MSI Geforce RTX 4060 Ventus 2X OC – bra prestanda vid 1080p men medioker kylare

Permalänk
Medlem

Mitt 5700xt som till hösten blir 4 år gammalt.
Presterar strax under 4060 i 1440p 🤣

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Moderator
Testpilot

Steve på GN summerade det rätt bra.

Problemet vi som konsumenter upplever är Nvidias fortsatta jakt efter högre marginaler på sina produkter. Vilket är svårt att klandra dem för.

AD107 tillhör en storleksklass på kärna som traditionellt sett varit tillägnad instegsmodellerna. Vilket i Nvidias namnschema skulle vara xx50-serien.

Det är inte direkt en hemlighet att Nvidia har skiftat namnschemat ett steg neråt. Skulle vi leka med tanken att RTX 4070 Ti istället var 4070 och 4060 Ti var 4060 samt 4060 var 4050 Ti så hade pris/prestanda varit ganska standard mot tidigare.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Ämnet var "Nvidias prissättning". Den är snarlik mellan USA och SWE. Att saker överlag är dyrare i Sverige har inte med ämnet att göra.

Samt, om man ska diskutera just Nvidias prissättning [över tid] så är det lämpligare att hänvisa till dollar än svenska balobas eftersom man då får bort effekten av valutakurser, vilket heller inte har något med ämnet att göra.

Ja, men också nej

Det är relevant vad jag betalar i butik för ett kort jämfört med förr. Att bara kalla det för inflation och svag krona är inte hela svaret, och inget som hjälper hålet i plånboken

Dessutom är det ganska tveksamt om 107-chip ens borde vara xx60 alls, så jämförelsen blir ganska haltande oavsett

Det är vad det är såklart, men inte har grafikkort blivit billigare för oss här i Sverige i alla fall

Permalänk
Skrivet av JonasT:

Hallå i stugan!

Jag gjorde en liten rockad inför det här testet och uppdaterade äldre referensresultat (RTX 3000/2000) med nyare drivrutiner. För Nvidias RTX 3000-serie var det en handfull spel som fick en prestandaskjuts medan andra var oförändrade. Prestandavinsterna varierar, men framför allt handlar det om ett uppsving i Assassin's Creed: Valhalla och Forza Horizon 5, där upplösningen 1080p sticker ut. Även Watch Dogs Legion, Far Cry 6 och Cyberpunk 2077 fick en skjuts med vissa kort.

För AMD var läget i princip oförändrat med undantag för Guardians of the Galaxy, där framförallt lägstavärdena är betydligt bättre nu.

Resultaten är importerade i den här recensionen och prestandaindex är uppdaterad i enlighet med dessa. Passade även på att kasta ut Intel Arc-resultaten, då vi planerar att göra ett återbesök där senare i sommar sett till de stora förändringar som skett med varje drivrutinsversion som släppts.

Ännu en bra recension! Uppdateras graferna i äldre tester också?

Permalänk
Medlem

Vilka floppkort både Nvidia och AMD släppt på sistone Jag kan inte se varför någon nykter person skulle välja att köpa ett 4060 eller ett 7600 när man kan få ett förra generationens 6700 XT för ett par hundringar mer som klår dem i både prestanda och VRAM.

Visa signatur

| Ryzen 5800X | ASUS X570 TUF | 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 CL16 | Asus RTX 3080 Strix OC | 2x Samsung 970 Evo 1TB M2 SSD | Seasonic 850W Focus Gold modulärt || Kylning: Corsair H115i PRO, 9x 140mm Be Quiet! Silent Wings 3 PWM || Skärm: ASUS MG279Q || Chassi: Fractal Design Meshify 2 Dark TG

Permalänk
Medlem

Rösta med plånboken och köp inte detta skräpkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Sett till prestanda/strömförbrukning är det väl ganska bra.
Men priset är för högt.
och det verkar som att MSI Geforce RTX 4060 Ventus 2X OC inte tar vara på den låga strömförbrukningen till att göra ett tyst kort.

Jag skulle kunna tänka mig att Nvidia gör ett 5000 kort med 4060 liknande prestanda under 100W.
Men då kanske kalla det 5050, 5040, 5030. Inte 5060.

Därför den sågas.. hade priset varit 25% lägre hade det varit ett bra kort.. instegskort dock av 50 modell, inte 60. Därför är det ett riktigt sk*t kort

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Steve på GN summerade det rätt bra.

