Är något i mitt system värt att spara?

Permalänk

Är något i mitt system värt att spara?

Hej!

Jag har en gammal dator som jag gärna hade fått fart på för att spela lite spel. Då jag främst spelar nya spel på PS5 samt XSX ställer jag inga större krav på datorns prestanda. Skapliga inställningar i 1080p i exempelvis Fortnite eller Dark Souls 3 hade varit tillräckligt för mig och min son.

Något grafikkort köpte jag aldrig då fokus på den tiden var musikproduktion.

Kompatibilitet för äldre och nya komponenter är för mig en djungel varav jag gör bäst i att kolla med alla duktiga byggare här på forumet.

Vad hade ni gjort för att få fart på min dator?

Min budget för uppgradering ligger på 5-10000 kr men skulle i värsta fall kunna tänka mig att köpa helt nytt för 15-20000 (men blir det nytt kan jag kolla andra trådar efter byggen).

Tack!

Permalänk
Medlem

Den börjar bli föråldrad men då det är en i7 så har du åtminstone hyfsad prestanda fortfarande med Haswell. Det skulle definitivt få att använda för spel så länge de inte är extremt krävande.

Då det är för gammalt för att ha resizable bar så behöver du undvika Intel grafikkort.

Jag skulle satsat på detta https://www.inet.se/produkt/5412572/powercolor-radeon-rx-6600...

Ingen mening med att köpa något jättedyrt för ett äldre system.

Alternativ bygga helt nytt men då får du räkna med mycket dyrare. Finns knappt något värt att spara för nytt system. Möjligen chassit och nätaggregatet även om 80+ brons inte är jättebra.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Nytt grafikkort och större disk så funkar nog 1080p i någorlunda inställningar i fortnite i varje fall. DS3 vet jag inte kraven för men kan ju vara värt ett försök.

Köper du en gpu av adekvat klass kan den senare användas i en ny dator om du inte är nöjd med prestandan.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk

denna dator kan du använda som en extra dator,
jag skulle nog köpa nya delar lite smått om man inte vill lägga ut allt med engång.
skulle satsa på ryzen 7 5800x3d med am4. prisvärt

Permalänk

Tack för era svar!

Permalänk
Medlem

Jag skulle avråda att skaffa ett RX6600 på en så gammal PCIE plattform, intel A750 är ingen bra idé heller utan ReBAR, bättre sikta på ett begagnat 2080Ti eller äldre för PCIE 3.0. Måste det vara nytt så se till att det är 16 banor som på RX6700XT.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Att bara kasta in något som en Rx 6600 tycker jag är en bra idé. Men med just den på grund av att du inte har pcie 4.0 och det kortet bara har 8 pcie lanes så kommer den tapp lite prestanda. Så kanske bättre att gå med en Rx 6700xt.

Här har du iallafall ett alternativ till att bytta stora delar av den. Då sparar du chassitet och cpu kylare. Samt att kanske spara psu om den fortfarande är i garanti tid.

Visa signatur

Tiktok/youtuber under namnet Daytone. Fixar också informationen på komponentkoll.se

Permalänk
Skrivet av Daytone:

https://komponentkoll.se/bild/bxbYh.png

Att bara kasta in något som en Rx 6600 tycker jag är en bra idé. Men med just den på grund av att du inte har pcie 4.0 och det kortet bara har 8 pcie lanes så kommer den tapp lite prestanda. Så kanske bättre att gå med en Rx 6700xt.

Här har du iallafall ett alternativ till att bytta stora delar av den. Då sparar du chassitet och cpu kylare. Samt att kanske spara psu om den fortfarande är i garanti tid.

ser ok ut :),
men hade satsat på en ryzen 7 5800x3d om han spelar och vill ha den värsta för am4