Metas kraftfulla VR-headset får ingen uppföljare

Permalänk
Medlem

Kommer nog köpa Quest 3 om den om priset blir rimligt. Min HTC Vive duger liksom inte längre.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Kanske är dags. @SweViver har ju lovat att komma förbi och visa vad Pimax Crystal går för!

Mer än gärna Är fortfarande på semester men jag hör av mig i början på augusti!

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

VR var alltid en fluga, från början.

Precis, hela IT-prylen är en dagslända, internettet, hela rubbet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Nej, 3D på en vanlig tv med passiva glasögonen (samma som bio har) är och var fantastiskt mycket trevligare än vanlig TV. Dessutom möjligheten att kunna visa två källor samtidigt på en TV (barnfilm för barn och vuxenfilm eller tv-spel för dom vuxna) var guld!

Saknar min LG-tv med passiv 3D varje dag. Djupet i filmer höjde upplevelsen, även på gamla filmer som konverterats som Jurassic World 3D eller The Lion King 3D höjde upplevelsen eftersom allt fick ett djup man inte hade förut. Jag vill ha tillbaka 3D-TV :/ Ska tilläggas att jag hade först en 55" och där var upplevelsen meh, men 65" och uppåt så är 3D något som höjer upplevelsen precis som 5.1-ljud!

Instämmer helt, hade inte råd när det begav sig med 3D tv. Testade hos andra, helt sjukt nice var det, samma med bio-upplevelsen.

OnTopic: Blev besviken på VR "dag 1" i faktisk användning. Trodde spel 'enkelt' skulle konverteras fort med magi så moddarna kunde ge mig stalker spelen i VR. Det coolaste jag testat är hemmasnickrad podrace på någon mässa ~2014-15. Testat lite spel hos andra, känns som gimmick meh i förhållande pengar kontra annat dator/nörderi-relaterat. Men smaken är som baken

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Medlem

Är bara Apple som gett mig något ha begär inom VR. Inte till den pengen Vision Pro kommer att kosta men skulle tro att det inom en femårs-period löser sig med den biten. För Meta ser det lite kämpigare ut då prisjusteringar på något jag inte ens vill ha hjälper föga.

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Napster91:

Instämmer helt, hade inte råd när det begav sig med 3D tv. Testade hos andra, helt sjukt nice var det, samma med bio-upplevelsen.

OnTopic: Blev besviken på VR "dag 1" i faktisk användning. Trodde spel 'enkelt' skulle konverteras fort med magi så moddarna kunde ge mig stalker spelen i VR. Det coolaste jag testat är hemmasnickrad podrace på någon mässa ~2014-15. Testat lite spel hos andra, känns som gimmick meh i förhållande pengar kontra annat dator/nörderi-relaterat. Men smaken är som baken

Gimmick stadiet är förbi menbdet kanske ibte finns mycket spel för alla smaker.
Det vanligaste är MP och vanligaste genrer är "sociala spel", shooters, "bil och flyg sim" roguelites, rythm och olika sporter & spel (golf, dart, biljard mm)

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiV3Rt:

Är bara Apple som gett mig något ha begär inom VR. Inte till den pengen Vision Pro kommer att kosta men skulle tro att det inom en femårs-period löser sig med den biten. För Meta ser det lite kämpigare ut då prisjusteringar på något jag inte ens vill ha hjälper föga.

Var ju inte mycket "virtual reality" dom Apple visade upp.
Gillar man gaming så är det inget (vad som visades) alternativ.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Det är tråkigt att quest pro 2 inte kommer i närtid. Nu är det ändå så att Meta också har bett samsung pridecera microOLED-paneler åt dem, så en uppföljare kommer, men först efter att VisionPro har släppts.

https://9to5mac.com/2022/07/11/apple-headset-samsung-microole...

Meta Quest pro är utan tvekan det bästa VR/AR headset som gjorts hittills. Dock syns det inte på pappret. Jag har använt Qprovarje dag i ett års tid och som VR-utvecklare har jag testat i stort sätt alla headsets på matknaden inklusive Varjo Aero. Edge-to-Edge clarity är oöverträffad. Tack vare dubbla displayer per panel och pannkakslinser är den upplevda upplösningen på 30 PPD. Endast Varjo aero och den 1.2 kg tunga tegelstenen Pimax Crystal kan klå den. Headsetet fungerar bra som dataskärm. I välupplysta rum är passthrough ok,

Apple Vision pro har högre passthroughupplösning, men detaljer i introduktionsvideon får mig att tro att bärarens djupuppfattning blir sådär även på det headsettet. Förhoppningsvis fixar de det i nya versionen. Men för att AVP ska kunna mäta sig med Qpro måste det fungera bra som skärm till en PC. QPro funkar nämligen utmärkt på mac.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

VR kommer att gå samma öde som 3DTV och aldrig slå.

Vad var det nu igen som Brasse sa... ja just det:

Permalänk

Tekniken kommer före behovet i det här fallet. Vad ska man ha VR till som det ser ut idag? Varför är det bättre än skärm?