Problemet vi som konsumenter upplever är Nvidias fortsatta jakt efter högre marginaler på sina produkter. Vilket är svårt att klandra dem för.

AD107 tillhör en storleksklass på kärna som traditionellt sett varit tillägnad instegsmodellerna. Vilket i Nvidias namnschema skulle vara xx50-serien.

Det är inte direkt en hemlighet att Nvidia har skiftat namnschemat ett steg neråt. Skulle vi leka med tanken att RTX 4070 Ti istället var 4070 och 4060 Ti var 4060 samt 4060 var 4050 Ti så hade pris/prestanda varit ganska standard mot tidigare.

Nvidias mål med att deras billigaste GPU ska vara lika mycket värd som en konsol börjar sannerligen närma sig. Tippar 107 die för 350-400$ nästa generation om AMD inte får för sig att göra något vettigt.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Problemet vi som konsumenter upplever är Nvidias fortsatta jakt efter högre marginaler på sina produkter. Vilket är svårt att klandra dem för.

Fast - kan man inte det? Om Nvidias marginaler gör att försäljningsvolymerna sjunker påverkar det ju alla som producerar eller säljer komponenter för gaming datorer. Och de kommer att försöka kompensera volymsminskningen med höjd vinstmarginal, vilket höjer slutpriserna över hela linjen, vilket sänker efterfrågan och försäljningsvolymer, vilket….

De skapar, eller åtminstone förstärker rejält, en negativ spiral, som påverkar hela det här marknadssegmentet.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av EntropyQ3:

Fast - kan man inte det? Om Nvidias marginaler gör att försäljningsvolymerna sjunker påverkar det ju alla som producerar eller säljer komponenter för gaming datorer. Och de kommer att försöka kompensera volymsminskningen med höjd vinstmarginal, vilket höjer slutpriserna över hela linjen, vilket sänker efterfrågan och försäljningsvolymer, vilket….

De skapar, eller åtminstone förstärker rejält, en negativ spiral, som påverkar hela det här marknadssegmentet.

Beror på hur man ser det.

Om vi kikar på Nvidias omsättning och vinst så funkar det fortfarande, det återstår att se hur detta året slutar dock för de kan ha slagit i väggen nu. Så det du säger stämmer, det har bara inte varit sant än. De har lyckats öka sina marginaler år efter år trots ökade kostnader för tillverkningen samt troligen också materialkostnader som kisel och elektriska komponenter.

Sättet de har ökat vinsterna på är att helt enkelt bara öka priserna, och genom boiling frog metodik lyckats, generation för generation, konditionera konsumenterna och marknaden att sänka prestanda per pris-förbättringarna, delvis genom att introducera, om än imponerande, ändock diverse hård- och mjukvarutrix för att öka den upplevda eller reella prestandan - DLSS.

Så din analys ovan kan vara rätt och aktieägarna kan börja klandra Nvidia men inte för deras marknadstrix utan snarare bara för att vinsterna kommer sjunka. Dock så tror jag inte det kommer spela så stor roll i framtiden för Nvidia har mycket skickligt satsat på rätt häst genom mycket kompetent hårdvara för att hantera AI och datacenter kommer explodera och där finns marginaler i överflöd.

Jag spår ärligt talat att Nvidia kommer successivt lägga ner sin PC-gaming gren, eller åtminstone ägna den mindre och mindre RND.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Ska man skratta eller gråta? Nvidia prissätter sina kort rent åt skogen och AMD verkar ha gett upp själva med att prissätta under Nvidia.

Marknaden funkar ju så att om AMD säljer allt de tillverkar för nästan samma pris som Nvidia så har de ingen anledning att sänka priserna. Alla som kört med "good guy AMD"-snack på forumet beträffande GPU-priser har både fått en lektion i marknadsekonomi samt en reality check.

Sen är det väl bra om AMD kan ha så stora marginaler som möjligt på sina kort? Vad de behöver mest av allt är resurser att lägga på att utveckla teknologier så att de kommer ikapp Nvidias nuvarande övertag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Det är AD107, dvs chippet som brukar sitta i en x50. Det har minnesbuss (128bitar) som en x50, det har effektförbrukning (120W) som en x50, och det har bara 8 banor PCIe. Nvidia valde bara att kalla det för 4060 för att kunna hålla priset uppe.

Alla priser kommer krypa upp över tid p.g.a. fractional reserve banking där skuldsättning och inflation är vad som driver ekonomin, så det kanske inte är realistiskt att vänta sig att priserna ska förbli samma belopp. Nu har vi ju dessutom en global recession med svag krona och uteblivna reallöneökningar, så att vi får mindre för samma pengar är ganska förväntat.

Oaktat Nvidias douchebag shuffle med modellbeteckningarna i 40-serien så är det ju en gammal sanning att man aldrig kan veta vad det är man får från Nvidia enbart genom att titta på modellbeteckningen. Jag tror att flertalet som köper ett löst grafikkort är medvetna om detta alternativt kommer att råka på uppgiften så fort de börjar använda internet för att söka efter produkten.

Permalänk
Skrivet av Sapiens:

<Uppladdad bildlänk>
(https://www.youtube.com/watch?v=7ae7XrIbmao)

Liknande som med 4060ti och RX 7600 kan man redan nu se att 8GB VRAM med 128-bit minnesbuss kan ställa till problem. Och detta kommer troligtvis bara bli allt vanligare framöver, när utvecklarna nu enbart fokuserar på senaste generation konsoler.

Köper inte heller att det enbart ska vara till 1080p. Jag kan inte tydligt se på någon kartong att kortet primärt är till för 1080p-spelande. Och det lär nog knappast informeras hos de flesta återförsäljare, att det här mellansegment-kortet för 3800kr, egentligen är ett förklätt budgetkort, som kanske inte klarar av VR eller lite högre upplösningar.

Nä fy, precis som tidigare får de sänka priset rejält och helst döpa om kortet.
4060 3800kr 👎
4050 1900kr👍

Väldigt trist hur Nvidia och även AMD fortsätter att underminerar PC-spelande, genom att släppa sådana här dåliga produkter.

Den blir curb stompad av 3060 och 2060 Super i produktion också. Stackars satar som köper den här, de kommer ångra sig rätt snabbt.

Visa signatur

PC: B550 TOMAHAWK | 5800X3D | Palit 4090 GameRock @2520 MHz, 925 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3600MHz CL16 | Peerless Assassin | WD Black SN850 1TB | Intel 660P 1TB | Seasonic Prime PX 1300W | Kolink Void X | Corsair iCUE ML120 RGB ELITE x4 | Arctic P12 x2 Kringutrustning: LG OLED55C15LA | Centrum subwoofer | Keychron K2 | Logitech G305 | PS5 DualSense Edge @8000Hz | Xbox trådlöst headset HTPC: Biostar B550MX/E PRO | 3600 @4.05 GHz, 1.22 V | ASUS 1070 Turbo @1822 MHz, 2702 MHz, 943 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3200MHz CL14 | Dark Rock TF 2 | Crucial P3 1TB | Intel AX200NGW | Cougar GEX 750W | SilverStone GD09 | Finlux 40FLHY127B ROG Zephyrus G14: 4800HS | 1660 Ti Max-Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

De har lyckats öka sina marginaler år efter år trots ökade kostnader för tillverkningen samt troligen också materialkostnader som kisel och elektriska komponenter.

En betydande faktor över tid är att fattigdomen minskar i världen (kolla upp Hans Rosling/Gapminder) och att PC-gaming ökar när fler människor får resurser att lägga på nöjen.

Skrivet av Dinoman:

Sättet de har ökat vinsterna på är att helt enkelt bara öka priserna, och genom boiling frog metodik lyckats, generation för generation, konditionera konsumenterna och marknaden att sänka prestanda per pris-förbättringarna,

I jämförelse med väldigt många andra produkter på marknaden så har grafikkort legat artificiellt stilla i pris längre tillbaka, det är de senaste åren vi sett en turbulent prisutveckling men det får vi tacka alla GPU-miners för. Generellt är det ju så att de som själva pysslat med GPU-mining i synnerhet ska hålla käften om negativ prisutveckling för innevarande GPU-generation.

Skrivet av Dinoman:

delvis genom att introducera, om än imponerande, ändock diverse hård- och mjukvarutrix för att öka den upplevda eller reella prestandan - DLSS.

Här är jag lite osäker på vad du menar, då jag läst andra påstå att Nvidia uppfinner nya teknologier enkom med syftet att låsa in folk i deras produkter. Jag antar att det inte är det du menar, men vill ändå tillägga att vägarna till högre prestanda inte nödvändigtvis följer den förväntade kurvan, specifikt markant högre rastreringsprestanda vid varje generationsskifte.

Rastreringsprestanda kommer vara det som har mest betydelse för nya grafikkort för överskådlig framtid, men vi får nog alla vänja oss vid att det kommer bli andra saker som kompletterar för framtida prestandaökningar.

Skrivet av Dinoman:

Jag spår ärligt talat att Nvidia kommer successivt lägga ner sin PC-gaming gren, eller åtminstone ägna den mindre och mindre RND.

Här skulle jag haft en "why not both"-meme, men jag tror inte att Nvidia kommer lägga ner sin gamingdivision -- enbart baserat på vilka enorma investeringar och kunskaper som finns upplagrade där. I nuläget är de helt ohotade på GPU-sidan, och de har visat sig vara mycket mer långsiktiga än att de ger upp efter någon eller några enstaka dåliga generationer. Man får också komma ihåg att antalet företag alltid kommer vara en bråkdel av antalet konsumenter, så det kommer alltid att finnas incitament för att sälja många produkter med liten marginal över att sälja några få med större marginal.

I dagsläget är det kanske inte heller helt osannolikt att alla datorcenter/AI-prylar de slår säljrekord med inte har några fantastiska marginaler p.g.a. de förmodat rekordmässiga utvecklingskostnaderna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av källarinvånare:

Den blir curb stompad av 3060 och 2060 Super i produktion också. Stackars satar som köper den här, de kommer ångra sig rätt snabbt.
https://youtu.be/SLm8qq9v8Q4

Ryser fortfarande av att bara tänka på tänderna på trottoarkanten (American History X)

Permalänk
Skrivet av Dinoman:

Beror på hur man ser det.

Om vi kikar på Nvidias omsättning och vinst så funkar det fortfarande, det återstår att se hur detta året slutar dock för de kan ha slagit i väggen nu. Så det du säger stämmer, det har bara inte varit sant än. De har lyckats öka sina marginaler år efter år trots ökade kostnader för tillverkningen samt troligen också materialkostnader som kisel och elektriska komponenter.

Sättet de har ökat vinsterna på är att helt enkelt bara öka priserna, och genom boiling frog metodik lyckats, generation för generation, konditionera konsumenterna och marknaden att sänka prestanda per pris-förbättringarna, delvis genom att introducera, om än imponerande, ändock diverse hård- och mjukvarutrix för att öka den upplevda eller reella prestandan - DLSS.

Så din analys ovan kan vara rätt och aktieägarna kan börja klandra Nvidia men inte för deras marknadstrix utan snarare bara för att vinsterna kommer sjunka. Dock så tror jag inte det kommer spela så stor roll i framtiden för Nvidia har mycket skickligt satsat på rätt häst genom mycket kompetent hårdvara för att hantera AI och datacenter kommer explodera och där finns marginaler i överflöd.

Jag spår ärligt talat att Nvidia kommer successivt lägga ner sin PC-gaming gren, eller åtminstone ägna den mindre och mindre RND.

Nvidia kommer inte lägga ned sin pc-gaming gren på många år. Först om tio år skulle jag kunna se det som en verklighet. Att de lägger ned det inom ett par år kommer inte hända. PC-gaming marknaden är fortfarande en bra och stabil grund för Nvidia att stå på när annat inte fungerar se mining boomen.

Jag gissar också Blackwell 5000-serien kommer bli bättre bemött än Lovelace 4000-serien. Det dåliga bemötandet det fått är som du nämnde att Nvidia skiftat upp deras modellnamn så att ett xx50-kort blir ett xx60-kort osv. Mycket pga att de ökat cachen så mycket men som vi vet så kan inte cachen hantera högre upplösningar 1440p och uppåt särskilt bra. Att det dåliga bemötandet av deras RTX 4070 och under och att de flyttat fram Blackwell till 2025 talar för att de kommer släppa en Super-serie ganska snart. Bara en gissning men det är hur jag ser på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det är relevant vad jag betalar i butik för ett kort jämfört med förr. Att bara kalla det för inflation och svag krona är inte hela svaret, och inget som hjälper hålet i plånboken

Korten är dyra, delvis pga Nvidia, inflation och SEK

Det du betalar i butik idag är intressant för köparen, men så påverkar inflation och SEK identiskt på alla kort du köper. Och ska kort är historiskt dyra tyvärr, så ingen kan köpa äldre kort betydligt billigare heller

Inflation och valuta är intressant när du jämför mellan generationer. Ex hade 3060 idag kostat 380-390 USD MSRP, om Nvidia hade samma ekonomiska omständigheter ungefär under utvecklingen av båda korten. Då är pris/prestanda mellan generationerna ganska bra så sätt

Det hjälper knappast den som handlar idag

För mig blir alla frågetecken kring varför Nvidia antas bära all skuld för höga priser idag, och får bära skuld för valuta och inflationen. Det är ett komplext problem, och folk letar enkla lösningar och vill ha någon att skylla på. Och nVidia får vara skurken, inte helt oförtjänt såklart

Permalänk
Medlem

Titta precis på lite reviews A750 har verkligen ryckt upp sig även om det är lite spretigt, måste ändå vara bästa köpet just nu med tanke på priset och prestandan i genomsnitt är lika bra som 4060

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syglarn:

Korten är dyra, delvis pga Nvidia, inflation och SEK

Det du betalar i butik idag är intressant för köparen, men så påverkar inflation och SEK identiskt på alla kort du köper. Och ska kort är historiskt dyra tyvärr, så ingen kan köpa äldre kort betydligt billigare heller

Inflation och valuta är intressant när du jämför mellan generationer. Ex hade 3060 idag kostat 380-390 USD MSRP, om Nvidia hade samma ekonomiska omständigheter ungefär under utvecklingen av båda korten. Då är pris/prestanda mellan generationerna ganska bra så sätt

Det hjälper knappast den som handlar idag

För mig blir alla frågetecken kring varför Nvidia antas bära all skuld för höga priser idag, och får bära skuld för valuta och inflationen. Det är ett komplext problem, och folk letar enkla lösningar och vill ha någon att skylla på. Och nVidia får vara skurken, inte helt oförtjänt såklart

Skulle vara kul att se en lista på faktiska butikspriser och snittkostnad per modell och månad/år

Tror inte MSRP ger en bra nog bild

T.ex 2080ti hade väl 999$ men kostade aldrig under 1200$ vad jag kan minnas

Men absolut är inte Nvidia ensamt ansvariga för dagens priser, AMD tar ju liknande

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Men absolut är inte Nvidia ensamt ansvariga för dagens priser, AMD tar ju liknande

Ja det vore ju dumt av AMD att prisdumpa om de redan säljer alla sina kort på prisnivån de har nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Beror på hur man ser det.

Om vi kikar på Nvidias omsättning och vinst så funkar det fortfarande, det återstår att se hur detta året slutar dock för de kan ha slagit i väggen nu. Så det du säger stämmer, det har bara inte varit sant än. De har lyckats öka sina marginaler år efter år trots ökade kostnader för tillverkningen samt troligen också materialkostnader som kisel och elektriska komponenter.

Problemet är inte Nvidias, knappast ens långsiktigt. Problemet med höjda priser och sänkta volymer är att det drabbar alla de aktörer i tillverkning och retail som inte har samma möjligheter att bara höja priser för att kompensera. Och naturligtvis slutkunderna, som helt enkelt får betala mer.

Citat:

Jag spår ärligt talat att Nvidia kommer successivt lägga ner sin PC-gaming gren, eller åtminstone ägna den mindre och mindre RND.

Så länge segmentet genererar vinst, kommer de förmodligen att fortsätta att erbjuda produkter. Men det är inte ett område som erbjuder samma tillväxtpotential som andra alternativ Nvidia har. Och då blir opportunity cost en faktor. (Dvs, ekonomerna jämför med vad skulle de ha kunnat generera för vinst om de spenderade sina engineering resources på något annat?)

Skrivet av Syglarn:

För mig blir alla frågetecken kring varför Nvidia antas bära all skuld för höga priser idag, och får bära skuld för valuta och inflationen. Det är ett komplext problem, och folk letar enkla lösningar och vill ha någon att skylla på. Och nVidia får vara skurken, inte helt oförtjänt såklart

Tror inte att någon lägger skulden på Nvidia för att 1 USD <-> 10.86 SEK för ögonblicket.
Och inflationseffekterna är än så länge små, och lätta att beräkna.

Vi vet att Nvidia har otroligt höga marginaler, jag citerar från deras kvartalsrapport:

Citat:

NVIDIA's outlook for the second quarter of fiscal 2024 is as follows: Revenue is expected to be $11.00 billion, plus or minus 2%. GAAP and non-GAAP gross margins are expected to be 68.6% and 70.0%, respectively, plus or minus 50 basis points.

Motsvarande för t.ex. Apple är 40%….

Vi kan också göra hyfsade uppskattningar av vad ett RTX4060 kostar att tillverka, vilket landar en bit under $100.

Som sagt, det spelar inte nödvändigtvis någon roll för Nvidia, spelmarknaden eller ens PC-gaming som helhet. Men på grund av hur dominerande Nvidia är på marknaden för diskreta grafikkort, så spelar det faktiskt roll för resten av eko-systemet kring PC desktop komponenter. Och, naturligtvis ytterst, de slutanvändare som till sist betalar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Skulle vara kul att se en lista på faktiska butikspriser och snittkostnad per modell och månad/år

Tror inte MSRP ger en bra nog bild

T.ex 2080ti hade väl 999$ men kostade aldrig under 1200$ vad jag kan minnas

Men absolut är inte Nvidia ensamt ansvariga för dagens priser, AMD tar ju liknande

HW unboxed följde priserna under pandemin, både nytt och begagnat. Men för också jämförelser vid varje recension för nuvarande priset på förra olika kort. Men finns någon som faktiskt har en databas som man lätt kan kika i vore det intressant helt klart!

Skrivet av EntropyQ3:

Problemet är inte Nvidias, knappast ens långsiktigt. Problemet med höjda priser och sänkta volymer är att det drabbar alla de aktörer i tillverkning och retail som inte har samma möjligheter att bara höja priser för att kompensera. Och naturligtvis slutkunderna, som helt enkelt får betala mer.

Så länge segmentet genererar vinst, kommer de förmodligen att fortsätta att erbjuda produkter. Men det är inte ett område som erbjuder samma tillväxtpotential som andra alternativ Nvidia har. Och då blir opportunity cost en faktor. (Dvs, ekonomerna jämför med vad skulle de ha kunnat generera för vinst om de spenderade sina engineering resources på något annat?)

Tror inte att någon lägger skulden på Nvidia för att 1 USD <-> 10.86 SEK för ögonblicket.
Och inflationseffekterna är än så länge små, och lätta att beräkna.

Vi vet att Nvidia har otroligt höga marginaler, jag citerar från deras kvartalsrapport:
Motsvarande för t.ex. Apple är 40%….

Vi kan också göra hyfsade uppskattningar av vad ett RTX4060 kostar att tillverka, vilket landar en bit under $100.

Som sagt, det spelar inte nödvändigtvis någon roll för Nvidia, spelmarknaden eller ens PC-gaming som helhet. Men på grund av hur dominerande Nvidia är på marknaden för diskreta grafikkort, så spelar det faktiskt roll för resten av eko-systemet kring PC desktop komponenter. Och, naturligtvis ytterst, de slutanvändare som till sist betalar.

Nvidia och Apple, du jämför äpplen och päron här. Ica har 7-15% på sina varor, SaaS-bolag kan ha nära 100%. Sen beror det på hur du redovisar vinst och kostnader också även i dessa specifika fall. Bolag kan välja att göra vinst eller förlust då det är bokföringstekniska trollerier med knäna många gånger. Nu finns regler osv, men man kan styra det på så många olika sätt hur redovisningen ska se ut

Nvidia har lite bättre marginaler nu än historiskt. Det finns utrymme till sänkningar, absolut, men inte i närheten vad marginalen berättar. Det stora i Nvidias fall är att all utveckling av korten och tjänsterna runt om, som DLSS, drivrutiner osv räknas inte med. Utan det är i stort sett vad hårdvaran kostar att producera och vad man får betalt. Man lägger inte på utvecklingskostnaderna man haft i 2-3 år, och sen underhåll och utveckling kommande år av produkterna

Nvidia redovisningen och analyser av bolaget är troligen ganska intressant läsning för den intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Ja det vore ju dumt av AMD att prisdumpa om de redan säljer alla sina kort på prisnivån de har nu.

Självklart ska de få sina pengar för de få kort de väljer att göra. De har ju insett att de inte tjänar pengar på att överproducera som de gjorde med Polaris. Får se vad som händer framöver

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Det unika erbjudandet med 4060 är:

Mindra VRAM än 3060
Långsammare än 3060 Ti
Dyrare än bägge

Hahaha, dagens inlägg. Och med sådan inlevelse. Jobbar du som säljare?

