Missa inte! Fyndchans i Månadens Drop

Snabbkoll: Hur stort är ditt chassi?

Permalänk
Melding Plague

Snabbkoll: Hur stort är ditt chassi?

Datorlådor finns i alla möjliga storlekar och formfaktorer. Vilken kategori tillhör din?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hmm...
Antar att mitt Lian Li O11 Air Mini räknas som miditower.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Var går egentligen den fysiska gränsen för mini mot midi tower?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Lite osäker vad ett Phanteks P600S räknas som men jag valde Fulltower

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Lian Li O11, så lade min röst på miditower. Men nästa bygge blir nog ett SFF system.

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem

NR200P här, lite stort men får funka.

Visa signatur

WS: Asus ROG Strix B550-I Gaming | R5 5600x | NH-L12 Ghost S1 | 32GB | RTX 3060 OC 12GB | Ghost S1 MKIII
NAS: QNAP TS-431 - 3x4TB WD Red
Phone: Xiaomi Redmi Note 11 Pro 5G

Permalänk
Medlem

In win 301. Om den är mini eller Midi vet jag inte men rätt nätt för standard tower layout fast så smått det i princip går.
Antecs nya chassi de visade på computex såg väldigt mysig ut, får se om den kommer ut snart. Är ju en klass mindre än min men ändå det ut att vara relativt lättbyggd och bra plats för tornkylare

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Fractal Design 7 Compact.
Så slängde min röst på midi tower.
oklart hur stort ett mini tower är?

Visa signatur

Desktop Fractal Design Define 7 Compact | Asus ROG Strix B650E-F Gaming | AMD Ryzen 7700X | Kingston Beast 32GB 5600Mhz | Asus AMD Radeon 6900XT ROG Strix LC | Samsung 970 EVO 1TB NVMe | Fractal Design Ion Gold 650W Skärm Asus ROG XG43UQ NAS X-Case Extra Value 424 | Supermicro X10DRL-i | 2xIntel Xeon E5-2640 v3 | Samsung 4x16GB ECC | EVGA Supernova G2 1300W | WD Red 8x3TB 8x6TB | Seagate Ironwolf 8x8TB | Samsung 840 Evo 2x256GB | Freenas 11.1 | UPS Eaton Powerware 3S 700 DIN

Permalänk
Hedersmedlem

Blev miditower senaste gången. Kunde dock inte låta bli att göra det lite udda ändå så chassit är cirka 30 år gammalt nu

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Har ett Fractal Design Define 7, men för mig oklart om det är ett miditower eller fulltower.

Skrivet av INCSlayer:

Fractal Design 7 Compact.
Så slängde min röst på midi tower.
oklart hur stort ett mini tower är?

Har kollat och Fractal Design anger define 7 som miditower, tror att ditt också räknas in där även om det är Compact.

https://www.fractal-design.com/products/cases/define/define-7...

Permalänk
Medlem

Lian li dynamic XL fulltower

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Avstängd

Fulltower. Hade ett gammalt Chieftec fulltower innan, från typ nittiotalet, och det jag har nu (köpt här på marknaden, Fractal Design någonting) är mycket kortare (på höjden alltså) men också mycket bredare. Djupet är nog ungefär samma, ingen skillnad jag märkt i alla fall.

Det gamla köpte jag för att få plats med massor av diskar och köpte väl det nyare för att jag inte ville tappa funktionalitet, men idag har jag inga snurrdiskar alls och bara en 2,5'' SATA SSD som kräver dedikerad plats (plus ett par nVME). Visst kan jag köra stora radiatorer eller så, men det gör jag inte, så det känns rätt onödigt ändå. Å andra sidan spelar det ju ingen större roll där det står på golvet bredvid skrivbordet.

Permalänk
Snusfri

Fullstort till mainriggen (Define S2) samt Server (Define R4).
Router samt NAS2 är OEM (Fujitsu Esprimo samt HP Microserver G8).

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Hedersmedlem

Hur stort är SFF?
Jag har en skolådeform snarare än tower på ca 19 liter (node 304).

Är det SFF månne?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

MonasterLabo The One

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av Söderbäck:

Hur stort är SFF?
Jag har en skolådeform snarare än tower på ca 19 liter (node 304).

Är det SFF månne?

Det är omdiskuterat, men i SFF PC-kretsar så är cutoff vanligtvis vid 20 liter, och ovanför men fortfarande kompakt kallas det MFF.

Permalänk
Medlem

Gissar på att många röster på Fulltower ska egentligen ligga på Miditower. Definitionen för chassi storlek verkar vara väldigt rörig dock.

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem

Midi och näst intill Fulltowers, lite "oldschool" rutin som fastnat. men jag gillar ändå de där små Barebone lådorna samt min
SilverStone HTPC chassie lever än idag just för att jag är lite svag för annorlunda lösningar. De intressanta är att det återkommer i min andra hobby också, de där annorlunda, inte mainstream.
men nu pratar vi PC chassin.

på slutet nu har jag valt vanliga midtowers för att få plats med så stor noctua kylare som möjligt, samma lika gäller noctua fläkten, så stor som möjligt. när jag kör luft vill jag ha overkill, mycket metall att ta upp värmen med. nästan så man kan köra passiv kylning. men ändå inte passivt.

min nuvarande "Server" som min gamla Thread ripper fick bli är nog en full tower, för de fanns inte många chassin då som tog ATX-E vid den tidpunkten (2017-2018 ish)

då var de onödigt, idag lite bra då jag klämt in storage disk.

men an läcker Barebone som står upp som ett skyskrapa vore coolt, ta in "kall" luft i botten å blåsa ut i toppen som en skorsten.
med en clean nordisk design hade vare nice, men sen skall ju GPU å CPU å allt sånt få plats i å.
Tur att man inte är Nvidia ägare idag om jag skulle få för mig ett chassie projekt.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Skulle hävda att det nästan är ett kub-chassi. Nån form av CoolerMaster mITX-historia är det i alla fall.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Fulltower tror jag? Vanliga svarta Webhallen config xD

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem

Det ska vara så litet som möjligt, så jag rockar ett Cooler Master NR200 som är kungligt bra, har tillomed lyckats trycka in ett 3090 i det

Permalänk

Kör mestadels miditower för mATX. Såg ingen mening med full ATX efter att SLI - Crossfire togs bort.

Permalänk
Medlem

Stor

Orkar knappt bära aset.

Permalänk
Medlem

Det hade varit enklare att svara på om frågan var "Vilket är det största moderkort du kan ha i ditt chassi?" E-ATX, ATX, Micro ATX o.s.v

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Dew87:

Gissar på att många röster på Fulltower ska egentligen ligga på Miditower. Definitionen för chassi storlek verkar vara väldigt rörig dock.

Jo, jag hade nog röstat full tower för mitt Define R4 om jag inte faktiskt kollat upp det, det verkar enligt de flesta räknas som midi. Men det är ju inga exakta definitioner direkt.

Bättre hade kanske varit att ha största storleken på moderkort som chassit har plats för som alternativ istället, eller möjligvis faktisk volym om man är mer intresserad av fysisk storlek.

Permalänk

Det största jag kunde hitta när jag byggde en helt ny maskin: Corsair Obsidian 800D

Visa signatur

Born to mod..
Inget är omöjligt - det omöjliga tar bara lite längre tid

Permalänk
Medlem

Rackmonterat 4U chassi. Såå... Midi...isch....?

Permalänk
Medlem

Har en open test bench, så I guess annat

Permalänk
Medlem

Midtower. Tack vare att man klarar sig med mindre SSD/NVME så behöver man inte så stort chassi.

Hade nog helst viljat byta till ett fractal design meshify 2 compact (rgb, fast vill ej ha rgb fläktarna men annan utforming på chassit), men är alltid så jädra dyrt.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem

Tänk på att många killar överdriver gärna storleken med 20-25%