När vi kan ha ett par glasögon på oss som i realtid ger oss information om vad vi se t.ex. automatiskt och omedelbart visar prisjämförelser på produkter när vi går i affären, kan ge en overlay när vi kör bil (om vi ens kör längre), kan visa information om människor vi möter genom ansiktsigenkänning och kontakt med olika publika register och så vidare.

Nyttan av VR eller overlays (minns inte vad det kallas med hybrid-VR så att säga) kommer inte förrän tekniken kan leverera tjänster som är värdefulla för användarna. Samma sak när "internet" kom till mobiltelefoner (WAP). Användes mycket lite. När "vanliga" internet kom exploderade det. Kommer vara samma här garanterat.

Permalänk
Medlem

Färg tv kommer aldrig slå! Fascinerande vad bakåtsträvande mänskligheten är ibland. De som inte fattar grejen med 3d undrar om de har något djupperspektiv i verkliga livet? En del har ju medicinska problem så de kan inte avgöra avstånd och ser allting i 2D även utanför plattburken.

Fördelarna med 3D är alldeles uppenbar för egen del. Jag kan inte avgöra djup, lutning etc i 2D på plattskärm och alla skalor blir knas

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

VR kommer att gå samma öde som 3DTV och aldrig slå.

VR har ingenting med 3DTV att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Färg tv kommer aldrig slå! Fascinerande vad bakåtsträvande mänskligheten är ibland. De som inte fattar grejen med 3d undrar om de har något djupperspektiv i verkliga livet? En del har ju medicinska problem så de kan inte avgöra avstånd och ser allting i 2D även utanför plattburken.

Fördelarna med 3D är alldeles uppenbar för egen del. Jag kan inte avgöra djup, lutning etc i 2D på plattskärm och alla skalor blir knas

Bakåtsträvandet är fascinerande. Varje gång jag ser alla dessa motargument mot VR är min enkla motfråga: "Spelar dessa personer endast 2D-spel?" För ja, jag kan väl kanske hålla med om att Super Mario Bros inte riktigt är optimalt för VR.

Däremot är ju allting som använder sig av förstapersonsperspektiv givna VR-kandidater och föregående sidas post med flygsimulatorn är ett utmärkt exempel. Man måste kunna tänka "visioner" och inte låsa sig vid att produkt X är tekniskt omogen och därför kan ju aldrig den funktion som produkten representerar bli bra heller. Det är som att avfärda motordrift år 1800 med argumentet att eftersom dåtida ångmaskiner var outvecklade är ju seglen och hästarna det som gäller, även om 200 år - det där med "självgående" är ju bara en fluga...;)

Jag håller helt med om att såväl 3D som VR är framtiden - det ger en helt annan dimension på inlevelsen och upplevelsen samtidigt som det också har flera andra användningsområden inom olika typer av simuleringar för t.ex utbildning, forskning och allt annat. 2D-skärmar är en sån där sak som kommer att ses som antikt i framtiden när ett par glasögon sköter allting.

Permalänk
Medlem
Skrivet av katerina:

VR har ingenting med 3DTV att göra.

Well, de har ju båda "stereo vision" (aka "3D") som en gemensam nämnare.

Och det är väl det som är ödets ironi här, källmaterial i 3D kommer leva vidare tack vare AR/VR headsets. Så i nån mån är dessa 3DTVs arvtagare.

Ang folks profetior om att AR/VR kommer gå samma väg som 3DTV och dö (seglivad jäkel förövrigt, folk har tjatat om VRs död i många år nu...) så kommer de få det jobbigt framöver. AR/VR-intresset kommer ÖKA mer än någonsin fr.o.m nu och om några år kan vi minnas dessa profetior och skratta lite åt dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Om man måste gräva djupt och hitta nischade källor, är VR något stort alls? Eller är det kanske bara en fluga på väggen som kommer försvinna precis som 3DTV gjorde.

VR kommer inte försvinna och används mycket inom vissa områden.
Ett växande område är militära tillämpningar se t.ex bilder från konflikten i Ukraina där drönaroperatörer använder VR-glasögon (headset) ute i fält.
Det stora frågan är hur utbrett det blir bland vanliga konsumenter och där blir nog svaret att det beror på användningsområde för den specifika användaren, jag tror inte mina gamla föräldrar någonsin kommer använda VR-glasögon men däremot de jag känner som håller på med design lär göra det.
När GPU:er blivit bättre i framtiden kan jag även tänka mig typ steam deck med VR-glasögon med inbyggda hörlurar så man slipper störas när yngre spelar samt att det även fungerar i solljus.
Jag ser inte VR som dött bara att tekniken inte är tillräckligt bra än, idag är det inte speciellt stort förutom nischade områden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Eftersom du rapporterar nyheter på siten bör du kolla siter bla som www.uploadvr.com och www.roadtovr.com så kanske ni inser lite att området VR/AR/XR inte är så dött som ni verkar tro.

Visar de sidorna tydliga siffror på hur det egentligen ligger till då? Ja det var en seriös fråga.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Visar de sidorna tydliga siffror på hur det egentligen ligger till då? Ja det var en seriös fråga.

Tydliga siffror.
Ja det är nyheter som rör XR industrin allmänt både mjukvara och hårdvara.
Jag menar att många tror att Meta/Sony/Valve etc släppt ett headset "sen hände inget mer".

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc