Vad är skillnaden mellan en Windows 11 för 1 449 och Windows 11 för 109

Permalänk
Medlem

Vad är skillnaden mellan en Windows 11 för 1 449 och Windows 11 för 109

Hej jag letar efter delar till en ny dator och igår kom jag på att man behöver ju såklart ett operativsystem till en ny dator.

Så jag kollade upp det senaste vilket var Windows 11. Därifrån gick jag till Prisjakt för att hitta det billigaste men då såg jag att Windows 11 Home Sve :https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5880281 Kan kosta från 109 till 1 449.

Jag har kollat lite och en skillnad är att den billigare är online då du måste ladda ner det på en USB medans den dyrare får du på en CD-skiva. Men jag får en känsla av att det inte kan vara den ända skillnaden med tanke på den extrema prisskillnaden.

Eftersom att jag inte är så kunnig om just detta ämne så ber jag någon som kan, att förklara för mig.

Tack i förväg MVH // en fundersam tonåring

Permalänk
Medlem

Det kallas för "grey market keys" och de låga priserna beror på en mängd olika anledningar. Hela vägen från mer eller mindre stöld till att folk säljer nycklar de egentligen inte får sälja.

En artikel som handlar om spelnycklar
https://www.techspot.com/article/2225-gray-market-game-keys/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Songfei:

Hej jag letar efter delar till en ny dator och igår kom jag på att man behöver ju såklart ett operativsystem till en ny dator.

Så jag kollade upp det senaste vilket var Windows 11. Därifrån gick jag till Prisjakt för att hitta det billigaste men då såg jag att Windows 11 Home Sve :https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5880281 Kan kosta från 109 till 1 449.

Jag har kollat lite och en skillnad är att den billigare är online då du måste ladda ner det på en USB medans den dyrare får du på en CD-skiva. Men jag får en känsla av att det inte kan vara den ända skillnaden med tanke på den extrema prisskillnaden.

Eftersom att jag inte är så kunnig om just detta ämne så ber jag någon som kan, att förklara för mig.

Tack i förväg MVH // en fundersam tonåring

Priset är en stor skillnad.

Den genomgående trenden gällande dessa licenser som säljs långt under normalpris är ju dock att det skett något fiffel på vägen.
Fungerar licensen? Förmodligen, iaf kortsiktigt.
Skulle den anses vara giltig? Förmodligen inte, den hör förmodligen till något bolag i långbortistan, inte till dig (även om du "köpt" den).

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

De riktigt billiga nycklarna man kan hitta på en del ställen är mestadels "grå licenser" - nycklar som egentligen inte är avsedda att säljas direkt till privatpersoner här i landet.
Det kan vara nycklar från någon volym-licens som läckt ut.
Det kan vara nycklar avsedda att säljas i något annat land där priser generellt är lägre
En liten den är nycklar köpta med stulna kreditkort
Det kan vara ren bluff - nyckeln som säljs är redan använd.
M.m.

Vad jag förstår så fungerar den stora majoriteten av de billiga nycklarna fint, men risken att bli blåst är betydligt större än om du köper från någon officiell återförsäljare av licenser. Å andra sidan har du råd att köpa åtskilliga billiga nycklar för samma pris som en dyr, så om den första inte funkar så gör nog den andra eller tredje det.

Permalänk
Medlem

Är det värt att köpa?

Skrivet av evil penguin:

Priset är en stor skillnad.

Den genomgående trenden gällande dessa licenser som säljs långt under normalpris är ju dock att det skett något fiffel på vägen.
Fungerar licensen? Förmodligen, iaf kortsiktigt.
Skulle den anses vara giltig? Förmodligen inte, den hör förmodligen till något bolag i långbortistan, inte till dig (även om du "köpt" den).

Är det värt att köpa en billig eller är det bara säkrare och bättre om man köper en riktig från t.ex Webhallen även om det kostar lite mer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Songfei:

Är det värt att köpa en billig eller är det bara säkrare och bättre om man köper en riktig från t.ex Webhallen även om det kostar lite mer?

Det absolut värsta som kan hända är att licensen blir ogiltig, varpå du måste köpa en ny fungerande nyckel. Men om nyckeln kostar 100kr/st så tar det ju ett tag att nå upp till 1400kr - om man nu skulle lyckas få 14 koder avregistrerade.

Man kan ju också leva med att inte kunna byta bakgrund eller vad det nu är för typ av begränsning man får utan nyckel.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Skulle tro att många av nycklarna kommer från MSDN (finns tjänsten kvar?), DreamSpark Premium (tjänst för universitetsstudenter) och liknande. Att företag som kör volymlicenser säljer av nycklarna som deras datorer ursprungligen kommer med förekommer också, precis som att företag som återvinner datorer säljer av nycklar.

Är det strikt enligt licensen, nej. Microsoft verkar dock ärligt talat inte bry sig så mycket, förmodligen för att marknaden för privatpersoner som köper en licens i butik troligen är väldigt liten. Det faktum att de fortfarande tillåter aktivering av Windows 11 med alla nycklar för Windows 7 eller nyare talar också sitt tydliga språk. Pengarna tjänar de på företag och färdigbyggda datorer/laptops. Resten är sannolikt närmast ett avrundningsfel.

Med jämna mellanrum finns ju annars kampanjer med kraftiga rabatter (50% eller mer) även från officiella återförsäljare, så det är också ett alternativ.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Jag köper endast mjukvara från officiella retailers eller direkt från mjukvaruföretaget via nedladdning.
För att svara på TS fråga så vet jag inte vad skillnaden är, bara vad jag själv skulle köpa.

Det är så dumt att vara snål speciellt när ett pris är för bra för att vara sant, för då är det också ofta så.

Har jag lagt en varukorg för mellan 15-25k så spelar det ju föga roll med en tusenlapp till.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

1340kr

Permalänk
Medlem

Lustigt att det fortfarande är såpass dyrt med officiella licenser, med tanke på hur sönder-bloatat OS'et är med reklam och skit när man installerar det (och som också kommer tillbaka när man gör uppdateringar). Känns som ett mer rimligt pris är typ en femhundring max.

Permalänk
Medlem

jag har inte haft en enda "billig nyckel" som slutat fungera o då har jag ändå installerat en hel del system

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det viktigaste är väl att se till att man får en "retail" nyckel, så windows kan följa med vid framtida uppgraderingar.

Visa signatur

Monster PC (13900K) (RTX4090) (DDR4-3600 64Gb)
LG C1 Oled 48" Skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjonss13:

jag har inte haft en enda "billig nyckel" som slutat fungera o då har jag ändå installerat en hel del system

Både jag och morsan har faktiskt varit med om varsin nyckel som helt enkelt har slutat fungera några år efter inköp. Hon har också varit med om det en gång för någon variant av Office (säkert typ 2007, för det var länge sedan).

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Razken:

Lustigt att det fortfarande är såpass dyrt med officiella licenser, med tanke på hur sönder-bloatat OS'et är med reklam och skit när man installerar det (och som också kommer tillbaka när man gör uppdateringar). Känns som ett mer rimligt pris är typ en femhundring max.

Kanske vore det mer "rimligt", men syftet med reklamen är ju att Microsoft ska tjäna mer pengar, inte att subventionera licenskostnaden.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Songfei:

Är det värt att köpa en billig eller är det bara säkrare och bättre om man köper en riktig från t.ex Webhallen även om det kostar lite mer?

Det är väl lite upp till dig ur flera perspektiv:
* Eventuellt trassel
* Stödja skumraskfolket

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Songfei:

Hej jag letar efter delar till en ny dator och igår kom jag på att man behöver ju såklart ett operativsystem till en ny dator.

Ett tips är att alla nycklar från Windows 7 och uppåt går att använda för att installera Windows 11.

Så i min värld är allt över 0:- för en nyckel lite av ett ockerpris.

Jag som bor i lägenhet har kunnat plocka nycklar (fotograferat av) från gamla kasserade datorer i soprummet och använt dessa.

Annars finns det program som ProduKey som hittar nycklar i systemet. Det är inte ovanligt att gamla företagsdatorer har två nycklar, varav den i BIOS ofta aldrig varit aktiverad ens.

Kör för övrigt enbart Pro eller Enterprise LTSC på mina maskiner. Allt helt gratis

Har dock även fått ett par nycklar som Visual Studio prenumerant, varav ett par är volymnycklar.

Permalänk
Medlem

Betalar man 1000 kr för W11 blir man blåst, utöver "moralskäl" om ens det kan hävdas finns det ingen anledning att inte köpa nycklar via ex. allkeyshop.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Rent spontant tycker jag det känns som att Microsoft struntar i hur folk skaffar sina licenser sedan åtminstone Windows Vista och framåt. XP var krångligare att aktivera än senare Windows, om man inte tog fram plånboken. Det MS vill är att kunna få pengar från tillverkare/oem och företag. Grålicenser är mindre allvarligt än att gå mot röd gubbe IMHO.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Betalar man 1000 kr för W11 blir man blåst, utöver "moralskäl" om ens det kan hävdas finns det ingen anledning att inte köpa nycklar via ex. allkeyshop.

Nu är väl visserligen allkeyshop snarare en tjänst lik prisjakt fast för spel/mjukvaru-nycklar, både från officiella och inofficiella återförsäljare, men jag förstår vad du menar.

Just möjligheten att filtrera på endast officiella återförsäljare är riktigt trevlig förövrigt. Både prisjakt och pricerunner är ju tyvärr ganska dåliga på just PC-spel numera, nu när vanliga butiker oftast slutat sälja dem.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tycker också det verkar som att Microsoft tillåter de här billiga nycklarna för windows.

Till skillnad mot då exempelvis microsoft 365 där det inte finns en motsvarande nyckelmarknad med priser för en tiondel eller tjugondel.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd

Jag gissar att de flesta sådana grånycklar kommer från olika prenumerationer. Jag fick rätt många licenser när jag pluggade exempelvis, det var väl minst fem Pro exempelvis, per skola också så om man var student på flera skolor fick man flera. Nu när jag jobbar så har jag också fått prenumeration på VS och då ingår ett antal licenser, och det fick jag på tidigare jobb också. De är strikt inte tillåtna att använda hemma eller så, enligt licensen (om man läser riktigt noga) bara test och utveckling, men de valideras ju som retail-nycklar ändå.

Permalänk
Medlem

Nu är det ytterligare en mer officiell rabatt på Windows 11 Pro om man absolut vill undvika nycklar från inofficiella återförsäljare:

https://stacksocial.com/sales/microsoft-windows-11-pro

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Nu är det ytterligare en mer officiell rabatt på Windows 11 Pro om man absolut vill undvika nycklar från inofficiella återförsäljare:

https://stacksocial.com/sales/microsoft-windows-11-pro

Läste igenom reviews om detta företag. Det var inte en fin historik. Invalida nycklar titt som tätt. Skulle nog tro detta företag tillhör greymarket skicktet men med försök att klä sig i märkeskläder fake it til you make it

Permalänk
Medlem
Skrivet av unreal85:

Läste igenom reviews om detta företag. Det var inte en fin historik. Invalida nycklar titt som tätt. Skulle nog tro detta företag tillhör greymarket skicktet men med försök att klä sig i märkeskläder fake it til you make it

Är diverse publikationer som brukar göra reklam för dem så antog att de var officiella. Annars finns det ju alltid betydligt billigare ställen.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q