ASUS EZ flash hittar inte min USB-drive med ny bios?

Permalänk
Medlem

ASUS EZ flash hittar inte min USB-drive med ny bios?

Ska uppdatera bios på ASUS Z790 Prime och har nu försökt med tre olika USB minnen. Och dom är formaterade med FAT32 och usb-driven syns i boot ordningen men inte under EZ flash? Vad kan jag tänkas göra för fel?

Permalänk
Medlem

Packat upp filen på rätt sätt och i rätt mapp på stickan?
Rätt USB-port?

Permalänk
Medlem

Hm…. Rätt USB-port, ska det vara någon speciell ? USB finns med i boot ordningen i bios. Ska/måste bios filen ligga i roten på USB,n?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av LJN:

Hm…. Rätt USB-port, ska det vara någon speciell ? USB finns med i boot ordningen i bios. Ska/måste bios filen ligga i roten på USB,n?

Om du har en dedikerad usb2 port prova i den eller kanske finns det en dedikerad port för att flasha bios eller så kan du prova att ställa om nån usbport till usb 2.
En del usbminnen identifierar sig också felaktigt som nått annat än ett usbminne och det kan också skapa problem om det tex säger sig vara en extern hdd.

Prova att ha filen i rooten och inte i nån mapp för det kan strula det också.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tack, jag har löst det hela nu. Fick leta igenom lite på dom enheter EZ Flash listade upp, så jag hittade CAB filen:) Uppdateringen tog ganska lång tid?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av LJN:

Tack, jag har löst det hela nu. Fick leta igenom lite på dom enheter EZ Flash listade upp, så jag hittade CAB filen:) Uppdateringen tog ganska lång tid?

Vad är rätt lång tid?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Vad är rätt lång tid?

Ja, det tog nog en 4-5 minuter och ingen interaktiv information på skärmen utan helt svart. Så jag trodde att datorn var brickad så jag fick boota om den ett gånger för att få liv i den:) Kollade sedan att den nya bios:en blev installerad och det var OK. Har kört mycket biosuppgraderingar på senaste laptop Dell Latitude 7420 och den visar händelse förloppet hela tiden.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av LJN:

Ja, det tog nog en 4-5 minuter och ingen interaktiv information på skärmen utan helt svart. Så jag trodde att datorn var brickad så jag fick boota om den ett gånger för att få liv i den:) Kollade sedan att den nya bios:en blev installerad och det var OK. Har kört mycket biosuppgraderingar på senaste laptop Dell Latitude 7420 och den visar händelse förloppet hela tiden.

Hade du bild när du gick in i bios? För den brukar visa vad som händer, iaf på mitt ROG Strix B550-F Gaming (AM4) mobo.
Konstigt är ordet.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Javisst, jag använde BIOS och EZ för att välja rätt bios fil och för att bekräfta bios uppgradering, sen blev det svart....