Permalänk
Medlem

Bilbatteri, låg batterinivå

Kör en XC60 diesel med start/stop.
Efter 3 år började den klaga på ”låg batterinivå”.

Försökte ladda batteriet manuellt men det ”räckte” inte länge.

Köpte ett nytt AGM-batteri av bra kvalitet. Problemet försvann.

Snabbspola 3 år och samma problem är tillbaka, låg batterinivå.

Vi kör runt 1800 mil per år, sällan ”korta” resor.

Är det helt enkelt så att start/stop kör slut ett batteri på 3 år?

Såhär ser det ut med en batteritestare
https://www.dropbox.com/s/thlyqlsqg8d97z3/IMG_4011.HEIC?dl=0

Permalänk
Medlem

Står bilen länge mellan körperioderna? Gör du något annat som kan tänkas ladda ur det snabbare än vanligt?

Batterier är förbrukningsvaror, men det låter lite väl kort. Tror jag.

Permalänk
Medlem

Dieselvärmare är en annan bov om du använder den mycket under vintern.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Står bilen länge mellan körperioderna? Gör du något annat som kan tänkas ladda ur det snabbare än vanligt?

Batterier är förbrukningsvaror, men det låter lite väl kort. Tror jag.

Nej, vi kör den dagligen. Gör inget annat än att köra, har ingen typ av iPad/mediaspelare/stereo/etc i bilen, nyttjar aldrig 12v uttagen.

Edit: dieselvärmare enligt nedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Dieselvärmare är en annan bov om du använder den mycket under vintern.

Ja, den kör vi dagligen under vintern, sorry. Drar den på batteriet alltså?!

Permalänk
Medlem

Tänk på att start/stop har ett helt annat mindre batteri gömt på vänster sida under stora plastkåpan.
Det är i regel det batteriet som är dåligt och behöver bytas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Tänk på att start/stop har ett helt annat mindre batteri gömt på vänster sida under stora plastkåpan.
Det är i regel det batteriet som är dåligt och behöver bytas.

Nu blir jag förvirrad. Det är batteriet på vänster sida under en plastkåpa jag har bytt. Höger sida om man står och tittar in i motorrummet. Nästan uppe vid vindrutetorkaren.
Detta batteri är ett ”normalstort” 12v vad jag förstår.

Finns det alltså ett till batteri?

Permalänk
Medlem

Ett AGM batteri kan hålla 10 år utan problem. När du bytte batteri - gjorde du en nollställning i bilens styrsystem?
De BMW jag tidigare haft har nämligen sparat batteriets nuvarande hälsa.
Datorn manuellt måste programmeras om till rätt AH och hälsan (State of Health "SoH") behöver nollställas vid batteribyte, annars laddar generatorn sönder det nya batteriet.

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Ja, den kör vi dagligen under vintern, sorry. Drar den på batteriet alltså?!

Javisst. Regeln är väl att du helst ska köra lika lång tid som du haft den igång. Du bör annars stödladda batteriet under vintern. Vi monterade en batteriladdare i motorutrymmet på vår V60 med motorvärmarkontakt i fronten för att kunna ladda smidigt när vi bodde i hyresrätt.

Tror vissa tillverkare har separat batteri för värmaren, men inte volvo.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

Jag menar så klart höger sida om man tittar på bilens färdriktning vilket är som man ska säga. Står du och tittar ner i motorutrymmet så är det på vänster sida och man lär riva en massa innan man hittar det, det är alltså inte normala batteriet.
Typ här
https://cimg7.ibsrv.net/gimg/volvoforums.com-vbulletin/640x48...

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Javisst. Regeln är väl att du helst ska köra lika lång tid som du haft den igång. Du bör annars stödladda batteriet under vintern. Vi monterade en batteriladdare i motorutrymmet på vår V60 med motorvärmarkontakt i fronten för att kunna ladda smidigt när vi bodde i hyresrätt.

Ok. Problemet nu är att om jag laddar det manuellt, så håller det bara ett par dagar, sen börjar den gnälla igen.

Kan det alltså vara så att man ”förstört” batteriet genom att inte ha haft bra laddning under vintrarna?

Säger foto på batteritestaren er något?

Permalänk
Medlem

Ditt huvudbatteri borde vara bra nog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Kör en XC60 diesel med start/stop.
Efter 3 år började den klaga på ”låg batterinivå”.

Försökte ladda batteriet manuellt men det ”räckte” inte länge.

Köpte ett nytt AGM-batteri av bra kvalitet. Problemet försvann.

Snabbspola 3 år och samma problem är tillbaka, låg batterinivå.

Vi kör runt 1800 mil per år, sällan ”korta” resor.

Är det helt enkelt så att start/stop kör slut ett batteri på 3 år?

Såhär ser det ut med en batteritestare
https://www.dropbox.com/s/thlyqlsqg8d97z3/IMG_4011.HEIC?dl=0

Har lite frågor nedan
Vad har du för batteriladdare?
Använder du ofta dieselvärmare på vintern?
Bytte du batteri själv eller på verkstad?
Vart vilket märke på batteri är det?

Start/stop borde inte köra slut på batteriet på 3 år iom att ni inte kör så mycket korta resor enligt dig (kort resa för mig är under 2 mil)

Edit: såg att du svarat på några frågor medans jag skrev, ignorera dom

Visa signatur

Win 10 PRO | I9 9900K | Asus Z390-F | Asus DUAL 4070| Deepcool Captain 240 RGB | Corsair Vengeance 32GB RGB PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Jag menar så klart höger sida om man tittar på bilens färdriktning vilket är som man ska säga. Står du och tittar ner i motorutrymmet så är det på vänster sida och man lär riva en massa innan man hittar det, det är alltså inte normala batteriet.
Typ här
https://cimg7.ibsrv.net/gimg/volvoforums.com-vbulletin/640x48...

Spännande, får se om jag kan hitta det där och köra batteritestaren på det.

Dock säger bilen ”låg batterinivå, infotainmentsystemet stängs av om 2 minuter”. Vilket verkar orimligt om det vore stödbatteriet det gällde?

Permalänk
Medlem

Ja det behöver definitivt laddas också, om det nyligen är laddat så skulle jag inte lita på mätarens siffror och du åker på att byta det igen också :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Ja, den kör vi dagligen under vintern, sorry. Drar den på batteriet alltså?!

På en Volvo drar dieselvärmaren på batteriet för när du har din dieselvärmare aktiverad så går extra pumpen för kylkretsen samt att kupéfläkten går, kan vara så att bockarna för att sätesvärmen samt att rattvärmen ska gå igång samtidigt som värmaren startar så att det också är varmt när man sätter sig i bilen. Dieselvärmaren går i ca 45 minuter om jag inte minns helt fel, för att jämna ut det som bilen förbrukar i ström under tiden värmaren går behöver du köra minst lika länge varje gång. Korta körsträckor dödar batterierna idag, för man har såpass mycket elektronik i bilarna och vid starten utav bilen så drar det ganska mycket.

Vilken modell av XC60 har du?

Testa med en riktigt batteritestare, åk till närmaste Volvoverkstad och få en riktig utläsning på batteriet med deras batteritestare.
Underhållsladdning är a och o med dessa bilar med dieselvärmare, köp en bra CTEK laddare och underhållsladda med som t.ex
CTEK

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASRock B650i Lightning - G.Skill 32GB 6000MHz Trident Z5 - ASUS TUF Gaming RX 7900 GRE OC - Corsair SF750 - Thermalright Peerless Assassin 120 Mini - Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Spännande, får se om jag kan hitta det där och köra batteritestaren på det.

Dock säger bilen ”låg batterinivå, infotainmentsystemet stängs av om 2 minuter”. Vilket verkar orimligt om det vore stödbatteriet det gällde?

Stödbatteriet har inget med infotainmentsystemet att göra, det finns endast där för start/stopp.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASRock B650i Lightning - G.Skill 32GB 6000MHz Trident Z5 - ASUS TUF Gaming RX 7900 GRE OC - Corsair SF750 - Thermalright Peerless Assassin 120 Mini - Cooler Master NR200P

Permalänk
Inofficiell ambassadör

@BasseBaba Likt andra varit inne på så är det mest troligtvis dieselvärmare + korta körsträckor som är boven. Tumregeln är att bilen måste köras lika länge som dieselvärmaren användes - för att den ska hinna ladda tillbaka den ström som förbrukades av dieselvärmare, kupéfläkt och vattenpump. Annars så laddas batteriet ut.

