Permalänk
Medlem
Skrivet av tevey:

De ska vara trevliga jämtemot kostnaden har jag hört. Jag tänkte också köra sånna till en av brädorna för o testa

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

De ska vara trevliga jämtemot kostnaden har jag hört. Jag tänkte också köra sånna till en av brädorna för o testa

Jag kör icke pro varianten och och smort dem själv. Väldigt trevliga brytare må jag säga.

Visa signatur

Databurk: Den lilla vita

Permalänk
Medlem

Lägger en post här tänkte jag för att hamna i rätt tråd. Nyligen satt ihop ett keychron q1 med gateron pro v2 white switchar. Använder för närvarande en uppsättning gamla keycaps från mitt steelseries apex pro men den är ju inte riktigt anpassad för layouten.

Någon som har tips på prisvärda keycaps med ISO nordic layout? Färger uppskattas

Har mer eller mindre ingen erfarenhet av mekaniska switchar men är riktigt nöjd med gateron switcharna jag köpte till denna.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Skrivet av tJev:

Lägger en post här tänkte jag för att hamna i rätt tråd. Nyligen satt ihop ett keychron q1 med gateron pro v2 white switchar. Använder för närvarande en uppsättning gamla keycaps från mitt steelseries apex pro men den är ju inte riktigt anpassad för layouten.

Någon som har tips på prisvärda keycaps med ISO nordic layout? Färger uppskattas

Har mer eller mindre ingen erfarenhet av mekaniska switchar men är riktigt nöjd med gateron switcharna jag köpte till denna.

Prisvärt och custum keyboards är två saker som inte riktigt fungerar tillsammans. Men det du hittar hos maxgaming.se är det som har lägst prislapp för kvalitén.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Prisvärt och custum keyboards är två saker som inte riktigt fungerar tillsammans. Men det du hittar hos maxgaming.se är det som har lägst prislapp för kvalitén.

Ligger nog något i det, slog till på detta kit från keychron keychron keycaps från webhallen. Blir nog inte mer prisvärt än så.. Även om jag inte är helt nöjd med färgerna.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem

Tjena.
Någon som har testat dessa, PrimeKB Alpaca Silent 62g Linjär Switch. Är sugen på lite nya switchar.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangee75:

Tjena.
Någon som har testat dessa, PrimeKB Alpaca Silent 62g Linjär Switch. Är sugen på lite nya switchar.

har också kikat på dom, men vet inget om dom heller.

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Skrivet av Mangee75:

Tjena.
Någon som har testat dessa, PrimeKB Alpaca Silent 62g Linjär Switch. Är sugen på lite nya switchar.

PrimeKB är väl bara försäljaren? Eller har de "köpt" upp Alpaca namnet?

Iallafall så har Alpacas funnits med ett tag nu och har varit väldigt omtyckta, men även överhypade i mitt tycke.

Jag skulle tipsa om TTC Wild annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

PrimeKB är väl bara försäljaren? Eller har de "köpt" upp Alpaca namnet?

Iallafall så har Alpacas funnits med ett tag nu och har varit väldigt omtyckta, men även överhypade i mitt tycke.

Jag skulle tipsa om TTC Wild annars.

Ska kolla upp dessa 👍

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Skrivet av Mangee75:

Ska kolla upp dessa 👍

Kom av mig lite, Wild är ju inte silent. 🙃

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Kom av mig lite, Wild är ju inte silent. 🙃

Lugna puckar 🙂

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

För någon som aldrig köpt Keycaps på GB, så undrar jag vad är ”priset man får räkna med” är om man ska köpa ett set på GB med exempelvis Base + International? Tänker att i denna tråden bör de ju finnas människor som köpt Keycaps på GB både en och två gånger kanske?

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

För någon som aldrig köpt Keycaps på GB, så undrar jag vad är ”priset man får räkna med” är om man ska köpa ett set på GB med exempelvis Base + International? Tänker att i denna tråden bör de ju finnas människor som köpt Keycaps på GB både en och två gånger kanske?

Jättesvårt att svara på då det är så många faktorer som påverkar.
Som exempel så varierar priset beroende på formfaktor (cherry, SA, DSA, MT3, etc), material, tillverkare, uppbyggnad av kiten (vilka tangenter som ingår).
Beroende på vad du är ute efter och hur de olika kitsen är uppbyggda så kanske inte Base+International räcker, man kanske behöver ett NorDE kit också.
Sen beror det på var GB:et genomförs och var det skickas från. Detta påverkar fraktkostnad och eventuella momspåslag.

Nu är det flera år sedan jag köpte några kits och jag köpte alltid mer än bara Base+International+NorDe, men mellan tummen och pekfingret låg nog kostnaden för de tre inkl frakt & moms/tull på ca 2000:-, och då var dollarkursen bättre än vad den är idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohjay:

Jättesvårt att svara på då det är så många faktorer som påverkar.
Som exempel så varierar priset beroende på formfaktor (cherry, SA, DSA, MT3, etc), material, tillverkare, uppbyggnad av kiten (vilka tangenter som ingår).
Beroende på vad du är ute efter och hur de olika kitsen är uppbyggda så kanske inte Base+International räcker, man kanske behöver ett NorDE kit också.
Sen beror det på var GB:et genomförs och var det skickas från. Detta påverkar fraktkostnad och eventuella momspåslag.

Nu är det flera år sedan jag köpte några kits och jag köpte alltid mer än bara Base+International+NorDe, men mellan tummen och pekfingret låg nog kostnaden för de tre inkl frakt & moms/tull på ca 2000:-, och då var dollarkursen bättre än vad den är idag.

Okej! Ja det förstår jag. Hittade du din profil du gillade och utförandet sen eftersom du inte köpt några fler?

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Okej! Ja det förstår jag. Hittade du din profil du gillade och utförandet sen eftersom du inte köpt några fler?

Jag blev helt såld på MT3 och kände inte att jag behövde prova på andra profiler.
Tyvärr så är MT3 exklusivt till Massdrop och de misskötte ett annat GB sjukt dåligt vilket gjorde att jag av principskäl vägrade att handla hos dem mer.

Lång historia kort, men köpte ett unikt custom KB som levererades skadat pga kass packning. De lovade att ersättningsprodukten skulle packas annorlunda, men så blev det inte och ersättningen kom med likvärdig skada (och jag var inte ensam om att råka ut för denna skada).
De erbjöd att skicka ytterligare ett nytt men skulle inte ändra packningen. Mina andra alternativ var en rabattkod som inte täckte värdeförlusten för skadan eller att få en full återbetalning. Valde det sistnämnda, men hade väntat nästan 2 år på tangentbordet så var otroligt besviken, dessutom när det var ett systematiskt fel som drabbade många av oss som var med i GB:et.

Det var nåt år efter detta som Massdrop dessutom hanterade MT3s upphovsmakare sjukt kasst (finns massor att läsa), vilket är en ytterligare anledning att jag inte rör dem med tång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohjay:

Jag blev helt såld på MT3 och kände inte att jag behövde prova på andra profiler.
Tyvärr så är MT3 exklusivt till Massdrop och de misskötte ett annat GB sjukt dåligt vilket gjorde att jag av principskäl vägrade att handla hos dem mer.

Lång historia kort, men köpte ett unikt custom KB som levererades skadat pga kass packning. De lovade att ersättningsprodukten skulle packas annorlunda, men så blev det inte och ersättningen kom med likvärdig skada (och jag var inte ensam om att råka ut för denna skada).
De erbjöd att skicka ytterligare ett nytt men skulle inte ändra packningen. Mina andra alternativ var en rabattkod som inte täckte värdeförlusten för skadan eller att få en full återbetalning. Valde det sistnämnda, men hade väntat nästan 2 år på tangentbordet så var otroligt besviken, dessutom när det var ett systematiskt fel som drabbade många av oss som var med i GB:et.

Det var nåt år efter detta som Massdrop dessutom hanterade MT3s upphovsmakare sjukt kasst (finns massor att läsa), vilket är en ytterligare anledning att jag inte rör dem med tång.

Okej! Bra att veta! Jag har tänkt beställa där någongång, men inte blivit av, men nu när ja ramlade på matt3os nya profil vart ja sugen, där det känns som att Mt3 och cherryprofilen möts. Och där matt3o har gått ihop med GMK och ska producera detta kit. De säljs inte på drop som tur är då 😂

Du kanske redan har sett det, men här är länken till det iaf.

https://matt3o.com/mtnu-pre-release-update/

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Tack, det där har jag helt missat.
Har inte hängt med i custom-svängen på ett tag. Är väldigt nöjd med vad jag har, allt från tangentbord till brytare och keycaps, men kan alltid vara bra att ha ett lager med reservdelar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohjay:

Tack, det där har jag helt missat.
Har inte hängt med i custom-svängen på ett tag. Är väldigt nöjd med vad jag har, allt från tangentbord till brytare och keycaps, men kan alltid vara bra att ha ett lager med reservdelar.

Varsågod ja absolut, detta är ju en helt ny profil som sagt någon blandning mellan cherry och mt3

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Är sugen på att prova några nya switchar. Har Gateron Milky Yellow just nu som jag älskar. Hade Cherry MX Red innan som inte kändes lika bra.

Det är dom enda switchar jag provat och funderar på antingen nya linjära eller om man ska prova några tactiles? Använder datorn mest till casual spelande. (MMO, RPG mm)

Alternativt ska jag behålla switcharna och prova en annan profil på keycaps. Kör med DSA nu som jag gillar skarpt. Innan det var det OEM som jag inte tyckte om alls. Funderar på att prova cherry?

Vad skulle ni rekommendera att man provar först? Vad ger den största förändringen utan att ändra känslan helt så att säga?

Permalänk
Medlem

Senast köpte jag TX stabs för de säger att de är perfekta. Jag tunade stabsen men jag får inte bort ticking ljudet på vänster sida av spacebar, har tagit isär stabsen flera gånger nu o lubeat om osv, men ticking är kvar på just vänster sida. Ingenting på de andra stabsen. Man ska ju inte behöva holee mod på Tx stabs säger de ja läst om. Men de kanske är enda sättet? Eller har ni tips?

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Skrivet av sINsen:

Senast köpte jag TX stabs för de säger att de är perfekta. Jag tunade stabsen men jag får inte bort ticking ljudet på vänster sida av spacebar, har tagit isär stabsen flera gånger nu o lubeat om osv, men ticking är kvar på just vänster sida. Ingenting på de andra stabsen. Man ska ju inte behöva holee mod på Tx stabs säger de ja läst om. Men de kanske är enda sättet? Eller har ni tips?

Är vajern rak? Är spacebar rak?

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Är vajern rak? Är spacebar rak?

Svar ja på båda.

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Använder Boba U4 som är long pole och ibland så klickar jag i ytterkant på mellanslag och då hoppar capen av på andra sidan. Vilka stabs funkar med long pole switchar, eller finns det någon annan lösning för att den inte ska hoppa av?

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Använder Boba U4 som är long pole och ibland så klickar jag i ytterkant på mellanslag och då hoppar capen av på andra sidan. Vilka stabs funkar med long pole switchar, eller finns det någon annan lösning för att den inte ska hoppa av?

Så blev de med mina SA profiler på mina TX stabs, men inte på mina Durock. Jag läste de med att sätta en bit maskeringstejp över krysset bakom mig capsen och trycka dit , men trycker du hårt hoppar den av iaf, så jag skulle säga att de beror på vilka stabs du använder

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Skrivet av FireFox:

Använder Boba U4 som är long pole och ibland så klickar jag i ytterkant på mellanslag och då hoppar capen av på andra sidan. Vilka stabs funkar med long pole switchar, eller finns det någon annan lösning för att den inte ska hoppa av?

Jag löste det med att hålla/kila fast stab i högt läge och tryckte sedan dit keycap så den sitter så långt in det går. Men glider den ut ur keycap så är en bit plastfolie en lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Så blev de med mina SA profiler på mina TX stabs, men inte på mina Durock. Jag läste de med att sätta en bit maskeringstejp över krysset bakom mig capsen och trycka dit , men trycker du hårt hoppar den av iaf, så jag skulle säga att de beror på vilka stabs du använder

Skrivet av StuntmanMike:

Jag löste det med att hålla/kila fast stab i högt läge och tryckte sedan dit keycap så den sitter så långt in det går. Men glider den ut ur keycap så är en bit plastfolie en lösning.

Tack för tipsen! Ska prova det

Använder dessa stabs "AEBoards Staebies V2 Screw-In".

Ska ikväll byta original capsen som följde med Keychron K8 Pro till nya PBT från Corsair, får se ifall det blir någon skillnad mer än ljudet.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

Liten uppdatering på mitt GMMK Pro
Lubade och filmade mina glorious pandor och det blev ett helt nytt tangentbord!

Permalänk
Medlem

Nu har jag provat tipsen ovan som @sINsen och @StuntmanMike gav och det funkar hur bra som helst!

Men capsen från Corsair åker tillbaka, det var ingen shine through alls att tala om.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Nu har jag provat tipsen ovan som @sINsen och @StuntmanMike gav och det funkar hur bra som helst!

Men capsen från Corsair åker tillbaka, det var ingen shine through alls att tala om.

Vilken färg vill du ha på keycapsen? Maxgaming har ju sina egna Shine through i vit/svart.
Mvh Mange

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangee75:

Vilken färg vill du ha på keycapsen? Maxgaming har ju sina egna Shine through i vit/svart.
Mvh Mange

Fick lära mig nu att de flesta keycaps inte fungerar med south-facing leds, både corsair och maxgaming har texten i övre delen av capsen och då funkar de nog inte med något annat än leds som sitter på ovandelen av switcharna.

https://www.maxgaming.se/sv/keycaps/shine-through-double-shot...

https://www.maxgaming.se/sv/keycaps/pbt-double-shot-pro-keyca...

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2