ denna: https://www.electrokit.com/produkt/esp32-cam-utvecklingskort-....

Dock inte 720p kvalitet på den

Jag har tyvärr ingen RPi. En snabb googling gav inte så stort förtroende gällande latency. Har du testat själv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Med tanke på dina krav och din budget så borde väl vilken IP-kamera som helst funka. Borde inte vara några problem att hitta.

Det verkar inte helt trivialt att få låg latency dock. Har du erfarenhet av någon kamera som du kan tipsa om?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Reolinks kameror går att surfa in på via IP och strömma direkt till webläsare eller annan mediaspelare.

Det verkar som en passande lösning men vet du hur latency är när man gör så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lovan:

Det verkar som en passande lösning men vet du hur latency är när man gör så?

Jag har inte mätt, men någon sekund kanske. Eventuellt lite lägre.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Jag har inte mätt, men någon sekund kanske. Eventuellt lite lägre.

Någon sekund är för länge. Behöver vara mindre än en sekund för att funka bra för mig.

Permalänk
Medlem

Vad gör denna sekunden för skillnad i praktiken?
Har kört lite gravering med Xtool D1 pro och kan inte påstå att jag stött på något med den där en sekund hade betytt något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lovan:

Hej

Jag har en lasergravyrmaskin på ingång och ska bygga in den i en låda och behöver någon form av kamera för att kunna monitorera den på avstånd (inom hemmet enbart) när den körs.

Min tanke är någon WiFi kamera som jag kan montera inuti lådan och kunna se realtid vad som händer via tex en iPad och Windows laptop.
De flesta övervakningskameror(Netatmo, Google) verkar ha en lång (3-5s) fördröjning då det ska gå via deras servrar. Jag hade önskat något i stil med att logga in på kamerans ip-adress i webbläsaren och kunna se med mindre fördröjning(<1s).
Den bör ha 720-1080p upplösning och ha hyfsat bra bild. Får gärna ligga runt 1000-2000kr och gå att köpa i ”vanliga” butiker(inte eBay, amazon etc).

I värsta fall får jag ta en gammal iPhone och köra Facetime/Teams men hade gärna önskat något mer permanent som jag inte behöver pilla med varje gång jag ska använda maskinen.

Tar hemskt gärna emot förslag!

imou köp dom på tex netonnet, deras minsta vertion bör ju vara lagom.
du har obefintlig fördröjning i appen,datorn eller 3 part spelare som vlc, kör man dom mot ha är det någon sekunds fördröjning men det beror mer på ha. du kan göra dom lokalt dvs du behöver inte köra via deras moln. dom använder port 37777

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lovan:

Hej

Jag har en lasergravyrmaskin på ingång och ska bygga in den i en låda och behöver någon form av kamera för att kunna monitorera den på avstånd (inom hemmet enbart) när den körs.

Min tanke är någon WiFi kamera som jag kan montera inuti lådan och kunna se realtid vad som händer via tex en iPad och Windows laptop.
De flesta övervakningskameror(Netatmo, Google) verkar ha en lång (3-5s) fördröjning då det ska gå via deras servrar. Jag hade önskat något i stil med att logga in på kamerans ip-adress i webbläsaren och kunna se med mindre fördröjning(<1s).
Den bör ha 720-1080p upplösning och ha hyfsat bra bild. Får gärna ligga runt 1000-2000kr och gå att köpa i ”vanliga” butiker(inte eBay, amazon etc).

I värsta fall får jag ta en gammal iPhone och köra Facetime/Teams men hade gärna önskat något mer permanent som jag inte behöver pilla med varje gång jag ska använda maskinen.

Tar hemskt gärna emot förslag!

Över 1s fördröjning har du säkert med facetime och teams också, de går ju via internet. En raspberry pi på det lokala nätet borde inte ha så mycket fördröjning om du ställer in den rätt. Fördröjningar på raspbbery pi brukar bero på att man en stor cache som lagrar videon i några sekunder innan den skickar den till dig. I alla fall i min erfarenhet. Och för detta ändamålet behöver du ingen raspberry pi 4 - den billigaste du kan hitta duger nog väl. Övervakade själv en lasermaskin med original-raspberry pi version 1 i många år.

De flesta konsument-wifi-kameror du hittar på marknaden går med all säkerhet via internet också, vilket medför en betydlig fördröjning.

Edit: Vill du ha riktigt låg latens så är ju ethernet-kabel att rekommendera. Eller bra wifi-täckning.
Anledningen att man har en cache på videoströmmar är för att säkra upp om paket går förlorade.
Hade själv problem med strömmar som stannade helt för att en switch inte hängde med.