Skaffa en stödladdare som du kan koppla in när bilen står parkerad hemma är mitt råd, den kommer du spara in på att slippa byta batteri med så täta intervall.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontooz:

Ett AGM batteri kan hålla 10 år utan problem. När du bytte batteri - gjorde du en nollställning i bilens styrsystem?
De BMW jag tidigare haft har nämligen sparat batteriets nuvarande hälsa.
Datorn manuellt måste programmeras om till rätt AH och hälsan (State of Health "SoH") behöver nollställas vid batteribyte, annars laddar generatorn sönder det nya batteriet.

Det är långt ifrån alla bilar som är så "krångliga" som BMW på detta område dock, särskilt om man backar lite i tid (BMW har haft så länge). Hur det är med Volvo från Ford-perioden (vilket jag antar att detta är givet 3+3) vet jag dock inte. På BMW kommer man ju oftast inte åt batteriet utan att riva loss lite saker i skuffen heller...

Permalänk
Medlem

I princip alla Volvo med dieselmotorer behöver underhållsladdas lite då och då. Jag hade precis samma problem tidigare. Korta körsträckor och dieselvärmare på vintern = batteriet körs "slut" till den nivå att den inte ens går att ladda längre.

Köp dig en modern "smart" batteriladdare från t.ex. CTEK och så kör du en full underhålls/laddcykel typ 1 gång var 3e månad så ska du se att batteriet håller i evigheter.

Ett annat problem som du kommer att få med den korta körsträckan är din katalysator. Den kommer att vara slut snart och då kostar det pengar på riktigt. Försök att köra lite längre sträckor då och då så att bilen blir "varm" för att undvika problem med katalysatorn (besiktningen kommer säga aja baja när de ser värdena.. och så kostar det 17-20K att fixa). När du varmkör för katalysatorn så kommer du också att ladda batteriet = två flugor i en smäll.

edit: såg nu att du inte kör korta sträckor, då borde det vara ok med katalysatorn. Förövrigt så tar batteriet slut mycket snabbare än 3 år om man bara kör korta sträckor utan underhållsladdning.

Permalänk
Medlem

Audi har samma problem med start/stop funktion, jag har kodat alt kopplat bort den funktionen på mina bilar just för att slippa slitage på batteri och startmotor mm.

Permalänk
Rekordmedlem

Och om du funderar på en fast laddare så skaffa samtidigt en motorvärmare och kanske även en kupevärmare så du slipper använda dieselvärmaren.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Hade samma problem med min tidigare bil, en Volvo V40.
Den hade också start-stop-funktion, men det var förmodligen bränslevärmaren som var boven. Den användes flitigt under vinterhalvåret.
Bilen köptes fabriksny, och batteriet var dåligt efter ca 3 år.

Visa signatur

Dator: Ghost S1 * Corsair SF600 * Intel Core i5 7600K * Cryorig C7 * ASRock Fatal1ty Z270 Gaming * Kingston HyperX Predator DDR4 32GB * PowerColor Red Dragon Radeon™ RX 5700 XT * Samsung 960 EVO 500GB * HGST Travelstar 7K1000 1TB
Skärm: HP Pavilion 27 Quantum Dot
Ljud: Pro-ject Pre Box S2 Digital

Permalänk
Medlem

Nu har inte jag en bil med start/stopp funktion men kört sådana emellanåt, ogillar funktionen skarpt och kopplar ur den direkt om det bara går, bränslebesparingen måste vara rätt liten då bilar drar nästan ingenting vid tomgång och det blir ju alltid en extra start mängd när motorn ska upp i varv igen. Vissa modeller med större cylinderantal kan även stoppa vissa cylindrar (även under låg belastning vid motorvägsfart) vilket jag tycker är bättre och generatorn går ju hela tiden och tar viss belastning på de komponenter som är i drift. Slitaget på elmotorn och dess mekanik när förbränningsmotorn ska baxas upp i varv måste ändå vara ganska betydande och dessutom tar en hel del energi i anspråk, andra system kräver också viss fördröjning och ökad belastning exempelvis styrservo och luftkonditionering. Eventuell turbo behöver också spinnas upp för att vara effektiv samt katalysatorn behöver värmas upp lite innan den är effektiv igen och omvandlar skadliga partiklar, om bilen är kall så tar det förstås betydligt längre tid. Vid längre stopp som broöppningar eller tågkorsningar med bommar brukar dock jag stoppa motorn, känns som större anledning än vid minsta rödljusstopp.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem

Min far har en XC60 D3 och det är samma problem med den. Korta körsträckor är hans problem
för han använder bränslevärmaren mycket lite. Hans batteri har hållt max tre år sedan byte på Volvoverkstad.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller