Får brutna Intel CPU förpackningar från Inet

Permalänk
Medlem

Får brutna Intel CPU förpackningar från Inet

Beställde en 13600KF från Inet och fick:

Inet påstod att den är fabriksny men lät mig skicka tillbaka den och beställa en annan. När väl den nya var framme visade det sig att den också hade samma sorts brytning på förpackningen.

Är det här vanligt med Intel nu för tiden eller blir jag matad begagnade prylar?

Permalänk
Medlem

Tror det är bättre du tar upp det med Inet

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Medlem

Det är absolut begagnade prylar, så, så länge du inte köpte från fyndhörnan, så ska du ha en ny.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Är det rätt modell samt fungerar den?

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Glädjespridare

Det där kan ta ett tag för dem och dig att få utrett; det kan handla om en fifflande anställd, och det kan vara varierande tidsödande att gå till botten med.

Det känns extremt avlägset att Inet som företag skulle ha börjat med någon ny "policy"/annat då de är seriösa och månar om sina kunder och sitt rykte.

Hoppas det hela kommer stävjas så snabbt som möjligt, vad det än beror på. 👍

Permalänk
Medlem

Det satt alltså inte en genomskinlig rund tejp på förpackningen som inte var bruten? Tänker eftersom allt jag köpt från inet och andra ställen har haft det på sina förpackningar och som man måste skära upp. Dessa är satta från fabrik som jag förstått det. De går kanske att pilla upp och sätta tillbaka, men det torde synas ganska tydligt.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem

@meltra

Ser du om det är några märken på cpu där själva cpu sockel bygeln klämmer fast cpu?

Annars är den nog ny men hänt något med förpackningen eller om någon öppnar de och kollar guldexemplar innan de skickas.

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 7800X3D Noctua D15 Chromax Black - Corsair 6400MHz cl30 - Msi 4080S Suprim X - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Medlem

"Intel factory sealed" tejp sitter intakt. Det är andra ändan som är bruten, via den stora klisterlappen med serienummer och streckkod. Modellnummer samt batchnummer på processorn stämmer överens med klistermärket. Underligt är ju att det är samma sak med bådad exemplar som jag fått.

Permalänk
Medlem

100% någon som har testat CPU'n och inte tyckt att den överklockat som dom vill.

Permalänk
Medlem

Jag köper rätt mycket fyndvaror som inte har original emballage kvar.

Så här ser det ut när jag köper en 13600K, den kommer i en låda med skumgummi och kostar under 1600Kr.

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 7800X3D Noctua D15 Chromax Black - Corsair 6400MHz cl30 - Msi 4080S Suprim X - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

100% någon som har testat CPU'n och inte tyckt att den överklockat som dom vill.

Skulle anta att de flesta återsäljare inte sväljer detta om det finns tecken på att förpackningen är öppnad.

Tillverkarna själva brukar ju ha en disclaimer som säger att man inte ska godkänna en bryten försedel på förpackningen (om det är fråga om "nytt" exemplar). Detta skulle ju leda till förlust om man godkänner returer av detta slag. Visserligen har de ju rätt att ta betalt för en liten extra summa som det innebär att de får sälja den vidare som "fyndvara"/begnagnat eller liknande så kan ju hända att det skulle vara fråga om några såna returer möjligtvis.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

@RPGWiZaRD

Ja jag brukar pruta rätt bra på fyndvaror och kolla om de har utan förpackningar mm. 13700k brukar man få för runt 2700kr med dagen priser.

Sen bygger jag vidare.

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 7800X3D Noctua D15 Chromax Black - Corsair 6400MHz cl30 - Msi 4080S Suprim X - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

@RPGWiZaRD

Ja jag brukar pruta rätt bra på fyndvaror och kolla om de har utan förpakningar mm. 13700k brukar man få för runt 2700kr med dagen priser.

Sen bygger jag vidare.

Galet va stor skillnad i pris, hade inte trott de kan pruta såpass. Ska lägga detta på minnet. Betalade ju typ 539€ / 6300 kr nånting för min men det var nära lansering. Jag får ändå dåliga exemplar med min tur så knappast är dessa fyndvaror sämre.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Inet
Skrivet av meltra:

Beställde en 13600KF från Inet och fick:

<Uppladdad bildlänk>

Inet påstod att den är fabriksny men lät mig skicka tillbaka den och beställa en annan. När väl den nya var framme visade det sig att den också hade samma sorts brytning på förpackningen.

Är det här vanligt med Intel nu för tiden eller blir jag matad begagnade prylar?

Skrivet av Fortitude:

Tjena,

Ursäkta det sena svaret, det har behövts lite detektivarbete för att ta reda på vad som hänt, men nu är mysteriet löst!

Bägge processorerna du köpt är båda helt nya och har aldrig varit öppnade. Däremot har det framkommit att du haft otur nog att vid båda tillfällena fått två processorer där klisteretiketterna fastnat i varandra mellan två paket och har behövts separeras, därav att den sett öppnad ut. När eller hur det hänt är dock fortfarande oklart och inget vi tidigare sett, så med den oturen du haft kanske du borde köpa dig en trisslott?

Beklagar om du fått en dålig upplevelse och jag hoppas att du inte tappat förtroendet 😊

Önskar dig en fin sommar!

Vänligen,

Visa signatur

Frågor? info@inet.se | 031-65 27 00 | Facebook | Discord
Instagram

Permalänk
Medlem

Gick ni igenom övervakningskameramaterial för det här, och faktiskt lyckades fånga det? Jävligt satsigt och snyggt fångat Inet!

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

@RPGWiZaRD

Ja jag brukar pruta rätt bra på fyndvaror och kolla om de har utan förpackningar mm. 13700k brukar man få för runt 2700kr med dagen priser.

Sen bygger jag vidare.

Vart kan du pruta på fyndvaror?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Ostbullen:

Gick ni igenom övervakningskameramaterial för det här, och faktiskt lyckades fånga det? Jävligt satsigt och snyggt fångat Inet!

Ska ju inte förstöra för Inet men undrar om man kan se eventuella ID'n också så man kan matcba TS med de butiken hittat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inet:

Tjena,

Ursäkta det sena svaret, det har behövts lite detektivarbete för att ta reda på vad som hänt, men nu är mysteriet löst!

Bägge processorerna du köpt är båda helt nya och har aldrig varit öppnade. Däremot har det framkommit att du haft otur nog att vid båda tillfällena fått två processorer där klisteretiketterna fastnat i varandra mellan två paket och har behövts separeras, därav att den sett öppnad ut. När eller hur det hänt är dock fortfarande oklart och inget vi tidigare sett, så med den oturen du haft kanske du borde köpa dig en trisslott?

Beklagar om du fått en dålig upplevelse och jag hoppas att du inte tappat förtroendet 😊

Önskar dig en fin sommar!

Vänligen,

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Jag skulle säga att mina 2 senaste ordrar inte innehållet pingvinstänger så jag börjar ju tappa förtroendet faktiskt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Ska ju inte förstöra för Inet men undrar om man kan se eventuella ID'n också så man kan matcba TS med de butiken hittat

Jag gjorde ett antagande att de kollade upp vem som gjort retur nyligen på den processorn av den här anledningen, och på så sätt kunde leta upp baklänges när de packades! Det låter detektivigt iallafall!

Edit: Helt offt, men ligger du bakom kaffet eller är du bara ett jäkligt stort fan?

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Ostbullen:

Jag gjorde ett antagande att de kollade upp vem som gjort retur nyligen på den processorn av den här anledningen, och på så sätt kunde leta upp baklänges när de packades! Det låter detektivigt iallafall!

Edit: Helt offt, men ligger du bakom kaffet eller är du bara ett jäkligt stort fan?

Man får utgå från det iaf, mycket bra jobbat av Inet

Haha, företaget firade 135 årsjubileum för ett litet tag sedan och Arvid som företag startade 1884 så jag ligger inte bakom kaffet men jag jobbar där

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rupenbritz:

Jag skulle säga att mina 2 senaste ordrar inte innehållet pingvinstänger så jag börjar ju tappa förtroendet faktiskt..

Du kanske inte är VIP?

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Medlem

Haha, svaret från @Inet är ju kungligt. Kul att de visade upp det här i tråden också 👍😀

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO