Moderkort Asus Prime Z690-A, val av CPU, minne och cpufläkt

Permalänk
Medlem

Moderkort Asus Prime Z690-A, val av CPU, minne och cpufläkt

Ska föryngra min stationära PC = Nytt moderkort och jag har fastnat för Asus Prime Z690-A. Men behöver tips på vilken prisvärd Intel cpu ( most bang for the bucks) man ska titta på. Jag spelar inte så mina krav är en allmänt rapp Windowsdator. i5 i 12-serien?

Och minne DDR4 eller DDR5 och 32GB? Sist, en prisvärd CPU-kylare? Har i alla år tidigare använt CoolerMaster, bra budget val idag också?
Tack på förhand för tips och goda råd!

Permalänk
Medlem

Det här ger nog bäst bang for the buck med Intel skulle jag tro.

CPU-kylare: https://www.amazon.se/Thermalright-CPU-luftkylare-CPU-kylare-...

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Tack för input, hade tänkt mig det Asus moderkort jag nämnde i första inlägget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LJN:

Ska föryngra min stationära PC = Nytt moderkort och jag har fastnat för Asus Prime Z690-A. Men behöver tips på vilken prisvärd Intel cpu ( most bang for the bucks) man ska titta på. Jag spelar inte så mina krav är en allmänt rapp Windowsdator. i5 i 12-serien?

Och minne DDR4 eller DDR5 och 32GB? Sist, en prisvärd CPU-kylare? Har i alla år tidigare använt CoolerMaster, bra budget val idag också?
Tack på förhand för tips och goda råd!

i5-13400 lär vara den som är mest prisvärd som också är någorlunda snabb. Nytillverkade moderkort med 600-seriens styrkretsar kommer normalt med stöd för 13:e generationens Intel-CPUer, annars via BIOS-uppdatering. 32 GB (2x16) DDR4 kostar runt 800-900 kr, du kommer sannolikt inte märka någon skillnad med DDR5 vid någon vanlig desktopanvändning, men köp du det om du tycker det är kul med något nytt.

Frågan är väl vad du ska med Z690 till i en allmän surfdator...?

Det Z690 erbjuder mot lägre iterationer av 600-serien är större I/O-kapacitet (fler PCIe-lanes, flera interna anslutningar, fler USB-portar), känns en smula onödigt att betala extra för det om man inte vet att man har de behoven.

Finns en lång rad billiga och bra luftkylare mellan 500-600 kr numera, t.ex. Arctic Freezer 34 eSports Duo. Personligen har jag åkt och lämnat tillbaka alla kylare från Cooler Master som jag köpt de senaste fem åren till olika byggen, i prisspannet 400-500 kr, kan hända att deras dyrare modeller inte är lika dåliga.

Permalänk
Medlem

Det började med att jag surfade runt lite om moderkort för Z690 och läste bla. annat denna artikel: https://www.electronicshub.org/best-z690-ddr5-motherboard/

Och har tidigare haft flera ASUS moderkort ( = som att köra/köpa Volvo ) och att Inet säljer modellen nu för 2490.- Men, jag blir osäker om dagens kort kommer med färdig BIOS för Intel 13th gen CPU? Kan man flasha in ny bios utan att en CPU är monterad?
Edit: Har läst på lite och på Z690 Prime går det inte att flasha in bios utan CPU men det kan fungera på Wifi varianten? Så jag får börja titta lite närmare på MSI

Sen jag inte säker om mitt äldre LianLi tower chassi stödjer mATX men troligtvis är det inget bekymmer.

Permalänk
Medlem

Ser ut som att MSI Pro B760M-P är svårt att få tag på? DDR4 varianten finns det gott men inte DDR5? Har redan köpt en uppsättning begagnade 2x16GB DDR5 minnen så jag är lite fast där

EDIT: MSI B760 Gaming Plus Wi-Fi DDR5 beställt från Netonnet. Och Kingston DDR5 2x16GB köpta på Tradera.
Nästa uppgift blir att köpa CPU, blir troligtvis en i5-13500 och en ny fläktkylare. Passar nog på och skaffa en m2 disk på samma gång:)