Kan byta namn på mapp – fast egentligen inte

Permalänk

Kan byta namn på mapp – fast egentligen inte

Hallå,

Har stött på ett mycket märkligt problem med mappnamn på min dator med Windows 10. Laddade ner en ny version av ffmpeg, extraherade zip-filen och fick då en mapp som hette ffmpeg-6.0-essentials_build. Bytte namn på mappen till ff. Jajamän, inga problem. Trodde jag, tills jag försökte med cd ff i kommandotolken, och fick meddelandet att mappen inte finns. Med dir kan jag se att mappen egentligen fortfarande heter ffmpeg-6.0-essentials_build. Trots att den alltså heter ff i Utforskaren/Skrivbordet. Vad är det som pågår egentligen?

Om jag försöker byta namn på mappen i kommandotolken med ren ffmpeg-6.0-essentials_build ff får jag Åtkomst nekad. Om jag kollar egenskaper för mappen står det att den är skrivskyddad. Jag kan bocka ur skrivskydd, verkställa ändringar och stänga, men nästa gång jag kollar är skrivskyddet tillbaka. Jag är inloggad med admin-behörighet, och om jag kollar mappens säkerhetsinställningar står det att jag har "full behörighet" till mappen, och både läsa och skriva är förbockat. Jag kan ändra filer inuti mappen.

Jag kanske har varit borta från Windows-världen för länge. Trodde jag visste hur man bytte namn på en mapp...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har du startat om?
Det löser ju många gånger sådana här konstiga problem.

Men vad händer om du försöker ändra namn på mappen eller ta bort den via utforskarenistället för via kommandotolken?
Får du även då åtkomst nekad?

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Jag hade en gång ett liknande problem med en fil i windows 7. Då löste jag det genom att använda 8-teckensnamnet i kommandotolken.

Permalänk
Skrivet av ELF:

Har du startat om?
Det löser ju många gånger sådana här konstiga problem.

Men vad händer om du försöker ändra namn på mappen eller ta bort den via utforskarenistället för via kommandotolken?
Får du även då åtkomst nekad?

Omstart förändrar inget. Har också testat att ta bort mappen via papperskorgen (inga problem) och ladda ner zip-filen på nytt och extrahera. Status quo.

Skrivet av TassM:

Jag hade en gång ett liknande problem med en fil i windows 7. Då löste jag det genom att använda 8-teckensnamnet i kommandotolken.

Det var avancerat. Nu verkar det dock som att Windows inte längre genererar 8.3-filnamn sedan Windows 8.

Mystiken tätnade när jag lade märke till att mappen har en filändelse enligt egenskaperna (.0-essentials_build). Visste inte att mappar ens kunde ha filändelser.

Visa signatur
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Marsupilami:

Omstart förändrar inget. Har också testat att ta bort mappen via papperskorgen (inga problem) och ladda ner zip-filen på nytt och extrahera. Status quo.

Det var avancerat. Nu verkar det dock som att Windows inte längre genererar 8.3-filnamn sedan Windows 8.

Mystiken tätnade när jag lade märke till att mappen har en filändelse enligt egenskaperna (.0-essentials_build). Visste inte att mappar ens kunde ha filändelser.

Det är nog ett ogiltigt namn på den så att det blir fel i filsystemet, är det specialtecken eller en väldigt lång sökväg kan det strula.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.