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Avstängd

Enligt Youtube kommentarer bla så är Sweclockers prestandaindex felaktigt. "Kortet är INTE 20% snabbare än 3060 utan DLSS3/FG"

Permalänk
Skrivet av Syglarn:

HW unboxed följde priserna under pandemin, både nytt och begagnat. Men för också jämförelser vid varje recension för nuvarande priset på förra olika kort. Men finns någon som faktiskt har en databas som man lätt kan kika i vore det intressant helt klart!

Nvidia och Apple, du jämför äpplen och päron här. Ica har 7-15% på sina varor, SaaS-bolag kan ha nära 100%. Sen beror det på hur du redovisar vinst och kostnader också även i dessa specifika fall. Bolag kan välja att göra vinst eller förlust då det är bokföringstekniska trollerier med knäna många gånger. Nu finns regler osv, men man kan styra det på så många olika sätt hur redovisningen ska se ut

Nvidia har lite bättre marginaler nu än historiskt. Det finns utrymme till sänkningar, absolut, men inte i närheten vad marginalen berättar. Det stora i Nvidias fall är att all utveckling av korten och tjänsterna runt om, som DLSS, drivrutiner osv räknas inte med. Utan det är i stort sett vad hårdvaran kostar att producera och vad man får betalt. Man lägger inte på utvecklingskostnaderna man haft i 2-3 år, och sen underhåll och utveckling kommande år av produkterna

Nvidia redovisningen och analyser av bolaget är troligen ganska intressant läsning för den intresserade

Vad man kan läsa dessa analyser?

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Nozomi:

Enligt Youtube kommentarer bla så är Sweclockers prestandaindex felaktigt. "Kortet är INTE 20% snabbare än 3060 utan DLSS3/FG"

Det är tur att vi har experterna i Youtubes kommentarsfält!

Indexet är korrekt och 4060 presterar i snitt 19 procent bättre än 3060 vid 1080p (med de tolv spelen vi testar då). Det är även enkelt att dubbelchecka detta mot andra stora hårdvarusajter likt Techpowerup som även de landade på 19 procent samt Computerbase som uppmätte drygt 18 procent prestandaskillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Vad man kan läsa dessa analyser?

Hardware Unboxed för pris/prestandaanalys:
https://www.youtube.com/@Hardwareunboxed

Moore's law is dead för mer tekniska och kostnadsanalyser samt roadmap-rykten:
https://www.youtube.com/@MooresLawIsDead

Visa signatur

| Ryzen 5800X | ASUS X570 TUF | 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 CL16 | Asus RTX 3080 Strix OC | 2x Samsung 970 Evo 1TB M2 SSD | Seasonic 850W Focus Gold modulärt || Kylning: Corsair H115i PRO, 9x 140mm Be Quiet! Silent Wings 3 PWM || Skärm: ASUS MG279Q || Chassi: Fractal Design Meshify 2 Dark TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Enligt Youtube kommentarer bla så är Sweclockers prestandaindex felaktigt. "Kortet är INTE 20% snabbare än 3060 utan DLSS3/FG"

Det beror ju lite på vilka spel man testat med osv.

Enligt Techspot 15% i 1080p och spöat av 3060Ti med 12%

"15 Game Average

Taking a look at the 15 game average at 1080p, the results are somewhat underwhelming. An average of just 91 fps makes it a meager 3% faster than the lackluster RX 7600, and a mere 15% faster than the RTX 3060, which isn't an exciting generational leap after 2.5 years.

Perhaps even more disappointing is that the RTX 3060 Ti still outperforms it by 12%. This performance is what we would expect from the RTX 4060 in order to justify an asking price of $300 with only 8GB of VRAM.

1440p

Yet, at this resolution, the RTX 4060 only matches the RX 7600, equating both to the performance level of the 6650 XT. The RTX 4060 also only ends up being 9% faster than the 3060 at 1440p, a subpar result."

Permalänk
Medlem

Minnesbussproblematiken var aktuell redan på 6600XT som tappade ordentligt i 1440p på 128-bit bus, och troligen mer nu med dessa nya minneshungriga spel.

Tyvärr lyftes inte problemet riktigt, och Nvidia kopierade mer eller mindre AMD:s setup med smalare buss och mer cache, och nu blev det iallafall liv i luckan om än lite för sent.

Detsamma gäller även the big boys i 6000 serien som med 256-bit bus tappar i höga upplösningar. Nu har ju dom så mycket minne så förhoppningsvis kommer detta i praktiken inte bli ett problem innan dom är slut av andra orsaker.