Permalänk
Medlem

Bra 32" 4K monitor, ej "curved"

Tittar efter en ny större 4K monitor och då en 32" och inte välvd/böjd. Ser en på webben som fått goda omdömen HP z32k g3 4k.
Någon som sett den "live" Lite dyr kanske men ska man ha hyggligt kontrastförhållande mm. så kostar det:)
Har idag en 27" LG 4K som är runt 4 år och att gå upp till 4K var ett mina bästa beslut.

Permalänk
Medlem

Sitter på en PG32UQ som nu är några år.
Väldigt nöjd hittills.
De enda irriterande sakerna är att den har en extern powerbrick, vilket inte hör hemma i nånting som inte är portabelt.
Och att det medföljande stödet bygger c:a 10 cm i onödan på djupet.

Permalänk
Medlem

Beror lite på vad du ska använda den till. Jag har själv en Acer X32 FP monitor som jag är mycket nöjd med, tog ett tag att bli van med hur hdr fungerar i windows, men man vänjer sig. Dom brukar rätt ofta ha den prissänkt till 10-12k på returer. Jag köpte en sån, hade kanske tur men funkar felfritt.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av LJN:

och inte välvd/böjd.

Har du provat en böjd skärm i mer än några minuter/en timme?
Frågar för jag trodde att jag skulle absolut hata det!

Då min bra skärm gick sönder och jag behövde skaffa en billig temp skärm i 3mån innan jag hade stålar till en OLED skärm så tänkte jag att jag provar en böjd skärm o ser om jag kan använda en.
Trodde som sagt att jag skulle hata det nåt enormt men efter 1-2timmar så märkte jag inte ens av det längre.

Enda gångerna jag märkte av det var när jag reste mig och oftas slog i pannan i vänstra övre hörnet då det var lite närmare än med en rak skärm.
Och en rak skärm var jag väldigt nära hörnet på när jag reste mig men slog nästan aldrig i.
Det blev sakta bättre o bättre med att slå i o nu efter ca 8mån så blir det nästan aldrig igen.

Skrivet av Svensktiger:

De enda irriterande sakerna är att den har en extern powerbrick, vilket inte hör hemma i nånting som inte är portabelt.

Externt nätagg ser jag som ett plus!

Då det gör att skärmen i sig och därmed panel och elektroniken körs betydligt kallare vilket kommer att ge en längre livstid å panelen och elektroniken.
Samt att det är ofta i nätagget som det sparas in pengar och skulle en powerbrick gå sönder är det extremt lätt att byta ut den vs ett intern nätagg!

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Har du provat en böjd skärm i mer än några minuter/en timme?
Frågar för jag trodde att jag skulle absolut hata det!

Erkänner att jag inte provat en "böjd skärm" Får åka till närmaste Elgiganten och sätta mig en stund:)

När det gäller Dell förslaget så är det säkert en hygglig skärm.Men, vill gå upp lite i kontrast nivå om jag ska byta skärm.
Den HP som jag frågade om i första inlägget har en vidareutvecklad IPS panel, benämnd IPS Black Panel. (runt 1900-2000 i kontrast) Så en sådan panel är nog mitt minimikrav eller en VA-panel. Review HP Z32k G3

Permalänk
Medlem

Jag tittar på ny skärm i de segmentet.
Var inte heller sugen på böjd, men ändå blivit sugen på en Samsung Odyssey Neo G8.

https://www.samsung.com/se/monitors/gaming/odyssey-neo-g8-g85...

https://www.tomshardware.com/reviews/samsung-odyssey-neo-g8-r...

Contrast is also extreme. Though a VA panel guarantees at least 3,000:1 contrast, Samsung has engineered the backlight to have its local dimming feature turned on all the time. In my SDR tests, I measured around 25,000:1 with full rendering of all brightness steps with absolutely no clipping. HDR contrast was even higher as I could not measure the black level there, making its dynamic range theoretically infinite.

Visa signatur

-dool

Permalänk
Medlem

Tänk på att G8 ger Scanlines i 240hz

Jag köpte en sådan men lämnade tillbaka den pga det.

Kanske inte störde men för priserna på skärmar ska inte sånt finnas enligt mig

Visa signatur

Morderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX - Processor: Intel Core i7 13700K 3.4GHz - Grafikkort: ASUS TUF GeForce RTX 4090 24GB Gaming - Interminne: Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance - SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Seagate FireCuda 510 SSD 2TB - Processorkylning: Arctic Liquid Freezer II 360 - Datorlåda: Lian Li PC-O11 Dynamic Svart - Nätaggregat: ASUS TUF Gaming 1000W Gold - Tillbehör: Mus: Logitech G Pro Wireless, G502 Wireless, Tangentbord: Logitech G915 TKL Lightspeed Tactile, Headset: SteelSeries Arctis Pro Wireless, Skärmar: LG 42" C2, Dell S2417DG 24" 1440p

Permalänk
Medlem

Neo G7 har inte problem med scanlines. Den går till 165 Hz. I övrigt är det samma bildkvalitet, coatingen är lite annorlunda.
https://www.rtings.com/monitor/tools/compare/samsung-odyssey-...

Finns(?) rabatterad på benify.

Om man nu vill gå på curved.
Jag har en sådan och är nöjd.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?